• Svar på tråden Tantvarning del 8
  • Sonja68

     


    Soldemor skrev 2010-05-25 11:58:12 följande:
    har haft ett antal "överlämningsdiskusisoner" med folk, pch tyvärr är många så fruktansvärt oförstående! Men nästa gång jag får en brud som propsar på överlämning trots att jag förklarar symboliken, skall jag fråga brudgummen om inte hans mamma skall överlämna honom då, i all rättvisas namn, menar jag!

    Snälla, fråga det och berätta sen vad brudparet sa!!

  • Sonja68

     


    Soldemor skrev 2010-05-25 12:08:57 följande:
    Jag lovar, kan bli redan i eftermiddag!

    Spännande, hihi!

  • Aleta
    Soldemor skrev 2010-05-25 12:08:57 följande:
    Jag lovar, kan bli redan i eftermiddag!
    Jag väntar också med spänning. Skulle vara intressant att höra vad de tycker om att bruden står där framme och väntar medan brudgummen leds in av mamma. Toffel? Neeej då, han ser bara sin mamma som sitt stöd i livet och nu går han mot sitt nya stöd i livet?!

    Sonja, vilken gullunge! Hoppas hon blir glad!

  • Kjell Präst

     


    Aleta skrev 2010-05-25 11:42:18 följande:
    Passionsblomman, här är en till som är bedrövad. Jag som har varit rojalist har blivit tvungen att ta av mina rosafärgade glasögon och se kungahuset i dagsljus - ve och fasa!(Jag mailade tråden till hovets informationsavdelningen, ingen kommer att bry sig, men ändå.) Regnar det inte hos er? Här öser det ner.

    Jag för min del har aldrig varit rojalist, arbetargrabb som jag är - men har ändå tyckt att kungahuset har varit okay, och några krav på republik har jag aldrig känt mig behöva framföra. Men efter detta är jag så grymt besviken, arg och ledsen, känner ett sådant förakt att jag inte riktigt vet vart jag ska ta vägen. Jag har kommit på mig själv med att hoppas att republikanska föreningen har rätt, att monarkin kommer att vara avskaffad inom tio år.

  • TinkerBelle

    Hej all tanter,


     


    Här kommer en trött och stressad en som knappt hinner med sig själv.


    Snart är mitt uppdrag slut så då får jag en stunds and-paus och kan få ordning på allt igen.


     


    Lämnade in bilen på service då den ”fyllt” 10 år och gått mer än lovligt mycket. Ska besiktiga snart och vill inte ha obehagliga överraskningar, men se det fick jag ändå!!!


     


    Dem ringde från verkstaden och listan med saker som skulle behöva göras blev hur lång som helst… L


     


    Farbror som ringde var dock snäll mot mig och tillsammans så kom vi fram till vad som absolut måste göras – dvs. bromsarna bak och glaset på huvudlampan fram som har spruckit tvärs över.


     


    Men som sagt laga bil kostar så nu är maken i England helt rabiat eftersom han anser att han kan göra allt det där själv mycket biligare – men han gör det ju aldrig så vad f-n hjälper det att han kan? 


    Nåja jag resonerar som så att det är lika bra att bita idet sura äpplet nu för annars lär jag bara dra på mig mera kostnader.


    Kram till er alla….


    PS. När det gäller brud överlämningen så har jag likt strutsen försökt sticka huvudet i sanden, men tvingats inse att kungabarnen av idag är egensinniga…

  • Sonja68

    Jag har också tyckt kungahuset varit okej. Rätt bra representanter för landet, lite kul så där att vi har kvar kung o drottning i vårt lilla land, även om det är aningen förlegat. Men så länge de gjort ett bra jobb med att marknadsföra Sverige, representera landet stöttat hjälporganisationer osv. och varit moderna i sitt tankesätt och varit "i tiden" i övrigt så har jag inte heller känt att vi behöver nån republik. I min makes land tycker de det är jätteintressant att vi har monarki i Sverige (blir dock lite besvikna och förbryllade när de hör att de inte har någon bestämmanderätt över landet). "Kungadömet Sverige" kallar de vårat land
    Nu är jag dock så besviken över hur kungahuset agerar i brudöverlämningsfrågan så jag är också beredd att höja rösten för republik...

  • passionsblomman

    Kjell, du har alla mina sympatier, du och alla präster som anstränger er för att värna den fina vigseltraditoin vi har och symboliken i den.
    Vad gäller inställningen till kungahuset liknar min egen väldigt mycket din. Jag har aldrig haft något emot dem och lite sådär naivt ogenomtänkt inte velat ändra något, för det är väl lite bra att de representerar oss utåt och vi kan behöva en och annan tradition och lite folklig yra utöver sprtevenemang och midsommar i ett annars väldigt lättpåverkat land. Men nu.... Nä fy!

  • Aleta

    Åh vad vi är tycker lika allihop!


    Jag har också tyckt att det var kul med kungahus, men nu får republikanska föreningen en ny medlem. Tydligen vill redan idag var femte svensk avskaffa kungahuset, efter det här är det säkert var fjärde!


    Förresten har vi bara haft Bernadotter i knappt 200 år. Brudöverlämning har vi klarat oss utan i ca 700 år.


    Jag tycker att vi ska göra som före Gustav Wasa, vi väljer en kung eller drottning, när de går i pension så väljer vi en ny. Då slipper förmodligen barn att växa upp i en sådan utsatt, offentlig miljö.

Svar på tråden Tantvarning del 8