• Zyrzan

atkins myshörna

Välkommen hit till allas atkins fristad.

Här ser vi gärna att vi inte blir kritiserade för vår metod, men diskuterar gärna!!

Här skall vi dela på tips och recept... och annant skojsigt

Jag har gått ner 15 kg med atkins förut, men haft uppehåll. Tänkte dra igång igen och gå ner 10-15 till.

Då ska vi se... ska vi samla lite matnyttig fakta här??!!

Bra sidor att läsa på :

Atkins.se på svenska kortfattat med förklarar dieten nog.

Atkins.com mycket mer utförlig med massa recept.

clik.to/zyrzan min egen hemsida med recept dagsmenyer osv från föraa omgången av atkins

fitday.com så man kan räkna sina kolisar

markazits.com, Marias sida på svenska, bra förklaringar

lowcarbluxury.com

lowcarb.ca

hmm det var nog det.. annars är det ju böckerna, har köpt atkins för livet som är bra men snarare är efter viktnedgången som ett livslångt sätt att hålla sin kost.
    Det finns ju alltid de engelska böckerna

Kortfattat:
    -begränsa kolhydraterna
    induktionen 2 veckor först, till 20 kolisar om dagen se atkins.se
    därefter hittar man en balans av hur mycket man kan äta och ändå gå ner, vissa kan äta uppemot 100 om dagen men under 72 rekomenderas för att hålla gång fettförbränningen
    - SNÅLA INTE på fettet, det förstör bara dina resultat, se till att det är nyttigt fett istället...
    -äte ordentligt med kvalitativt protein
    - spara inte eller fúska, varja gång du unnar dig så stör du fettförbränngen för flera dagar
    -drick mycket

• Svar på tråden atkins myshörna
  • Lejsan

Vart har ni tagit vägen?
    Till Tildis, själv märkte jag att resultaten blev bättre när jag inte snålade med fett-använder olivolja och linfröolja på sallad. Käkar också en del majonnäs, men försöker spara in på grädden.

• Zyrzan

Tildis, Då MÅSTE äta mycket fett, inet bara protein. Det är väldigt påfrestande för njurarna. Räkna att 60& minst av ditt kaloriintag skall komma från fett. Så öka med nyttiga oljor. Själv är jag en cremefraiche mäniska och gör såser och röror. Ost är bra att ha till maten för att få upp fettet.Precis som Lejsan skrev är majonäs bra, det är ju ägg och olja.

Frukostförslag kopierat från tidigare inlägg: frukosten är värst helt klart, man måste inte äta ägg men det är ju ett snabb och fullvärdigt livsmdel som ger mättnad länge. Under induktionen kan man äta protein, ägg eller ost typ. ;Men när man höjt kolhydratintaget går det utmärkt med annat. Ang. yoghurt då är matlagnings eller grekisk yoghurt bättre. Jag brukar annars blanda danione yoggi med sötningsmedel med hälften keso, eller göra smoothie, liteyoghurt, bär ett ägg eller proteinpulver. Annars funkar grönskastavar med olika sorters ost, påläggsrullar osv

Läs gärna tidgare svar då tex frukosten återkommer som vanlig fråga.. Finns någopn annan tråd oxå så sök...

Själv mår jag bra på min nya ökade kolhydratkost och tror tom att jag gått ner något hekto!

• *tildis*

Tack för svaren!
    Nu är jag inne på min andra vecka i fas ett. Det går så bra! Jag älskar vispad grädde, äter några skedar vispad om dagen. Mums! men jag äter ochså sockerfritt jordnötssmör och cirka tio skivor ost per dag. Är detta ok eller för mycket fett? Jag äter inte alls olja, vet inte hur jag ska få det i mig, men tar däremot fiskoljekapslar. E det ok utbyte?
    Steker i smör och äter mycket kött med fett i.
    Trots att jag läst boken från pärm till pärm kan jag inte veta om jag kan detta o i så fall hur mycket.

Jag hoppas på er istället! *ler*

Kram

• Zyrzan

Fiskoljekapslar är bra men kan nog inte ersätta fettet helt. Mängden fett verkar bra, men ersätt smör mot olja vid stekning så blir det hälsosammare. Ta lite olja och vinäger på salladen. Blanda i avokado och oliver så ökar diu det nyttiga fettet ytterligare. Var inte rädd för nyttigt fett...

• *tildis*

Tack Zyrzan!

Hur äter du nu? Vad jag har förstått så har du övergått till mer kolhydrater?
    Du verkar så kunnig!

Nu måste jag fråga varför det går så trögt för mig? Jag äter verkligen 100 procentigt efter induktionens regler, räknar nettokolhydrater stenhårt och ligger alltig några gram under för att vara på säkra sidan. Är det så att om man inte är överviktig så går man inte ner? Vill egentligen bara gå ner 5 kilo för att komma i mina tidigare byxor.

När det kommer till räksallader och dylikt, är detta ok? Jag äter en som innehåller 4 gram kolhydrater och en med två gram. Äkta majonäs är huvudingrediensen. Det borde vara helt ok va? Är lite rädd att det är det som spökar men majonäs ska ju vara bra.

