• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • snaily

    Fortsätter fredagsspamma tråden, feel free to scroll...!

    Telis
    Det var länge sen - hur går det med Vinken och med lägenhetsstöket?

    Självklart borde jag kontakta Falun, du har så rätt så rätt som vanligt. Måste du vara så klok? Jag har nämligen nästan redan bestämt mig för Pergo den här månaden och vill inte bli avrådd, barnsligt ja. MEN - om man klurar på det rent medicinskt så verkar nässprayen (en GnRH-analog) på en högre nivå (hypothalamus) än Pergotime, som stimulerar produktionen av gonadotropiner (FSH, LH) från hypofysen. Så det borde inte spela någon roll om man har "Pergoeffekt" kvar i kroppen då sprayandet med GnRH-analogen (som jag fattat det), tröttar ut hypofysen och gör att inget FSH och LH alls produceras efter några veckor.

    Sen om det verkligen funkar så i praktiken också, har jag ju ingen aning om! Men jag lovar att inte skylla en misslyckad ivf på Pergon. Känner bara att vi egentligen bara hunnit med ett enda Pergoförsök (med hel dos, halv dos verkade inte styra upp min cykel) så vill gärna prova en gång till.

    Sorry mitt tråkiga inlägg en partyfredag som denna!

  • FruCicci

    Hej i tråden

    Mugglan, NEJ man är inte mer busy med 2 barn, men det är MYCKET skillnad att sitta på ett kontor och kunna tjattra här, alternativt sitta hemma och ha en 5 månaders bebis som vill ha uppmärksamhet. Sen vet inte jag hur andra spenderar sina mammadagar, men jag går o lämnar min son vid 9 och sen går inte jag hem igen, utan jag promenerar och träffar vänner och gör ärenden. När jag sedan hämtat Victor vid 15 tiden tar det så här års en del tid att komma i kläderna. Sen går vi INTE hem, utan jag ser till att vi går till parken, eller som i förgår var vi på junibacken, i går åkte vi buss, så när jag är hemma vid 17-17.30 är det matlagning, mata barnen (båda ska ha olika och en kan inte äta själv) sen ska det badas o lekas och läggas. Klockan 19.30 äter vi och sen läser jag i kapp och konstaterar att jag inte orkar kommentera allt, för jag är trött o lägger mig.
    Min son sover inte på nätterna, så jag lägger mig tidigt för att orka vara uppe och trösta honom och även amma
    Sen har jag varit i Blekinge i 2 omgångar i 2 veckor totalt och då är det full rulle

    Men jag saknar er och LÄSER o håller tummarna!

    FREEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEDAG!
    *lägger mig hos Lappis och kompisen ROGER*

    Igår var jag o Lillan (Louise?) på Anglais och drack vin, mycket trevligt. Skulle fortsatt ut i går kväll, men efter ytterligare 2 rejäla glas vin hemma orkade jag inte göra mig snygg. Tittade mig i spegeln och såg hur ögonen var sömniga och att det var kört, de hade inte blivit bättre med ytterligare ett lager mascara, så jag stannade hemma och somnade (som tur var för Victor vaknade första gången redan vid 24).

    I kväll ska vi till Lillans gudmor och titta på Idol o äta middag. Ska blir trevligt, för appropå matlagning gör hon kanon god mat och använder alltid de finaste råvarorna.

    BS!!! En liten tjej! Grattis!
    Iris o Luna?

    Nenne, ser fram emot din blogg, du är så himla bra på att skriva och formulera dig!

    Jag har träffat Freijs dotter, redan förra veckan, och hon är bedorande. MY GOD vad söt! Med tänder och allt

    Vänners mage, Vänner och Prinsen, tack för i lördags, såååå mysigt att ha er hos oss en stund!
    Du var ursnygg Vänner Puss

    BS, du frågade om the Castle Cicci
    Jo vi har nu tittat på det igen och konstaterat att vi vill ha det båda 2, jag älskar det huset o det är unerbart fint och jag får rum med alla er här i det.
    Vi har ju inga problem med att köpa det, det är bara det att jobbsituationen i den staden inte är lattjolajban just nu.
    Vi kommer om nu detta överhudtaget sker, att behålla vår lägenhet på Östermalm och köpa huset med, det är ju som att ha ett stort hus i sthlm penga mässigt, så det är okej.
    Ev kommer min man att pendla med flyget då, vi får se.... det är inte några bud ännu och jag gråter inte blod om det inte blir något för jag trivs här.

