• Anonym (Ledse­n)
    Äldre 18 Sep 22:31
    5195 visningar
    23 svar
    23
    5195

    Mamma vill inte delta vid vigseln eftersom den är i Svenska kyrkan

    Jag och min blivande man skall gifta oss till sommaren och bröllopet kommer att ske i kyrkan eftersom min fästman är kristen. För egen del är jag agnostiker och hade väl inte egentligen tänkt att gifta mig i kyrkan eftersom jag varken är döpt eller medlem i svenska kyrkan, vilket också har gjort att det inte ens har varit lönt att drömma om ett kyrkobröllop.

    Jag och min mor står varandra väldigt nära. Vi pratar i telefon flera gånger i veckan och ofta pratar vi under mer en än timme. Jag kan prata om nästan allt med min mor.

    Utom det här med kyrkobröllopet. Hon är totalt oresonlig.

    Min mor är inbiten ateist och har klart och tydligt klargjort att hon inte kommer att delta under vigselakten. Hon kommer att vara i närheten av kyrkan och titta när vi går in och ut ur kyrkan men hon kommer inte att sätta sin fot där.

    Jag har alltid vetat att min mor är ateist men någonstans har jag ändå alltid trott att hon ändå tänker delta vid mitt bröllop. Nu kommer hon inte att göra så och det går inte alls att resonera med henne om det. Jag är riktigt, riktigt ledsen över det hela och jag vet inte riktigt hur jag skall göra för att tackla situationen som sådan eller ens vad jag skall ange för argument för att hon skall ändra ståndpunkt.

    Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med det här inlägget men om någon kan komma med råd på något vis blir jag glad.

  • Svar på tråden Mamma vill inte delta vid vigseln eftersom den är i Svenska kyrkan
  • Äldre 19 Sep 17:01
    #11

    Hon har gjort ett val som bara är att acceptera. Hon är inte alls hemsk utan håller sig till sin ståndpunkt. Om hon hade varit elak och gjort något, ja då skulle jag säga att hon inte ska bjudas in

  • Äldre 20 Sep 14:39
    #12

    Jag tycker faktiskt det är väldigt lågt av henne att inte kunna "tänka sig att sätta sin fot i kyrkan" på sin dotters bröllop! Vad tror hon att hon måste göra? Det räcker med att hon sitter längst fram, är tyst och står upp när resten av gästerna gör det. Ja hon kommer att få höra psalmer och prat om Gud, men en genomsnittlig vigsel tar ju ca 30 minuter, så det är ju inte frågan om något oerhört långt tillfälle ens.

    Om det vore min mamma skulle jag säga att jag är besviken på att hon inte vill se sin dotter gifta sig, men att middagen/festen börjar kl XX, och att ni ses där då.

    Utan att vara kyrkligt aktivt tycker jag det är egoistiskt av en förälder att vägra sätta sin fot i kyrkan när ett barn gifter sig. Ibland får man sätta sina egna principer åt sidan för en stund (ca 30 minuter i det här fallet) och bita ihop för att göra någon annan glad.

    Fokusera på det som gör dig glad men tillåt dig att sörja att du och din mamma knappast kommer att hitta en lösning som gör båda 100 % nöjda.

  • Äldre 22 Sep 17:02
    #13

    Hmf.. min mamma gillar verkligen inte kyrkor, men det gör jag och för oss vad det självklart att vigsel skulle hållas i kyrka. Självklart så respekterar min mamma vårt val och att hon skulle utebli fanns inte på kartan.

  • Äldre 23 Sep 22:33
    #14

    Din mamma är nog antiteist (som jag). Jag var på ett dop i våras och det kröp verkligen i mig att sitta där och lyssna till prästens dravel och alla psalmer - hu vad hemskt!

    Vichy, det är inte "farligt" som i livsfarligt att gå in i kyrkan, men det är en institution som för oss ateister/antiteister har fått en bisarrt stor roll i samhället med tanke på att det bara är en sekt av tusentals här i världen. Man vill inte bidra till deras besökarantal eller stödja dem på nåt annat sätt. Lite som att jag är vegetarian och inte vill stödja slakterier eller kötthandlar.

