• Anonym (Låt mig va?)
    Äldre 11 May 09:58
    8079 visningar
    15 svar
    15
    8079

    Kompisar som lägger sig i...

    Usch!
    Måste få ur mig lite frustration och tänkte att det här var rätta stället.
    Jag och min sambo har ännu inte bestämt datum när vi ska gifta oss, men har sagt att det blir sommaren 2016. Vi har sagt att det ska bli en intim borgerlig vigsel med bara närmsta familjen, mor- och farföräldrar samt en tärna och en best-woman. Inga farbröder, mostrar eller kusiner ska vara med (jag har väldigt stor släkt och vi vill inte ha det så).

    Nu har vi börjat prata om bröllopet med kompisar och sagt som det är. De är välkomna på festen, men inte på vigseln. Här börjar problemen..
    En tjej har tre gånger försökt bjuda in sig själv till vigseln, en gång genom att säga: "Åh, jag och X måste ju få vara tärnor på ert bröllop!".

    Vem säger så och är allvarlig?!

    Jag förklarade helt enkelt att X ska vara tärna, men att jag bara vill ha en. Konversationen fortsatte med skämt om hur hon skulle få vara med "utan att synas".
    Sen har hon sagt: "Är vi bjudna på bröllopet?" med syftning till henne och hennes nya pojkvän. Jag har då sagt ja och trott att hon förstått att det bara gäller festen eftersom jag redan sagt det. Hon börjar då fråga om det är nåt färgtema på vigseln som man ska hålla sig till.. *suck*. Jag får då återigen förklara att de är välkomna på festen, inte vigseln.
    Sen har vi kompis nummer två, som blev jätteglad när hon fick reda på att vi bestämt att vi ska gifta oss. Det första hon kläcker ur sig efter gratulationen är: "Men ni får inte ta samma datum som Y!". Jag tycker att detta var lite lustigt, men frågar ändå när Y ska gifta sig. "Det är inte bestämt än".

    Nähä, men om vi bestämmer datum först och hon väljer samma datum, är det VI som måste ändra oss då?

    Och igår kom i alla fall en till stöt från samma kompis, lagom till att jag glömt att hon redan haft ett önskemål om VÅRT datum. Hon skrev på facebook och undrade om vi kommer gifta oss i juli. Jag säger att det fortfarande inte är bestämt och hon svarar: "Men ni skulle ju göra mig jätteglad om det inte blir det här datumet", utan förklaring till varför.

    Nu börjar jag känna att just det datumet är ett SUPERBRA datum att gifta sig på. Vem är hon att bestämma när vi ska gifta oss?

    Överdriver jag massor nu?

  • Svar på tråden Kompisar som lägger sig i...
  • Plätti­s
    Äldre 11 May 10:28
    #1

    Om man pratar om bröllopet så brukar den man pratar med förutsätta att de får veta eftersom de ska vara delaktiga. Vi har inte pratat om bröllopet med personer som inte är bjudna, bara för att slippa säga "men du är ju inte bjuden". 

    Bekanta som ändå fått veta att vi ska gifta oss har kommit med konstiga kommentarer om att de skulle vilja vara med på vigseln, men vi har varit benhårda om att det är inbjudan som gäller. Och eftersom ni (och vi) har en borgerlig vigsel är det inte en öppen gudstjänst där vem som helst får vara med, utan det är bara de personer ni vill ha med som får vara där. 

    Två tillfällen i livet som tar fram underliga sidor hos människor är bröllop och att dela på arv. Då reagerar de på sätt som man aldrig hade väntat sig av den personen innan. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • crs
    Äldre 11 May 17:26
    #2

    Jag fattar inte varför folk ska bete sig så märkligt när det kommer till bröllopsplaner. Håll på vad ni vill, säger jag! Välj inte datum med någon annan i åtanke, om det inte är någon som är superviktig för er. Jättekonstigt av dina vänner att vilja styra en sån sak! 

    Att bjuda in sig om nyckelperson känner jag igen med. En av sambons kompisar reagerade på inbjudan med "jag måste få vara din best-woman!" Man tänker att hon hade kunnat fatta att så viktig är hon inte när hon inte fått veta något om planerna fören hon fick en inbjudan på posten. Jävla nöt, liksom. (Sambon blev ställd och sa ja, för att sen inte alls inkludera henne ändå. Han hade redan en bestman och hade inte tänkt ha fler. Hade han tänkt det så stod det flera andra "på kö" innan hon blivit aktuell att tillfråga... Men sånt är väl bara att vara tydlig med, och säga till ordentligt om frågorna fortsätter komma.

    Och nä, du överdriver inte. Planera hur fan ni vill! Låt inte andra styra över hur ni vill ha det, det är ju ändå en akt mellan er två.

  • Äldre 11 May 17:43
    #3

    Just därför pratar jag inte alls om mitt bröllop med några av mina vänner. Ibland försöker dom bestämma hur vi ska göra och inte göra och försöka fiska info. Jag brukar inte ens svara när bröllopet kommer på tal, jag fattar inte hur människor kan vara så fräcka.. Det är bättre att inte säga något alls så slipper man lyssna på alla "superbra tips och ideer" dom har.

  • Äldre 11 May 21:47
    #4

    haha förlåt men jag kan itne låta bli att skratta lite här..

    ett par bekanta till mig hade liknande problem och väldigt många sket i att lyssna utan bara malde på om att dom minsann skulle komma och vara si och så klädda osv osv...  fast dom inte ens var inbjudna och inte ens hade varit påtänkta att få en inbjudan heller... 

    mina bekanta tröttnade och diktade ihop en historia som lät trovärdig med datum och lite halvt vaga adressuppgifter och droppade historien lite lagomt mystiskt sådär så folk skulle reagera.. 

    när deras vigsel på riktgit sen ägde rum var det bara de inbjudna som var där och när kompisarna omkring sen undrade om pågående bröllopsplaneringen fick dom till svar att vigseln o fest redan ägt rum.. 

    kanske elakt gjort men poängen gick fram kan jag meddela... 

  • Äldre 12 May 09:53
    #5

    Vi har också varit väldigt försiktiga med vilka vi har avslöjat datumet till och då endast de närmaste familj och släkt som vi verkligen vill ska kunna närvara eller kompisar ex. hon som ska vara min tärna. Såhär i efterhand var det tur för pga flytt över halva landet så har vi varit tvugna att byta datum och det hade varit jobbigt att behöva meddela en massa personer om det nya datumet. Ingen som vi har berättat för har reagerat på annat sätt än "Åh vad kul! När blir det? Var blir det? Hur långt har ni kommit i planeringen? Osv, osv" och sedan bara nickat gillande när vi berättat hur vi tänkt. Många vill gärna engagera sig och ha åsikter om ett bröllop men ingen har faktiskt den rätten.

    Att bjuda in sig själv till ett bröllop är rent ut sagt ohyfsat och jag tycker att du ska markera tydligare om kompis nummer ett försöker något liknande igen. Förklara att det är en extremt intim vigsel med bara familjen och att inte ens vissa släktingar är inbjudna. Tycker också att du kan säga att det börjar bli lite tjatigt att hon försöker bjuda in sig själv hela tiden, något i stil med "Men nu är det 4:e gången du frågar och som sagt vi kommer endast att ha familjen närvarande".

    Angående kompis nummer två så borde du, när hon skriver "Men ni skulle ju göra mig jätteglad om det inte blir det här datumet", utan förklaring till varför, fråga just det "varför?" Vilken anledning finns det till att ni inte ska välja just det datumet? Ska hon resa bort så att hon inte kan närvara? Är det någon annan stor händelse som inträffar samma dag som kan påverka ert bröllop? Eller tänker hon själv välja det datumet i framtiden när hon gifter sig?

  • Äldre 5 Jan 21:56
    #6
    +1

    gift er på datumet som inte passade henne skulle jag lätt gjort o sagt att "jag glömde helt bort att det inte passade dig att jag och min man binder oss till varann just den dagen. men de är ju faktiskt viktigare än vad du tycker är opassande håller du inte med?". Sry blev irriterad av det jag läste fan synd om dig girl.

  • Anonym (Låt mig va?) Trådstartaren
    Äldre 9 Feb 23:53
    #7

    Håhåjaja.. vilket liv det kan bli med bröllop. Mina kompisar värkar äntligen ha fattat vinken, eller så har nyhetens behag försvunnit, för de har inte sagt något på länge nu. :P vi har iaf bestämt datum nu. inte det datumet vi inte "skulle", för det passar faktiskt inte.

    MEN! Kom precis på att kompis nummer två, med datumen, även bjudit in sig själv på min blivandes svensexa. Hon är bjuden på möhippan, men hon har även sagt att eftersom min sambo har en best-WOMAN så förväntar hon sig en inbjudan även till svensexan. Min sambo ber på sina bara knän att vi ska ha våra fester samma helg. :P

  • Äldre 10 Feb 09:13
    #8

    Ser att inlägget är från förra året, men även att det skrevs i mitten av maj. Var det samma sommar de skulle gifta sig hade jag om jag var gäst definitivt frågat massor av ggr när det skulle bli vid det laget. Man planerar ju semester och resor långt i förväg inför sommaren! Och även om man inte är bjuden på själva vigseln är en bröllopsfest något stort så den vill man ju helst inte missa. :)

  • Anonym (Låt mig va?) Trådstartaren
    Äldre 10 Feb 09:47
    #9

    Vi har inte gift oss än, utan detta inträffade alltså mer än ett år i förväg, därför hade vi inte bestämt något datum än. =P

  • Anonym (Låt mig va?) Trådstartaren
    Äldre 10 Feb 09:58
    #10

    Sen är det klart att man som gäst vill VETA, men det betyder ju inte att man ska domdera och försöka påverka brudparet om vilka datum de får eller inte får välja.

  • Äldre 10 Feb 12:53
    #11
    Anonym (Låt mig va?) skrev 2016-02-09 23:53:44 följande:

    Håhåjaja.. vilket liv det kan bli med bröllop. Mina kompisar värkar äntligen ha fattat vinken, eller så har nyhetens behag försvunnit, för de har inte sagt något på länge nu. :P vi har iaf bestämt datum nu. inte det datumet vi inte "skulle", för det passar faktiskt inte.

    MEN! Kom precis på att kompis nummer två, med datumen, även bjudit in sig själv på min blivandes svensexa. Hon är bjuden på möhippan, men hon har även sagt att eftersom min sambo har en best-WOMAN så förväntar hon sig en inbjudan även till svensexan. Min sambo ber på sina bara knän att vi ska ha våra fester samma helg. :P


    Men vad är det för kompis? Alltså, man bjuder inte in sig själv till varken bröllop, svensexa eller möhippa. Så oförskämt. Vem är det som styr svensexan? I så fall är det ju den personen (tillsammans med dig) som bestämmer vilka som ska bli inbjudna till svensexan. Nej, såvida inte kompisen också är en best-woman så får hon faktiskt leva med att få komma på enbart möhippan anser jag.
  • Äldre 10 Feb 13:27
    #12
    Anonym (Låt mig va?) skrev 2016-02-10 09:47:17 följande:

    Vi har inte gift oss än, utan detta inträffade alltså mer än ett år i förväg, därför hade vi inte bestämt något datum än. =P


    Ahh, att gästerna inte bör lägga sig i upplägget håller jag absolut med om, funderade lite på om det kunde handla om missförstånd från gäster som bara ville ha information om det hade varit bara någon månad innan, men då var det ju inte så. :P

    Att gäster lägger sig i på något sätt verkar dock tyvärr vara mer regel än undantag =/ Jag har t.ex. sett från forumet att vi är långt ifrån ensamma om att få beslutet om barnfritt starkt ifrågasatt.

    Det enda man kan göra är väl att ignorera dem som ska lägga sig i och se till att passa på lära sig själv hur man (inte) ska bete sig nästa gång man blir bjuden på ett bröllop. :)
  • Äldre 10 Feb 13:36
    #13

    Din kompis nummer 2s utbristande kanske du inte ska ta så hårt på förresten. Jag råkade själv slänga ur mig nåt i stil med "Nej! Bara det inte blir samtidigt som mina föräldrars jubileumsfest!" när en av mina bästa kompisar sa att hennes bröllop var flyttat till slutet av augusti. Självklart handlade det inte på något sätt om att jag tyckte att hon borde anpassa datumet efter mig utan var bara en spontan och ogenomtänkt reaktion då jag ju verkligen vill gå på hennes bröllop. (Som tur var var det inte samma helg :) ) Så din kompis kan mycket väl på samma sätt ha tänkt att hon ju absolut vill gå på både bröllopen och uttalat sig utan att tänka efter.

    Att föreslå för någon att man ska vara personens tärna utan att ha blivit tillfrågad låter däremot väldigt konstigt :S 

  • Anonym (Låt mig va?) Trådstartaren
    Äldre 11 Feb 15:43
    #14
    zoet skrev 2016-02-10 13:27:30 följande:
    Ahh, att gästerna inte bör lägga sig i upplägget håller jag absolut med om, funderade lite på om det kunde handla om missförstånd från gäster som bara ville ha information om det hade varit bara någon månad innan, men då var det ju inte så. :P

    Att gäster lägger sig i på något sätt verkar dock tyvärr vara mer regel än undantag =/ Jag har t.ex. sett från forumet att vi är långt ifrån ensamma om att få beslutet om barnfritt starkt ifrågasatt.

    Det enda man kan göra är väl att ignorera dem som ska lägga sig i och se till att passa på lära sig själv hur man (inte) ska bete sig nästa gång man blir bjuden på ett bröllop. :)
    Jag vet ju att min kompis egentligen menar väl, hon blev nog mest lite ivrig över att hennes sommar kommer bli fullspäckad med aktiviteter som hon vill va med på. =P Men i stunden (båda stunderna med olika datum), kände jag mig bara trött och frustrerad över att hon verkade vilja domdera över vilka datum jag "inte fick välja".
  • Anonym (Låt mig va?) Trådstartaren
    Äldre 11 Feb 15:47
    #15
    Allrakäraste skrev 2016-02-10 12:53:32 följande:
    Men vad är det för kompis? Alltså, man bjuder inte in sig själv till varken bröllop, svensexa eller möhippa. Så oförskämt. Vem är det som styr svensexan? I så fall är det ju den personen (tillsammans med dig) som bestämmer vilka som ska bli inbjudna till svensexan. Nej, såvida inte kompisen också är en best-woman så får hon faktiskt leva med att få komma på enbart möhippan anser jag.
    Det är min sambos bestwoman som styr det, de är alla tre kompisar sedan innan jag kom in i bilden, men denna kompis kan vara lite jobbig att hänga med för mycket. Det är iaf inte en person min sambo är bekväm med att ha på sin svensexa då han bara vill ha sina allra närmaste vänner där och ha en avslappnad kväll.

    Hon och jag blev kompisar när jag träffade min blivande man och jag tycker om henne i små doser. Hon verkar ha lite svårt för personliga gränser (uppenbarligen). Men som sagt, hon FÖRVÄNTAR sig en inbjudan till svensexan också eftersom bestwoman är en av hennes bättre vänner.
Svar på tråden Kompisar som lägger sig i...