• Pumpkin

    2008 Sommarbröllop, tråd 3!

    Hoppsan hejsan, nu har visst vår tråd stängts för svar. Tänk så fort tiden går när man har roligt!

    Så kom tillbaka nu alla 2008-brudar, och välkomna alla nya!

    Länk till gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-1-21/m1592119.html

  • Svar på tråden 2008 Sommarbröllop, tråd 3!
  • InaHjärtarAdam

    MsNordqvist:

    hur menar du med välsignelse i kyrkan bara? alltså kan man inte ha en likadan cermoni som man skulle haft om man inte hade smyggift sej innan?
    först tänkte jag bara att det var lite på skoj sådär men min sambo tyckte att det var en bra idé;)

  • Pumpkin

    InaHjärtarAdam
    Alltså jag vet inte riktigt allting runtom det där, men det är ju nånting (väsentligt) som faller bort under den kyrkliga ceremonin om ni redan gift er borgerligt. Men jag vet som sagt inte riktigt detaljerna... Släng ut en tråd här på forumet så får du säkert svar

  • Snitte- 5/7-2008

    Halloj!
    Lägntande brud VÄLKOMMEN!!

    InaHjärtarAdam: jag tror också det är något sånt där som MsNordqvist skriver att är man redan gift så blir det väl inte samma cermoni igen...

    Man kan ju åka på bröllopsresa i sina nya namn om man beställt nya pass och så... men då får man nog ta med sig vigselbeviset och hoppas på att det räcker som bevis för namnbytet och så... för kollar de upp en i datorn så heter man ju sitt gamla namn i alla register och så....

    Jag tycker det verkar lite riskalbelt... men tja, jag vet inte... Jag vill ju gärna också åka med gemensamt efternamn!

  • June20

    InaHjärtarAdam:
    Man kan alltid "gifta om sig" o det e ju samma sak som välsignelse. Kan väl vara att dem inte har krav på visa saker då det ej är en "riktig" vigsel.
    Min vännina har redan gift sig i rådhuset 16e juni o nu 16e Sep ska dem till kyrkan med o sen ha "riktig" bröllopsfest efteråt.
    Kan berätta vad som händer exakt om inte annat sen efteråt....el så kan du som sagt sätta ut en tråd om detta.

    Lägntande brud
    välkomen o vart finns ni i landet?

  • CmD

    Har även jag hittat tillbaka efter att ha varit utan internet nästan hela sommaren.
    Spännande med en ny höst och 2008 allt närmare för varje dag

  • Pumpkin

    snitte
    Men inte kan man väl beställa nya pass förrän efter namnbytet gått igenom? Eller hur menar du?

    CmD
    Välkommen tillbaka!

  • June20

    MsNordqvist
    man kan ju byta namn själv innan man gifter sig det har inget med vigseln o göra ju ;) då kan man byta pass efter det namnbytet gått igenom.

  • Pumpkin

    June20
    Fast man kan inte byta namn hursomhelst, så vitt jag vet så kan man byta till:

    *Sin mans namn i samband med vigsel
    *Nytt, "påhittat" namn när som helst
    *Släkt-/familjenamn när som helst

  • Pumpkin

    Dvs jag kan inte byta till Bergström (som min M2B heter) nu eftersom det redan existerar. Det namnet kan jag bara ta när vi gifter oss.

    Jag kan däremot slänga ihop ett eget, typ Sonnefjäll, och ta det nu. Eller ta min mors flicknamn, Olofsson.

Svar på tråden 2008 Sommarbröllop, tråd 3!