• Pingstdagen2010

    Stockholmsbrudar

    Jag har inte hittat någon tråd för Stockholmsbrudar, där vi kan utbyta tips och råd om allt från festlokaler till billiga cateringfirmor. Därför har jag tagit saken i egna händer och skapat en på egen hand :) Det är inte lätt att hitta billiga alternativ i storstaden, där bl.a. kuvertavgifterna är ca 300-500 kr dyrare än i övriga landet. Här kan vi hjälpas åt att hitta rätt i storstadsdjungeln.

    Här kommer en kort presentation av mitt läge.
    Vi ska gifta oss den 22 maj 2010. Just nu letar vi efter en bra och rymlig festlokal för 100 personer, som vi kan hyra utan att bli ruinerade! Vi tänker göra det mesta själva såsom ex. drinktilltugg, förrätt, efterrätt och tårta. Huvudrätten kommer att beställas från en bra och billig cateringfirma, som vi fortfarande inte har hittat :)

  • Svar på tråden Stockholmsbrudar
  • Per och Sara
    BlivandeFruF skrev 2009-09-10 18:59:45 följande:
    Vill bara säga hur otroligt glad jag är! :)Har köpt min brudklänning! Elva månader i förväg, men den är bara SÅ jag. Min syster grät när hon såg mig i den och min kompis som var med andra gången jag provade den sa när jag kom ut ur provrummet: "Det där är DIN klänning! Det är den du ska ha!". Det känns så otroligt bra och jag är så LYCKLIG! tänker på klänningen hela tiden och längtar tills min vän ska åka och hämta den på torsdag. Längtar ännu mer tills min blivande får se mig i den, på vår bröllopsdag.. :) :) :)Har också eventuellt hittat de tärnklänningar som mina 2 brudtärnor ska ha, bestämt brudbukett (men jag vill ha pioner..och svenska pioner finns tydligen inte i augusti..men det kanske går att ordna ändå?) och även fixat vigselförättare! Jag hade sånt otroligt flyt, jag stötte på honom i lekparken utanför vårt hus- kan ni fatta?! Vi började småprata medans hans barnbarn och mitt barn lekte med varandra och då kom det fram att han förättar borgerliga vigslar och har lååång erfarenhet av det. Jag fick en så bra känsla av honom, han var så himla varm och vänlig och verkade otroligt kunnig. Verkade också tycka om sitt arbete! Så nu ska vi bestämma ett möte med honom så min blivande också får träffa honom! känns som ödet! Känns som att allt faller på plats efter att jag bestämde mig för vilken klänning jag ska ha och köpte den! :D :D :D :D :D :D/En otroligt glad blivande brud! (och 11 månader...det är ju inte SÅ lång tid egentligen ^_^)
    Grattis!! Vad härligt att du har hittat drömklänningen och att massa annat faller på plats! Vad är oddsen att hitta en vf i lekparken liksom!
    Förresten du har inga bilder på din klänning man kan få se?! *nyfiken*
  • wolfie10

    Efter att ha läst har några veckor är det dags för mig att skriva mitt första inlägg

    Vi förlovade oss i juni och planerar att gifta oss i vinter, men har inte kommit särskilt långt i planeringen. Eller rättare sagt, vi har hunnit fundera lite på det mesta, men är klara med väldigt lite.
    Det vi har hittills är vigselförrättare och ett preliminärt datum. Vi håller på och kollar efter lokaler i Stockholm med plats för 150 personer och möjlighet att ta med mat och dryck själva.

    Har tittat på Långholmens folkhögskola som är ledig det tänkta datumet, men vill också ha lite andra alternativ. Är det någon som vet något om magasin 15 (www.m15.se)? Dessutom funderar vi på Kvarntorp i Täby. Det blir billigare att vara en bit utanför stan, men lite krångligare för de gäster som inte har bil. Någon som har varit på vinterbröllop i Kvarntorp?

    Känns som att lokal och gästlista måste bli klart ganska snabbt så att vi kan börja med inbjudningarna sen. Kul att läsa om hur det går för er andra

  • BlivandeFruF

    Per och Sara skrev 2009-09-10 22:29:25 följande:


    Grattis!! Vad härligt att du har hittat drömklänningen och att massa annat faller på plats! Vad är oddsen att hitta en vf i lekparken liksom! Förresten du har inga bilder på din klänning man kan få se?! *nyfiken*
    Jag har inte hämtat klänningen ännu, har betalat depositionsavgiften och skrivit kontrakt. på torsdag blir den helt min! :D :D
    Den är väldigt enkel, det känns mest jag. Överdelen har spets och sedan är det tunna, tunna axelband och en lång a-klockad kjol (men det är en klänning, inte tvådelad!) det fina med klänningen är ryggen, för den är bar. Och så har den ett vitt band som knyts runt midjan och faller ned på ryggen. Det är såklart svårt att beskriva den med ord men hur som helst så älskar jag den :)
  • BlivandeFruF

    Nu känns det som om jag bombarderar tråden med inlägg men det känns så bra just nu, allt bara faller på plats!

