• lyckan ler

    Augusti brudar 2010

    Såg att det fanns en tråd tidigare, som blivit stängd. Så jag gör en ny, och hoppas att det dyker upp flera brudar att diskutera med!

    Kopierar in info från förra tråden:
    7 Augusti
    Trollmor 86
    Kickelina
    Lelay
    IdaEric
    Superstarfia

    14 Augusti
    Moi Mokulat
    E o D Tholin
    germanbride
    Mrs Kay

    21 Augusti
    Varmiz
    VanessaB
    HeRo

    28 Augusti
    cplusj
    lyckan ler

  • Svar på tråden Augusti brudar 2010
  • empa83

    Lyckan ler: jättefin ring! konstigt att de inte kunde säga exat pris... när jag lämnade in guld till min så hade jag fått min svärmors mormors vigselring att smälta ner, den räckte inte riktigt men jag lämnade även in min mammas förlovningsring(ville dock inte ha den i min ring då min föräldrar är skillda) hon vägde ut hur mycket som fattades och tog av mammas ring som bet för det guldet. fick exat pris med engång;) Sen har de varit så snälla att de hittade en 0,59c sten till mig när jag beställt en 0,55c;)


    Men bra pris fick ni för den ringen, ser väldigt fin ut;)

  • empa83
    Sörön10 skrev 2010-06-06 23:47:38 följande:
    Provgjorde tårta idag! ÅÅÅ så gott, jag tror jag smäller av! =) Moussetårta med vit- och mjölkchokladmousse på chokladtryffelbotten! Såå gott!  Håller på och finslipar receptet innan det ska lämnas till våra mammor för bakning! 
    Delar du med dig av det receptet? låter ju helt gudomlig!!!
  • Maxiander

    Har fått hem brev från kyrkan med namn på präst och organist nu :) Nu vill jag ha svar på hindersprövningen me, allt känns så mycket mer på riktigt när man öppnar sån post :)


     


    Bara 75 dagar kvar!


     


    www.maxiander.se

  • Sörön10

    Detta utgick vi ifrån, men vi gjorde inte den mörka moussen. Däremot hade vi en tryffel gjord på 200 g choklad och 1 dl grädde i botten. Det är alltså för EN tårta. Mousserna är för tre. Vi ska heller inte ha maränger. Blir för likt tårtan ett par vänner hade. 


    Bröllopstårta


    Chokladälskarens drömtårta som kan serveras både som tårta och dessert. Extra plus är att den går utmärkt att frysa och att den är glutenfri. Chokladmousstårtan görs i tre lager och är därför lite svår och tidskrävande, men den som väntar på något gott… (Dock så tycker inte jag att den var så tidskrävande, det blir ju trots allt tre tårtor á 12 bitar)


    Vit chokladmousse
    2 gelatinblad
    1 liter grädde
    400 g vit choklad


    Mjölkchoklad
    2 gelatinblad
    1 liter grädde
    350 g mjölkchoklad


    Mörk chokladmousse
    2 gelatinblad
    1 liter grädde 
    300 g mörk choklad


    Alla tre mousserna har samma beredningssätt, men tänk på att den vita moussen har lättast att dela sig för att vit choklad innehåller mest fett. (Inget vi märkte?) Du kan använda tårtformar med löstagbara kanter, diameter cirka 24 cm. Det går också utmärkt att göra portionsdesserter eller bakelser genom att hälla mousserna i mindre formar.
    Blötlägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten, låt dem ligga 10 minuter.
    Vispa 8 dl av grädden till ett fast skum. Koka upp resterande 2 dl.
    Hacka och smält chokladen, häll den varma grädden över och rör till  en slät smet, då får du en slätare och mjukare mousse som känns len då du äter den. Lyft upp gelatinbladet och tillsätt det, utan att krama ur det, låt det smälta innan du försiktigt vänder ner den vspade grädden. Fyll på ett lager åt gången i formarna. Sätt tårtorna i frysen medan du förbereder nästa lager.


    Maränger
    3 (100g) ägg
    2 dl socker


    Sätt ugnen på 90 grader. Använd en ren, torr och fettfri bunke. Vispa äggvitan och sockret till en helt fast marängsmet, börja med låg hastighet för att få en tätare maräng och öka sedan till mellanfart för att få så bra skum som möjligt.
    Spritsa ut marängen till långa stänger och låt torka i ugn ca 5 timmar.


    Då alla 3 mousserna är fyllda i tårtformarna lägger du på ett bakplåtspapper och fryser tårtorna. Tag loss formarna direkt då tårtorna kommer ur frysen för att behålla de fina kanterna och den släta ytan. Bryt marängerna i korta bitar och placera dem stående mot tårtkanterna. Knyt ett vackert band runt varje tårta och dekorera dem med bär eller blommor. En tårta till 12 personer tinar i kylen på ca 3 timmar.

  • Orsakullan

    7 augusti
    Trollmor 86
    Kickelina
    Lelay
    IdaEric
    Superstarfia
    Astro
    Sörön 10
    Katarina Michael   
    Orsakullan

    8 augusti
    Liilly

    13 augusti
    Romaste

    14 augusti
    Moi Mokulat
    E o D Tholin
    germanbride
    Mrs Kay
    Empa83
    Annika Hbg
    Skimmra
    lyckan ler

    21 augusti
    Varmiz
    VanessaB
    HeRo
    cire
    Glaca
    Ingvarsson

    28 augusti
    cplusj
    Pemzan
    Tjena

  • Liilly

    Åh! Den tårtan låter jätte god! Kanske också ska göra en sån...

  • Sörön10

    Den är jättegod! Verkligen! =) Farligt att ha en i kylskåpet just nu kan jag säga... ;)


     


    Liilly skrev 2010-06-07 14:22:45 följande:
    Åh! Den tårtan låter jätte god! Kanske också ska göra en sån...
  • cire

    Ahh i morgon ska vi gå och beställa våra ringar!! Weeii det börjar kännas mer och mer verkligt nu.

  • Tjena

    Blev också sugen på att göra den tårtan!! Verkar hur god som helst... :) Men jag kommer inte att ha ro att göra den själv så då får vi fjäska för någon annan hihi

Svar på tråden Augusti brudar 2010