• Zyrzan

atkins myshörna

Välkommen hit till allas atkins fristad.

Här ser vi gärna att vi inte blir kritiserade för vår metod, men diskuterar gärna!!

Här skall vi dela på tips och recept... och annant skojsigt

Jag har gått ner 15 kg med atkins förut, men haft uppehåll. Tänkte dra igång igen och gå ner 10-15 till.

Då ska vi se... ska vi samla lite matnyttig fakta här??!!

Bra sidor att läsa på :

Atkins.se på svenska kortfattat med förklarar dieten nog.

Atkins.com mycket mer utförlig med massa recept.

clik.to/zyrzan min egen hemsida med recept dagsmenyer osv från föraa omgången av atkins

fitday.com så man kan räkna sina kolisar

markazits.com, Marias sida på svenska, bra förklaringar

lowcarbluxury.com

lowcarb.ca

hmm det var nog det.. annars är det ju böckerna, har köpt atkins för livet som är bra men snarare är efter viktnedgången som ett livslångt sätt att hålla sin kost.
    Det finns ju alltid de engelska böckerna

Kortfattat:
    -begränsa kolhydraterna
    induktionen 2 veckor först, till 20 kolisar om dagen se atkins.se
    därefter hittar man en balans av hur mycket man kan äta och ändå gå ner, vissa kan äta uppemot 100 om dagen men under 72 rekomenderas för att hålla gång fettförbränningen
    - SNÅLA INTE på fettet, det förstör bara dina resultat, se till att det är nyttigt fett istället...
    -äte ordentligt med kvalitativt protein
    - spara inte eller fúska, varja gång du unnar dig så stör du fettförbränngen för flera dagar
    -drick mycket

• Svar på tråden atkins myshörna
  • Lill Anna

Såg ni programmet Linda Nyberg i vid tretiden i natt?
    De tog just upp Atkins och dödsfallet och hade visst fått ett mail från den 16 årigens läkare som påståd att det berode på atkins..

Det jag vill säga är "lär dig älska din kropp så slipper du dieter". Så gör jag och har inte bantat på flera år. (fast folk kanske tycker att jag borde). Men lever bara en gång, varför plåga sin kropp med dieter och inte njuta av livets goda?

• Mastermind

Lill Anna - Såg inte programmet, men tvivlar ändå på att Atkins skulle vara dödsorsaken. Eller iaf den enda. Det kan ju ha varit "droppen som fick bägaren att rinna över" ifall hon redan hade dåligt hälsa (kanske pga för kraftig övervikt och/eller tidigare provade dieter, på löpande band). Om hon bara hade gått på Atkins i någon vecka så låter det ju rättså "omöjligt" att dö av det ifall man var helt frisk från början.

Och vad det gäller "att njuta av livet". Man kan ju njuta samtidigt som man bantar. Just Atkins är ju en rätt "rörlig" diet. Och för många kraftigt överviktiga så är det inte så lätt att njuta av något som känns begränsat och jobbigt, och därmed hjälper ju dieter/att gå ner i vikt dom att njuta av livet. Tänkte bara säga det.. Nu i bantningshysterins tid så glömmer vi lätt att det faktiskt finns folk som behöver banta 30, 50, 70 eller ännu mer kilon, och inte bara "5 för att komma i en klänning". OBS att detta inte var riktat personligt mot dig, jag har ingen aning om hur lång du är, vad du väger och "borde" väga eller hur din hälsa ser ut.

• AALF

wow! efter en vecka med min nya diet har jag redan rasat nästan två kilo. Tänk vad mycket det kan göra att dra ner på kolhydraterna (jag åt nästan bara det innan)!

• Zyrzan

Hej och hå.. går på induktionen nu. De två först veckorna är rätt tradiga därefter tycker jag att atkins är en kost som är lätt att hålla då man får unna sig massa god mat.

Aalf Grattis! Jag hoppas oxå på ett bra resultat. Motionerar du??

Jag hoppas oxå få rätsida på min ständigt krånglande hud, förra gången märkte jag hur både hud och hår mådde bättre av lågkol kost....

För övrigt tycker jag att linda nybergs program om kosten är väldigt oseriös och mest partisk, hon vill ju att det ska lcoka folk och det gör ytterligheter... Det finns många bättre seriösa program. Det gick ett för ca 2v sen som grundade sig på forskning som förökt lösa atkins gåtan. Varför vi går ner i vikt på massa fett, man är en del på spåren men det finns inget givet svar.

• Mastermind

Är det nån som har lust att svara på min fråga om hur man räkar kolhydraterna (se inlägg 2004-11-19 15:58)? :)

• Mastermind

8) är en 8:a och slutparantes..

• Zyrzan

Hej!
    Du kan räkna dem genom att läsa på innehållsförteckning, väga och mäta osv. eller titta i livsmedelsverketstabeller eller atkins tabeller.

Om man klarar alla termer finns annars fitday.com en graistjänst som många använder. Själv föredrar jag svenska, och anvcänder hälsovakten. Ett program som räknar allt man äter, det funkar bra för mig!!

• Mastermind

Zyrzan - Så man räknar det alltså som man räknar kilokalorier? "Nettokolhydrater" är samma grej som "vanliga" kolhydrater, då?

• Zyrzan

Det beror på.... enligt atkins räknar man bara nettokolhydrater.

Dvs fibrer kommer i form av kolhydrater men kroppen kan inte tillgodogöra sig dem, så de skall tas bort. Det är ju lätt om man har ett program som räknar fibrer annars blir det genast klurigare. Dessa är inräknade i antalet kolisar på paket och produkter. Denna gång är jag mer strikt och räknar bara nettokolhydrater... det innebär att man kan räkna bort oftast ca 1-5 kolhydrater på fiberika produkter.

Jag brydde mig inte om det förra gången då jag inte var så strikt. sattae gränsen på max 50 kloisar om dagen och räknade då alla.

• Mastermind

Zyrzan - Så om jag räknar kolhydraterna precis som man brukar göra med kcal, då blir det lite i överkant? Alltså, om jag t.ex räknar med 40 kolhyrater/dag och räknar på paketet och väger och därigenom kommer upp i 40 på en dag, då får jag egentligen i mig mindre än 40 nettokolhydrater?

Svar på tråden atkins myshörna