• Äldre 20 Jul 21:37
    23246 visningar
    44 svar
    44
    23246

    Är det okej att bjuda några barn med inte alla?

    Vi tänker gifta oss i maj nästa år och har börjat fundera på gästlistan.

    Vi är själva nyblivna föräldrar och de är väl därför jag har börjat fundera på följande:

    Vi kommer bjuda ca 50st till bröllop, skulle alla de ta med sig sina barn blir de 16st personer till, många kommer vara runt 1-1.5 år.
    Jag vill inte att vårat bröllop ska förvandlas till ett barnkalas, men jag skulle heller aldrig kunna neka mina/sambons syskon att ta med sig sina.

    Kan man bjuda in syskonbarnen och ev barn som ammas och sen säga nej till resten? Eller kommer det bli konstigt att vissa barn får vara där och andras inte? Vår dotter kommer ju såklart vara med och de kan ju vara kul för henne om några andra barn är med.

  • Svar på tråden Är det okej att bjuda några barn med inte alla?
  • Smaula­n89
    Äldre 2 Aug 08:58
    #31

    Grattis till det stundande bröllopet =)Vi gifte oss för 3 veckor sen och hade barnfritt. Våra två barn var med men det har en enkel förklaring. Alla vi känner som skulle kunna passa barnen ville vi ha med på bröllopet. Vår ena son har massor av speciella behov, bland annat dropp i blodet, så endast 2 personer förutom jag och min man (och sjukhuset) kan ta hand om honom. Dessa två personer vill jag ha med på bröllopet (min mamma och en nära vän). För oss fanns inget alternativ än att ha med våra två barn, men hade de gått så hade jag fixat barnvakt till dem. De är 14 mån resp 2,5 år, så jag tycker egentilgen att de är för små för att vara med, men de satt hos några kompisar under kvällen och det gick jättebra.Min vänner gifter sig i höst och ska ha barn med på bröllopet. Hon pratade på närmare 40 barn om alla tar med sina. Ska bli spännande och se hur det bilr.Vi ville ha en vuxenfest på vårt bröllop, där gästerna kunde få vara bara vuxna och festa om de ville. Föräldrar är de året runt, så en kväll utan barn kan man unna sig.   

  • Sandra­M
    Äldre 2 Aug 09:35
    #32

    Vi hade barnfritt på vårt bröllop med undantag för ammande barn. Våra syskonbarn var välkomna men det var föräldrarna som valde att lämna dom hemma. Vi fick inga konstiga kommentarer kring att det var barfritt och mina vänner med småbarn menade på att de vill gå på fest och inte behöva ha koll på sina barn så det var självklart att skaffa barnvakt för dom. Hur roligt är det för en 4-åring när vuxna börjar bli lulliga? Om barnen alltid är välkomna annars förstår jag inte vad problemet är med att skaffa en barnvakt och ha en rolig kväll i vuxnas sällskap. Skulle man ha problem att skaffa barnvakt är det ju en sak, man ser ju hellre att ens vänner kommer än att de måste stanna hemma pga att man inte har barnvakt. Men om det bara handlar om ovilja över att skaffa barnvakt av ren princip anser jag man är ganska oartig mot sina vänner. Ska jag stå för en fest och bjuda mina vänner på mat, dryck, mm så anser jag att jag har rätten att bestämma vilka som ska komma. Jag skulle aldrig komma på tanken att ödsla eneri på att bli irriterad över en sådan sak, jag skulle känna mig glad över att mina vänner vill ha med mig och dela deras stora dag :)