    Så på sätt och vis förstår jag TS mamma, även om jag, ifall jag gjorde ett undantag, nog skulle göra det för mitt barns bröllop i så fall. Även om jag definitivt skulle vara besviken över mitt barns val - vare sig h*n var kristen eller inte (att gifta sig i kyrkan som icke-troende är enligt mig ett irrationellt val).

  • kouki
    Äldre 24 Sep 09:12
    #15

    Jag personligen tycka att det är lite fånigt och instängt vis att tänka på. Att inte kunna vara i kyrkan ens när ens egen dotter gifter sig. Hur många troende är det som vägrar att gå på ett borgligt bröllop? Skulle aldrig tänka tanken på att vara så oförskämd och trångsynt att låta bli att gå på ett bröllop endast för att det är "fel" religion eller borgligt, som troende kristen. Speciellt inte om det vore mitt egna barn.

    Sen förväntar jag absolut inte att folk som inte tror ska gå in helhjärtat och sjunga psalmer eller dylikt. Det skulle bara vara absurdt.  

    Men det är bara hur jag tänker och har för värderingar. Vi alla är olika.

  • Äldre 24 Sep 10:18
    #16
    boda skrev 2013-09-23 22:33:47 följande:
    Vichy, det är inte "farligt" som i livsfarligt att gå in i kyrkan, men det är en institution som för oss ateister/antiteister har fått en bisarrt stor roll i samhället med tanke på att det bara är en sekt av tusentals här i världen. Man vill inte bidra till deras besökarantal eller stödja dem på nåt annat sätt. Lite som att jag är vegetarian och inte vill stödja slakterier eller kötthandlar.
    Personligen tycker jag rollen är väldigt liten i samhället idag.. Vi har ju inte längre tvång på att gå till kyrkan vilket det fanns förr.. Kyrkan idag tycker jag är väldigt anonym ändå...

    Nu är jag ju iofs troende och uppvuxen i frikyrkan, men visst kan jag känna det där obehgaliga på vissa ställen.. Men det är snarare inför mer "extrem-kristna" eller vad jag ska säga... Nu är jag från en väldigt "lugn" församling, vi går exempelvis inte runt och proklamerar domedagen och vi måste "rädda" alla NU! (Bara ett överdrivet exempel, inte riktat mot nån grupp).. För mig har det alltid varit gemenskapen, vännerna och hoppet som gjort att jag kom till tro... För mig är Gud ett lugn och som en tröstande famn. Det är till honom jag vänder mig med mina problem och tankar (bra och jobbiga)... Sen har jag även fått bönesvar, och hade jag inte fått det när jag hade en "uppbrotts period" från min tro för några år sen kanske jag hade tappat min tro....

    Jag kan förstå att det för vissa kan låta läskigt och obehagligt med tro, högre makter med mera... Men ofta i argumenten känner jag att det är så mycket missförstånd och så mycket "dra-alla-över-en-kam " tänkande... 

    Det beror ju på vad man menar med sekt också.. kan vara lätt att se allt så som handlar om något man inte riktift kan förstå! För det finns ingen"regelbok" eller vad man sak säga som förklarar allt i tro... För mångas tro handlar om nått man fått uppleva själv, det kan man inte läsa sig till eller få predikat eller sjunget... För oss som tror så vet vi för vi har känt det själva, vi har upplevt det..

    Självklart ska alla få tro det dom vill tro eller inte tro! Jag skulle aldrig någonsin pressa nån till tro eller prata med någon om tro om dom inte väljer själva att vilja höra... 

    Fast man stödjer väl inte en kyrka eller församlig för att gå på nånon annans bröllop? Dom räknar inte poäng i besöksantal... ;)

    Jag tycker det är viktigast att oavsett tro inte dömma några andra människor för det dom tror! Oavsett om man förstår det eller inte så är det ju så att majoriteten av alla troende eller icke troende kommer inte att spotta på någon annan som inte delar dennes trosuppfattning...

    Och igen, Jag förstår om andra tycker det finns obehag i kyrokor och tro! Jag vill bara försöka påpeka att det finns skillnader för att undvika obehag... ;) 
  • Äldre 26 Sep 10:39
    #17
    Vichy skrev 2013-09-24 10:18:37 följande:
    Personligen tycker jag rollen är väldigt liten i samhället idag.. Vi har ju inte längre tvång på att gå till kyrkan vilket det fanns förr.. Kyrkan idag tycker jag är väldigt anonym ändå...

