• Cltsp

    50-tals temat rullar vidare

    Halloj! Den gamla tråden var stängd så jag tog initiativet till en ny! :) Här kommer alla länkar igen som fanns i den gamla tråden

    Gamla trådar
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m2809557-1.h...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m2999449-1.h...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m3116199-1.h...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m3219206-1.h...

    Kläder och accesoarer
    daddyos.com
    www.gojane.com/
    www.stopstaring.com
    www.sivletto.com
    www.madmanclothing.com
    www.8ballwebstore.com/
    www.vivienofholloway.com/
    www.stephaniejamescouture.com/
    www.bluevelvetvintage.com
    candyanthony.com
    www.dollycouture.net
    www.angelinas.se
    www.unique-vintage.com/index.php

    Gör ditt eget flor
    madebymaryann.blogspot.com/2008/04/birdcage-v...
    www.myonlineweddinghelp.com/bride/accessories...

    Frisyrer
    www.lphouse.com/hairstyles-1950s.htm
    static.howstuffworks.com/gif/marilyn-monroe-1...
    www.unveiledbridaldesigns.com/index.html
    starshipaurora.com/images/marilyn_monroe.jpg
    community.livejournal.com/vintagehair/

    Make up
    therezz.blogg.se/2008/november/face-stockholm...

    Trycksaker
    www.dafont.com
    www.fontspace.com/category/1950s
    www.papermaze.se (klicka på omonterade stämplar och sedan stampinback)
    www.coverbrowser.com/bubbler
    www.yearbookyourself.com

    Bilar
    www.bfm.nu/sok.htm

    Mat
    www.skonahem.com/inredning/dukning-mat/rockab.../

    Inspiration
    www.wedsmack.com/2007/08/super-sweet-50s-styl...
    www.flickr.com/photos/13174319@N00/295877771/in/pool-60677509@N00
    www.artoflove.com/blog/weddings/jessica-jason.../
    offbeatbride.com

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-30 11:40
    www.thevintageweddingdresscompany.com/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-10 10:38
    50s-style-wedding.blogspot.com/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 21:55
    offbeatbride.com/tag/rockabilly-wedding

  • Svar på tråden 50-tals temat rullar vidare
  • KatjaB
    fiffi1985 skrev 2009-11-19 22:35:33 följande:
    jag har sån beslutsångest, vet inte om jag ska ha flor, diadem, krona eller tiara..flor känns väl mest tidsenligt, men har hittat så många fina saker..!jag tror att det är finast att ha nån lite lockig page när man har flor. men smaken är som baken
    fast hade man inte såna där små smäckra kronor också på 50-talet? De var rätt söta, ser ut som riktiga prinsesskronor
  • teak

    min mamma och pappa gifte sig 61 och hon hade en liten krona. Tror att de kort jag har tittat på, där deras bekanta gifte sig i slutet av 50-talet så var det mycket kronor

  • fiffi1985
    teak skrev 2009-11-22 09:39:11 följande:
    ja jag kan hålla med om att det är riktigt snyggt med en lockig page, synd att jag inte har sådant hår. jag får leta vidare på snygga uppsättningar som passar in med klänning och att ha flor.Var och kollade på ring igår, oj så svårt. Har ni börjat titta på ring?
    [/citat]

    vi ska nog kolla på ringar nästa helg. har iiiingen aning om vad jag vill ha för någon så vi får se.
    KatjaB skrev 2009-11-22 14:24:41 följande:
    [citat]
    fast hade man inte såna där små smäckra kronor också på 50-talet? De var rätt söta, ser ut som riktiga prinsesskronor
    det är sån krona jag kollar på, men flor är ju så fint också. och tiaror. och diadem. jag blir galen! haha
  • ActDontTalk

    Jag har köpt flor så jag kan göra eget, har kikat lite på tutorialen som finns uppe i länkarna, men kan inte komma underfund med hur mycket flor som går åt. köpte 80 cm, för det var allt hattaffären hade kvar, räcker det tro? någon som gjort själv som vill förklara lite närmare?

  • KatjaB
    ActDontTalk skrev 2009-11-23 20:12:10 följande:
    Jag har köpt flor så jag kan göra eget, har kikat lite på tutorialen som finns uppe i länkarna, men kan inte komma underfund med hur mycket flor som går åt. köpte 80 cm, för det var allt hattaffären hade kvar, räcker det tro? någon som gjort själv som vill förklara lite närmare?
    det borde ju räcka, tror man i regel inte är mer än 55-59 cm i omkrets runt huvudet så om du bara ska ha floret som ett "band" som sitter från öra till öra i princip så räcker det gott och väl. Såg att vissa hade kammar i sidorna. då var det sytt rynkat på sidorna och en kam på (eller hårnålar)
  • teak

    vad bra att du frågade om det. jag har funderat på att beställa från prickig katt, men jag satt också och funderade på hur mycket flor som jag måste beställa. Jag har tänkt att ha ungefär från öra till öra. Ska kombinera det med en större blomma. Hittade något mönster på nätet på engelska, men jag tyckte det såg så konstigt ut.

  • fansanb

    Hejsan!
    Vet inte om ni tagit upp det här innan men jag kör ändå:) Jag hade tänkt ha flor och ville bara höra hur ni andra som tänkt ha likadant gör under vigseln? Låter ni floret sitta kvar som det är, eller ska man lyfta på det? Tänkte inte ha så att det täcker hela ansiktet, bara över ögonen.
    Kommer ni ta av det under kvällen sen?

  • teak
    fansanb skrev 2009-11-26 23:04:44 följande:
    Hejsan!Vet inte om ni tagit upp det här innan men jag kör ändå:) Jag hade tänkt ha flor och ville bara höra hur ni andra som tänkt ha likadant gör under vigseln? Låter ni floret sitta kvar som det är, eller ska man lyfta på det? Tänkte inte ha så att det täcker hela ansiktet, bara över ögonen. Kommer ni ta av det under kvällen sen?
    jag har själv funderat på detta. Jag har tänkt ha flor som täcker över ögonen och såg att det var någon här som haft så hon kunde ta bort det på kvällen. Jag har tänkt pyssla ihop mitt flor och blomma själv, så få se hur jag lyckas. Kanske får det sitta kvar hela kvällen eller så behåller jag blomman och floret åker på festen.
  • ActDontTalk

    jag har tänkt ungefär som teak, för jag ska också försöka pyssla ihop mitt eget flor. kanske fästa det bakom blomman jag ska ha på sidan, så det är lätt att ta av bara floret när man är trött på att se nätmönster framför ögonen hela tiden, efter vigselakten. Mitt flor ska bara gå över ögonen. hoppas det gjorde dig lite klokare fansanb!

  • Cltsp

    Hej, jag tog av mig mitt flor efter vigseln och hade då istället en blomma i håret resten av dagen :)

Svar på tråden 50-tals temat rullar vidare