• 3barnsmamman

    behöver hjälp att hitta 13dagarskuren

    Hej

    är det någon som vet var jag hittar
    sk "danska rikshospitalet 13 dagarskur"
    (ämnesomsättning)
    denna har hjälp mig tidigare gick ner 13kilo sen blev jag med barn
    nu skulle jag vilja gå ner lite igen
    men pappret har tappats bort i en flytt

    vore tacksam om någon kunde hjälpa mig
    har sökt på nätet men inte lyckas hitta
    det är det någon som vet var den finns

    3barnsmamman

  • Svar på tråden behöver hjälp att hitta 13dagarskuren
  • Carmencita

    sussi_lull:
    ja, men det är inte lätt när man är tonåring och desperat... *suck* Mina ätstörningar bröt nog ut riktigt i o m den där kuren. Kanske därför jag reagerade i inlägget ovan... Idag är jag helt frisk, men jag blir orolig för en del av tjejerna här inne, som jag kan känna igen en del tongångar hos när det gäller fixering (inga nämnda, och inte specifikt för den här tråden) och nu kunde jag inte vara tyst längre...

  • July bride

    3barnsmamman!

    Jag har oxå testat den där hemska kuren och gick ner typ 5kg. Glömmer aldrig de måltider man bara skulle äta selleri...yuck!

    Men har du tänkt på att du gick upp allt igen sen?? Det msåte du ju ha gjort eftersom du vill få tag i kuren igen. Jag har istället satsat på att ändra mina kostvanor och motionerar mer. Det finns inga genvägar!!! Jag gick ner 10 kg på ca 5 månader och har hållet det i 3 år!

  • AstaC

    marre - att du följer 13-dagarsdieten det lägger jag mig inte i. Men om du påstår att du känner dig jättemätt och knappt får i dig maten då låter det lite farligt för mig. Akta dig så du inte är på gång att hamna i ätstörningsbeteende. Den mat du äter i 13-dagarsdieten är INTE tillräckligt mycket för en person att känna sig jättemätt. Jag blir allvarligt lite orolig när jag läste dina inlägg. Jag har en kompis som ramlade in på anorexia och det är INTE att rekommendera.

  • Monn

    Fy tusan! Att folk frivilligt vill svälta sig till mindre muskler och vatten i kroppen!

    Rör på er och ät nyttigt istället!!! Det är faktiskt inte så himla svårt, betydligt lättare än att svälta i två veckor!

  • Bröllopstokiig

    July Bride

    Du undrade om jag gick upp på en gång när jag slutade dieten
    det gjorde jag inte
    det tog ca 1 år
    anledningen att jag gick upp var att väntade barn nr 3 och gick upp en del av den svåra gravidtet jag hade
    det är nu därför jag nu vill gå ner i vikt igen.
    Jag mådde bra under hela tiden jag höll på dieten

  • Mrs. Robinson

    OK, here goes

    Vad jag tycker ar forvirrande med den har dieten ar hur den skulle paverka ammnesomsattningen. Ater man mindre gar man ner i vikt, punkt.

    Sen som du sa pa den andra traden 3barnsmor, att magsacken drar ihop sig sa att man ater mindre portioner ar ju ocksa sjalvklart att man gar ner i vikt.

    Men vad ar det som "speedar" upp amnesomsattningen egentligen? Agg, svart Kaffe och sockerbitar? Och vad hander egentligen med balansen i kroppen, man behover ju fett, man maste ha fett.

    Jag ar nyfiken pa om det overhuvudtaget finns en vetenskap bakom denna kur, eller om nagon bara knapat ihop en diet som ar minimerad, fettsnal och jakligt trakig verkar det som.

    Men ni som har gatt ner i vikt ar det ju bara att gratulera, och annu mer ni som lyckades halla det. Jag tycker bara att det verkar ackligt, trakigt och inget satt att leva, alltsa utan njutning.

  • Bröllopstokiig

    Hej igen Mrs Robinson

    jag har äter piller för för ämnesomsättning pga att jag har för har för låg då menar jag att väldigt låg pga att haft ha 2st havadskapförgiftningar
    2 väldigt svår jag blev avråd att få flera barn pga att jag kunde dö av detta
    men denna diet hjälpte mig att gå ner i vikt men den har tyvärr inget med ämnesomsättning att gör tyvärr för då skulle jag slippa allt annat
    men denna diet höll i sig helt år fgör till sig jag blev med barn

  • Bröllopstokiig

    Hej igen Mrs Robinson

    jag har äter piller för för ämnesomsättning pga att jag har för har för låg då menar jag att väldigt låg pga att haft ha 2st havadskapförgiftningar
    2 väldigt svår jag blev avråd att få flera barn pga att jag kunde dö av detta
    men denna diet hjälpte mig att gå ner i vikt men den har tyvärr inget med ämnesomsättning att gör tyvärr för då skulle jag slippa allt annat
    men denna diet höll i sig helt år fgör till sig jag blev med barn

  • pärlsocka

    En "normal" kvinna (om man nu kan säga normal) har ca 20-25% av kroppsvikten som består av fett. De allra, allra flesta av oss behöver äta mindre fett. Människan klarar sig om den bara har 1% fett i kroppen. Det är visserligen överdrivet, klart att man inte ska sträva efter att bara ha 1% fett i sin kropp, men jag säger bara det för att jag tycker det är lite fel att säga att vi behöver mer fett. Det rättfärdigar bara de som äter för mycket fett och som bör minska på et.
    Dessutom ska vi lära oss att äta de bra fetterna och inte de dåliga.