    Nu är jag ju iofs troende och uppvuxen i frikyrkan, men visst kan jag känna det där obehgaliga på vissa ställen.. Men det är snarare inför mer "extrem-kristna" eller vad jag ska säga... Nu är jag från en väldigt "lugn" församling, vi går exempelvis inte runt och proklamerar domedagen och vi måste "rädda" alla NU! (Bara ett överdrivet exempel, inte riktat mot nån grupp).. För mig har det alltid varit gemenskapen, vännerna och hoppet som gjort att jag kom till tro... För mig är Gud ett lugn och som en tröstande famn. Det är till honom jag vänder mig med mina problem och tankar (bra och jobbiga)... Sen har jag även fått bönesvar, och hade jag inte fått det när jag hade en "uppbrotts period" från min tro för några år sen kanske jag hade tappat min tro....

    Jag kan förstå att det för vissa kan låta läskigt och obehagligt med tro, högre makter med mera... Men ofta i argumenten känner jag att det är så mycket missförstånd och så mycket "dra-alla-över-en-kam " tänkande... 

    Det beror ju på vad man menar med sekt också.. kan vara lätt att se allt så som handlar om något man inte riktift kan förstå! För det finns ingen"regelbok" eller vad man sak säga som förklarar allt i tro... För mångas tro handlar om nått man fått uppleva själv, det kan man inte läsa sig till eller få predikat eller sjunget... För oss som tror så vet vi för vi har känt det själva, vi har upplevt det..

    Självklart ska alla få tro det dom vill tro eller inte tro! Jag skulle aldrig någonsin pressa nån till tro eller prata med någon om tro om dom inte väljer själva att vilja höra... 

    Fast man stödjer väl inte en kyrka eller församlig för att gå på nånon annans bröllop? Dom räknar inte poäng i besöksantal... ;)

    Jag tycker det är viktigast att oavsett tro inte dömma några andra människor för det dom tror! Oavsett om man förstår det eller inte så är det ju så att majoriteten av alla troende eller icke troende kommer inte att spotta på någon annan som inte delar dennes trosuppfattning...

    Och igen, Jag förstår om andra tycker det finns obehag i kyrokor och tro! Jag vill bara försöka påpeka att det finns skillnader för att undvika obehag... ;) 
    Du och jag har väldigt olika syn på religion. Jag har läst mycket om religionens roll i världen och skulle absolut inte säga att den är liten i samhället. Men vi står ju å andra sidan i varsin ända av spektret - jag skulle helst se en värld utan religion, medan du troligen skulle vilja att religionen hade en ännu större roll i folks liv. Därför kommer jag nog alltid att tycka att religionens och kyrkans roll är alldeles för stor.

    Det känns inte mer läskigt eller obehagligt med "högre makter" än vad det känns med jultomten - båda två är ju lika obefintliga. Det som känns läskigt och obehagligt är att det är så många som tror på det och lever efter en gammal, omoralisk bok från järnåldern.

    Jag menade naturligtvis inte att kyrkan räknar poäng i besökarantal, däremot tror jag att man kan påverka (i liten skala om inte annat) genom att markera vad man tycker är okej och inte. Folk som inte vill utnyttja djur tar avstånd från pälsindustrin, folk som gillar frihet bojkottar diktaturer, o.s.v.

    Men nu är vi kanske något OT :)
  • Alylly­ra
    Äldre 26 Sep 16:12
    #18
    kouki skrev 2013-09-24 09:12:57 följande:
     Hur många troende är det som vägrar att gå på ett borgligt bröllop?
    Jag skulle säga att det är skillnad på en religös gudstjänst och en rent juridisk ceremoni där det enda brudparet bekänner sig till är Svea Rikes lag. Den ena riktar sig till troende och kan ha en tydlig "vi och dom" känsla som man kan känna av som icke-troende. Den andra har inga som helst religösa inslag och är därför varken inkluderande eller uteslutande.
    Men ja, det har man sett här på BT att folk har fått kritik från sina familjer för att de inte väljer en kyrklig ceremoni och att det inte är ett "riktigt" bröllop om det är borgerligt. Sen kan jag inte svara på om familjerna har vägrat gå i slutändan, men det förekommer definitivt kritik åt båda håll.
    boda skrev 2013-09-26 10:39:32 följande:
    Bra skrivet!
  • Äldre 27 Sep 10:31
    #19
    boda skrev 2013-09-26 10:39:32 följande:
    jag skulle helst se en värld utan religion, medan du troligen skulle vilja att religionen hade en ännu större roll i folks liv. Därför kommer jag nog alltid att tycka att religionens och kyrkans roll är alldeles för stor.
    Det är väl klart att jag skulle tycke det var härligt om andra skulle få uppleva det som jag gjort, men jag skulle aldrig drömma om att alla skulle komma till tro. Vi har en egen vilja och det ska lyftas...
    Sen tror inte jag på något helvete, så jag tror inte det är kört för alla som inte tror det jag tror på.. Sen är jag inte helt 100 på att det jag hört predikas är den enda sanningen.. Vissa tror på att man föds igen, vissa att efter det här livet är det bara svart...
    Jag vet inte helt om mon tro är rätt eller en sanning, men jag vet att den hjälper mig här och nu.. Och det är ju det som gör att folk tror. För de märker en förändring i sina liv...
    boda skrev 2013-09-26 10:39:32 följande:
    Det känns inte mer läskigt eller obehagligt med "högre makter" än vad det känns med jultomten - båda två är ju lika obefintliga. Det som känns läskigt och obehagligt är att det är så många som tror på det och lever efter en gammal, omoralisk bok från järnåldern.

    Jag menade naturligtvis inte att kyrkan räknar poäng i besökarantal, däremot tror jag att man kan påverka (i liten skala om inte annat) genom att markera vad man tycker är okej och inte. Folk som inte vill utnyttja djur tar avstånd från pälsindustrin, folk som gillar frihet bojkottar diktaturer, o.s.v.

    Men nu är vi kanske något OT :)
    Jag fattar att det är lätt att känna så, jag har själv varit där.. Men jag tycker inte det går att jämför med myt heller, när jag verkligen känt att det finns där. Sen är det skillnad på oss som lever ett mer modernt kristet liv och folk som är "bokstavs kristna" som säger attt de lever efter vart enda ord som finns i bibeln (eller det dom VÄLJER att tro på eg)

    Det enda jag försökte med var att försöka dela med mig av min erfarenhet och känsla och förhoppningsvis skapa lite mer förståelse för att fler brudar ska kunna få känna att deras gäster vill komma och dela deras dag oavsett vigselplats! För det är ju brudparets första önskan, att gästerna vill dela deras dag! Och man blir inte tvingad in i något för att man vill stötta dem. I mina ögon ses det lite sandlådebeteende. Även om jag aldrig skulle säga att man MÅSTE gå till kyrkan. Men så länge vi är ärliga mot varandra...

    Respekt till alla som vet vad dom tycker och vill! Men glöm inte att visa respekt gentemot andra med...

    OT?
     
  • Äldre 27 Sep 14:17
    #20

    En av mina bästa vänners man är väldigt anti allt som har med kyrkan (eller snarare alla typer av religioner) att göra och väljer alla tillfällen som ges och tas att prata om hur dumma i huvudet alla troende (inklusive jag) är som fortfarande tror. Vi kommer ändå bra överens för det mesta, det är väl som alla människor, alla har väl sidor som fungerar bra eller mindre bra med vissa människor. Han var hur som helst med på vår vigsel i kyrkan, för vår skull. Han sjöng inte med i några psalmer, läste inte med i böner eller någon trosbekännelse (om det nu var någån sådan, det minns jag inte...) men satt med i kyrkan och försökte se det som vilken byggnad som helst. Jag respekterar att han har sitt sätt att se på livet och världen, även om han inte respekterar min tro, och uppskattar att han kunde ägna en halvtimme åt sitt liv åt att "lyssna på prästens dravel" för att dela den stunden med oss. Så det är väl kanske så man får försöka förklara det för din mamma också. Att det är viktigt för din blivande man och därmed för dig, att du absolut inte kan tvinga henne men att det skulle betyda väldigt mycket för er. Det är ingen som tvingar henne att bli kristen eller delta i ceremonin på något annat sätt än att vara med och dela en halvtimme med er under vilken ni vigs. Det viktigaste är väl att du berättar för henne att du blir ledsen av att hon inte vill delta i er vigsel och se om ni kan lösa det på något bra sätt. Jag hoppas att det kan lösa sig för er!

