• Pumpkin

    2008 Sommarbröllop, tråd 3!

    Hoppsan hejsan, nu har visst vår tråd stängts för svar. Tänk så fort tiden går när man har roligt!

    Så kom tillbaka nu alla 2008-brudar, och välkomna alla nya!

    Länk till gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-1-21/m1592119.html

  • Svar på tråden 2008 Sommarbröllop, tråd 3!
  • Mysan98

    Om du menar med aktiv=gå i kyrkan regelbundet så är jag inte aktiv. Men precis på samma sätt som att jag inte firar mors dag för att jag inte tycker att man ska hedra sin mamma en dag om året utan alla dagar om året, så tycker jag inte att det är kyrkan i sig som är det viktiga utan huruvida man har gud med sig.

    Det där låter ju ganska pompöst och uppstyltat så jag ska försöka förklara hur jag menar. För mig känns det som om (och nu är jag beredd på blixtar i huvudet) att vissa går i kyrkan för att man då har "klarat av" den religiösa delen av sitt liv och så kan man lägga det åt sidan sen. Och jag tror inte att gud (eller vad han/hon/den/det än heter) tycker att jag är mindre troende bara för att jag inte kliver in i kyrkan med regelbundenhet. (Precis som min mamma inte tror att jag inte älskar henne bara för att jag inte uppvaktar henne på mors dag) Utan det viktiga med religionen för mig är att jag funderar över och ifrågasätter vem jag är, vad jag gör, hur jag gör det, hur jag uppträder mot andra, vad jag gör för att förbättra tillvaron för andra och liknande. Hoppas att du förstod hur jag menade...

    Men när det kommer till att gifta sig - det gör man i kyrkan (ja jag vet - det går stick i stäv med just det jag skrev, men det är bara så jag känner), men det är samma som med dopet och konfirmationen.

    Ojoj... läste just igenom det här och insåg att jag framställer mig själv som väldans präktig heheheh. Fruktansvärt svårt att få det att låta lättsamt.

  • Brud 2008

    Jag skulle nog räkna dig som aktivt kristen ändå även om du inte går i kyrkan regelbundet, du verkar ju ändå fundera på det en del. Och jag förstår att det känns naturligt för dig att gifta dig i kyrkan. Anledningen till att jag frågar är bara att min M2B inte tror på gud överhuvudtaget, han bara tycker att det hör till vår kultur, medan jag känner det som att jag utnyttjar de som faktiskt tror på gud genom att använda kyrkan bara för att det är en "fin lokal". Hade han varit troende hade det inte känts lika konstigt. Det är alltid kul att höra hur andra har löst sådana konflikter :)

  • Madeleene

    Oj, här var det delade meningar. Men ack så bra. Nu får jag se det från två håll. Själv är jag inne på att det är en tradition att gifta sig i kyrkan. Sedan blir det sååå fint. Vad säger ni andra brudar 2008?

  • Mysan98

    Jag personligen tycker att alla får göra som dom vill. Mig spelar det ingen roll om man inte är kristen och gifter sig i kyrkan, med tanke på att min blivande absolut inte är troende :) Men det är inte så att jag aktivt springer runt och tänker på gud hela tiden heller och jag kan verkligen förstå folk som vill gifta sig i kyrkan av traditioner.

    Ska inte göra tråden till guds vara eller inte vara utan jag respekterar att alla har sin tro eller sitt förhållande till tro/icketro och jag tycker att allt är lika ok. Min pappa tror ju att vi är ett försök av aliens och min mamma identifierar sig mer med hinduismen så jag är väl ett barn fött ur totalt flumflum *s*

    Egentligen har jag väl blivit mer "troende" efter att jag träffat min m2b med tanke på att vi har "nästanträffats" flera gånger tidigare i vårt liv och till sist hittade vi varandra via nätet :) Kändes ju som om Någon oavsett om det kallas för ödet/gud/aliens har varit med och bestämt....

    Jag tycker att oavsett om man vill gifta sig i kyrkan, utanför kyrkan, borgerligt, på en strand etc etc ska det kännas rätt för båda. Jag är för alla alternativen oavsett av vilket skälet är. Jag skulle inte sitta och blänga på folk som gifter sig i kyrkan för att det är en tradition och man tycker att det är lite mer högtidligt där oavsett om man är troende eller ej. Om min blivande skulle tycka att det var jobbigt att gifta sig i kyrkan just för att han absolut inte tror på något så skulle vi väl bli tvungna att kompromissa på något sätt och kanske hitta något annat ställe som funkade för båda.

    Nu blidde det ett sånt där långt svar igen :) Förlåt alla....

