• Svar på tråden Tantvarning 5
  • Fjosok

    Nivån på den var lååååååg.

    Har haft iPhone sedan 2007 och ens min gamla 2g knäcker mänger av nya telefoner även om den ligger efter tekniskt, just för skärmen och enkelheten.

  • Daa

    Fjosok skrev 2009-08-20 20:56:16 följande:


    Nivån på den var lååååååg. Har haft iPhone sedan 2007 och ens min gamla 2g knäcker mänger av nya telefoner även om den ligger efter tekniskt, just för skärmen och enkelheten.

    Undrar hur gammal min telefon är... *räknar*
    Fick den begagnad i slutet av 2005 och då hade den nåt år på nacken redan. Den funkar fint. Än så länge.
  • Fjosok

    Tror jag haft 5-6 telefoner sedan dess. 5 st mellan 2004 och 2007 och sedan en sedan dess, som tyvärr pajade nu. Därav den nya.

  • Sonja68

    Pust, jag är helt slut.
    EFter middagen hade sexåringen ännu ett av sina utbrott.
    De ska till badhuset imorgon med Fritids. HOn ville prompt ha sin gamla, fula, nötta, sladdriga röda bikini som ser för jä....ut.
    Jag sa NEJ, antingen tar du den gula bikinin, som visserligen är urblekt och börjar bli i minsta laget, men som fortfarande håller ihop och tyget inte är genomskinligt på rumpan eller så den NYA baddräkten som vi SPECIELLT åkte till centrum och köpte till dig, för att ha när du ska med skolan/sexårs/fritids och bada. Den som DU SJÄLV valde ut. Jag har INTE köpte den dyra baddräkten för att du ska gå i din gamla röda trasa till badhuset. Basta.
    Världens utbrott!!! "Jag ångrar att jag valde den där fula baddräkten, skulle ha tagit en röd". Den är turkos och jättesnygg.
    "Jaha, då far jag ALDRIG och badar med skolan"
    NÄhä men var hemma då...
    "När får jag ha min röda bikin då, ALDRIG???" Jag tyckte att den passar bra på stranden... Gråt, skrik, rusade in i sitt rum och ropade "PRATA INTE MED MIG". Sen hörde jag hur hon härjade och domderade där inne i rummet, spottade och väste, pratade för sig själv, grät osv.
    Sen kom hon ut, torkade tårarna och sa: "Mamma, jag har ett förslag: VArannan gång när vi har bad tar jag den gula bikinin och varannan gång den där turkosa baddräkten. Å sen när den gula bikinin är för liten så tar jag den röööö...*tittar på mig och ser mina rynkade ögonbryn* den där... den där... fula turkosa baddräkten."
    Ja, vad kan man säga?! You've got a deal.
    Alltså hallå, hon är SEX år, hur f-n ska det bli när hon kommer i tonåren och blir riktigt hormonstinn???
    Någon som har erfarenhet, giv mig styrka och pepp... Nu!

  • Aleta

    Jag har hört att det är svårt att märka skillnad på en sexåring och en fjortonåring, så det blir kanske inte värre i alla fall?
    Min femåring är så där jämt, hon är tidig sa de på BVC...

  • TinkerBelle

    *Sitter och gapar*

    Sonja vännen jag vet inte vad jag ska säga...
    Har tre små systrar men ingen av dem har varit lika "sofistikerade" i sina utbrott när dem varit så små.
    Kan det tänkas vara lite ryska gener som gör sitt till?
    Tror dock att du är inne på rätt spår dvs. var konsekvent och håll fast vid dina beslut när det känns viktigt.
    Brukar säga till maken (som gärna går i konflikt med alla barnen när helst tillfälle ges) "pick your fights".
    Tjafsa inte om allt, men var säker på när du gör det att det kommer vara värt det i slutändan.

    Skickar mååånga kramar upp till dig!


