• Morr

    gå med blivande maken i kyrkan?

    Jag undrar om man kan göra så här, vad tycker ni?

    Kan jag gå in med min blivande make i kyrkan/till ceremonin? Tror nämligen att han vill det och jag tycker det vore fint. Vi vill inte ses innan vigseln utan möts första gången i vapenhuset eller rummet innan ceremonirummet. Har inte bestämt än om det blir kyrklig eller borgelig vigsel.

  • Svar på tråden gå med blivande maken i kyrkan?
  • Aleta

    Av plast.
    anne på grönkulla skrev 2009-04-13 20:46:05 följande:


    tänkte väl att du var rutinerad på att sjunga iklädd lederhosen
  • nennesjuttioåtta
    Aleta skrev 2009-04-13 20:36:58 följande:
    Ja, fast under mitt artistnamn: Sture "knäkort" Jönsson.(Jag får liksom gå med böjda knän för att se kort ut.)anne på grönkulla skrev 2009-04-13 20:30:32 följande:
    Trodde det var för att *piip* inte skulle sticka fram på de korta byxbenen.
  • Aleta

    Fast jag har ingen riktig.


    nennesjuttioåtta skrev 2009-04-14 09:12:20 följande:
    Trodde det var för att *piip* inte skulle sticka fram på de korta byxbenen.
  • nennesjuttioåtta

    Eller nej, jag kollade ju på Franz mit dem lange hoooosen

  • Kjell Präst

    Faktum är att kyrkomötet i höst förmodligen kommer att ta beslut om att alla präster ska vara klädda i rökande plastbyxor vid förrättningar som dop, bröllop och begravning. Vid högmässa kommer dock plastbyxorna att vara färgade i liturgiska färger, vilket skulle betyda att jag kommande söndag skulle ha vita rökbyxor. Däremot tror jag inte att röken kommer att ändra färg.

  • Ore

    Ah, jag måste berömma era senaste initativ! Jag fastnade för det där med brudgumsuthyrning, så att alla blivande brudar kan få en blivande make-standin att gå med längs altargången. Självklart ska det ingår att denna brudgum är helt tema-koordinerad. Bör också kunna välja en brudgum med korrekt längd.

    Alternativt, för att verkligen belysa prästens viktiga roll i det hela så kan man gå in med prästen? VARFÖR har ingen föreslagit det än? Eller så ska prästen gå in själv, så att allt ljus kommer på honom (en brud kan dra liiiitet väl mycket uppmärksamhet till sig, särskilt om hon inte har täckt axlarna...)

    Och för att inte prästen ska snubbla (kan bli extra viktigt om det ska komma rök i kyrkogången) så bör man börja fundera över vem/vad prästen ska gå in med... Kan man göra någon form av ceremoni-rullator (givetvis temamatchande). Eller ska vi helt enkelt kräva ombyggnad till rullband i alla kyrkor. Kan bli ganska fräckt när prästen kommer glidande in genom röken...

Svar på tråden gå med blivande maken i kyrkan?