• Zyrzan

atkins myshörna

Välkommen hit till allas atkins fristad.

Här ser vi gärna att vi inte blir kritiserade för vår metod, men diskuterar gärna!!

Här skall vi dela på tips och recept... och annant skojsigt

Jag har gått ner 15 kg med atkins förut, men haft uppehåll. Tänkte dra igång igen och gå ner 10-15 till.

Då ska vi se... ska vi samla lite matnyttig fakta här??!!

Bra sidor att läsa på :

Atkins.se på svenska kortfattat med förklarar dieten nog.

Atkins.com mycket mer utförlig med massa recept.

clik.to/zyrzan min egen hemsida med recept dagsmenyer osv från föraa omgången av atkins

fitday.com så man kan räkna sina kolisar

markazits.com, Marias sida på svenska, bra förklaringar

lowcarbluxury.com

lowcarb.ca

hmm det var nog det.. annars är det ju böckerna, har köpt atkins för livet som är bra men snarare är efter viktnedgången som ett livslångt sätt att hålla sin kost.
    Det finns ju alltid de engelska böckerna

Kortfattat:
    -begränsa kolhydraterna
    induktionen 2 veckor först, till 20 kolisar om dagen se atkins.se
    därefter hittar man en balans av hur mycket man kan äta och ändå gå ner, vissa kan äta uppemot 100 om dagen men under 72 rekomenderas för att hålla gång fettförbränningen
    - SNÅLA INTE på fettet, det förstör bara dina resultat, se till att det är nyttigt fett istället...
    -äte ordentligt med kvalitativt protein
    - spara inte eller fúska, varja gång du unnar dig så stör du fettförbränngen för flera dagar
    -drick mycket

• Svar på tråden atkins myshörna
  • Zyrzan

hoho.. ja ett sånt ras kan jag u vänta på med glädje..

Tacj nu gav jag inte upp så fort!! :)

• fairy

klart du inte ska ge upp! :)

det kommer gå jättebra ska du se, ha bara lite tålamod (vet hur svårt det kan vara *skratt*)

• Rystall

Hade en föreläsning idag om skallskador. Våran föreläsare (som var en av de bästa vi haft) frågade om det var nån som gick på Atkins diet. Han sa nämligen att hjärnan får all sin energi från glukos (dvs socker) men kan, om det kniper, använda ketonkroppar istället. För att kunna göra detta behöver hjärnan 3 dagar på sig att ställa om. Därför blir personer som inte intar glukos, tex nybörjare på Atkins, "dumma" i huvudet den tredje dagen (hjärnan har ingen energi). Tack och lov blir man som vanligt dag fyra. Hjärnan tar inte skada på detta enligt föreläsaren.

När man återigen börjar äta socker ställer hjärnan om sig omedelbart.

Är det nån som känner igen sig angående dag tre?

• Zyrzan

Japp, fast min dag tre varade i två dgar! Inte nog med att jag var dum, jag saknades energi och hade huvudvärk och var på dåligt humör. Fast det är det ju värt så klart!!

• Nu börjar det pirra

Hej har har ni en nybörjare. Jag började i måndags och har nu hållt på i fyra dagar.
    Och idag har varit min värsta dag. Har så fruktansvärt ont i huvudet. Och jag är så sötsugen. Kroppen skriker efter socker. Jag mådde även illa i morse och kom inte upp ur sängen var såååå trött! Åkte till jobbet kl 12.00 känner mig lite bättre nu.Men huvudvärken är kvar. Menar ni att man bara har så här ont i huvudet och är sååå trött i början? Försvinner det sen? Och när börjar man gå ner i vikt? Jag har inte gått ner ett gram än. Vill gå ner 6 kilo allt som allt. Är 170 och väger nu 68kg. Vill väga 62. Har massa fet kvar kring maggen efter graviditet som jag vill få bort. En fråga till dricker ni kaffe? Eller kan man inte det ?

• Zyrzan

HÄRDA UT det går över, troligen mår du bättre redan imorgon och på en vecka från start ät det över. Sen kommer det roliga!! Man blir så pigg och vikten börjar rasa (en hel del är vatten inledningsvis då socker är vätskhållande, men det tar cirka 2-4 dagar att komma i ketos alltså fetförbränningsfasen). Tänk sen när du slipper alla sockerdippar och lågt blodsocker efter middagen, då alla andra måste berabeta maten och sen får lågt blodsocker om de ätit onytttigt och blir sugna!! Det kommer du inte bli.Din socker och insulinbalans ligger i invå och jämvikt. Jag mår som en prinsessa!!

Glöm inte dricka massa vatte, det behövs för att kroppen skall orka processa llt protein! Jo man kan dricka kaffe, men det kan störa viktnedgången. Det är individuellt. Jag dricker max två koppar om dagen, helst bara en!

Läs gärna tipsen och frågor på www.atkins-se.com

• Nu börjar det pirra

Zyrzan
    Tack för ditt svar.
    Men måste nu fråga...Jag blev jätte dålig den dagen jag skrev sist. På kvällen fick jag feber och mer ont huvudet och även i magen. Kan det vara möjligt att man blir så sjuk? Nu sitter jag här 3 dyg senare och börjar återhämnta mig. I natt svettades jag som bara den och nu känns det bättre. Kan det vara möjligt med denna metod? Eller fick jag rentav en släng av influensa.Jaaa jag vet att du inte är någon doktor och ber om ursäkt för mina konstiga frågor men jag är väldigt intresserad om man kan bli så här sjuk av atkins metoden.???Det kanske var nån slags avgiftning??????

• Zyrzan

hej
    oj vad tradigt. Jo visserligen genomgör du en avgiftning, men den borde inte vara så kraftig, har heller inte stött på någon som haft så svåra krämpor. Jag tror att du måste fått en släng av något annat!

Huvudvärk är normal och att man känner sig litte avtrubbad, vad gäller värme så jo man brukar bli varmare! Eftersom kroppen egen "brasa" i form av fettförbränning går igång så hårt så upllever många att man blir varmare. Jag tycker dt är positivt då jag annars alltid fryser, men tom jag blir varm om natten. Et tips kan var att nattfastan blir för lång, vilket gör det besvärligare. Det hjälper mig om jag äter ågot sött på kvälle. Typ en mörk chokladbit. Då mår jag bättre på morgonen oxå.

Hoppas du mår bättre och inte åkt på magsjukan som går, Min sambo ligger i den just nu...

Berätta hur det går!

• Nu börjar det pirra

zyrzan:
    Idag mår jag mycket bättre....det är inte magsjuka....jag svettas mycket under natten. Var alldeles sjöblöt. Idag har jag endast lite ont i huvudet....
    Jag tror själv att det måste har varit nån slags avgiftning....Jag tror att jag har varit extrtemt sockerberoende.....har haft socker i allt. Jag är absolut i överviktig utan normalviktig så att det har tagits så hårt på mig är kanske inte så konstigt. Men det där med chokladbiten på kvällen....den får man väl inte ta dom två första veckorna?

• Zyrzan

nej det har du rätt i. Kanske knapra på någon grönsak med lite högre kolhydratintag??

Bra att det är bättre. Hoppas du börjar märka det positiva snart! Och viktminskningen, men den oxå kanske dröjer om du kropp reagerar så kraftigt..

Svar på tråden atkins myshörna