• fröken sjunfors

    Maj 2009!

    Här fortsätter tråd nummer 3 för oss som gifter oss i maj 2009!

    1/5
    förstagångsbrud

    2/5
    Tx2
    emmlin
    Nasoleh

    9/5
    anja1661
    ElinPierre
    montpellier
    soon and very soon
    Tindragull

    16/5
    artist
    Kärleken förde oss samman
    Havsro
    Magglo
    Skåne09
    sweetsun
    Tjolinti

    22/5
    LillEm

    23/5
    Arla79
    Bröllop år 2010
    csn83
    Daniels B2B
    fröken sjunfors
    helle78
    Jojjo82
    Leeeloo
    missbilly
    Skille
    skruttgumma
    Maliinka
    Guntan

    30/5
    blivande fru westman
    efternamnsbyte
    Kärlekensskull
    karni5
    lilla fröken fräken
    malsan
    mammahjärtat
    Nalle Puh 40
    vilja76
    AnnaoKalle AKF

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-03 11:06
    kan inte ändra det som redan står, men lägga till iallafall

    23/5
    hemlig2009

    30/5
    connys hjärta
    efternamnsbyte = pingst09

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-02 19:07
    9/5
    Elsi

    10/5
    igglypuff

    23/5
    Hemlig2009

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-28 13:20
    23/5
    Lumo

  • Svar på tråden Maj 2009!
  • Hemlig2009

    Vad tråkigt! Jag förstår precis hur du känner för det är viktigt mig också att alla heter samma.

    Mitt problem är att min sambo har ett überlångt efternamn som inte känns helt rätt att ta. Jag får enligt Skatteverket ta halva om jag vill men då heter vi ju ändå inte samma.

    Ni får helt enkelt sätta er ner och komma fram till en lösning som passar er båda. Lättare sagt än gjort, jag vet.

  • Pingst09

    Ja, det är nog lättare sagt än gjort. Han har sagt att han ska prata med sin pappa om det ikväll. Jag förstår inte ens varför man ber om föräldrarnas åsikter när man är vuxen och självständig i övrigt...Till saken hör att mitt namn är ett familjenamn, endast 25 st finns. Han har ett sson-namn. I min familj (pappa och bror) finns ett företag med namnet som sabom mer än gärna skulle finas med i så småningom då de jobbar med precis det sambon vill göra... Och då skulle det ju vara "roligare" om han heter lika också.

  • Hemlig2009

    Fast jag kan förstå en koll med den äldre generationen. Jag vill inte förolämpa min blivande svärfar genom att "stympa" hans namn.

    Men om det nu är ett -ssonnamn och du har ett familjenamn så tycker jag som du, att han ska överväga att ta ditt. Speciellt med tanke på företaget?

  • Tindragull

    Fy, vad trist...
    Går det inte att få honom på andra tankar? Eller kanske att ni tar ett nytt namn som blir bara ert?
    Min m2b:s föräldrar tyckte att jag var konstig som bara tokvägrar att ta hans efternamn. Ännu konstigare att jag vägrade ge barnen hans efternamn... Men seriöst, han heter Karlsson!!! Hur unikt är det??? Nåt man måste nedärva för att namnet inte ska försvinna?? Tror inte det... Nu är inte mitt namn särskilt unikt heller, men inte lika vanligt, jag heter Hellström.
    m2b ville inte ta mitt namn och jag var på det klara med att han då skulle behålla sitt och vi andra fortsätta heta mitt...men efter ett tag när han hade sugit på det och klurat lite så kom vi fram till en kompromiss. Ett helt nytt namn blir det! En blandning mellan hans efternamn och mitt förnamn. (tyvärr gick det inte att kombinera båda efternamnet då allt var upptaget eller "för likt nåt annat")
    Idag fick vi reda på att det nya namnet klarat kungörelsemånaden och på onsdag får vi papper på att allt är OK!


    Pingst09 skrev 2009-03-16 13:47:49 följande:
    Åh, idag är jag ledsen.... Jag har hela tiden trott att sambon ska byta till mitt efternamn, men att han har "sugit på karamellen"/"inte talat ur skägget", liksom inte bekräftat det fullt ut. Nu har det gått upp för mig när vi skulle skicka in papperna att han hela tiden menat allvar med att behålla sitt namn För mig är det viktigt att vi som familj skulle heta lika efter att vi gift oss, men det finns inte i denna världen att jag ska byta till hans...Till saken hör är att enda anledningen till att han ska behålla sitt är för att hans föräldrar tycker det och att hans släkt blev sur när en av hans kusiner bytte bort sitt efternamn när han gifte sig för mååånga år sedan!
  • GabriellaochTomas
    Pingst09 skrev 2009-03-16 14:59:50 följande:
    Ja, det är nog lättare sagt än gjort. Han har sagt att han ska prata med sin pappa om det ikväll. Jag förstår inte ens varför man ber om föräldrarnas åsikter när man är vuxen och självständig i övrigt...Till saken hör att mitt namn är ett familjenamn, endast 25 st finns. Han har ett sson-namn. I min familj (pappa och bror) finns ett företag med namnet som sabom mer än gärna skulle finas med i så småningom då de jobbar med precis det sambon vill göra... Och då skulle det ju vara "roligare" om han heter lika också.
    Jobbigt. Själv kom jag och sambon överens om att jag skulle ta hans namn i och med att vår son föddes och vi skulle ge honom något av våra efternamn. Det viktigaste är väl att ni pratar igenom det, Karlsson kan nog vara minst lika viktigt som något annat namn, men det är ju inget speciellt släktnamn som måste föras vidare.
  • Nalle Puh 40

    Hade oxå velat heta ett av mina släktnamn egentligen eftersom vi båda har sonnamn men nu tog vi ett av hans, hans syskon byter oxå så det blir billigt men det känns rätt ok ändå...

  • SweetSun

    Hur är det tjejer, nu börjar det närma sig! Vad har ni kvar att göra?

  • Pingst09

    Åhh, suck! Just nu vill jag bara lägga ner allt som har med bröllopsplanering att göra.
    Bara jag har matat dottern klart sin kvällsgröt så tror jag att jag går och lägger sig. Ingen idé att vara uppe och fundera när man är på detta humör ändå

  • Hemlig2009

    Du ska se att ni kommer fram till en lösning!

    Och du, egentligen. Ni har varandra, ni ska gifta er(!) och ni har barn ihop. Vad gör det om ni inte råkar heta samma namn?


    Pingst09 skrev 2009-03-16 19:39:02 följande:
    Åhh, suck! Just nu vill jag bara lägga ner allt som har med bröllopsplanering att göra. Bara jag har matat dottern klart sin kvällsgröt så tror jag att jag går och lägger sig. Ingen idé att vara uppe och fundera när man är på detta humör ändå