• passionsblomman

    I vått och torrt och stiltje och orkan

    Här fortsätter vi längta,vänta,räkna och fundera över allt som hör bebisvärlden till och under tiden tar vi hand om varandra i skratt och gråt.

    Du som också vill ha barn-välkommen att hänga i det här helgalna men varmhjärtade gänget!

    Du som är känslig för att läsa om kroppsvätskor, sex och sjukhus, är också välkommen, men härmed varnad.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-16 09:29
    Denna tråd utgör del 6 i vår följetong.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-18 09:28
    Länk till den förra tråden ifall nån vill ha...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-71/m3286162.html

  • Svar på tråden I vått och torrt och stiltje och orkan
  • passionsblomman

    Det svaret gör mig mycket nöjd!

    Nån måtta på knådandet får det vara!


    Hvidbrud skrev 2009-06-17 14:25:54 följande:
    jag har... låt mig räkna...29 kunder kvar! jobbar i morgon och nästa vecka + tisdag veckan efter. sen har jag och magen mammalediga i 2 månader...
  • Sonja68

    Kikar in som hastigast *vinkar till allihop*
    Leksi, så spännande "projekt" ni har påbörjat, hihi!

    Jag vet inte hur reglerna för havandeskapspenning är nuförtiden, men då jag väntade min yngsta, som är 4 år nu, så kunde man bara vara "ledig" och få havandeskapspenning om man hade riktigt tungt fysiskt jobb. Annars så får man börja ta från föräldrapenningen, undrar om det var två månader före förlossning eller...? Men det där står ju säkert på kära FK:s hemsida.
    Själv hade jag urusla järnvärden, superlågt blodtryck och problem med förstoppning och de vanliga foglossningarna på slutet. Jag blev sjukskriven två veckor men sedan fick jag börja nalla från FP-dagarna. Tror jag tog två veckor före beräknat födsel (är det BF det kallas, jag har hunnit glömma,hjälp mig ni som är inne i detta nu?!).
    Jag rekommenderar STARKT att ta lite ledigt, om man har möjlighet, innan förlossningen. Det är ett Vasalopp/Maraton, minst, man ska igenom och man behöver ladda upp både mentalt och fysiskt. Vila, promenera, fundera. Äta bra. Ja, men det där vet ni säkert redan. Den mentala biten är jätteviktig. Det är en mäktig resa man står inför.
    Kram allihopa!

  • ingenjörsbruden
    Sonja68 skrev 2009-06-17 14:43:07 följande:
    Kikar in som hastigast *vinkar till allihop*Leksi, så spännande "projekt" ni har påbörjat, hihi!Jag vet inte hur reglerna för havandeskapspenning är nuförtiden, men då jag väntade min yngsta, som är 4 år nu, så kunde man bara vara "ledig" och få havandeskapspenning om man hade riktigt tungt fysiskt jobb. Annars så får man börja ta från föräldrapenningen, undrar om det var två månader före förlossning eller...? Men det där står ju säkert på kära FK:s hemsida.Själv hade jag urusla järnvärden, superlågt blodtryck och problem med förstoppning och de vanliga foglossningarna på slutet. Jag blev sjukskriven två veckor men sedan fick jag börja nalla från FP-dagarna. Tror jag tog två veckor före beräknat födsel (är det BF det kallas, jag har hunnit glömma,hjälp mig ni som är inne i detta nu?!).Jag rekommenderar STARKT att ta lite ledigt, om man har möjlighet, innan förlossningen. Det är ett Vasalopp/Maraton, minst, man ska igenom och man behöver ladda upp både mentalt och fysiskt. Vila, promenera, fundera. Äta bra. Ja, men det där vet ni säkert redan. Den mentala biten är jätteviktig. Det är en mäktig resa man står inför.Kram allihopa!
    Tror att det inte ändrat sig jättemkt med reglerna....men det finns infomöten på försäkringskassan för blivande föräldrar att gå på.....

    Pratade med maken igår om förlossningen o målbilder....(han är på teambuilding med jobbet (igen) o det är grupparbeten o målbilder som ska ältas...vilket han tyckte var aptråkigt o meningslöst)...men fick faktiskt honom till att förstå att målbilder är bra....på jobbet kanske de inte känns så jätteroliga....men inför förlossningen o vid träning så är det jättebra att ha.....vissa behöver det inte....men jag som har en ALLDELES för stark o snackig "rödjobbigdjävul" på ena axeln...ger alltid upp för tidigt o fokuserar bara på hur jobbigt det är (med träning/löpning)...men om man har den däringa målbilden o positivt tänkande så blir nog resultaten helt annorlunda... Så nu jobbar jag flitigt på min förlossningsmålbild eller bilder!
  • Sonja68

    Efter en jobbig första förlossning läste jag den där berömda boken, som jag ju förstås glömt vad den heter, som hon den där barnmorskan (en svenska) skrivit (bra hjälp va?!).
    Den hjälpte mig otroligt mycket inför min andra förlossning.
    Målbilder är bra. Se dig själv vid målet: Med en ljuvligt doftandes liten bebis i famnen...
    Varje värk så är du närmare mötet med ditt barn.
    Så försökte jag tänka.

  • Hvidbrud

    Sonja: Den boken fick jag av in mamma! Men jag hkommer inte ihåg vad den heter heller... Verkar bra, men jag tror att ju närmre tiden kommer desto mer angelägen kommer den att bli.
    Går på kurs nu när vi lär oss typ "välkommen värk"!

    Jag är under det danska sjuksystemet så jag kan sjukmäla mig i 1 mån (min läkare ville gärna sjukskriva mig från dag ett, om det var det JAG ville) sen får jag dagpengar i 12 månader. Sen är det slut på det roliga. Inte får man vara hemma lika länge som i sverige, men men. Får vara hemma ialla fall!

    28 kunder kvar...

  • Hvidbrud

    Ang midsommar ska jag vara hos min bror i skanör. Maken har sommarfest på jobbet. Som dansk hade han ju inte en tanke på at det var midsommar och att det är VIKTIGT! Brossan är lite småsut på honom, för hur kul blir det för honom och dricka snaps mellan två höggravida kvinnor.. ? Det får han klara! Blir picknick i parken kl 12, vet inte med vad, och sen sill till föoät och grillat med svägerskans fantastiska potatis. Hon vet hur man trollar med potatis. Djupt imponerad varje gång! Och bubbar till efterrätt! Med gammeldags mjölk- mosas med gafel och ätes med sked! Mmmm... Åh vad jag längtar!
    Ska se om jag hinner in innom bolaget i morgon för att köpa en flaska alkoholfri skumpa!

  • passionsblomman

    Har ni alla gått hem nu och är inte med längre???

    Jag har lurat tre små fotbollspojkar i sjön och sedan gjort hemmagrillade hamburgare och bjudit dem på Cornettostrutar.

    Det var bra gjort att bada för det är bara 15 grader i vattnet.

    Nu har de gosat med kattungarna och speat lite tv-spel och åkt hem.

    Jag blir lite rörd över de fina små killarna och deras sommarkalufser och solbruna ansikten. Skulle gärna stoppa tiden en stund, för de behöver inte bli femton riktigt än och jag tycker det snurrar påså fort. Än är de små och har nyutvuxna stora framtänder och hela barnasinnet kvar. *hjärtar*

Svar på tråden I vått och torrt och stiltje och orkan