    Sonja68 skrev 2009-08-20 22:41:23 följande:
    Pust, jag är helt slut. EFter middagen hade sexåringen ännu ett av sina utbrott.De ska till badhuset imorgon med Fritids. HOn ville prompt ha sin gamla, fula, nötta, sladdriga röda bikini som ser för jä....ut.Jag sa NEJ, antingen tar du den gula bikinin, som visserligen är urblekt och börjar bli i minsta laget, men som fortfarande håller ihop och tyget inte är genomskinligt på rumpan eller så den NYA baddräkten som vi SPECIELLT åkte till centrum och köpte till dig, för att ha när du ska med skolan/sexårs/fritids och bada. Den som DU SJÄLV valde ut. Jag har INTE köpte den dyra baddräkten för att du ska gå i din gamla röda trasa till badhuset. Basta.Världens utbrott!!! "Jag ångrar att jag valde den där fula baddräkten, skulle ha tagit en röd". Den är turkos och jättesnygg."Jaha, då far jag ALDRIG och badar med skolan"NÄhä men var hemma då..."När får jag ha min röda bikin då, ALDRIG???" Jag tyckte att den passar bra på stranden... Gråt, skrik, rusade in i sitt rum och ropade "PRATA INTE MED MIG". Sen hörde jag hur hon härjade och domderade där inne i rummet, spottade och väste, pratade för sig själv, grät osv. Sen kom hon ut, torkade tårarna och sa: "Mamma, jag har ett förslag: VArannan gång när vi har bad tar jag den gula bikinin och varannan gång den där turkosa baddräkten. Å sen när den gula bikinin är för liten så tar jag den röööö...*tittar på mig och ser mina rynkade ögonbryn* den där... den där... fula turkosa baddräkten."Ja, vad kan man säga?! You've got a deal. Alltså hallå, hon är SEX år, hur f-n ska det bli när hon kommer i tonåren och blir riktigt hormonstinn???Någon som har erfarenhet, giv mig styrka och pepp... Nu!
  • Sonja68

    Tack Tinker !
    Jo, jag försöker också välja vilka fajter som är värda att ta. Tjafs om småsaker som inte spelar nån större, principiell roll, låter jag passera. Funderar alltså ett tag; är det värt att bråka och strida om vilka sockar hon ska ta idag. Nä, kanske inte.
    Men i detta fall så kunde jag inte backa, pga de skäl jag förklarat i ovan inlägg. Stör mig på det där "vi köper nytt"-beteendet som hennes far har en släng av. Köpa, köpa, köpa. Det kostar pengar och tid. Hon fick därför välja själv, för att vi skulle vara säker på att hon skulle använda den utan gnäll.
    JO, hon har definitivt rysstemperament och det har minstingen också, men hon är inte så trotsig just nu. Hon hade en skitjobbig gnäll, grin, raseriutbrottsperiod i treårsåldern, men nu är hon mest glad o go.
    Till Tanjas fördel måste jag ändå säga att jag är liiite impad av att hon klurade ut en kompromiss, som i slutänden innebar att den där röda, läskiga trasan blev förpassad till badstrandens sandgeggamojja (och badperioden är i princip över här, he-he), och sedan erbjöd hon mig att massera min spända nacke. Det var lite gulligt.

  • Sonja68
    Aleta skrev 2009-08-20 22:46:23 följande:
    Jag har hört att det är svårt att märka skillnad på en sexåring och en fjortonåring, så det blir kanske inte värre i alla fall?Min femåring är så där jämt, hon är tidig sa de på BVC...
    Skönt Aleta att höra att andra har det likadant.
    Alltså jag är chockad, jag ser mig själv i dottern, men jag var just som du skriver FJORTON!
  • TinkerBelle

    God morgon alla söta tanter,

    Kom tillbaka till härliga Sverige i onsdags eftermiddag och börjar sakta men säkert att få stil på alla rutinerna igen. Lillan börjar inte skolan förrän på tisdag så vi har några dagar till att mysa tillsammans. Man kan se att även hon är glad att vara hemma. Alla dockorna sitter på parad i soffan och blir ompysslade i tur och ordning. Mat, nya blöjor och kläder istället för pyjamas.

    Finns massor att pyssla med i huset då tiden före bröllopet inte riktigt räckte till och sedan åkte vi utomlands direkt efter. Tvättmaskinen går i ett och idag ska jag nog ta och klippa min lilla ?gräsmatta? (2,5 x 4 meter). Syns på den att det har regnat och varit sol om vart annat medan vi varit borta.

    Plockade lite blåbär igår i skogsdungen en bit bort. Det blev blåbärs smoothies till frukost. Funderar på om jag ska gå en sväng idag också. Kanske frysa in lite för att ha i höst och vinter eller göra blåbärs muffins?

  • Bobou

    Hej tanterna, hoppas ni är piggare än jag idag!

    Körrepet igår slutade inte förrän kl 22 och sedan var det en mils cykling hem. Väl hemma kastade jag mig i säng men var förstås alldeles för uppskrivad för att somna på ett par timmar...

    Sonja:
    Det är en kvinnlig barbershopkör. De tävlar i barbershop och är verkligen seriösa, vilket var en stor omställning för mig! Jag har inte jättemycket körvana och har absolut aldrig varit med i en kör med stämfiskaler, PR-kommitté (och fyra-fem kommittéer till) och personlig fadder till nya medlemmer. Men det var roligt!!!!
    (Fjosok, nu vet du nog vilken kör det är. )

    Vilken brådmogen sexåring du har! Blir verkligen imponerad över att hon kunde gå iväg och lugna sig själv och komma tillbaka med ett så diplomatiskt förslag, och inte bara för att tjafsa mer! Haha, min MAMMA har inte ens nått det stadiet än...

Svar på tråden Tantvarning 5