• FruTez

    Fikasugna Göteborgsfrugor slutar aldrig tjöta. Tråd 14!

    Tiden går fort när man har kul. Dax för ny tråd!!

  • Svar på tråden Fikasugna Göteborgsfrugor slutar aldrig tjöta. Tråd 14!
  • Carma07

    Tez och Bauti: Hur gör ni med vaccinet mot svininfluensan och hur resonerar ni kring det? Och hur har ni tänkt att lösa jackfrågan i vinter?

  • Linum

    Man måste vara bra förvirrad om man är på en motorväg och bestämmer sig för att klättra över ett räcke. Stackare. Han hade tydligen precis ringt till sitt jobb och sagt att han skulle bli försenad för att han varit med om en olycka, men klarat sig bra.

    Dåligt väglag är bara en skön ursäkt för mig att slippa köra...

    Jag tror inte att ni behöver vara oroliga för vaccinationen. Socialstyrelsen och Läkemedelsverket skulle ALDRIG rekommendera att man vaccinerar sig mot influensa om det inte var säkert att göra det. I USA vaccineras tydligen alla gravida mot influensa, oavsett vilken typ av influensa det är. Jag prayade nämligen med en av tjejerna i kören som har bott i USA under tiden som hon var gravid.

  • FruTez

    Nibla: Har totalt missat den mässan! Var är den?

    Carma: Det är bara att höra av dig om du skulle vara sugen på pyssel och få tid över! Du har väl mitt mobilnummer? Vet inte hur ofta jag kommer att kolla mailen.

    Linum: När man är chockad så kan man tydligen göra de mest konstiga saker. Jag var på en Hjärt lungräddningskurs igår och då pratade vi just om det här med chock. Flera av deltagarna hade historier om folk som gjort helt tokiga saker i chocktillstånd.

    Ang. svinisvaccinet: Jag tror precis som Linum att Socialstyrelsen och Läkemedelsverket aldrig skulle rekomendera gravida att vaccinera sig om det var nån större fara. Däremot är det intressant att veta att det tydligen inte utförs några studier på gravida, så man kan ju inte låta bli att undra hur de kan veta att det är riskfritt? Jag troooor att jag inte kommer att vaccinera mig. Känns som att om alla runt omkring mig vaccinerar sig, så borde jag klara mig. Speciellt med tanke på att svinis inte (än) blivit så stort som man först trott. Får se. Har inte bestämt mig helt, men jag trooor att det blir så. Hur ska ni andra göra?

    Carma: Vinterjackaproblemet. Jag köpte en ny jacka i Ullared för 379 kr! *kap* Den är varm och go och jag kommer förhoppningsvis kunna ha den ett tag till! *håller tummarna* Annars så kanske du kan låna någon av mina andra vinterjackor? Jag får ju inte på mig dom och de kanske passar när du växt lite?

  • Carma07

    Jag har fått en tid för vaccinet och måste bestämma mig innan dess. Jag tänker att det är ett nytt vaccin och hur har de hunnit testa det ordentligt? Och om det dessutom inte görs tester på gravida känns det absolut inte säkert. Hade tänkt att inte vaccinera mig eftersom jag inte är speciellt utsatt. Om lilltjejen hade gått på dagis hade jag absolut gjort det. Genom alla år har jag åkt på influensa ordentligt en gång men man kanske är mer mottaglig när man är gravid?

    Å andra sidan är det inget bra för barnet om man får en infektion. Det kan ha varit en av anledningarna till att lilltjejen blev så dålig så snabbt vid förlossningen. Inget de vet säkert men jag fick ju en febertopp så det var en av deras tankar. I dagsläget vågar jag inte ta vaccinet men vet heller inte om jag vågar vara utan. Har helgen på mig att fundera.

    Tez: Jag har ditt mobilnummer och ringer om det skulle bli så. Men vänta inte på mig om det dyker upp andra planer för dig.

  • FruTez

    Carma: Mycket man hör är rykten. Det är svårt att veta vad som är sant eller inte om vaccinet. Förstår att du tycker det är svårt att veta hur du ska göra. Har hört nånstans att det inte ska vara farligt för barnet om mamman insjuknar i svininfluensan. Däremot ska man tydligen vara mer utsatt om man är gravid och kan få komplikationer som tex. svår lunginflammation. Du får skriva en lista med för och emot.

    Carma: Jag väntar inte på dig i helgen. Skulle du ringa så är det bara en trevlig överraskning! :)

  • Linum

    Ni gravida som är fundersamma över vaccination kan läsa på lite här:

    www.medscinet.se/infpreg/specinfo/main.asp

    www.smittskyddsinstitutet.se/vanliga-fragor/influensa/influensa/

    Enligt Socialstyrelsen skall gravida vaccinera sig just för att immunförsvaret är nedsatt under graviditet och för att man under de tre sista månaderna har lägre lungkapacitet, vilket gör att en lunginflammation kan bli extremt allvarlig.

    Jag vill INTE skrämma upp er, men läs på alla fakta innan ni bestämmer er för eller emot. Om jag hade varit i er situation hade jag vaccinerat mig.

  • Carma07

    Linum: Tack för länkarna. Ska läsa på lite i helgen. Har inga belägg för mina farhågor utan tycker bara att det är läskigt med vaccin, speciellt om det är nytt.

  • FruTez

    Linum: Tack för länkarna! Ska definitivt läsa igenom i helgen.

    Jag kan inte låta bli att slås av tanken på tex. Neurosedyn som (enligt Wikipedias sida) marknadsfördes som ett ofarligt sömnmedel, men som senare visade sig ha allvarliga biverkningar...

    Vågar man vaccineras? Vågar man låta bli?

    Ingen aning...

    Ni andra som inte är gravida, ska ni vaccieras?

  • Linum

    Fast det ÄR lite läskigt att vaccinera sig. Man måste lita på sin egen instinkt, vare sig man är emot eller för. Det gäller ju i allt.

    Risken att man ska bli sjuk är ju ändå lika stor som i alla andra influensaepidemier, vad jag har förstått. Jag har haft influensa 2 ggr i hela mitt liv och är extremt svårsmittad...

  • Nibla

    Apropå vaccin så tror jag att jag kommer vaccinera mig. Har dock inte läst på så mycket.

    Tez: Det är Nordiska Scrap- och stämpelmässan som är i helgen. Den som brukar hållas i Svenska Mässan. I år hålls den dock i Eriksbergshallen.

    Vi har varit ute en stund. Varför är man inte ute oftare när det är pissväder? Det var riktigt skönt! Bara man har regnkläder och gummistövlar.

Svar på tråden Fikasugna Göteborgsfrugor slutar aldrig tjöta. Tråd 14!