• Äldre 16 Aug 17:21
    7559 visningar
    57 svar
    57
    7559

    Porträttbilderna innan eller efter vigseln?

    Vi hade tänkt oss att ta porträttbilderna mellan festen och vigseln, men att efter ha pratat med vår fotograf har vi börjat fundera om det är en dålig idé. Han menar på att det kommer att bli för stressigt. Vi har tänkt att bröllopet ska vara vid fyra och innan dess ska håret och smink och etc fixas och jag är orolig att det kommer bli för stressigt innan. Hur har ni andra lagt upp det?


    ..
  • Svar på tråden Porträttbilderna innan eller efter vigseln?
  • jennif­erocha­ugust
    Äldre 13 Sep 15:34
    #41

    Vi tog porträttbilder efter vigseln och under en paus i middagen :)
    Vi hade en tidig vigsel klockan 13 och fotografen rekommenderade då att inte ta bilder innan då ljuset inte är så bra på förmiddagen. Och tur var väl det eftersom det SPÖREGNADE innan och under vigseln. Efter vigseln blev det strålande sol :)
    Vi hade bokat en buss för alla gäster och när de kom till gården serverades snittar och champagne. Sedan hade jag förberett ett mingelbingo som tydligen var väldigt uppskattat för att få folk att lära känna varandra bättre. Vi kom nästan 1,5 timme efter gästerna, men jag tror och hoppas att de hade kul ändå!
    Sen smet vi som sagt ut mellan varmrätt och efterrätt i 20 minuter och tog lite fina kvällsbilder!

    För mig hade det känts konstigt att ta bilder innan vigseln. Det var så viktigt för mig att vi skulle vara gifta på bilderna och att vi skulle ses först precis innan vigseln. Men alla tycker vi olika!

  • Äldre 13 Sep 19:04
    #42

    Definitivt INNAN vigseln!

    Har vartit på allt för många bröllop där brudparet varit borta i allt från en timme till tre timmar för sin fotografering efter kyrkan. På nästan alla bröllopen har det blivt lite långtråkigt, speciellt om man inte känner så många andra gäster. Brudparet känner ju alla sina gäster, men gästerna känner oftast inte varandra, och då blir det inte så jättemycket mingel (tyvärr).

    Ska man absolut ha fotograferingen efter kyrkan, då tycker jag absolut att det ska finnas något att äta, dricka och sitta på under tiden gästerna väntar. Toaletter är också bra, som någon skrev

    Vi fotades innan vigseln, och det var inte alls stressigt! Vi höll på i nästan två timmar, och jag kände mig inte det minsta stressad. Ingen av oss var heller nervös innan det var dags för kyrkan; nervositeten kom först när vi hörde musiken spela och det var dags att gå in.
    EFTER kyrkan kände jag mig jättemycket mer stressad än innan. Ville absolut inte att gästerna skulle behöva vänta en minut extra, och därför kändes det lite stressigt.

  • Äldre 13 Sep 19:14
    #43

    Jag säger varken bu eller bä. Det ena är nog inte bättre än det andra. Man måste göra som man känner för och som passar ens dag bäst.

    Vi hade vigsel redan kl.13 på dagen och att då dessutom hinna fotas före hade varit nästan omöjligt. Jag var just så pass i tid till kyrkan.

    Vår festlokal hade vi inte tillgång till heller förrän kl.17, så inga gäster kunde åka dit direkt efter vigsel (klara ca kl.14). Vi hade dock tur, för många av gästera (alla förutom 3) bor i samma stad som vi och som bröllopet var i, så dom kunde åka hem eller göra annat. Många passade på att åka hem och byta om, lämna barn till barnvakt, fika tillsammans med släkten och våra vänner hade en liten förfest. Många av dom äldre passade på att åka hem och vila lite, så dom skulle orka en stund längre på kvällen.

    Plus att vi kände att det var roligare att fotas som man och fru, när det var på riktigt så att säga. När vi var avslappnade och alldeles nygifta :)

    Att fotas efter vigseln passade alltså oss bäst, men det betyder ju inte att det passar alla andra bäst. Det finns helt klart både för- och nackdelar med båda alternativen tycker jag. Speciellt beroende på resterande upplägg av dagen.


  • Lindij­oo
    Äldre 13 Sep 19:38
    #44

    Proffs-fotografering efter vigseln! Annars är man ju inte gift på sitt bröllopsfoto. Men! Vi kommer fotas före också, och under hela dagen.

  • Äldre 23 Sep 10:57
    #45

    Som utbildad makeupartist och hårstylist och även med på alla våra plåtningar vid bröllop så rekommenderar jag porträttbilderna innan vigsel (med tanke på att ni gifter er kl 16). Det blir mer stressigt sedan när de väntar på er efter kyrkan osv. Dessutom är din styling bäst före (dock ska den vara bra för att hålla hela dagen) men i alla fall.

