• Mathildatiger

Mingelbröllop

Jag och min sambo ska gifta oss nästa år och vi funderar på att ha mingelbröllop istället för middagsittning för att vi vill ha det lite mindre formellt. Vi vill fortfarande ha festen på kvällen så det kommer troligtvis att bli en sen vigsel. 
    I så fall blir det ungefär så här:

Vigsel Mingel med snittar och drinkar Pardans Tårta Diskodans Vickning? Det jag funderar lite på är:
    Hur gör vi med middag för oss själva? Vigseln är tänkt till ca kl 18 så att folk ska hinna äta innan, men när ska vi äta? Innan fotografering eller efter? Hur vi än gör känns det som att vi kommer att ha frisyrer/kläder fixade innan vi äter och det känns konstigt att äta i bröllopskläderna innan vigseln. Vi vill ha mingel, men det måste ju ändå finnas sittplatser så man inte behöver stå hela kvällen. Och till tårtätningen måste ju folk kunna sitta. Hur många sittplatser behövs? Hur många snittar ska man beräkna per person? Behövs vickning? Jag tänkte att det kunde vara trevligt eftersom vi "bara" har snittar. Hur gör man med musik? Drömscenariot är pianist under minglet, storband till pardansen och DJ till diskodansen, men det känns lite att ta i. Glad Kan man ha en DJ som fixar alla 3 momenten?
    Är det någon annan här som har haft något liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter? 
  • Svar på tråden Mingelbröllop
  • MH2014

Vi har en mingelvigsel!!
    ingen fest men mingel efteråt med bubbel, snittar, ost-kex,-marmelad och choklad

• Maries31

Det gör jag gärna, tar dessutom lika gärna emot egna tips! :) Återkommer! Hej igen MH2014! Hur går det med planerna?! :)

• MH2014

Jo Tack de rullar på :) 4månader precis till DagenB!! Är i stort sett bara våra outfitar kvar!! Och inbjudningarna förstås! Lite små fix men på det stora hela är det mesta klappat och klart, om inte så har vi ju en plan för allt så visst göra finns ju kvar (typ att beställa tårta och dyl men det görs ju närmare) Min panik ligger i HUR VILL JAG SE UT PÅ DAGEN?? Har så många idéer at jag blir tokig! Klänning är ju klart, men sen då liksom!?! Många av mina funderingar känns så "lättklädda" (missförstå mig inte, men vi vigs ju mitt i vintern) Hur går det för er??

• Maries31

Fyra månader är ju galet nära! :) Förstår din panik, får klänningspanik lite då och då och då har jag ju ändå nästan 8 1/2 månad på mig ;) Vi har ok koll tror jag. Vi har en lokal som är perfekt precis som den är så vi behöver bara placera ut loungemöbler och ståbord där vi vill ha dem, fylla kylarna med alkohol, släppa in personal som ska fixa med snittarna mm och placera ut lite ljus och blommor så är det klart! Storbandet som vi ska ha är min svärfar kapellmästare för så de klara sig själva med rigg och en vän tar hand om allt det tekniska gällande ljud och ljus. Vi har även en utmärkt toastmaster ev två. Och en fotograf :)

• Maries31

Tycker det är svårt att avgöra hur mycket dryck och snittar som kommer att gå åt... Vi har ju ca 160 gäster så jag kommer att tömma frysen och sen ha "snittgörarhelger" ;) tänkte ha ca 6-8 olika sorters snittar med bubbel till under minglet sen går vi över till drinkar (öl och vin för dem som inte vill dricka sprit". Som vickning funderar vi på hederlig korv med bröd ;) vi kommer inte att servera tårta utan ha godisbuffé istället då vi båda är galet förtjusta i godis. :)

• Chicita
    Maries31 skrev 2013-10-11 22:30:47 följande:
    vi kommer inte att servera tårta utan ha godisbuffé istället då vi båda är galet förtjusta i godis. :)
    Kan tipsa om att göra en "godistårta" annars... Flört
    Ska göra till brorsdottern nu när hon fyller år.

Det blir sockerkaksbottnar, men man kan ju alltid ha chokladbotten eller något annat om man vill det.
    Sen ska jag göra "fluff" som det kallas.
    Man smälter godis i grädde, låter det stå över natten i kylen och sen vispar man upp det och brer på tårtan som fyllning.

Till brorsdotterns tårta blir det fluff på Ahlgrens bilar och "röda Ferarri" men man kan använda i stort sett vilket godis man vill Glad

Inte för att man måste ha tårta, men då får ni ju tårta till dom som tycker att det är ett "måste" men ändå en tårta som tilltalar er som är godisråttor Flört
  • Maries31

Kul tips! Men vi kommer att ha olika ostar i form av en tårta istället, blir som ett snacks mellan mingel och vickning :)

• Chicita
    Maries31 skrev 2013-10-11 22:58:12 följande:
    Kul tips! Men vi kommer att ha olika ostar i form av en tårta istället, blir som ett snacks mellan mingel och vickning :)
    Det är också en trevlig variant Glad
  • MH2014

Maries31 - räkna ca 5-8 per person eftersom ni inte serverar någon mat. Sedan ca att varje gäst kan ta två av varje...så det blir ju en del 160*8sorter=1280st då är det en av varje till varje gäst av alla åtta sorterna. Och så det dubbla, ca 2500st. BLIR MYCKET JOBB FÖR DIG om du ska göra det själv!!!

• MH2014

Vi har räknat på ca 400-450st snittar till 40personer,,sedan serverar vi osttårta, kex och marmelad, och chokladtårta. Nu har vi ju tillställningen på kvällen en vardag och den är ca tre timmar lång. Så gäster hinner äta både innan och efter, hur dem nu lägger upp sin dag efter jobb/skola. Hellre för mycket än för lite att äta.. Jag har varit på ett bröllop där både dryck och mingelmat tog slut på en halvtimme och minglet var två timmar - snacka om misslyckat!! Det vill jag absolut inte att den känslan ska infinna sig, blev en riktigt kvällsdödare.

Svar på tråden Mingelbröllop