  • Äldre 4 Aug 13:25
    #33

    bordsgrannen i fem timmar i sträck om det blir nödvändigt. Det kan inte små barn, och det ska inte heller begäras av dem. Som du skriver så är det ofta inte så roligt för dem, och då hittar de på sätt att roa sig själva...Det har  heller inte att göra med om man har känner dem eller inte. Kutymen säger att man bjuder etablerade par vare sig man känner partnern eller inte, och det kan tas som en ganska hård dissning att utesluta någons partner. Barn eller inte är en helt annan sak. Jag känner flera av mina vänners barn väl och tycker om dem. Men vi valde ändå att inte bjuda barn eftersom det inte skulle funka. Hade vi bjudit även barnen och alla hade kommit hade det blivit närmare 20 barn i förskoleåldern, till drygt 60 vuxna, och då hade det blivit en heeeeeeelt annan sorts fest. Vi övervägde att ändå ha med syskonbarnen, men min svägerska sa spontant att nejnejnej, mina barn ska inte vara i någon kyrka! Alltså inte för att hon har något emot kyrkor, men för att deras barn är extremt livliga. Jag tycker inte det är något fel att skilja mellan den allra närmaste familjen och andra. Att brudparets barn är med på barnfritt bröllop är väl fullständigt rimligt och accepterat av alla utom extremt egocentriska surföräldrar, och jag tror många har förståelse för att man gör undantag även för syskonbarn. Däremot om man skulle börja göra andra mer godtyckliga uppdelningar och säga att kusin Pelles barn får komma för de är trevliga, men kusin Lisas vildbasar orkar vi inte med - njaä, det skulle ju inte vara så snyggt direkt.Då tycker vi olika helt enkelt. Min erfarenhet är att faktumet att någon är vuxen inte alls är någon garanti för att de är trevliga att ha på en fest, jag känner dessvärre till flertalet vuxna som jag inte kommer överens med och som många gånger har stått för diverse jobbiga och obekväma stunder för sin omgivning. Detsamma tycker jag att det är med barn, en del barn funkar hur bra som helst att ha med sig och en del barn har för mycket spring i benen, det har så mycket med ålder, personlighet och erfarenhet att göra. Barn som är vana vid att få följa med föräldrarna på "vuxengrejer" är också mer vana vid att underhålla sig själva, vet hur man uppför sig och går snällt ifrån bordet när de känner att de inte orkar sitta still mer, osv. Jag tycker inte att det är att jämföra päron med äpplen eftersom jag anser att egentligen är det enda som skiljer dem åt är att de är i olika ålder. Vi kan ju vända på det: vad väljer du helst: en skränig man till en avlägsen släktning som dricker alldeles för mycket alkohol alldeles för tidigt, som håller ett pinsamt impulsivt tal och som sedan högljutt kommenterar de övriga talen. Eller: ett barn som sitter still under middagen och ritar, går ifrån bordet när hen är trött på att sitta still, letar upp ett annat uttråkat barn och sedan leker de två i en annan ände av lokalen.Jag väljer gärna det sista. Nu säger jag inte att alla barn är så, precis som att inte alla vuxna är som exemplet. Jag ville bara tydliggöra hur jag ser på det: att ålder inte behöver garantera att personen ifråga kan uppföra sig. Tyvärr!I slutändan är det ju föräldrarna som ansvarar för barnen och tycker man att ett barn stör får man vänligt be föräldrarna att ta ut barnen och underhålla dem.  Sen tycker jag, som jag skrev innan, självklart att det är upp till var och en att göra som man vill på sin bröllopsfest, och skrev även att om man väljer att inte bjuda in barn så får man ju också vara beredd på att en del gäster faktiskt inte kan komma, så får man själv avgöra vad som känns viktigast för en. Men jag hade nog aldrig fått för mig att kalla mina gäster för "egocentriska surföräldrar", man får ju faktiskt respektera att alla kanske inte har identisk syn på vad som är "accepterat" eller inte


    erkam
  • Äldre 5 Aug 11:14
    #34

    Vi har enbart bjudit mina syskonbarn inga andra småbarn. Nu har vi inte så många vänner med barn men de som har har vi inte bjudit då vi inte umgås med barnen. De föräldrarna är överlyckliga ch har gjort en barnfri helg av det och ska bo på hotell. Alla är nöjda och glada:)

  • Sommar­01
    Äldre 5 Aug 13:58
    #35

    Vi kommer att ha ett barnfritt bröllop om tre veckor. Men med undantag för dom som ammar. Dom flesta av våra gäster tycker att det ska bli trevligt med en fest med bara vuxna..

  • Äldre 5 Aug 14:43
    #36

    Vi har bjudit några med barn och några utan, vilket tydligen döms ut av flera här. Vi har dock inte fått några negativa kommentarer på det. Vi har bjudit sambons syskonbarn (skulle vi inte ha bjudit dem skulle vi nog ha fått höra om det och det skulle nog också ha känts konstigt) och så har vi bjudit mina syskon och kusiner som är under 18 (10-17 år, så inga småbarn). Däremot har vi inte bjudit vänners barn eller kusinbarn och alla verkar ha förstått och accepterat det. Vi ville inte ha ett barnkalas och restaurangen sätter dessutom gränser på hur många som ryms in. Vi ville hellre kunna bjuda fler av våra nära och kära än "fylla på med barn" som vi ändå knappt känner eller umgås med.

  • JIEB
    Äldre 5 Aug 15:01
    #37

    På vårt bröllop var alla barn välkomna, eftersom stämningen vi var ute efter var lite mer "pampigt och fint i kyrkan, sedan avkopplat garden party med släkt och vänner". Totalt var det 13 barn i åldrarna nio månader till 14 år, två av dem mina yngsta syskon (inte så små dock, 13 respektive elva år) som gick i brudföljet.

    Jag tycker dock absolut inte att man måste bjuda alla barn bara för att man har bjudit de som står en närmast - lite samma koncept som idén med att man inte måste bjuda någon som man inte "vill" ha där. Jag skulle inte tycka att det var konstigt om brudparet hade med sin egna barn/andra barn som stod dem nära men som sa ifrån om andras.