  • Äldre 28 Sep 09:17
    #21

    Jag tycker principen är det det centrala, någon skrev innan och jämförde med frihetskämpar och veganer.

    Om mamman hade varit vegan och m2b jägare och dom därför velat bjuda på vilt till huvudrätt, hade det då varit ok att bli besviken på mamman som inte åt? Det tycker inte jag. Mamman hade kanske tagit med egen mat, eller frågat om specialmat.

    Jag tycker det verkar som att din mamma vill vara med så mycket som hon bara kan utan att göra något hon känner är fel (att gå in i kyrkan).

  • kouki
    Äldre 28 Sep 09:31
    #22
    Alyllyra skrev 2013-09-26 16:12:06 följande:
     Den ena riktar sig till troende och kan ha en tydlig "vi och dom" känsla som man kan känna av som icke-troende. Den andra har inga som helst religösa inslag och är därför varken inkluderande eller uteslutande.
    Men ja, det har man sett här på BT att folk har fått kritik från sina familjer för att de inte väljer en kyrklig ceremoni och att det inte är ett "riktigt" bröllop om det är borgerligt. Sen kan jag inte svara på om familjerna har vägrat gå i slutändan, men det förekommer definitivt kritik åt båda håll.
    Jag håller inte med om att det varken är inkluderande eller uteslutande, då det precis som i kyrkan beror på stämning i min mening. Det finns flertalet gånger då jag har känt mig obekväm som troende i en sådan situation, men inte har jag gått ut eller undvikit lokalen och bröllopet för det, då jag vet att min närvaro betyder något för dem som bjudit in mig.
    darkHorse skrev 2013-09-28 09:17:26 följande:
    Jag tycker principen är det det centrala, någon skrev innan och jämförde med frihetskämpar och veganer.

    Om mamman hade varit vegan och m2b jägare och dom därför velat bjuda på vilt till huvudrätt, hade det då varit ok att bli besviken på mamman som inte åt? Det tycker inte jag. Mamman hade kanske tagit med egen mat, eller frågat om specialmat.

    Jag tycker det verkar som att din mamma vill vara med så mycket som hon bara kan utan att göra något hon känner är fel (att gå in i kyrkan).
    Ja men det kan man ju även göra i lokalen? Man tvingar inte en person till att döpas, sjunga med, be eller dylikt bara för att de sitter med på ceremonin. Precis som att oftast brukar en vegan kunna sitta kvar vid bordet, trots att de andra omkring hen äter kött. Stött på väldigt få (läs inga) veganer som inte har kunnat vara i en lokal/restaurang där det serveras kött av princip.
     
  • Äldre 28 Sep 19:49
    #23
    kouki skrev 2013-09-28 09:31:17 följande:
    Jag håller inte med om att det varken är inkluderande eller uteslutande, då det precis som i kyrkan beror på stämning i min mening. Det finns flertalet gånger då jag har känt mig obekväm som troende i en sådan situation, men inte har jag gått ut eller undvikit lokalen och bröllopet för det, då jag vet att min närvaro betyder något för dem som bjudit in mig.
    darkHorse skrev 2013-09-28 09:17:26 följande:
    Jag tycker principen är det det centrala, någon skrev innan och jämförde med frihetskämpar och veganer.

    Om mamman hade varit vegan och m2b jägare och dom därför velat bjuda på vilt till huvudrätt, hade det då varit ok att bli besviken på mamman som inte åt? Det tycker inte jag. Mamman hade kanske tagit med egen mat, eller frågat om specialmat.

    Jag tycker det verkar som att din mamma vill vara med så mycket som hon bara kan utan att göra något hon känner är fel (att gå in i kyrkan).
    Ja men det kan man ju även göra i lokalen? Man tvingar inte en person till att döpas, sjunga med, be eller dylikt bara för att de sitter med på ceremonin. Precis som att oftast brukar en vegan kunna sitta kvar vid bordet, trots att de andra omkring hen äter kött. Stött på väldigt få (läs inga) veganer som inte har kunnat vara i en lokal/restaurang där det serveras kött av princip.
Svar på tråden Mamma vill inte delta vid vigseln eftersom den är i Svenska kyrkan