• Telis

    Livets stora och små frågor

    En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

    Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

    Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

    Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

    Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

  • Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • sweetstreet

    Telis,
    näe det är musblasocyster.
    Att forska på mänskliga embryon är inte tillåtet!!!!!
    Jag vet att det gjorts lite experiment på icke viabla humana embryon (läs blastocyster) alltså sådana som har kromsomfel etc så att de ej är livsdugliga. Sådant som annars skulle kastas bort. Men viabla embryon från människor kan vi inte använda till forskning. De ska ju förhoppningsvis bli till barn!!!

    Mus är ju däremot vanligt.
    Och inom utvecklingsbiologin är även andra modellorganismer vanliga som t ex xenopus (groda) samt zebrafisk! Detta för att de ju har stora ägg och man kan följa utvecklingen enkelt. Men bland mammalier är mus det vanligatse.
    I det labb vi samarbetar med (och där jag nu ska jobba rent fysiskt o praktiskt) gör ju även transgener och andrfa typer av musmodeller så man kan följa speciella celler i blastocysten för de lyser med fluorescerande ljus i mikroskope. Så man kan göra live imgaing vilket är skitcoolt och väldigt infromativt jämfört med att tiktta på snitt.

    Hm, näe nu ska jag sluta babbla om mitt jobb..... och kasnke jobba lite mer effektivt igen istället...

    Först bara en KRAM till Snaily!!! :-P
    Skitjobbigt med massa gravida, bebisnsackande eller på annat vis j-gt iriiterande kommentarspersoner omkring sig!!!!!!!!! SÅDANT KAN VERKLGIEN FÅ EN UR BALANS.
    Men vad super med er lilla valp som kommer snart!
    Kram!!

  • snaily

    Hu vilken jobbig väntan Telis... hoppas den här veckan tar slut fort! (Så Telis får svar snart, så Nenne får göra ÄP snart, så Lappis får fira födelsedag snart och så min jourhelg tar slut!! )

  • Telis

    Hmm, tänkte inte på att det kunde vara "olagligt". Jag trodde att man kanske kunde donera sina blastocyster till forskningen när man fått dom barn man ville själv typ. Men är allt från musceller överförbart på människor? Kan möss få samma sorts kromosomfel och liknande?

    Jättejättespännande! Varför blev man inte biolog?

  • _koko_

    Hej alla sötnosar! Idag har jag verkligen jobbat, men roligt är att vi löste problemen och jag behöver inte åka dit i morgon.

    STORT grattis till värphönan nenne, fantastiskt resultat!! Är så glad för varje steg ni tar närmare det hägrande målet!

    BS - Vad jag skrattade åt din kommentar om BF, du kan verkligen uttrycka dig! 16 januari är ett bra datum, connys födelsedag! Ur RS-synpunkt är annars ju senare på våren desto bättre, så visst, januari är ju inte idealiskt. Men det är trots allt väldigt få som drabbas och Iris kommer ha en dagisvinter bakom sig och inte vara nybörjare på dagisbakterier.
    Försök fokusera på det positiva nu.

    Kram till snaily! Känn dig inte hemsk, alla vi som haft det lite svårare har tänkt dessa tankar, vore konstigare om vi inte gjorde det.

    sweet - Så galet intressant! Såg en UR-dokumentär för ett tag sen, "den hotade mannen", som handlade om fortplantningsforskning och bla hur möss som preppats med ftalater och (eller?) parabener fick gravt missbildade könsorgan. Det läskigaste är ju att det säkert kan dröja några generationer innan det blivit så stora problem att det märks, om det nu, som telis är inne på, går att föra över på människor...

    Ore - Välkommen tillbaka!

    Nu ska jag kika på Tingas hus!

  • viktualia

    Pling!

    Nenne - häftigt värre!!!

    FruLlan - ta det LUGNT med dig!! *hytter med fingret*

    Ego - hm... är sedan en knappt timme äntligen hemma efter lite duschsslang och möbelshopping i grannstaden.. attans vilket flängande det blev.. men resultatet av mitt duschande imorse var att hela badrummet var plaskvått.. hm...

    Imorgon blir after worken äntligen AV och det ska bli så skoj! Gäller ju att partaja när man kan!

    FruLlis igen - här ligger frågan om barn på is tills nästa ÄL närmar sig.

  • Piggelin1

    Wow, Nenne - vilken äggkläckningsmaskin du är!! Grattis!!

    Telis - grattis till diskmaskinen!

    Knipa - vad är det

    BS - 14 januari är också en bra dag, min födelsedag

    Snaily - kram för knasiga yngla-av-sig-släktingar

    Muggles - somnade du under filmen?!
    Superfin lgh! Tycker mig känna igen den, speciellt trappan & de olika planen & att det där att det är flera ihopbyggda lgh i ett landshövdingehus. Undrar om jag inte läst ett reportage om denna lgh för ngt år sen eller så? Kan har varit GP Bostad kanske?
    Gillade springbok-skinnet på nedersta våningen - vi funderade på att köpa med oss det hem från Sydafrika, men velade för mkt & kom inte till skott

    Liten - Amanda är väldigt mammig just nu plus att hon gärna slänger sig på golvet & storgråter för minsta lilla motgång. I vårt fall handlar det nog mkt om omställningen till dagistillvaron & att hon är trött efter dagis plus det där att hon upptäcker mer & mer att hon har en egen vilja... Men jag försöker bita ihop & hoppas att det går över om några veckor...

  • viktualia

    snaily - jag känner igen det där... just nu är det facebook som hotar... blir helt matt på alla "välkommen lilla Sixten 3589 g och 50 cm".... grymt blandade känslor...

  • Piggelin1

    Imorgon ska vi till banken & träffa de som tar över vår lgh - såååå himla skönt att kunna sätta punkt imorgon! Mannen har redan börjat ladda & lagt en av våra direktimporterade champagneflaskor på kylning - här ska det firas!! Tinga, vill du ha en slurk när ni kikar förbi imorgon?! Bra uppladdning inför varvet

    Ok, dags att logga av...

    Ja just det - Sweet - kanonintressant läsning! Jädrar vad man lär sig mkt av er här i tråden!!

Svar på tråden Livets stora och små frågor