    Jag har även svårt att förstå varför det är (som jag upplever det) så tabubelagt att inte bjuda barn; när jag får barn så är jag helt övertygad om att jag kommer att tycka att det är oändligt skönt att kunna gå på vuxenfest. Nu säger jag inte att det är fel att tycka annat, bara att jag inte förstår det riktigt. Dock accepterar jag det såklart.

    Hela "bjuda barn"-frågan tror jag till störst del handlar om upplägget på festen. Hade vi hyrt en fin restaurang så hade vi nog inte bjudit några småbarn (undantaget barn som ammas, möjligen även mitt enda syskonbarn som är två år - är dock så gott som övertygad om att hennes föräldrar skulle ha ordnat barnvakt om så hade varit fallet) och sedan mina yngsta syskon samt de kusiner som är i tonåren och uppåt. Nu hade vi gott om utrymme på landet med fest och middag i stora partytält på baksidan av hembygdsgården som vi hade hyrt, och på framsidan hade vi preparerat med kubbspel, fotboll m.m. för barnen att underhålla sig med.

  • Äldre 5 Aug 16:59
    #38
    Emini251 skrev 2013-08-04 13:25:15 följande:
     Men jag hade nog aldrig fått för mig att kalla mina gäster för "egocentriska surföräldrar", man får ju faktiskt respektera att alla kanske inte har identisk syn på vad som är "accepterat" eller inte
    erkam
    Vem har kallat sina gäster för "egocentriska surföräldrar" ?

    Jag tycker att jag ändå fått svar på min fråga. Alla varianter verka förekomma vad de gäller barns vara eller icke vara på bröllop.

    För att vi ska ha möjlighet, både ekonomiskt och platsmässigt, att bjuda våra närmsta vänner och släktingar så gör vi nu detta val, och som nån frågade så nej - vi har inte heller massa okända respektive som kommer och tar "barnens plats" då de mestadels är stadgade par vi umgås med.
  • Helipa
    Äldre 5 Aug 18:12
    #39
    Emini251 skrev 2013-08-04 13:25:15 följande:
    bordsgrannen i fem timmar i sträck om det blir nödvändigt. Det kan inte små barn, och det ska inte heller begäras av dem. Som du skriver så är det ofta inte så roligt för dem, och då hittar de på sätt att roa sig själva...Det har  heller inte att göra med om man har känner dem eller inte. Kutymen säger att man bjuder etablerade par vare sig man känner partnern eller inte, och det kan tas som en ganska hård dissning att utesluta någons partner. Barn eller inte är en helt annan sak. Jag känner flera av mina vänners barn väl och tycker om dem. Men vi valde ändå att inte bjuda barn eftersom det inte skulle funka. Hade vi bjudit även barnen och alla hade kommit hade det blivit närmare 20 barn i förskoleåldern, till drygt 60 vuxna, och då hade det blivit en heeeeeeelt annan sorts fest. Vi övervägde att ändå ha med syskonbarnen, men min svägerska sa spontant att nejnejnej, mina barn ska inte vara i någon kyrka! Alltså inte för att hon har något emot kyrkor, men för att deras barn är extremt livliga. Jag tycker inte det är något fel att skilja mellan den allra närmaste familjen och andra. Att brudparets barn är med på barnfritt bröllop är väl fullständigt rimligt och accepterat av alla utom extremt egocentriska surföräldrar, och jag tror många har förståelse för att man gör undantag även för syskonbarn. Däremot om man skulle börja göra andra mer godtyckliga uppdelningar och säga att kusin Pelles barn får komma för de är trevliga, men kusin Lisas vildbasar orkar vi inte med - njaä, det skulle ju inte vara så snyggt direkt.Då tycker vi olika helt enkelt. Min erfarenhet är att faktumet att någon är vuxen inte alls är någon garanti för att de är trevliga att ha på en fest, jag känner dessvärre till flertalet vuxna som jag inte kommer överens med och som många gånger har stått för diverse jobbiga och obekväma stunder för sin omgivning. Detsamma tycker jag att det är med barn, en del barn funkar hur bra som helst att ha med sig och en del barn har för mycket spring i benen, det har så mycket med ålder, personlighet och erfarenhet att göra. Barn som är vana vid att få följa med föräldrarna på "vuxengrejer" är också mer vana vid att underhålla sig själva, vet hur man uppför sig och går snällt ifrån bordet när de känner att de inte orkar sitta still mer, osv. Jag tycker inte att det är att jämföra päron med äpplen eftersom jag anser att egentligen är det enda som skiljer dem åt är att de är i olika ålder. Vi kan ju vända på det: vad väljer du helst: en skränig man till en avlägsen släktning som dricker alldeles för mycket alkohol alldeles för tidigt, som håller ett pinsamt impulsivt tal och som sedan högljutt kommenterar de övriga talen. Eller: ett barn som sitter still under middagen och ritar, går ifrån bordet när hen är trött på att sitta still, letar upp ett annat uttråkat barn och sedan leker de två i en annan ände av lokalen.Jag väljer gärna det sista. Nu säger jag inte att alla barn är så, precis som att inte alla vuxna är som exemplet. Jag ville bara tydliggöra hur jag ser på det: att ålder inte behöver garantera att personen ifråga kan uppföra sig. Tyvärr!I slutändan är det ju föräldrarna som ansvarar för barnen och tycker man att ett barn stör får man vänligt be föräldrarna att ta ut barnen och underhålla dem.  Sen tycker jag, som jag skrev innan, självklart att det är upp till var och en att göra som man vill på sin bröllopsfest, och skrev även att om man väljer att inte bjuda in barn så får man ju också vara beredd på att en del gäster faktiskt inte kan komma, så får man själv avgöra vad som känns viktigast för en. Men jag hade nog aldrig fått för mig att kalla mina gäster för "egocentriska surföräldrar", man får ju faktiskt respektera att alla kanske inte har identisk syn på vad som är "accepterat" eller inte
    erkam
    Det ser ut som att du har citerat rakt av massor av svar i den här tråden, skulle du kunna tydliggöra vilken del av texten som är din och vem som du riktar svaret mot?
  • Helipa
    Äldre 5 Aug 18:15
    #40
    2014maj skrev 2013-08-05 16:59:08 följande:
    Vem har kallat sina gäster för "egocentriska surföräldrar" ?

    Jag tycker att jag ändå fått svar på min fråga. Alla varianter verka förekomma vad de gäller barns vara eller icke vara på bröllop.

    För att vi ska ha möjlighet, både ekonomiskt och platsmässigt, att bjuda våra närmsta vänner och släktingar så gör vi nu detta val, och som nån frågade så nej - vi har inte heller massa okända respektive som kommer och tar "barnens plats" då de mestadels är stadgade par vi umgås med.
    Hen har citerat mitt inlägg rakt av, jämför detta inlägg med mitt inlägg som är nr #23, där kan du även se vem som skrivit termen "egocentriska surföräldrar". 

    Skönt att du har fått svar på din fråga och hittat en lösning som fungerar för er och era gäster! Det var ju hela poängen med tråden :)

    Lycka till med bröllopet!! 
  • Äldre 5 Aug 19:03
    #41
    Helipa skrev 2013-08-05 18:15:40 följande:
    Hen har citerat mitt inlägg rakt av, jämför detta inlägg med mitt inlägg som är nr #23, där kan du även se vem som skrivit termen "egocentriska surföräldrar". 

    Skönt att du har fått svar på din fråga och hittat en lösning som fungerar för er och era gäster! Det var ju hela poängen med tråden :)

    Lycka till med bröllopet!! 
    Ja nu ser jag, tack, läste bara det som var nytt sen sist och fick inte ihop sammanhanget!!

    Ja, absolut, det har varit intressant läsningSkrattande

    Tack så mycket!!
  • Äldre 31 Aug 14:24
    #42

    Hejsan!
    Har funderat på precis samma sak Vi vill också bjuda de närmastes barn men inte varenda gästs barn.....men hur skriver man i inbjudan? Vill ju inte att det ska stå barnfritt och så är det barn med i alla fall....... Är det någon som har ett bra tips?

  • Äldre 31 Aug 19:40
    #43

    Vi kommer nog skriva precis som det är, att det är många barn i umgängeskretsen och att vi tyvärr inte har möjlighet att bjuda alla utan att vi har satt en gräns med barn som tillhör släkten, men att alla barn givetvis är välkomna till själva vigseln. Men lite snyggare formuleratSkrattande

  • Äldre 8 Oct 10:00
    #44

    Puffar denna lite för jag har också lite problem med detta. Ska man skriva på alla inbjudningar "barnfritt med undantag från brudens syskonbarn" eller bara på de som har barn eller ska man formulera sig på nåt annat käckt sätt? (För att ens kunna bjuda alla kusiner med resp som jag har kommer vi inte kunna bju alla deras barn, har en väldigt stor släkt och det var att välja mellan att välja bort barnen eller att börja välja bort familjer... 12 kusiner och de flesta av dem har 2-4 barn!)   lindalinn skrev 2013-08-31 14:24:33 följande:Hejsan!Har funderat på precis samma sak Vi vill också bjuda de närmastes barn men inte varenda gästs barn.....men hur skriver man i inbjudan? Vill ju inte att det ska stå barnfritt och så är det barn med i alla fall....... Är det någon som har ett bra tips?

Svar på tråden Är det okej att bjuda några barn med inte alla?