• MSW

    Livets toppar och dalar

    I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

    Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

    Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

    Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

    Då kör vi!!

    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

  • Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • viktualia

    Eftersom jag är föräldrarledig spelar det inte så stor roll NÄR finvädret inträffar.. njuta kan jag ju ändå.. Fast inte bada eftersom brösten spökar... (har gjort två hastiga försök, skönt för kroppen inte brösten).


    men idag insåg jag att sonen inte varit ute på flera dagar.. hm.. men vem vill ut med barnvagn i det här vädret... så han får sova inne i alla fall...

  • lunagarden

     


    Piggelin1 skrev 2010-07-25 16:47:45 följande:
    Lunagarden - jag är nummer fyra i min syskonskara. Mamma kom in till förlossningen tio i åtta på morgonen, tjugo minuter senare var jag född Så det kanske går ursnabbt, vägen är ju liksom utstakad sen förut Nu ska vi till brorsan på middag - najs med spontanmiddagar & dito -fika såhär i semestertider!

    Såååå vill jag ha det

    Hade 17 månader mellan de två första och tvåan kom snabbt och lätt.

    Nu blir det 13 månader mellan minstingarna, så det borde ju nästan vara helöppet fortfarande, hahaha

    Trevlig kväll!

  • lunagarden

     


    nennesjuttioåtta skrev 2010-07-25 18:10:10 följande:
    just det, välkommen lunagarden! Nej, jag har drygt 2 veckor kvar till bf. Mamma gick över tre veckor med min storasyster, storasyster födde en vecka tidigt och lillasyster gick över 14 dagar så jag vet inte alls när jag ska förvänta mig att det sätter igång. Jag har nog aldrig mått så bra som gravid så jag är det gärna ett tag till men det börjar soms agt bli en tuing kagge att bära på

    Tack, härligt att du mår så bra

    Jag har gått över +4, +3 och +2 (igångsatt) - så nu siktar jag på +1 dagar

  • Ore

    PB (och övriga):


    Hela matfrågan, är alltså hur många mål lagad mat man bör äta. Jag tycker att man ska äta både lunch och middag, vilket heller inte dagligdags är något större problem egentligen, enligt mig. Skolbarnen får ju skollunch i skolan, men om de inte ätit så jättebra där så tycker inte jag att man ska förlita sig på det som enda målet ordentlig mat.


    Min syster tycker det räcker bra med mackor, och så youghurt, oboy eller kräm till det framåt 18-tiden eller så... Hennes barn äter alltså nu under sommarlovet frukost, lagad mat till lunch, fika 1-2 gånger om dagen och så mackor till kvällsmat.


    Och hon undrar varför mellanbarnen är väldigt kräsna när det gäller mat, och varför äldsta barnet är överviktigt? Hon själv är också överviktig.


    Hennes första huvudargument är att "jamen jag och min sambo tycker det blir för mäktigt att äta lagad mat två gånger om dagen". Mina motargument: Det där är bara en vanesak... Dessutom så kan man få i sig mer näring och mindre mängd kalorier om man äter sig lagom mätt på mat, än om man ska bli lika mätt på smörgås med pålägg. Jag har även påpekat att hon själv är uppvuxen med lagad mat två gånger om dagen... Hennes motargument var "ja, men hur ofta hade hon tid att leka med oss". Jag kontrade att "hon gillade ju inte att leka, men hon läste en massa för oss, och lät oss "hjälpa till" med allt möjligt. Ej uttalat men tänkt var att jag aldrig sett min syster leka med sina barn, trots att hon inte har den otroligt tunga bördan av att laga mat två gånger om dagen.


    Hennes andra huvudargument är att "ja men jag orkar faktiskt inte stå och laga mat två gånger per dag". Nej, jag är inte heller så förtjust i att tillbringa "hela" dagen vid spisen. Men å andra sidan är det få maträtter som kräver det, egentligen. Det jobbigaste med matlagning är om man börjar bli hungrig, och ska komma på något att laga, och det enda man kan komma på har man givetvis inte ingredienser till... Det löses lätt genom planering. Och planerar man så kan man fixa litet lättare saker. T.ex. koka extra mycket potatis för att ha och steka dagen därpå, eller göra storkok köttfärssås och ha i frysen och bara koka pasta till... Eller en annan lösning är ju att hon faktiskt bara lagar mat en gång om dagen, och sambon lagar den andra gången Det är ju också problemlösning, han jobbar ju dagtid och det är inte så värst ofta han är ute och reser med jobbet...


    Puh. Långt, och det har tagit tid att skriva det också när jag behövt greja med lillkillen emellanåt (som för övrigt går på mammas nerver litet nu, ville inte äta välling så nu ligger han på mattan och leker av sig litet, hoppas jag...)


     

  • Oms

    härligt med ny tråd och lika kul att läsa ny trådstart av ny trådstartare

    har glömt hälften jag skulle kommentera men försöker ändå - blandar säkert ihop er nu så hojta till om det blir heelt galet!

    Snorkis - här hålls det tummar för att bebis tittar ut nu snart, hur mkt har du fått över tiden nu? kommer du att bli igångsatt vid ett visst datum eller vad har man sagt? minns den sista tiden innan förlossningen med fasa - fy vad jag hade krämpor (och tyvärr har jag kvar en del även idag ) och visst är man två sen att dela bördan och har man ett lugnt o nöjt barn som bara vill äta var 3-4 timme ja dåså - då ÄR det värre att vara höggravid!

