• Mathildatiger

Mingelbröllop

Jag och min sambo ska gifta oss nästa år och vi funderar på att ha mingelbröllop istället för middagsittning för att vi vill ha det lite mindre formellt. Vi vill fortfarande ha festen på kvällen så det kommer troligtvis att bli en sen vigsel. 
    I så fall blir det ungefär så här:

Vigsel Mingel med snittar och drinkar Pardans Tårta Diskodans Vickning? Det jag funderar lite på är:
    Hur gör vi med middag för oss själva? Vigseln är tänkt till ca kl 18 så att folk ska hinna äta innan, men när ska vi äta? Innan fotografering eller efter? Hur vi än gör känns det som att vi kommer att ha frisyrer/kläder fixade innan vi äter och det känns konstigt att äta i bröllopskläderna innan vigseln. Vi vill ha mingel, men det måste ju ändå finnas sittplatser så man inte behöver stå hela kvällen. Och till tårtätningen måste ju folk kunna sitta. Hur många sittplatser behövs? Hur många snittar ska man beräkna per person? Behövs vickning? Jag tänkte att det kunde vara trevligt eftersom vi "bara" har snittar. Hur gör man med musik? Drömscenariot är pianist under minglet, storband till pardansen och DJ till diskodansen, men det känns lite att ta i. Glad Kan man ha en DJ som fixar alla 3 momenten?
    Är det någon annan här som har haft något liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter? 
  • Svar på tråden Mingelbröllop
  • Mathildatiger

Med lite tur kan vi ha hittat en lokal nu, var och tittade på en idag som gör både sittningar och mingel och den var riktigt fin. Måste få lite mer info om kostnader bara. 

• Maries31

Höll på att bli galen av lokalpaniken men sen hittade vi vår drömlokal och då kändes det som att allt liksom löste sig :) Nu har vi kommit överens om priset och ska skriva kontrakt :) Vi har dock lyckats skaffa oss en extrakostnad på mellan 15 000-20 000 genom att ha hittat ett annat storband än det vi tänkt från början! Min svärfars band skulle ha spelat för en mindre summa men de spelar egentligen inte den typ av musik som vi tänkt oss det gör däremot det nya bandet och de är sjukt duktiga. De har bland annat spelat på Nobelfesten tre år i rad och det förstår vi :) Så lokal och storband går nu på 50 000kr! Men jag drar ner på allt annat istället, det är värt det, festen kommer bli fantastisk :)

• Mathildatiger
    Maries31 skrev 2013-10-18 14:57:07 följande:
    Höll på att bli galen av lokalpaniken men sen hittade vi vår drömlokal och då kändes det som att allt liksom löste sig :) Nu har vi kommit överens om priset och ska skriva kontrakt :) Vi har dock lyckats skaffa oss en extrakostnad på mellan 15 000-20 000 genom att ha hittat ett annat storband än det vi tänkt från början! Min svärfars band skulle ha spelat för en mindre summa men de spelar egentligen inte den typ av musik som vi tänkt oss det gör däremot det nya bandet och de är sjukt duktiga. De har bland annat spelat på Nobelfesten tre år i rad och det förstår vi :) Så lokal och storband går nu på 50 000kr! Men jag drar ner på allt annat istället, det är värt det, festen kommer bli fantastisk :)
    Precis så är det, höll på att bli galen, men nu har vi fått en offert på en lokal som jag tror blir bra med ett rimligt pris. Ska ha ett möte med dem nästa vecka. Hoppas att det blir klart då!

Var ska ni gifta er? Är nyfiken på er drömlokal. :)

• FruForsmark

Jag skulle skippa att ha tårtan mellan pardans och diskodans utan köra tårtan efetr snittarna. Tårtpausen kan verkligen ta död på en feststämning när man väl börjat dansa. Likaså tycker jag att vickningn isåfall skall vara diskret så att folk inte slutar festa.

• Maries31

Mathildatiger: Vi gifter oss på Kungsholmen i Stocholm. Känns som jag inte vågar lägga ut lokalens namn förrän kontraktet är skrivet... När sjutton blev jag skrockfull..., ;) Lovar att lägga ut det så fort allt är skrivet och klart :) Hoppas allt ordnar sig med lokalen!

• Mathildatiger
    FruForsmark skrev 2013-10-18 16:31:07 följande:
    Jag skulle skippa att ha tårtan mellan pardans och diskodans utan köra tårtan efetr snittarna. Tårtpausen kan verkligen ta död på en feststämning när man väl börjat dansa. Likaså tycker jag att vickningn isåfall skall vara diskret så att folk inte slutar festa.
    Hmmm, det  är en bra idé. Min tanke var att det skulle bli en bra övergång mellan pardans och diskodans, men det kanske inte behövs. Ska tänka lite till tror jag. Glad
    Maries31 skrev 2013-10-18 20:40:21 följande:
    Mathildatiger: Vi gifter oss på Kungsholmen i Stocholm. Känns som jag inte vågar lägga ut lokalens namn förrän kontraktet är skrivet... När sjutton blev jag skrockfull..., ;) Lovar att lägga ut det så fort allt är skrivet och klart :) Hoppas allt ordnar sig med lokalen!
    Det förstår jag, Jag skrev ju inte ut namnet på vår ev. lokal heller. Glad
  • Maries31

Haha... Först höll man på att bli galen på att inte hitta en bra lokal och sen blir man helt hispig och dessutom skrockfull innan kontraktet är skrivet! Har suttit hela dagen och letat klänningar på ebay och etsy... Gör mig också galen! Finns ju huuuur många som helst och jag ändrar tydligen smak från vecka till vecka så det här kommer ju bli lätt...... ;)

• Maries31

Har även gjort " save the date-kort" som jag är jäkligt nöjd med idag. Ett område som var enkelt i varje fall! ;)

• Mathildatiger
    Maries31 skrev 2013-10-19 20:09:06 följande:
    Haha... Först höll man på att bli galen på att inte hitta en bra lokal och sen blir man helt hispig och dessutom skrockfull innan kontraktet är skrivet! Har suttit hela dagen och letat klänningar på ebay och etsy... Gör mig också galen! Finns ju huuuur många som helst och jag ändrar tydligen smak från vecka till vecka så det här kommer ju bli lätt...... ;)
    Jag är lite lätt hispig över att välja lokal, tänk om vi hittar något bättre senare? Men vi kan ju inte vänta för tänk om vi inte gör det? Eller det då är uppbokat?

Jag ska sy min klänning och det gör inte direkt att alternativen blir färre.  

Har du tänkt en lång klänning? Jag ska ha en i cocktailstil tänkte jag.  
  • Maries31

Ja, det blir nog en lång klänning för mig. Tänkte ev ha två, en lång vid vigseln och en kort senare, letade även two in one-alternativ ett tag men hittar ju ingen klänning jag helt förälskar mig i så vi får väl se vart det slutar... :)

Svar på tråden Mingelbröllop