Kram och tack för dina svar!

• Zyrzan

Jag har ätit atkins mer eller mindre i nästan 1.5 år dessutom kan jag rekomedera mailistor om LC.

Det finns en mailista kolhydratkänslighet på www.kanalen.org och en på yahoo som heter lowcarb men oxå är på svnska. Dessutom finns det ett bra forum lowcard.ca men all info i världen! Men ej svenska. Svensk forumm med några atkinsare är bendro.net. Man lär sig massor = )

Jag har alltså gått på atkins hårt ett par gånger men kommer ner till 81.7 kg och tvärstopp. Nu är detta inte min idealvikt eller ens en bra vikt för mig. 10 kg till bör jag gå ner. eftersom det inte fungerar försöker jag lägga in bra kolhydrater och i måttliga mängder enligt GI eller Stkins för livet. Har kommit på att jag kan äta kolhydrater till frukost och kunsch men ej middag då vlir suget för starkt. Jag har misslyckats att återinföra en gång, men nu går det bra. äter mina kolisar i form av grovt bröd, knäcke, frukt och bönor.

Jag fick nyligen reda på att nettokolhydrater står alltid anngivet på svenska förpackningar men inte amerikanska. Så man skall alltså inte i sverige räkna bort fibrer. En miss av mig nu sista gången. förssta räknade jag rätt. Det kanske är det som spökar för dig!

Jag har dessutom kommit på att nu när jag gått ner det allra överflödigaste kilona är moationen avgörande för mig! Om jag motionerar går jag ner, annars inte.

Så är det alltid. Ju minfdr man har att gå ner desto jobbigare är det! Kämpa på.

Hoppas mina tips får rätt på din viktminskning... Kram Jennie

• Lejsan

Tjing!
    Har tappat 4.5 kg på 5 veckor, nu börjar det synas och det har gett motivation till att kunna vända de där smarriga semlorna ryggen!
    Tänkte fråga Zyrzan-hur många kolhydrater käkar du om dagen, grönsaker inräknade? Tänkte själv gå upp till 25 per dag, får väl se om det kommer funka!
    Kram på er alla, var ni än är.

• Zyrzan

oj, jag räknar inte längre. det varierar mycket från dag till dag men mitt mål är att ligga under 70g, då det skall vara gränsen för ketogen elle inte ketogen kost.

• *tildis*

Tack så jättemycket för att du tagit dig tid att svara och ge mig goda råd! Har varit inne på de sidor du rekomenderade och de var ju jättebra och intressanta.

*phuu* nu är det bara ett par dagar kvar av induktionen. På söndag är det klart!

Åt äggröra med en halv kopp blomkålsmos till frukost. Har ätit äggröra i flera månader i rad nu *fniss* Tröttnar aldrig!
    Gjorde en god brunsås igår med riktig grädde och creme fraiche. Ska hem till vovven på lunchen och smaska lite sås till en god biff. Har aaaaaaaaaldrig tillåtit mig äta en god gräddsås tidigare! Då var det fettsnålt som gällde.... *suck så fel*
    Men min funderan är nu denna... Eftersom jag inte gått ner så mycket som jag önskade, borde jag ligag kvar en vecka till på 20 gram kolhydrater? Det är inget problem för mig men är det ett bra val att göra så då det går trögt?

Kram till er alla!

• *tildis*

Hej igen!
    Är det tillåtet att äta kebab?
    Jag och min pojkvän ska ut och äta ikväll och det blir en rejäl utmaning. Vill absolut inte förstöra min induktion. Är det tillåtet? Bara så att det inte kryddat med en massa dåligt....

• Hoppas!

Zyrzan,
    Jag skulle gärna vilja intervjua dig för en tjejtidning här i stockholm.

Jag läste dina synpunkter och om hur du har gått ner i vikt. Imponerad!

I tidningen ska det vara före- och efter bild. Efterbilden plåtas i studio och en privat förebild så man ser hur du såg ut innan!

Givetvis är det intressant att veta vad du tyckte om metoden (både fördelar och nackdelar), vad som var svårast, om du "gav upp" någon gång och hur du i så fall kom tillbaka på rätt spår igen, hur mycket du gick ner på hur lång tid, omgivningens reaktioner, hur viktminskningen har påverkat ditt liv fysiskt, socialt etc, osv

Jag hoppas att du är intresserad!
    Skicka ett inlägg så kollar jag under dagen/veckan. TACK!

• Zyrzan

Hoppas! :
    Lite nyfiken blir jag allt.... Vill först veta vad för slags tidning och i vilket syfte?

Sen bor jag i skåne, vilket kanske gör det besvärligt?
    Du kan maila mig privat:

Zyrzan@hotmail.com

• Zyrzan

tildis.

Kebab är ok. Kebab/gyrossallas är min stående uteätarrätt. Kryddningen behöver du nog inte vara rädd för, snarare dressingen. Ibland sötar de den. Jag brukar be om riven ost på *mums* så står man sig längre!!

Svar på tråden atkins myshörna