• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • FruCicci

    Jag undrar en grej ag amning.
    Eftersom mina bröst blir sprängfulla med mjölk ju oftare jag ammar borde de inte gå att pumpa igång och få mer mjölk då?
    Hur kommer det sig att den bara tar slut mjölken?

    Märkligt, man borde ju vara skapt att kunna ge sina barn mat liksom djuren, hur gör de när deras mat tar slut? Man kan ju inte ge en kattunge på 3 v en råtta liksom?

    Nåväl.... Kängu, du är en kanon mamma, det är vi allihopa!

  • passionsblomman

    Rent allmänt så tycker jag det är så underligt det där med amningen...det är ju liksom en så av naturen nödvändig sak, så det verkligen "bara borde" finnas där kan man ju tycka.

    Och så tyckte jag de tjatade på mig att "akta dig så du inte får mjölk för två när du pumpar ur"- det här var på bb, för min son fattade inte hur han skulle ta tag, utan sög in sin egen underläpp också, med följden att han ju inte fick i sig något alls. Men om det vore sant, så skulle det ju bli mer mjölk då, bara man pumpar fast det uppenbarligen inte verkar funka så?

    Han lärde sig tillslut, men jag fick såriga bröstvårtor så jag ammade och grät ibland. Jäklar vad ont det gjorde!

    Min syster har fyra barn. med de tre första har hon varit som en juverstinn kossa och det har bara sprutat ut mat så ungarna fått i sig för mycket för fort och DET var nästan ett problem, men så nu med senaste, så hade hon plötsligt inte tillräckligt för att göra honom nöjd. Hon fattde ingenting och blev jätteledsen.

    Tänk att man ALDRIG kan veta något om något i den här bernvärlden...

  • FruCicci

    Liten grattis till dig om jag inte har sagt det innan.
    Gode tid vad roligt att följa alla nu!

  • Ore

    Kängu: Har inte heller några amningråd, men skickar en stor KRAM och håller fast vid att du är en superbra mamma till Ru - med eller utan amning. Vet också att jag inte blev ammad så värst länge, eftersom min syster var svartsjuk på mig och slog mig när jag ammades...

    Liten: Även om det absolut inte borde spela någon roll att du är gravid, så skulle jag nog också gjort så att jag höll in magen och hoppades på att få tjänsten. Håller tummarna för dig! Hoppas att illamåendet snart går över, även om andra har det värre så ÄR det jobbigt att må illa.

    Tinga: Hoppas ni har haft en trevlig semestertripp och att allt har gått bra

    Telis: Har för mig att jag läste något om svininfluensa och graviditet, var det vaccin eller var det behandling tro, som skulle sättas in så snabbt som möjligt vid misstänkt sjukdom hos någon som var gravid. Aaah, varför har jag så kort minne?

    Muggles: Tack för upplysningen, behöver jag inte noja mig så mycket över det

    MrsB: Tycker du gör helt rätt som kompletterar i arbetet, du har ju skrivit om rätt ämne så helt åt fanders kan det bara inte vara... Välkommen tillbaka från er semestertripp, förresten...

    Ego: Det var myyyycket folk i Ullared. Och de jag åkte med var ju inte direkt snabba av sig. Köpte litet bebisgrejer, men inte så jättemycket. Mest så att jag har något i klädesväg, lakan m.m. Och vi fick in det mesta i bilen. Syrran hade varit dum nog att packa fikat i en rottingkorg, den fick stå vid passagerarsätet ifram på vägen hem

  • snaily

    Kängu - har inte heller några amningsråd att komma med (såklart...) men håller med Vickan till 100%! Skickar stor kram! Och tänk så bra att pappan kan vara delaktig i matningen!

    På tal om djuren så händer det ju även för dem att det strular med digivningen, (fast det inte är lika vanligt som hos människor), och då får man också ge mjölkersättning med flaska Om de är husdjur... ute i naturen blir det ju värre förstås.

    Liten, vad härligt det lät med ert landet-liv! Ha så skoj på Siljanturen!

    Cicci, bra framförhållning att du har namn åt trean redan nu! Fina namn!

  • snaily

    Glömde: Liten, självklart ska du hålla in magen och få tjänsten! Fast tycker egentligen du borde få tjänsten med magput också... i en perfekt värld...

  • Telis

    Kramar till kängu! Det är inte lätt med alla hormoner som rusar runt i kroppen men du är inte ensam. Muggles hade det ju också jättejobbigt med amningen och mådde dåligt över att det inte gick så bra som hon ville. Ta inte på dig någon skuld över det, Ru kommer att må alldeles utmärkt av enbart ersättning också och du är inte någon sämre människa för det!

    Tinga, välkommen hem! Hoppas att ni har haft det jätteskönt och att kräkningarna slutat eller åtminstone minskat!

    Liten, skönt att höra av dig men vad tråkigt att du mått/mår dåligt. Hoppas att det vänder snart!

    Ore, jo, enligt den där undersökningen som kom igår så var det mycket viktigt att man som gravid får någon antiviral medicin, som Tamiflu, inom 48 timmar från första symptomet. Kanske inte helt enkelt när man är på semester? Vaccinet kommer nog inte att vara tillgängligt här i Sverige förrän i september/oktober och då är vi redan hemma från semestern igen så då kan det kvitta.

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor