• Anja 19 juli 2008

    Fruar i Lund - del 4

    Tidigare var vi Brudar i Lund, nu är vi Fruar i Lund

    Hej allihop

    Nu när alla Lundabrudar - sommar 2008 - har blivit fruar så måste vi ju ha en ny tråd.

    Det har varit så underbart roligt, spännande och givande att dela varandras planering, stötta, få stöttning, idéer, åsikter och bara prata skit rent allmänt, i denna tråd. De flesta av oss har ju även träffats IRL och kommer fortsätta göra det hoppas jag.

    Här kan vi brudar från Lund med omnejd älta bekymmer och glädjeämnen och dela med oss av allt mellan himmel och jord.

    Hoppas att ni hittar den nya tråden! :)

  • Svar på tråden Fruar i Lund - del 4
  • Anja 19 juli 2008

    Hedebris
    jag måste verkligen oxå ta körkort! Men va f..n, det är ju så DYRT o nu när man blir arb.lös så lär man ju inte ha fett m pengar. Vilket suger för då kommer jag ju ha TIDEN vilket är det jag har saknat nu när jag jobbat! Ett riktigt moment 22

  • Anja 19 juli 2008

    Ingenjörsbruden
    Låter trevligt att åka och träffa gamla tjejkompisar!

    Gött m golvfläktar. Skulle jag oxå vilja ha

  • Fröken Planera

    Anja. Har du gått på någon behandling för din foglossning??? Jag har ju bestämt mig för att inte tänker acceptera smärtan, utan söka all hjälp jag kan få.
    Var hos sjukgymnasten härom dagen, hon hade inga upplyftande nyheter. Det verkar som att jag får ha mina kryckor minst hela sommaren!!! Shit vad jag började tjuta när hon sa det! Ev så kan jag vara smärtfri vissa dagar, men jag får räkna med att smärthelvetet kommer tillbaka andra dagar, beroende på vad jag gör osv.

    Jag tänker inte ta det!!! Är det någon som kan rekommendera någon läkare jag kan vända mig till, alltså en läkare som vet vad han/hon sysslar med??? Jag är verkligen beredd att prova vad som helst!

  • Embo81

    Gabbi, ska höra med min kära mamma -hon är oxå sjukgymnast och har kanske någon kontakt eller något bra tips till dig.

    Imorgon går vårt flyttlass...tyvärr inte till huset, vi får mellanlanda 2 veckor i min brors ungkarlslägenhet! Sen bär det av till huset, var där idag och tjo vad det händer saker! Dyrt som f-n blir det att ha hantverkar som gör allt, men det blir ju sååååå bra och fint.

    Anne -stort grattis till Era fina Alva, Axel tycker att hon är en riktig söting (och vi andra håller enbart med)!

  • Anja 19 juli 2008

    Gabbi

    Har tyvärr inga upplyftande nyheter åt dig. Finns inte mycket de kan göra. Det är ju en "kvinno"-åkomma eller vad man ska kalla det för så det finns lixom inte så mycket forskning gjord på det.

    Har en väninna som var så dålig att sjukvården knappt visste vad de skulle göra m henne. Hon blev behandlad i både uppsala, stockhol, Storbritanien på alla möjliga vis. Hon gick på sjukgymnastik och vattengympa och all möjlig skonsam gymnastik för att stärka upp bäckenmuskulatur o ryggmuskler.

    Ett tag var det t.om tal om att steloperera men hon ville ju verkligen inte det.

    Hon blev vid ett tillfälle inlagd med epidural för att hon hade så ont att hon inte fick sova, hon var halvt vansinnig av smärta. Man stod lixom hjälplös.

    Att använda pilatesboll en stund varje dag rekommenderas tydligen. alltså bara sitta på den och lixom "hålla balansen" ska tydligen vara bra!

    Det som till slut "räddade" tjejen jag känner och som gjorde att det gick över, ca 4 år efter att hennes andra barn föddes, var att hon till slut gav upp all "vanlig" sjukvård och gick till en osteopat. (tror jag skrivit om det här inne).

    Finns EN osteopat i Lund. Har själv funderat på att söka honom. Har ju försökt allt annat som sjukgymnastik, vattengympa, ryggympa osv.

    Smärtorna är verkligen outhärdliga. Har ju levt med dem i 9 år nu och det blir inte lättare alls.

    Min mamma är oxå sjukgymnast men inte har det hjälpt mig. Det går ju lixom inte att "bara fixa till" sånt här tyvärr.

  • Anja 19 juli 2008

    Embo

    Hoppas massor på att din mamma har någon bra kontakt du kan rekommendera eller vet något som kan hjälpa

    Antar annars att det är rygg o bäckenstärkande gymnastik i kombination med att undvika saker som att gå i trappor, dammsuga osv som är det enda man kan göra.

    När jag fått Emil och hade fruktansvärt ont o var ensamstående så fick jag FÖRBUD att dammsuga (det ska tydligen snedbelasta, man gör röresler som är skitdumma mot fogarna)men hur lätt är det när man är ensamstående, att inte göra sysslorna hemma?

    När du går i trappor ska du ju gå ett trappsteg i taget så som barn gör och så ska du aldrig gå i sidled och itne vrida överkroppen utan följa med med hela kroppen så att säga.

    jaja allt det där har du såklart hört. Men ajg antar att det är det enda man kan göra för att på LÅNG sikt bli av m skiten. Jag kan ju tex inte vända mig i sängen utan att det känns som att bäckenet ska gå sönder. Värst är det på morgonen när jag sovit, legat hela natten.

    En bra madrass är nog oxå A och O. Vi hade värdelösa madrasser tidgiare. Som var för mjuka. Shit så ont jag hade. När vi köpte nya så blev det lite bättre men det är inte bra.

    Tror att såna där madrasser m formskum vore bra.

  • Fröken Planera

    Tjenis! Det var ju inga upplyftande nyheter, Anja! De flesta tipsen har jag redan fått, precis som du trodde. Jag får helt enkelt göra mina övningar varje dag och hoppas på ett mirakel.

    Emma. Jag har ju helt missat att din mamma är sjukgymnast. Tur för henne, kanke.. Har jon några tips om en bra läkare, så tar jag tacksamt emot dem.

    Igår var Adrian och jag hos lilla Alva och hälsade på. Så söt hon är!! Lite ovanligt att se en liten bebis i rosa kläder när man bara har pojkar runt sig annars. Hon var hur snäll som helst. Sov nästan hela tiden. Hon öppnade ena ögat ibland för att spana in vad som pratade med hennes mamma, tror jag. Adrian var bara hungrig hela tiden, så jag undrar om han över huvudtaget fattade att han hade en söt liten tjej i närheten.. Jaja, han fattar väl så småningom.

    Emma, har hantverkarna fixat altanen än? Du glömmer väl inte att du lovat oss en vinkväll där...

  • Embo81

    Gabbi -synd att jag missade Alva igår -hade helt förträngt att vi skulle flyttstäda. Hur som så har vi städat klart nu och i morgon ska vi till banken och lämna över vår lägenhet och få en massa pengar! Tyvärr så försvinner de lika fort igen, de där snickarna ska ju ha en slant.

    Hur gick det med den kontakten jag gav dig? Kunde hon ta emot eller är det remiss och långa köer där? Vet att deras sekreterare är lite lurig och man får inte alltid prata med den man vill. Frågade mamma och hon sa att man skulle vara väldigt försiktig med ett "tippat bäcken", och att det behöver tid att läka innan man börjar behandla det, hon jämförde med en stukning, det måste ju läka innan man kan träna upp rörlighet och muskler. Håller tummarna för att det blir bra för dig, måste vara sjukt frustrerande att ha ont hela tiden. och du, jag har inte glömt vinet på altanen.. tyvärr säger mina pojkar att jag inte får dricka vin ännu, men så fort jag får så blir det vin på altanen, om det så är mitt i vintern!!!!!

  • Fröken Planera

    Embo. Jag har inte ringt dit än. Sitter någonstans i ryggmärgen att det inte är lönt att ta såna kontakter mitt i semestertider, så jag avvaktar lite, men sparar namnet och kommer definitivt ringa, så TUSEN TACK! Känns så bra att kunna kontakta experter.

    Igår var jag och köpte en pump så att jag skulle kunna pumpa ut bröstmjölk till Adrian i helgen för jag är ju såååå sugen på vin. Jäkligt synd bara att jag glömde pumpen hemma nr vi körde upp till Blekinge i förmiddags. Så väldigt typiskt mig! Visserligen köpte jag bara en sån där från 1900-talet för 1158:-, så jag skulle kunna köpa en ny här i Olofström, men det är jag ju naturligtvis alldeles för snål för.

    Vinkvällen på er altan ser jag fram emot. Skulle det nu hinna bli vi9nter så får vi ju helt enkelt ta med oss filtar att vira in oss i.

    Hur är det med alla gravida??? Ingenjörsbruden, det måste kännas tungt i denna hettan!?

    Har det bestämts någon fikadag än?

Svar på tråden Fruar i Lund - del 4