    Luna- välkommen! vi är två stycken i tråden som har tonåringar och som har börjat om igen (jag o AM) och sen PB som är närmast m sin kille tro jag. Min stora är 14½ och liten är 2½ så 12 år mellan mina  barn. hur långt har du mellan dina?

    Ore - ang mat förstår jag dig totalt! jag är ju själv mkt överviktig och även om jag aldrig varit så här stor tidigare så har jag aldrig varit liten heller. redan som barn var jag stor och har alltid varit det, gått på sjutk många dieter hit o dit och man har alltid tagit bort fett men socker har man behållt (saftsoppor, krämer, nyponsoppa och mackor var standard som barn och tyvärr rekomenderat av dåtidens dietister) JAg har därför från dag 1 som mamma bestämt att mina barn INTE ska bli stora pga felaktig mat iaf. krämer, sockrade flingor, etc finns inte i huset och godis, oboy eller läsk kan man få på en lördag men inte mer. Det gick fin fint med stora tills hon hamnade i tonåren men nu kan hon ibland äta vad som helst bara det är sött dock väger hon 49kg till 160cm så hon är ju inte stor i kroppen om än att hon just nu äter onyttigt. tycker att dina argumnet låter bra och håller så prata du mer med din syster - hon kan behöva en lite knuff till ett bättre leverne (säger en kvinna som inte bryr sig om sitt egna just nu, haha)

  • Ore
    lunagarden skrev 2010-07-25 16:30:39 följande:
      Tack Men, huh, säg inte så om fyran  Jag blev igångsatt med trean pga havandeskapsförgiftning och hade 17 timmars hårt värkarbete. Krystvärkar behövdes dessbättre bara tre stycken, hihi Nenne - har du gått över tiden?
    Fast du verkar ju haft det besvärligt med trean, så du borde väl ha haft tillräckligt med krångel...?
  • Oms

    men hur svårt kan det vara att komma ihåg det man skulle kommentera? det var ngt m snigel och kokosen och def Vickan (kan ha varit Europe där va?) men vad sjutton var det...haha, har tyvärr ingen tid at gå tillbaka i vare sig denna eller den förra tråden - så sorry! hoppas jag inte glömt ngt superviktigt?

    liten sover här hemma i sin nya säng - no problem at all med bytet till vanlig säng m stödbräda ifrån världens bästa spjälsäng nice! om än att hon vaknar flera gånger varje natt pga värme, ostimualns etc så jag lääängtar till att dagis öppnar igen!

    Stora har ont om vänner nu under sommaren och vill helst att vi vuxna ska vara hennes "lekkamrater"... när man inte hänger m i bloggvärlden eller sjunger fel på justin biebers senaste låt ja då blir fröken sur och tvär... och om man råkar föreslå att hon kanske kan göra ngt själv också? kanske kan sitta på sitt eget rum ngn gång?... jag hoppas att vännerna börjar komma hem lite nu men tyvärr så innebär det också att vi närmar oss skolstart igen och den stressen det innebär för mig är inget jag ser framemot än... dock ser jag fram emot mötena m skolan som ska ske nu 10 och 11 augusti.

    nu är det filmtajm m maken, lillan sover o stora är hos en kompis - nästan barnledigt ju

  • Oms

    lunar - jag har 3 äldre bröder och alla mammas förlossningar blev värre m tiden - jag var värst! hon brukar säga att hade jag fötts först ja då hade det inte blivit fler barn helt klart - fast... nu pratar vi 70-tal här

  • _koko_

    ore - Sååå vanligt att inte fatta vad det är man blir tjock av... Mackor, yoghurt, kräm, så mycket tomma kalorier, och så tråkigt... Jag gillar den här kokboken: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173630004

    Samtidigt är jag normalviktig och brorsan rätt kraftigt överviktig och vi har samma föräldrar och är uppfödda på samma mat (hemlagad och vällagad)! Dvs det handlar om annat också.

    Ser det omtalade Jamie Oliver i Sverige-avsnittet och det är riktigt underhållande! Undrar om Jamie skulle bli imponerad av min rödtunga med cayennepeppar och räkost??

    Idag har vi bokat NY-resan, och det blev Waldorf Astoria, lappis! Tänkte att om man åker dit med ledorden "atmosfär" och "historia" i stället för "lyx" och "nytt" så kanske man blir nöjd. Sen vet jag också efter många hotellnätter i london att vi är väldigt bortskämda med vår "scandic-standard" i sverige, i andra länder/storstäder är ju hotellrummen betydligt mindre och kan vara väldigt slitna trots att hotellet har många stjärnor.
    sweet, mailar dig vilka datum det gäller, vore såååå roligt att ses över en fika eller något! Vill gärna ha lite shoppingtips också.

    lunagarden - 13 månader?! Jag och grannen har bondat över att vi har tätt, dvs 20-21 månader mellan, hahaha...

    Funderar på om jag ska ta ett till glas vin eller gå och lägga mig, lutar kraftigt åt ett till glas vin.

Svar på tråden Livets toppar och dalar