  • Äldre 23 Sep 11:57
    #46

    Efter att ha kollat igenom alla bilder från mitt bröllop lite nogrannare nu så är jag ännu gladare över att vi fotade innan. På alla bilder efter så har jag ett hav av ris i håret och det hade ju varit jättetrist om jag hade haft det även på dom "riktiga bröllopsbilderna"

    Vi såg förresten inte fotona som "dom första bilderna på oss som gifta" utan "bilder från vår bröllopsdag" så hur man ser på själva fotograferingen är nog ganska övgörande för hur man ställer sig till att fota innan eller efter vigseln. 

    Som någon sa så kan man ju dessutom göra en grej av att man ses innan och få det fotograferat och jag tror helt ärligt att man får både ett bättre minne av det och bättre bilder. Du kan välja plats (kyrkan är inte alltid den finaste eller mest optimala platsen), fotografen kan verkligen välja vinklar och liknande helt fritt för att få dom bästa bilderna och man kan bygga upp stämningen på ett helt annat sätt än när man dessutom står och är nervös över själva vigseln också.

    Om prästen tillåter en att gå in själv vill säga, annars ses man ju utnaför kyrkan precis innan man ska gå in och det kan nog bli en stor besvikelse. Säg att vädret inte är perfekt, man har tärnor, marskalkar och kanske någon brudnäbb och alla ska ta sig in i kyrkan, bli klara, förstå precis vad som händer osv..

    Tiden precis innan vi skulle in var rätt kaosartad (plus att jag blev så nervös att jag höll på att ta en time out..hade inte min man varit där då hade jag nog svimmat haha) så om jag hade förväntat mig ett speciellt tillfälle där så hade jag nog blivit besviken. Samma sak om jag hade sett honom första gången i kyrkan.. jag var så nervös så jag minns helt ärligt inte jättemycket därifrån (tag och lov har vi mycket foton) 

  • Äldre 23 Sep 12:07
    #47

    Ja, det beror ju dels som Chicita skriver på hur man är som person och dels på när vigseln är.

    Jag känner mig inte särskilt nervös inför vigseln, men däremot skulle jag känna mig superstressad under fotograferingen om jag visste att gästerna väntade vid festlokalen. Då vill man ju gärna vara på plats så att man vet att allt är OK. Så vi valde att ha en sen vigsel (kl. 16) för att ha gott om tid för fotografering innan.

  • Äldre 23 Sep 12:37
    #48
    ThereseV skrev 2013-09-23 11:57:34 följande:
    Vi såg förresten inte fotona som "dom första bilderna på oss som gifta" utan "bilder från vår bröllopsdag" . 
    Samma här!
  • Alylly­ra
    Äldre 23 Sep 14:38
    #49

    Vi tog de flesta bilderna innan, men även några efter.
    Vi åkte iväg från lokalen ganska långt för att fotas på en plats som var speciell för oss, och det hade inte funkat att göra det efter vigseln. Dessutom var ljuset bäst före vigseln.

    Det var helt fantastiskt att umgås med min (då) blivande make helt själv en stund. Hela förmiddagen gick ju åt till att förbereda oss på varsitt håll så när vi väl hann träffas var det jätteskönt att det bara var han och jag i några timmar. Visst, fotografen var där, men vi hann ändå prata en massa och ge varandra lugn och trygghet och det kändes som att vi fick den stunden helt själva. Så när vi väl gick in i vigsellokalen så gjorde vi det i fullständig samstämmighet. För oss var det helt rätt.

    Vi tog även några bilder efter vigseln, dels enskilda porträtt och dels några bilder tillsammans. Och så några med våra familjer :)
    Vi har inte fått se några än, men min ogenomtänkta idé om att dela ut lavendelblommor till alla som ville ha något att kasta på oss har nog resulterat i att det har hamnat lavendel på en hel del knepiga ställen på de bilderna (innanför spetsen på klänningen, i håret, min blivande hade några i öronen och jag hittade till och med några i BH:n!) så jag är spänd på resultatet Tungan ute

  • Äldre 23 Sep 18:27
    #50
    20140222 skrev 2013-09-10 19:25:12 följande:
    För mig är det helt otänktbart att fotas innan med ring osv.
    Då man inte är gift. Tungan ute
    Det måste vara trevligare att fotas då man är vigd och har ring.
    Och så får ju inte brudgum se sin brud innan vigsel.Glad
    Man tar väl inte på sig vigselringen till fotograferingen innan vigseln?