    Jag har ju förra veckan hittat min drömklänning och köpt den.
    strax efter det hittade jag vår vigselförättare i lekparken när hans barnbarn och min dotter lekte.

    och nu har vi varit och tittat på en så himla fin lokal (villa talliden) som vi verkligen älskar! Supertrevlig personal och en otroligt vacker matsal. Kuvertpriset landar på 950-1000 kronor per person men det känns som att det mesta kostar så mycket i stockholmstrakten om man vill vara på en bra restaurang/hotell. preliminärbokade där idag! :)
    Är det någon här som har erfarenhet av Villa Talliden?

    Är så glad :D :D :D
    Känns helt fantastiskt att allt har lossnat och att vi äntligen är på gång!

  • December 2009
    wolfie10 skrev 2009-09-12 13:00:52 följande:
    Efter att ha läst har några veckor är det dags för mig att skriva mitt första inlägg Vi förlovade oss i juni och planerar att gifta oss i vinter, men har inte kommit särskilt långt i planeringen. Eller rättare sagt, vi har hunnit fundera lite på det mesta, men är klara med väldigt lite. Det vi har hittills är vigselförrättare och ett preliminärt datum. Vi håller på och kollar efter lokaler i Stockholm med plats för 150 personer och möjlighet att ta med mat och dryck själva. Har tittat på Långholmens folkhögskola som är ledig det tänkta datumet, men vill också ha lite andra alternativ. Är det någon som vet något om magasin 15 (www.m15.se)? Dessutom funderar vi på Kvarntorp i Täby. Det blir billigare att vara en bit utanför stan, men lite krångligare för de gäster som inte har bil. Någon som har varit på vinterbröllop i Kvarntorp? Känns som att lokal och gästlista måste bli klart ganska snabbt så att vi kan börja med inbjudningarna sen. Kul att läsa om hur det går för er andra
    m15 är skit. du får lokalen 15 samma dag!! och de gör inget åt dig! Och den är en så trist källare
  • Åsa Erika

    December 2009 skrev 2009-09-09 07:00:08 följande:


    Vi har hittat florist vid östermalm och fick ungefär samma priser och min kompis hade dem och vart helnöjd !
    [/citat]

    Per och Sara skrev 2009-09-08 22:45:45 följande:
    [citat]
    Åsa Erika skrev 2009-09-08 19:11:53 följande:
    Oj det var ju ett jättebra pris. Sa du att det var brudbukett? Priset sticker ju oftast iväg så fort man nämner bröllop! :)
    Först så nämnde jag det inte men priset stack inte iväg när jag gång nr 2 kom in för att prata om brudbukett. Det enda hon sa och det sa hon gång ett är att priserna varierar från dag till dag när dm handlar av sin grosist men så säger flera florister så det var inget konstigt.

    Jag tog dit mitt eget sidenband för att den skulle matcha klänningen perfekt och det var inget problem alls. hon tog betalt för nålarna men det blev inte så dyrt. Jag hade 5 stoooora kallor till brudbukett och 14 nålar i buketten, tärnan 2 stora kallor och hur många nålar vet jag inte. killarna var sin liten kalla med ett grönt blad bakom och fint bundna och mina 6 st hårblommor var små kallor. Troligen så vart tejpen fuktig av att stå över natten så det gjorde så att de släppte.

    Jättefina buketter och mycket god service på blombutiken inne i gullmarsplan brevid pressbyrån! Rekommenderas!
  • Åsa Erika

    Förresten, behöver ni en UNDERBAR präst med mycket bra fingertoppskänsla, högtidig, personlig och samtidigt med lite humor så rekommenderar jag varmt Mats G Furumalm, Matteus församling i stockholm. Vi lånade honom till Tyska kyrkan där vi ville vigas och jag kan bara säga det att alla våra gäster sa att det var den bästa präst de hade sett!
    Såååå nöjd!! Han viger även på ovanliga plater såsom i skärgården mm. Då får man betala en taxa förståss. Vi gjorde det men det var det väl värt!!

  • wolfie10

    December 2009 skrev 2009-09-12 20:51:02 följande:


    m15 är skit. du får lokalen 15 samma dag!! och de gör inget åt dig! Och den är en så trist källare
    Tack för informationen, då lägger vi inte mer tid på att fundera på dem.
  • Pingstdagen2010

    December 2009 skrev 2009-09-12 20:51:02 följande:


    m15 är skit. du får lokalen 15 samma dag!! och de gör inget åt dig! Och den är en så trist källare
    Det är verkligen en jättetrist lokal! Jag rekommenderar inte den!
  • Phantis

    Vi ska ha vår fest på Skeppsholmsgården. Där kan man välja om man vill ta deras helhetskoncept eller om man vill fixa med eget.

    Undrar nu om det är någon som haft Lioras catering? De inlägg jag hittat är så gamla och en del av dem var väl inte så där jättetillfredställande...
    Vill veta hur det funkade, om maten var bra och så.

    Tacksam för svar.

Svar på tråden Stockholmsbrudar