• Zyrzan

atkins myshörna

Välkommen hit till allas atkins fristad.

Här ser vi gärna att vi inte blir kritiserade för vår metod, men diskuterar gärna!!

Här skall vi dela på tips och recept... och annant skojsigt

Jag har gått ner 15 kg med atkins förut, men haft uppehåll. Tänkte dra igång igen och gå ner 10-15 till.

Då ska vi se... ska vi samla lite matnyttig fakta här??!!

Bra sidor att läsa på :

Atkins.se på svenska kortfattat med förklarar dieten nog.

Atkins.com mycket mer utförlig med massa recept.

clik.to/zyrzan min egen hemsida med recept dagsmenyer osv från föraa omgången av atkins

fitday.com så man kan räkna sina kolisar

markazits.com, Marias sida på svenska, bra förklaringar

lowcarbluxury.com

lowcarb.ca

hmm det var nog det.. annars är det ju böckerna, har köpt atkins för livet som är bra men snarare är efter viktnedgången som ett livslångt sätt att hålla sin kost.
    Det finns ju alltid de engelska böckerna

Kortfattat:
    -begränsa kolhydraterna
    induktionen 2 veckor först, till 20 kolisar om dagen se atkins.se
    därefter hittar man en balans av hur mycket man kan äta och ändå gå ner, vissa kan äta uppemot 100 om dagen men under 72 rekomenderas för att hålla gång fettförbränningen
    - SNÅLA INTE på fettet, det förstör bara dina resultat, se till att det är nyttigt fett istället...
    -äte ordentligt med kvalitativt protein
    - spara inte eller fúska, varja gång du unnar dig så stör du fettförbränngen för flera dagar
    -drick mycket

• Svar på tråden atkins myshörna
  • Nu börjar det pirra

Zyrzan
    tusen tack för ditt stöd!!!!

• Miss_Frida

hej allihoppa! Kan man sluta dieten när som helst när man är nöjd med det man gått ner eller "förstörs" något då?
    Någon som vet vad som händer efter man slutat och börjar äta kolhydrater igen? Går man upp allt?

• Zyrzan

Först går du upp ett par kilo i vatten om du börjar äta kolhydrater igen eftersom debinder vatten i kroppen.

Dessutom tror jag att du går upp efter vilken diet som helst om man återgår till sina vanliga matvanor. Eftersom man är överviktig har man ju ätit fel...

Om man övergår till en sund kost tex GI tror jag inte du går upp igen.

Hoppas du blev klokare

• SOAK

Hej hopp!
    Började med Atkins i måndags!
    Hoppas gå ner 4-5 kilo på 3 veckor. Vad tror ni om det?
    Är det någon som har förslag på allternativt frukostbröd med låg kolhydratsnivå?
    Hälsn
    SOA

• Bride--to--be

Hej! Jag började idag för första gången med induktionsfasen. Det jag har svårt för är att veta hur mycket fett som är lagom... Till frukost idag åt jag äggröra gjord på 2 ägg, en msk smör och 2 msk grädde. Blandade 2 championioner i röran. Är detta en bra frukost?

Tack för hjälpen

• Lejsan

ÄNTLIGEN någonstans där man kan få tips och råd om Atkins. Hållt på 4 veckor, tappat 1,8+ 1.7 + 0,4 kg. Gick upp 0.2 en vecka. Blev grymt besviken att bara gå ner 0.4! Hur länge kan man hålla på med induktionsfasen? Jag mår kanonbra, saknar inte ris, pasta och allt det där andra. Är det helt förbjudet att äta lite keso under fas 1? Känns som ett lättvindigt alternativ till frukost och mellanmål...

• Zyrzan

BRÖD: Äter Sculstads solrosbröd, men även Polarbröd extrem, det är lågt kolisinnehål men brödet är inte särskilt grovt skumt = S

Äggröran verkar ha bra sammansätning!!

Grattis till viktminskningen. Ibland gå man upp lite, oftast av vatten, drick mycket vatten så brukar kroppen släppa det igen!

2 veckor är induktionen enligt atkins. Jág hade inte gjort mer pga av att jag kanske slutar då det är trist och enformig i längden. Men visst finns det de som fortsätter längre. Jag tror även det kan vara bra att dra ner och upp ibland antalet kolisar då chockar kroppen och jag brukar gå ner då.

Ja mejeriprodukter undviker man i fas ett då de gärna gör att viktminskningen stannar av. keso är bra, men glöm inte fettet till.

Själv har jag börjat inför kolisar av lågt GI och atkins för livet och det fungerar bra! Men jag går dessvärre inte ner i vikt....

• *tildis*

Hej allihop!
    Jag är ny här, men har följt tråden både länge o väl. Jag har lite funderingar som jag hoppas nån kan hjälpa mig med. Jag har under ca en till två månaders tid kört min egen lilla variant av atkins, där jag tillåtit mig att äta fritt på helgerna men varit strikt på vardagarna. Detta fungerade tyvärr inte så bra. Nu bestämde jag att då prova induktionen och jag är inne på min femte dag. Jag tycker allt funkar bra och det är lätt för mig (jag har väl antagligen smygtränat kroppen av med kolhydrater kankse *ler*) men jag har inte gått ner ännu. Jag är inte överviktig, men vill snygga till min mage lite och ta bort de där lilla sista fettet *hrm* Jag äter som man ska max 20 g kolhydrater per dag. Dock är jag kanske lite dålig med fettet? Till frukost tre ägg och en halv räkna kolhydrater?

brysselkål. Till lunch chillikorv med 1.5 g kollisar per 100 g. En halv kopp brysselkål till det. Mellanmål blir ost eller fem nötter. Kvällsmat något kött eller korv igen. Jag räknar strikt kollisarna men det händer inget. vet nån? Äter jag för lite fett? Mååste man äta mycket mer fett än normalt eller räcker det att äta kolhydrater?

Kram till er alla! Lika roligt att läsa allas inlägg, så skriv på!

• Lejsan

Frukostförslag, någon? Börjar bli trött på ägg, ägg, ägg. Och ägg. Kram!

• *tildis*

Skrev fel.. det jag undrade var om det räcker att äta mycket protein eller om man måste tillsätta tex grädde o smör? Hur mycket nån som vet? Har försökt läsa mig till det utan resultat.

Svar på tråden atkins myshörna