  • Madeleene

    Mysan98: De där långa svaren kan vara väldigt bra att läsa. Det är sant, ska nog ta och prata med m2b om hur vi ska göra. Men det är ju ingen bråska. Funderar på om man ska försöka få honom att gifta sig på natten på nyår till 2008. Vore lite annorlunda. Det bör han väl komma ihåg? Uppdaterar nya lite snabbt, min sambo är värdelös på datum (han minns inte sin egen födelsedag) och vi funderar på att gifta oss 080808 (han fyller då) för att han ska försöka komma ihåg bröllopsdagen.

  • Brud 2008

    Mysan98: Vad roligt det där med att nästanträffas, precis så har det varit för oss också, det känndes nästan som ödet :)
    Men det är spännande att höra hur du tänker, det känns bra att höra kommentarer från folk som tänker helt olika här på bt, det gör det lättare att bli säker på sitt val. Jag känner mig mer bekväm med att gifta mig i kyrkan efter att höra om andra par som har samma lilla "dilemma" :)

  • Mysan98

    Brud 2008: Åh tack! Glad att man kan hjälpa till :) Tror egentligen att många här på BT har många egna åsikter men många blir så påhoppade av folk om man inte tycker som strömmen så jag tror hellre att man låter bli. Med det menar jag inte att fler här inne tror på gud, utan att så fort man har en åsikt som går mot strömmen så blir man så fruktansvärt attackerad av folk. Min enda åsikt egentligen kring bröllopet är att man verkligen funderar på vad som är viktigt för en och vad man gör bara för att man ska göra så :) Det är därför jag verkligen ifrågasätter mina amerikanska gener angående överdådiga amerikanska bröllop :) Precis som för Pämis så är det nog min blivande som står för rimligheten och jag för rena idiotin hehehe

    Det är ganska häftigt att ha nästanträffats tidigare. Det visade sig att min fd bästkompis (nu var det ett tag sen) har varit tränare med min älskling. Och vi har varit bjuda på samma fester, där jag valt att stanna hemma och min älskling har gått så då träffades vi inte heller. Att man till sist då träffades via nätet känns helt sjukt egentligen - framför allt när man sitter och konstaterar hur många gemensamma punkter man har.

    Hur har ni nästanträffats tidigare då?

  • Mysan98

    En helt annan sak. Vi satt igår och funderade på vem vi ska ha som toastmaster/madame och upptäckte att vi har verkligen ingen i vår bekantskapskrets som verkligen skulle passa. Min bror är en sån där som verkligen kan underhålla, men han bokstavligen HATAR att prata inför folk på fester. Den som vi hade tänkt oss från början är en kille som vi inte har så mycket kontakt med längre och därför känns det inte rätt att fråga honom längre. Vi har verkligen ingen aning om vem vi ska fråga... Knepig situation.

  • Brud 2008

    Era "nästanträffar" var kanske lite mer roliga än våra... Vi åt i samma matsal i två år på gymnasiet (min skola hade ingen så vi åt på hans skola), och så har vi redigerat film i samma studio ungefär samtidigt.
    Vi har också funderat lite på tostmaster, min mamma föreslog min kusin och hennes sambo eftersom de har gjort sånt flera gånger tidigare, men vi umgås inte så mycket med dem... men vi får se :)

  • June20

    InaHjärtarAdam

    Vi vill åka till Sorrento för att m2b har aldrig varit i Italien och jag vill åka dit fr jag tycker om Italien så mycket o sen åka på olika utflyckter tex Pompejji/Vesuvius o Neapel etcetc Dett kommer vi lägga ihop 20papp på men det e inte säkert det kommer behövas så mycket utan kanske bara 15-16.
    Kände att det var inte så speciellt o åka dit alla andra åker-Meritcius(stavas?), Bhamas,Jamaica,Thailand etcetc. dem hade faktiskt massage i Italien med o najsa drinkar o massa sooooooooool! :)

    Ang kyrklig vigsel så är inte gud bjuden på vårat bröllop så inget i kyrkan trotts att jag tycker om lokalen i sig. Ska försöka lösa detta genom o hitta en icke kyrklig lokal med goth-stil istl.
    Jag är starkt imot religon oavsett vilken och han tyckte det spelar roland typ....men han tycker nog borligt e bäst ialf eftersom han inte är troende heller. Annars tycker jag mycket om Dopet....av nån anledning???!!! vet ej varför...antar det är det hela en officel sermonin för barnet att välkomna det samt "beskyddningen från djävulen" som tilltalar får se hur det ska lösa sig senare långt fram i tiden. Helt förvirrad på den delen eftersom jag inte e religös.

Svar på tråden 2008 Sommarbröllop, tråd 3!