  • AstaC

    Mrs Robinson - det här är ingen seriös kur. Det är klart att den inte ändrar ämnesomsättningen. Men folk som vill gå ner i vikt går på alla lögner som kan få dem att inbilla sig att de skall gå ner all sin övervikt på några dagar. Jag vet - jag har gjort det själv- men aldrig mera.

    Och det är klart man går ner när man äter den här kuren. Det är väldigt lite mat. Då går man ner. Men någon underkur är det inte och de flesta går upp igen efteråt eftersom den inte hjälper dig att ändra din kost.

  • Mrs. Robinson

    "Dessutom ska vi lära oss att äta de bra fetterna och inte de dåliga."

    Det stammer, men vad menar du med 1% fett?
    Vart kommer den siffran ifran? Hur ar det tankt att vi ska kunna halla varmen, foda barn, amma, ga och leva med 1% fett i kroppen?

    Under 17% kroppsfett for en kvinna ar gransen, da forsvinner mensen for att kroppen inte orkar reproducera.

    "Det rättfärdigar bara de som äter för mycket fett och som bör minska på et."

    ? ? ? Kan du vara sa snall och utveckla det dar?

  • pärlsocka

    Jag menade verkligen inte att göra någon upprörd och ber om ursökt för mitt klumpiga inlägg.
    Jag har styrketränat i några år och har pratat med många "experter" om det här med kroppsfett. (dietister, personliga tränare m.m) som, utan att uppmuntra till det, säger att en människa klarar sig bara den har 1% kroppsfett, men varenda vettig människa förstår ju att det inte är något hälsosamt med det.

    Min mamma har haft mycket problem med sin övervikt, hon har kämpat mycket för att bli av med den utan att lyckas fullt ut. Jag VET att att de som behöver äta mindre fett/kalorier (det lättaste sättet att minska på kalorierna är ju att minska på fettet) rättfärdigar eller kasnke tillochmed lurar sig själva att ha i den där grädden i stället för mjölk, steka fisken i extra mycket smör o.s.v. därför "att man behöver fett".

    Människan behöver fett för att överleva fasteperioder, det är vår viktigare energireserv. Men på tok för många (jag menar inte alla) behöver inte allt det fett vi stoppar i oss. Det leder bara till diverse oönskade vällevnadssjukdomar som ingen vill ha.

    Återigen ber jag om ursäkt om jag var alltför framfusig och inte riktigt tänkte på vad jag skrev i mitt tidigare inlägg.

  • Aattityd

    Jag är både förvånad och positiv: Jag har nu kört Danska R Hospitalets diet i 8 dagar och rasat 3,5 kg. Det var min fru som skulle börja och jag hakade skeptiskt på. Jag mår efter 8 dagar bra vilket är det viktigaste i sammanhanget. Jag har studerat kostvetenskap på en kortare kurs på universitetet och är allmänt intresserad av kost och är medveten om att Hospitalets diet inte är hälsosam i längden.  

    Kuren består oftast av en proteinmåltid (kött/ägg) och en kolhydratmåltid (grönsaker/bröd) per dag och ger i snitt 700 kalorier om dagen - ibland mer och ibland mindre. Jag har personligen lagt till en proteindrink per dag (utan kolhydrater =2-300 kalorier)  i ett försöka till att reducera minskning av muskelmassan. (jag är medveten om att vitminskningen troligen åxå kommer från muskler och vatten - men mestadels fett).

    Slutsats: Jag är positiv och här kommer mina kompletterande tips:
    - Drick mycket vatten (Kolhydrater binder vatten och eftersom du reducerar kolhytratintaget finns inget som binder vattnet i kroppen utan den försvinner ut naturliga vägen.. - 2 liter per/dag är nog lagom. Vill du lyxa till det så köp Loka/Ramlösa med massa goda smaker (har inga kcal).

    - Hjärnans bränsle är kolhydrater och kroppen kan inte lagra kolhydrater längre än ett par timmar) så lägg in ett äpple till frukost  Din hjärna behöver kolhydrater efter sömnen och ett äpple kommer inte göra dig tjockare :). Du ska helst få i dig minst 40 gram kolhydrater (ca 160 kcal) per dag för att hjärnan ska orka jobba.

    - Är du orolig för att tappa muskelmassa så komplettera upp med en proteindrink om dagen (gärna utan kolhydrater) om dagen, det kommer inte att hidra muskelreducering men troligen reducera - Med en proteindrink kommer ändå att hamna under 1000 kalorier om dagen vilket är ok under en kortare period.

    - När kuren är över: Ät försiktigt, lura magen och ögat genom att köpa en mindre tallrik + glas och lägg upp maten/kalorihaltig dryck på - visste du att tallrikarna som säljs idag är 30% större än för 20 år sedan :). Lycka till från en nöjd bantare.

Svar på tråden behöver hjälp att hitta 13dagarskuren