    Jag funderar på om man ska ta en längre sesion innan vigsel för att få de där fina nyfixade bilderna... OCh sen ta ett par porträttbilder efteråt.. så behöver det inte ta så lång tid... Så kanske man kan få några bilder med familjerna och gästerna innan maten också.... 
  • Alylly­ra
    Äldre 23 Sep 19:44
    #51

    Jo, självklart tog vi på oss vigselringarna till fotograferingen innan vigseln! De är ju fantastiskt mycket snyggare än våra förlovningsringar

  • Äldre 27 Sep 08:19
    #52

    Vi fotades innan vigseln (den var 14.45) jag var hos frisören kl 8 och fotografen (Malin Norlén och hennes man) hämtade mig kl 10.45 och så åkte vi till Haga där jag fick se min blivande för första ggn. Vi fotades fram till kl 14 både på Haga och Ulriksdals slott. Var skönt att det gjort innan vigseln, för det tog rätt lång tid. Dom hade varit jättegulliga och köpt med sig proviva-drycker till oss och sugrör så vi skulle få i oss nåt. Lunch hann vi inte med.

    Efteråt nu så är vi väldigt glada att vi tog bilderna innan, då min make grät sig genom hela vigseln, så dom första bilderna på kyrktrappan är han alldeles rödmosig

     

  • Mathil­datige­r
    Äldre 1 Nov 08:16
    #53
    20140222 skrev 2013-09-10 19:25:12 följande:
    Varför?
    Då blir det ju ingen överraskning för brudgum då han skall se sin brud skrida in i kyrkan längs altargången.Hjärta

    För mig är det helt otänktbart att fotas innan med ring osv.
    Då man inte är gift. Tungan ute
    Det måste vara trevligare att fotas då man är vigd och har ring.
    Och så får ju inte brudgum se sin brud innan vigsel.Glad
    Varför är det bara brudgummen som ska bli överraskad? Borde inte bruden bli lika lycklig över att se sin blivande man skrida längs altargången? (Varför man nu inte gör det tillsammans är för mig en gåta.)
  • Äldre 1 Nov 11:03
    #54
    Mathildatiger skrev 2013-11-01 08:16:44 följande:
    Varför är det bara brudgummen som ska bli överraskad? Borde inte bruden bli lika lycklig över att se sin blivande man skrida längs altargången? (Varför man nu inte gör det tillsammans är för mig en gåta.)
    Hear hear! Glad

    Och varför kan man inte ha mötet utanför kyrkan, där man träffas och verkligen kan få se varandra, och sen tar man varandra i handen och går tillsammans in i kyrkan - och in i äktenskapet. I enighet med den svenska traditionen där man går in tillsammans för att symbolera att det är något man valt gemensamt och som båda önskar Glad
  • Mathil­datige­r
    Äldre 1 Nov 11:13
    #55
    Chicita skrev 2013-11-01 11:03:25 följande:
    Hear hear! Glad

    Och varför kan man inte ha mötet utanför kyrkan, där man träffas och verkligen kan få se varandra, och sen tar man varandra i handen och går tillsammans in i kyrkan - och in i äktenskapet. I enighet med den svenska traditionen där man går in tillsammans för att symbolera att det är något man valt gemensamt och som båda önskar Glad
    Kunde inte sagt det bättre själv!
  • xMaria­x
    Äldre 1 Nov 13:37
    #56

    Vi kommer fotas innan, vigseln är kl 14.00.


    24 Maj 2014
  • josefi­n01
    Äldre 12 Dec 11:21
    #57

    hejsan! jag fotograferar själv brudpar och har mestadels fotograferat dem innan vigseln på grund av tiden. Däremot finns det fördelar och nackdelar med båda.. Många är väldigt nervösa innan vigseln och har ibland svårare att koppla av. Då hjälper det om fotografen man anlitat har haft en provfotografering med en tidigare för det gör att de flesta kunderna är lugnare. Det är också viktigt att ha god tid. Jag brukar alltid lägga på extra tid när jag säger till kunden hur mycket de ska avsätta just för att många gånger händer det småsaker som tar tid ifrån fotograferingen och sista timmen innan vigseln är det inte lönt att försöka fotografera då den lugnaste bruden och brudgummen oftast brukar vara lite mer uppstressade innan allt roligt sätter igång! Något annat som däremot kan vara knivigt är ljuset. Om man gifter sig mitt i högsäsong under sommaren och använder sig av en fotograf som fotograferar med naturligt ljus utomhus så kan det vara riktigt svårt med ljuset mitt på dagen. Då behövs skuggiga platser och för det mesta går det att hitta men detta är en av de största anledningarna till att fotografer vill att man ska fotograferas efter vigseln om det funkar. Senare på eftermiddagen är dte mjukare ljus och även bilderna blir mjukare. 

    Om man har en fotograf med sig hela dagen så brukar de flesta erbjuda sig att båda ha en kort porträttfotografering innan vigseln och sedan en mot kvällen där man bara försvinner någon liten stund till ett område utanför lokalen.

    Gifter man sig under vintertid är det ett helt annat ljus att anpassa sig efter.. ex nu i december är det egentligen bara riktigt ljust mellan 10-14..
     

Svar på tråden Porträttbilderna innan eller efter vigseln?