• Mathildatiger

Mingelbröllop

Jag och min sambo ska gifta oss nästa år och vi funderar på att ha mingelbröllop istället för middagsittning för att vi vill ha det lite mindre formellt. Vi vill fortfarande ha festen på kvällen så det kommer troligtvis att bli en sen vigsel. 
    I så fall blir det ungefär så här:

Vigsel Mingel med snittar och drinkar Pardans Tårta Diskodans Vickning? Det jag funderar lite på är:
    Hur gör vi med middag för oss själva? Vigseln är tänkt till ca kl 18 så att folk ska hinna äta innan, men när ska vi äta? Innan fotografering eller efter? Hur vi än gör känns det som att vi kommer att ha frisyrer/kläder fixade innan vi äter och det känns konstigt att äta i bröllopskläderna innan vigseln. Vi vill ha mingel, men det måste ju ändå finnas sittplatser så man inte behöver stå hela kvällen. Och till tårtätningen måste ju folk kunna sitta. Hur många sittplatser behövs? Hur många snittar ska man beräkna per person? Behövs vickning? Jag tänkte att det kunde vara trevligt eftersom vi "bara" har snittar. Hur gör man med musik? Drömscenariot är pianist under minglet, storband till pardansen och DJ till diskodansen, men det känns lite att ta i. Glad Kan man ha en DJ som fixar alla 3 momenten?
    Är det någon annan här som har haft något liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter? 
  • Svar på tråden Mingelbröllop
  • Mathildatiger
    MH2014 skrev 2013-11-20 13:40:27 följande:
    Då ska vi se:
    lokal, vigselförrättare, fotograf, frisör/MUA, catering, tårtcatering, hyra av porslin/glas, dekorationer (ej byggställningen till backdropen, inte byggd än), mini moon bokad, hindersprövning, vigselintyg, pass, namnändring, blommor....klart!! Har jag glömt nå? (Förutom klädseln, transport, musik) ??
    Gäster kanske. Glad 
  • MH2014

Haha så sant,,men de kontrollerar inte jag över om de dyker upp eller ej ;)

• Mathildatiger

Nu har vår vigselförrättare bestämt sig för att han inte vill viga oss senare än 17:30. Jag kan förstå det, det är ju ändå hans "fritid", men jag blir orolig för att det kanske blir för tidigt i och med att vi inte har någon middag efteråt. Kommer folk att bli hungriga tror ni? 

Vi kommer att bjuda på snittar, ost och kex samt snacks, sen tårta frammåt ca 9 och vickning senare på kvällen. 
    Hur många snittar ska man beräkna per person?

• MH2014
    Mathildatiger skrev 2013-12-18 11:27:36 följande:
    Nu har vår vigselförrättare bestämt sig för att han inte vill viga oss senare än 17:30. Jag kan förstå det, det är ju ändå hans "fritid", men jag blir orolig för att det kanske blir för tidigt i och med att vi inte har någon middag efteråt. Kommer folk att bli hungriga tror ni? 

Vi kommer att bjuda på snittar, ost och kex samt snacks, sen tårta frammåt ca 9 och vickning senare på kvällen. 
    Hur många snittar ska man beräkna per person?
    oj, vad tråkigt!! jag tycker nog det är lite tidigt då man inte hunit äta innan kanske??

Kan ni inte ha smörgås buff'e istället för snittar?? tänkte det r ju istort sett samma ingredienser men mindre pilljobb!! och så låter det bättre om ni tidigare lägger.... en tanke!Glad 
  • MH2014

Vi har ju enbart mingel och tänker en 6-10st/person,,,beror på hur många sorter vi väljer,,men räkna iaf med 2st/sort/pers

• MH2014

Nu är det inte långt kvar för oss, 25dagar :))
    vi har anlitat för snittarna men kommer köpa in ostarna och dryck själva! Dock kommer kocken hjälpa till hela tillställningen med allt. Småtårtorna beställs en vecka innan, också köper vi även in champagne osv.. Har två veckors "spilltid" framför mig då inte mycket kan göras... Hur kopplar man av då?? :)
    ska iaf till frisören ena dagen och sätta fransförlängning ena.
    idag gjordes allt pysselklart, nja en pytte sak kvar! men den fixar vi under helgen......

• Maries31

23 dagar... wow nu är det snart dags! Lycka till & försök att koppla av under "spilltiden" :)

• Maries31

Det känns som att vi inte gör så mycket just nu men många stora saker är avklarade. Vi har fixat:

Datum Lokal Band Ljudtekniker Toastmaster Fotograf Tärnorna är tillfrågade och har sagt ja Bestman x2 Klänning (eller ja, just nu har jag tre klänningar, oups så det kan gå;)) brudväska smycken ringen

Nästa helg blir det bröllopsmässan med min ena tärna och snart är det dags att börja detaljplanera, börja fixa och frysa in snittar, bestämma hur vi gör med dricka (köpa i tyskland el systembolaget), hitta en bra frisör, make up etc.

Finns mycket att göra ;)

• MH2014

Maries31 - det som är bra med att köpa från systemet är att man kan handla på öppet köp, så det som inte öppnas får man lämna tillbaka. Vilket gör att man med gott samvete kan ta i med drycken... Ett tips :)

• Maries31
    MH2014 skrev 2014-01-20 07:49:29 följande:
    Maries31 - det som är bra med att köpa från systemet är att man kan handla på öppet köp, så det som inte öppnas får man lämna tillbaka. Vilket gör att man med gott samvete kan ta i med drycken... Ett tips :)
    Tack för det :)
  • MH2014

Så här såg vårt Missionshus efter piffning!!

Nu är vi man och hustruHjärta

• Maries31

Massor av grattis MH2014!!! Ser jättefint ut :) Hoppas du/ni hade en helt fantastisk dag!!!

Svar på tråden Mingelbröllop