• fkidron

Lite mer tjat om kinaklänningar...

...Och med fokus på landybridal.co
    Man är ju precis i valet och kvalet om man vågar beställa eller inte, så kommer jag på med själv med att sitta och läsa endast recensioiner (jättepositiva sådana) på landy´s hemsida, som alla blivit postade på en och samma dag. Riktigt skumt med andra ord. Man vill ju läsa recensioner av kvinnor som er, som man vet är "riktiga" och som man vågar lita på!
    Jag tycker jag hör mycket prat om kinaklänningar här, finns en extremt lång tråd om ämnet (vilken jag personligen, som är ute efter lite mer specifica recensioner om kvalitet och tyg osv, tycker har med precis allt annat o göra förutom just omdömen av klänningarna de fått hem. De få som sätter upp bilder på/pratar om sina klänningar glömmer att nämna vart den kom ifrån. Om man nämner att den kom ifrån t ex etsy så glömmer man nämna vilken specific säljare. Inte så effektivt med andra ord, men annars jättetrevlig tråd)
    Med andra ord vill jag mena att jag kanske läst 2-3 normala, aktuella (dvs inte från 2011) recensioner som inkluderar vart klänningen kom ifrån, bild eller åtminstone beskrivning av kvaliteten och tyget. Och då har jag letat som en toook på webben!

Så jag känner mig med andra ord väldigt utspridd i ämnet, och skulle bli SÅ GLAD för lite hjälp i denna röra.
    Så, once and for all, här vill vi läsa netto-recensioner på Kinaklänningar och gärna med det inkludera
    VAR den kommer ifrån
    VILKEN säljare, om det finns flera sådana
    HUR ser klänningen ut i förhållande till bilden ni beställt den från, tyget, spetsen om det finns sådan, storlek osv. (gärna bild!)
    VAD kostade den allt som allt? (klänningarna jag tittat på hos landy ligger ju lite drygt på 300-400 vilket inte är mycket att betala för drömklänningen, men mycket att förlora på något som sedan inte går att bära)

Kör! :)))))

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-03 15:58
    Ville lägga till ytterligare en fråga:

När ni beställde, valde ni då en redan befintlig storlek eller måttbeställde ni?

Om ni måttbeställde, gick ni då och mätte er hos ett proffs som dom rekommenderar att man gör på sidan eller gjorde ni det själva?

• Svar på tråden Lite mer tjat om kinaklänningar...
  • fkidron

FruPuff
    Bra tips! Ska börja like:a hej vilt då!

Blivande frugann
    Visst är dom trevliga på landy? Har mailat sönder den där Ella, skäms nästan lite för hur mycket frågor jag ställer utan att ens ha beställt något än. Ursäktade mig flertal gånger men hon svarar så snällt att hon gärna svarar på alla frågor som tänkas dyka upp.

Angående det ljusa guldtyget under tyllen - är det det vi ser på den vänstra bilden? I såfall så tror jag att det är ganska dolt under det lite grövre spetstygen så att det blir ettl iksom "mildare" intryck av guld, medan på den andra klänningen kanske det skulle synas igenom mer eftersom tyll är vad jag har förstått mer genomskinligt än den typen av spets på vänster sida. Jag har svårt att föreställa mig det, plus att jag inte direkt är någon expert på det där med tyger. Hoppas att någon annan kan komma in och bidra med lite mer proffessionell hjälp! :) Båda klänningarna är väldigt vackra!

Niwen
    På mina mail har dom svarat efter ca 2-3 dagar. Tror att det är väldigt många som mailar, hon menade nu att högsäsongen liksom har börjat nu. Men dom är trevliga är dom väl svarar, så tålamod! :)

מזל שיש אותך
  • Blivande frugann
    fkidron skrev 2014-02-11 16:13:48 följande:
    FruPuff
    Bra tips! Ska börja like:a hej vilt då!

Blivande frugann
    Visst är dom trevliga på landy? Har mailat sönder den där Ella, skäms nästan lite för hur mycket frågor jag ställer utan att ens ha beställt något än. Ursäktade mig flertal gånger men hon svarar så snällt att hon gärna svarar på alla frågor som tänkas dyka upp.

Angående det ljusa guldtyget under tyllen - är det det vi ser på den vänstra bilden? I såfall så tror jag att det är ganska dolt under det lite grövre spetstygen så att det blir ettl iksom "mildare" intryck av guld, medan på den andra klänningen kanske det skulle synas igenom mer eftersom tyll är vad jag har förstått mer genomskinligt än den typen av spets på vänster sida. Jag har svårt att föreställa mig det, plus att jag inte direkt är någon expert på det där med tyger. Hoppas att någon annan kan komma in och bidra med lite mer proffessionell hjälp! :) Båda klänningarna är väldigt vackra!
    Jag tack Fru Puff! Det blir till att like:a! Sen såg jag nu att de även har en kupong nu om man beställer över 300 får man 30 i rabatt o.s.v. 

Ja, det ljus milda guldtyget. Den högra klänningen har minst 3 lager mjukt tyll över det kraftigare tyget som i sådana fall skulle vara light gold. Den vänstra har ett lager spets alt. tyll med spetsapplikationer över det ljusguldiga tyget. Tycker att spetsapplikationerna kommer fram fint med det ljusa bakom,  men vet inte om jag vågar testa eller om jag ska köra på det lite säkrare kortet med ivory.
    Någon som kan råda bot på min beslutsångest?  
  • FruPuff

Jag har också mailat väldigt mycket med Landybridal fått svar inom 24 h nästan varje gång. Oftast snabbare än så . Men de hade ju kinesiskt nyår precis så de har kanske lite back logg ;)

• FruPuff

Blivande frugan: Fräckt och fint med guldtyget som foder! Men tror du att man får samma effekt på en klänning med flera lager med tyll? Inte säkert det syns genom. Tänker jag :)

• fkidron

Jaha.. Då har man kommit fram till att man kanske inte vågar beställa klänning från Kina trots allt...

Detta hände i samband med att jag frågade om de hade spetstyger som är lite elastiska, i och med att klänningen som jag ville beställa förutsätter sådant tyg för att kunna sitta bra (jag är väldigt smal och det skulle annars se lite påsigt ut).

Detta är klänningen som jag pratat med dem om att beställa.

Hon (Ella) svarade med att de inte har lite mer elastiska spetsstyger och skickade en bild på deras version av klänningen som någon annan beställt tidigare. Den ser ut såhär:

Nu kanske det är jag som är lite petig, men jag kan redan nu se på den bilden att det inte är samma passform, original klänningen är ju mer stretch och sitter bättre på en kropp som min.
    Jag bestämde därmed att inte beställa en klänning från Kina. Den skulle kosta mig ca 2.500 kr och då jag har förstått att det ej ingår frakt och att tullen kan hamna på en del den också. Jag har bestämt att lägga till ett par tusenlappar och gå till en sömmerska som syr upp min klänning för 5000kr, tyg och allt ingår.

Jag vill inte att någon annan som väntar på sin klänning ska känna sig illa till mods nu för jag tror fortfarande, tom bevisat, att många blir ytterst nöjda med sina klänningar. Jag är väldigt tacksam mot landy för att de skickade en bild på deras klänning innan jag bestämde mig för att beställa, det visar ju på ärlighet. Främst delar jag med mig av detta för att det kanske finns sådana som mig som inte har sett deras resultat, och velade så som jag gjorde, och känner att resultatet ändå inte är riktigt vad man föreställt sig och vill ha på sig på sin stora dag. Då lägger jag hellre till ett par tusenlappar och får det tyg och passform som jag vill ha. 

Men jag följer med glädje och läser om era erfarenheter med dessa klänningar och varje gång man hör om en brud som blivit nöjd med sin klänning så blir man ju lite glad, naturligtvis. Förutom det är det också viktigt att ha med de recensioner som eventuellt är mer negativa, för att få en nyanserad uppfattning om kinaklännings-businessen.

Så fortsätt dela och lycka till! 
    מזל שיש אותך
  • Blivande frugann

Nu är jag bara några frågor/svar från att beställa. Att jag kan bli så nervös och spänd för detta. Men spännande är det allt!
    Ni som beställt från Landy. Vilken färg har ni beställt och hur ser den ut?  Jag velar mellan Ivory och Champagne.

• PimPim83
    Blivande frugann skrev 2014-02-17 16:07:51 följande:
    Ni som beställt från Landy. Vilken färg har ni beställt och hur ser den ut?  Jag velar mellan Ivory och Champagne.
    Jag har beställt två klänningar från landy, båda i Ivory. Bilder finns på sida 2 i denna tråd.
  • Nathalie

Jag väljer ivory på min klänning jag håller på att beställa. Har mest jämfört i butiker mellan ivory och vit, och jag antar skillnaden är ungefär samma på Landy:)

• Blivande frugann

Jättetack! Va snälla ni är. Nu har jag beställt klänningen. Det blev ivory.  
    Så nu får jag sitta och vänta tills klänningen kommer. Jösses vad spännande!  

• carola78

Jag har beställt en klänning via ebay hos en säljare som heter: kaikai-gg66 
    Jag hade ganska mycket mailkontakt innan jag la in beställningen och de var verkligen snabba på svar och väldigt hjälpsamma. Omdömena på deras sida var bra. Jag brukar egentligen inte göra något förhastat och vill gärna känna mig säker men tänkte att jag får chansa.
    Klänningen kostade 78usd vilket motsvarade drygt 532SEK. Det var frifrakt, mått beställde den och min sambo mätte på mig. Jag valde den i vit med ett lila liv, då färgerna till bröllopet kommer gå i lila toner.

Jag har inte fått min klänning än och nu när jag läser i forumet om kinaklänningar börjar jag bli nervös, tänk om jag blir jätte besviken? Bröllopet är i höst, så det är ingen panik.  

Någon som köpt en likanade klänning?

• a ring on my finger
    carola78 skrev 2014-02-19 12:32:13 följande:
    Jag har beställt en klänning via ebay hos en säljare som heter: kaikai-gg66 
    Jag hade ganska mycket mailkontakt innan jag la in beställningen och de var verkligen snabba på svar och väldigt hjälpsamma. Omdömena på deras sida var bra. Jag brukar egentligen inte göra något förhastat och vill gärna känna mig säker men tänkte att jag får chansa.
    Klänningen kostade 78usd vilket motsvarade drygt 532SEK. Det var frifrakt, mått beställde den och min sambo mätte på mig. Jag valde den i vit med ett lila liv, då färgerna till bröllopet kommer gå i lila toner.

Jag har inte fått min klänning än och nu när jag läser i forumet om kinaklänningar börjar jag bli nervös, tänk om jag blir jätte besviken? Bröllopet är i höst, så det är ingen panik.  

Någon som köpt en likanade klänning?

Åh vilken fin klänning. {#emotions_dlg.flower}
    Du måste skriva här så fort du får klänningen och berätta hur det gick!
    Om den är fin och välsydd för det priset är det ju en riktig lyckoträff.
  • carola78
    a ring on my finger skrev 2014-02-19 15:49:48 följande:
    Åh vilken fin klänning. {#emotions_dlg.flower}
    Du måste skriva här så fort du får klänningen och berätta hur det gick!
    Om den är fin och välsydd för det priset är det ju en riktig lyckoträff.
    Det ska jag absolut göra, nu har jag valt att få den i slutet av mars, början av april eftersom det är kinesikt nyår. Såg senast idag att de höjt priset på klänningen. Ska bli intressant att se, hoppas hoppas jag blir nöjd :)
Svar på tråden Lite mer tjat om kinaklänningar...