    Ore, visst är det dags snart?
    Var det inte 15 november?
    Spännande!

    BS, ska ni ha tvillingvagn nu eller ståbräda?

    Kramar till alla som fått tant!
    det var ju en del av er.... tur det är fredag så ni kan dricka mycket champagne under deppmanteln.

    Är det inga som cyklar samtidigt på tandemcykeln nu för tiden?

    I går vaccinerades lilla Skorpan, och vä'gdes och mättes, en stor tjej kan jag säga, 7,5 kg vid 5 månader! nästan 66 cm lång med herregud vad det går fort.
    Nu äter hon gröt, fruktpuré o annat som jag hittar, och med god apptit
    sen sitter hon redan i hoppgungan, den hade victor först vid 6 månader, men hon är så stadig så hon gympar på redan nu.

    koko, tack för äpplena!
    sååå goda
    och hoppas E får bukt med magontet nu i o med din mjölkfria kost.
    har jag grattat till huset mugglan, jag gjorde det via sms va? du får gärna länka mig med gumman, även att jag har varit i din fina lägenhet och även i garaget
    nu ska jag niog passa på att duscha för skorpan sover i babysittern, sen tittar jag in till er igen era godingar.

    love you all

  • Ore

    Både kanin och kamin låter ju trevligt

    MSW: Kan du inte hänvisa till föreläsarens namn, och vilket datum föreläsningen hölls? Eller räcker inte det som referens?

    Muggles: Vad sött med Moa och handväskan...!

    Apropå ämnet: Ibland undrar jag hur könsmedvetna de små är... När har de "valt" vilken av föräldrarna de identifierar sig med könsmässigt, och "tar efter". För jag antar att du har halsband och handväska oftare än din man... Eller är det föräldrar som helt oavsiktligt är bättre på att bekräfta barnet när det följer "rätt" roll?

    (Helt rätt, det där med genusperspektiv tycker jag är jätteintressant, förlåt att jag drar upp det mitt i fredagspartyt...)

  • Oupsie

    God förmiddag i tråden.

    Åh, en kamin. Det skulle jag också vilja ha. Men det kanske inte blir så lätt att installera i en lägenhet... En kanin däremot hade ju fått plats men med tanke på vår hunds intresse för sådana djur hade det nog inte varit en så bra ide .

    MSW, kan du inte hänvisa till föreläsningen? "Tabell från Namn Efternamns föreläsning datum år".

  • FruCicci

    BS, Luna betyder ju Måne och Luna var i mytologin mångudinnan, om du nu vill ha namn med betydelse!
    Jag tycker det är fint och ovanligt.

  • snaily

    Hej hej Cicci - förstår absolut av din berättelse varför du inte hinner skriva så ofta, men det tog du igen nu med ett imponerande långt inlägg! Ha en supermysig fredagskväll!

    *anmäler mig till genus-perspektiv-nörd-gänget*

  • viktualia

    Oupsie - *ler* vi har tydligen skolats i samma akademiska anda... fniss...

    så MSW - nu har du två tips i samma riktning...

  • Ore

    Cicci: Spännande med huset (huset låter dock litet futtigt...)! Och jag kan tänka mig att det finns mycket annat att sysselsätta sig med än att sitta vid datorn, när man inte måste. Men men, en riktigt vinterruskig dag kanske vi får litet mer pladder från dig

    Jeez, växer de SÅ fort de små...? Lilltjejen föddes ju för inte alls länge sedan..? Jaja, får komma ihåg att dokumentera väl när bebisen är pyttig!

    Fredagen den 13:e är det tags, enligt korrigeringen vid RUL. (Det kan ju bara inte bli en otursdag, om nu bebben mot förmodan skulle födas just den dagen).

    En vecka kvar på jobbet för mig. Värt att skåla bara för det, även om jag har en viss separationsångest. Det är SVÅRT att bara "släppa" projekt. Vet att det var minst lika svårt när jag med kort varsel skulle byta avdelning. litet "jaha, ska jag sluta med det här projektet som jag nyss var jättetaggad att börja med"...

  • Lapinette

    *flyttar lite på mig så Cissi får plats* - hej tjejen, det var länge sen. Förstår att det är fullt upp med två små och vad spännande med huset!

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor