• 2014maj

    Är det okej att bjuda några barn med inte alla?

    Vi tänker gifta oss i maj nästa år och har börjat fundera på gästlistan.

    Vi är själva nyblivna föräldrar och de är väl därför jag har börjat fundera på följande:

    Vi kommer bjuda ca 50st till bröllop, skulle alla de ta med sig sina barn blir de 16st personer till, många kommer vara runt 1-1.5 år.
    Jag vill inte att vårat bröllop ska förvandlas till ett barnkalas, men jag skulle heller aldrig kunna neka mina/sambons syskon att ta med sig sina.

    Kan man bjuda in syskonbarnen och ev barn som ammas och sen säga nej till resten? Eller kommer det bli konstigt att vissa barn får vara där och andras inte? Vår dotter kommer ju såklart vara med och de kan ju vara kul för henne om några andra barn är med.

  • Svar på tråden Är det okej att bjuda några barn med inte alla?
  • SandraM

    daniiel skrev 2013-07-21 12:51:45 följande: SandraM skrev 2013-07-21 11:23:50 följande: Det är er fest och ni som bestämmer hur ni vill ha det! :) Även om det är brudparets fest och dom givetvis fattar alla beslut, så är det ju jäkla trist som värdpar att "köra över" sina gäster och hela tiden gå efter mantrat "Det är vår dag, vi gör dom vi vill.". Vill man inte som värdpar se till att gästerna trivs? Att gästerna känner sig välkomna?Jag tycker det är toppen att TS funderar över det, för det betyder att hon bryr sig om hur deras gäster kommer ta till sig ett eventuellt barnfritt bröllop, där syskonbarn dock är inbjudna. Självklart är det brudparets beslut i slutändan och dom gör som dom vill, men att ta i beräkning hur ens beslut kan uppfattas av och påverka andra.. ja, det tycker jag är en bra egenskap som värd. 2014maj skrev 2013-07-20 21:37:57 följande: Kan man bjuda in syskonbarnen och ev barn som ammas och sen säga nej till resten? Och ja, ni absolut bjuda in bara syskonbarn och ammande barn och säga nej till resten. Det är inte så ovanligt. Hur många barn blir det totalt, era syskonbarn + erat barn + andra ammande barn? För är det så att den summan uppgår till... 10 barn, så kanske det egentligen inte skulle göra så mkt med 6st extra barn? Men, det är som sagt erat beslut och ni måste ju göra det som känns bäst för er och det ni tror att era gäster kan tycka är okej och acceptera.augustibrud.bloggplatsen.seLite sent svar men jag tycker inte man kör över sna gäster. Om man som värdpar står för allt ekonomiskt, bjuder på middag och fest, mm så är det självklart att man har rätt att bestämma vilka man vill ha med sig. Dessutom kan släkt och familj ha svårt att få barnvakter då alla oftast är på festen så jag ser inget problem alls i det.

  • SandraM

    daniiel skrev 2013-07-21 12:51:45 följande: SandraM skrev 2013-07-21 11:23:50 följande: Det är er fest och ni som bestämmer hur ni vill ha det! :) Även om det är brudparets fest och dom givetvis fattar alla beslut, så är det ju jäkla trist som värdpar att "köra över" sina gäster och hela tiden gå efter mantrat "Det är vår dag, vi gör dom vi vill.". Vill man inte som värdpar se till att gästerna trivs? Att gästerna känner sig välkomna?Jag tycker det är toppen att TS funderar över det, för det betyder att hon bryr sig om hur deras gäster kommer ta till sig ett eventuellt barnfritt bröllop, där syskonbarn dock är inbjudna. Självklart är det brudparets beslut i slutändan och dom gör som dom vill, men att ta i beräkning hur ens beslut kan uppfattas av och påverka andra.. ja, det tycker jag är en bra egenskap som värd.Lite sent svar men jag tycker inte man kör över sna gäster. Om man som värdpar står för allt ekonomiskt, bjuder på middag och fest, mm så är det självklart att man har rätt att bestämma vilka man vill ha med sig. Dessutom kan släkt och familj ha svårt att få barnvakter då alla oftast är på festen så jag ser inget problem alls i det.

  • jimmyojennifer

    Jag tycker helt klart att ni ska bjuda era barn och era syskonbarn. Om någon blir upprörd för att deras barn inte är bjudna så är det deras huvudvärk.


    Om någon påpekar det direkt till er säg bara snällt och vänligt att ni älskar deras småstjärnor också såklart men just den här dagen får dom vara med barnvakt, att ni inte gör några undantag för övriga gäster utan att det enbart är era egna och era syskonbarn som är bjudna.


    Var noggranna med att skriva i inbjudan namnen på dom som är bjudna och skriv även tydligt "Den här dagen vill vi fira med våra vuxna vänner, småtrollen får denna dag stanna hemma" man kan inte vara för tydlig när den gäller dom sakerna.


    Om någon mot förmodan OSAR att "vi kommer gärna hela familjen" var då duktiga på att en gång säga att, vad roligt, du och din man är jätte välkomna, men bara så det inte blir några missförstånd är barnen den här gången INTE bjudna!


    Vissa kommer inte tycka att det är konstigt alls, vissa kommer muttra, vissa kommer bråka öppet. Men var tydliga och raka! Och framför allt stå på er!


    Det är faktiskt er bröllopsdag och även om gästerna är era närmaste och käraste som självfallet ska vara nöjda och glada så måste ni få sätta lite regler som passer er. Och att ni vill ha barnfritt är inte konstigt alls och jag tycker personligen INTE att det är konstigt att brudparet vill ha sitt/sina egna barn där, de är för mig självklart!


    Och du, vad roligt att ni ska gifta er =)


    Framtiden är den du själv skapar
  • 2014maj

    Tack för alla svar!

    Jo, vi har bestämt oss att köra just på vårt barn + syskonbarn och inga fler. Vi känner helt enkelt att vi inte har några andra alternativ, om några misstycker hoppas jag de har lite mer förståelse när de hör hur många barn vi faktiskt pratar om.


    jimmyojennifer skrev 2013-07-31 11:28:54 följande:

    Och du, vad roligt att ni ska gifta er =)


    Ha ha ja, det är ju faktiskt jätteroligt Flört alla andra småbekymmer är ju helt klart värt det!
  • stealmystyle

    Min åsikt är att antingen så har man barnfritt eller så bjuder man alla barn. Jag hade nog blivit ganska irriterad om jag hade barn och fick en inbjudan att just mina barn inte var välkomna men att andras barn var det. 

  • jimmyojennifer

    Tramsigt att bli irriterad för att brudparets- och deras syskonbarn är bjudna men inga andra barn. Ens egna barn är det viktigaste man har, men någon annans bröllop handlar om deras familj inte ens egen. Man sitter inte ihop med sina barn dom kan faktiskt ha barnvakt några timmar. Att bli sur/irriterad/upprörd att ens egna barn inte är bjudna tycker jag är ego varning rent ut sagt, bröllop handlar om någon annans lycka, kan man inte respektera det utan att tänka på sig själv tycker jag inte att man ska tacka ja, för då är man inte nämnvärt intresserad av deras dag. Ens egna barn står inte i centrum för någon annan. Kan man inte respektera att brudparet inte vill ha massor med barn närvarande men gärna vill dela dagen med dom viktigaste personerna i sitt liv- det vill säga sitt/sina egna barn och syskon-och syskonbarn? Ens vänner/släktingar/bekantas barn är viktiga för en och man hyser ofta väldigt starka känslor för dessa barn, men nej dom kommer aldrig vara lika viktiga som ens egna eller syskon barn. Brutalt men sant! Det handlar inte om att brudparet vill göra något statement av något slag, utan handlar till 99% av fallen om att barn är allmänt stökiga och kan lätt sätta en stökig prägel på en lång sittning. Att ha ett par barn vid bordet och ha 15-20 barn vid bordet gör stor skillnad. Vissa älskar barn vid stora tillställningar, andra gör det inte. Det borde kunna respekteras. Om man blir sur över att ens egna barn inte är bjudna men att brudparet vill ha sina där, då ska man nog börja fundera på att världen inte snurrar kring den egna axeln. Dagen handlar om dom inte dig, dom vill gärna dela dagen med dig, men vill ha din fulla uppmärksamhet. Om man tänker efter tror jag att man kommer fr till att brudparet, genom alla år alltid varit väldigt intresserad av barnet/barnen i sina släktingar och bekantas familjer, men just denna dag, deras dag vill dom bry sig om sig själva och sitt välmående. Det handlar om en dag! Men om man nu är sådan som tar illa vid sig att inte hela familjen är bjuden, ja då får man väl tacka nej. Men det visar ju bara att man inte kan göra saker för andra. Det här kommer säkert göra många upprörda och jag är inte ute efter att provocera men jag är rent ut sagt så jävla less på denna eviga ego-attityd som skriker "Men jag då! Jag måste få min vilja igenom, min familj är viktigast" Kan man inte bara backa några steg och förstå att man faktiskt kan göra saker för andra, att allting inte är ett direkt påhopp och att allting inte handlar om en själv. Är du bjuden, det är barnfritt ja, vill du dela dagen med brudparet eller inte? Hur viktiga är dom för dig? Kan du vara dom till lags en dag och glädje dom? Dom älskar din unge, men barn överlag kan vara väldigt påfrestande i olika miljöer. Var glad att du får en vuxen kväll, skaffa barnvakt och gå på bröllop. Din unge är fortfarande ditt viktigaste, precis brudparets unge är deras viktigaste och därför var deras unge med. Barn är fantastiska små underverk, men inte alltid i stora skaror ;) oj vad långt det här blev! Håller tummarna för att det blir radbryt. Glöm inte att det här är MINA åsikter. Säger inte att dom är varken rätt eller fel, men så känner jag! =)


    Framtiden är den du själv skapar
  • Marione

    Jag börjar bli otroligt less på denna barndiskussion faktiskt. Att det ska vara så jäkla svårt att lämna sina barn hemma eller hos barnvakt ibland. Personligen frågar jag ALLTID om det är ok eller inte om man får en inbjudan till något innan jag tar med mig mina barn, även om det är en fika på stan, en enkel grillning eller ett bröllop och kan dessutom inse att det ibland finns plats för vissa barn men inte alltid mina. På ett bröllop som inte är anpassat efter barn kan man inte ha 20-25 barn om det inte finns barnvakter inhyrda. Vi kommer att anpassa bröllopet som vi ska ha nästa år så att barn kan vara med, men vi kommer även att be våra gäster om att efter ett visst klockslag försöka skaffa barnvakt. Jag vet att min bästa kompis och min ena syster kommer att göra så iallfall.

  • 2014maj
    jimmyojennifer skrev 2013-07-31 21:55:37 följande:
    Tramsigt att bli irriterad för att brudparets- och deras syskonbarn är bjudna men inga andra barn. Ens egna barn är det viktigaste man har, men någon annans bröllop handlar om deras familj inte ens egen. Man sitter inte ihop med sina barn dom kan faktiskt ha barnvakt några timmar. Att bli sur/irriterad/upprörd att ens egna barn inte är bjudna tycker jag är ego varning rent ut sagt, bröllop handlar om någon annans lycka, kan man inte respektera det utan att tänka på sig själv tycker jag inte att man ska tacka ja, för då är man inte nämnvärt intresserad av deras dag. Ens egna barn står inte i centrum för någon annan. Kan man inte respektera att brudparet inte vill ha massor med barn närvarande men gärna vill dela dagen med dom viktigaste personerna i sitt liv- det vill säga sitt/sina egna barn och syskon-och syskonbarn? Ens vänner/släktingar/bekantas barn är viktiga för en och man hyser ofta väldigt starka känslor för dessa barn, men nej dom kommer aldrig vara lika viktiga som ens egna eller syskon barn. Brutalt men sant! Det handlar inte om att brudparet vill göra något statement av något slag, utan handlar till 99% av fallen om att barn är allmänt stökiga och kan lätt sätta en stökig prägel på en lång sittning. Att ha ett par barn vid bordet och ha 15-20 barn vid bordet gör stor skillnad. Vissa älskar barn vid stora tillställningar, andra gör det inte. Det borde kunna respekteras. Om man blir sur över att ens egna barn inte är bjudna men att brudparet vill ha sina där, då ska man nog börja fundera på att världen inte snurrar kring den egna axeln. Dagen handlar om dom inte dig, dom vill gärna dela dagen med dig, men vill ha din fulla uppmärksamhet. Om man tänker efter tror jag att man kommer fr till att brudparet, genom alla år alltid varit väldigt intresserad av barnet/barnen i sina släktingar och bekantas familjer, men just denna dag, deras dag vill dom bry sig om sig själva och sitt välmående. Det handlar om en dag! Men om man nu är sådan som tar illa vid sig att inte hela familjen är bjuden, ja då får man väl tacka nej. Men det visar ju bara att man inte kan göra saker för andra. Det här kommer säkert göra många upprörda och jag är inte ute efter att provocera men jag är rent ut sagt så jävla less på denna eviga ego-attityd som skriker "Men jag då! Jag måste få min vilja igenom, min familj är viktigast" Kan man inte bara backa några steg och förstå att man faktiskt kan göra saker för andra, att allting inte är ett direkt påhopp och att allting inte handlar om en själv. Är du bjuden, det är barnfritt ja, vill du dela dagen med brudparet eller inte? Hur viktiga är dom för dig? Kan du vara dom till lags en dag och glädje dom? Dom älskar din unge, men barn överlag kan vara väldigt påfrestande i olika miljöer. Var glad att du får en vuxen kväll, skaffa barnvakt och gå på bröllop. Din unge är fortfarande ditt viktigaste, precis brudparets unge är deras viktigaste och därför var deras unge med. Barn är fantastiska små underverk, men inte alltid i stora skaror ;) oj vad långt det här blev! Håller tummarna för att det blir radbryt. Glöm inte att det här är MINA åsikter. Säger inte att dom är varken rätt eller fel, men så känner jag! =)
    Framtiden är den du själv skapar
    WORDCool
  • SandraM

    stealmystyle skrev 2013-07-31 20:13:32 följande:Min åsikt är att antingen så har man barnfritt eller så bjuder man alla barn. Jag hade nog blivit ganska irriterad om jag hade barn och fick en inbjudan att just mina barn inte var välkomna men att andras barn var det. Så länge värdparet bjuder på fest, dvs betalar festen utan att be gäster om bidrag, finns det ingen anledning som gäst att lägga sig vilka som får komma och inte komma. Det kan ju handla om att man inte har plats för fler heller så att man måste sålla någonstans. Sen kan man ju alltid tycka olika men jag förstår inte hur man kan orka lägga enerfi på att bli irriterad över att vissa får och andra inte får. Då kanske man har roligare hemma.

  • Helipa

    Hur är ni gentemot andra gäster som ni inte känner så väl? Då tänker jag på exempelvis folks partner eller sambo som ni inte känner eller har träffat, är de också bjudna?
    För isåfall förstår jag inte varför någon får ta med sig sin nya partner men inte sitt barn. Tycker många gör så och i mina öron klingar det illa; båda är väl lika viktiga för gästen? Och egentligen lika viktig/oviktig för er? Och det är kanske lättare för den nya partnern att hitta något annat att göra än att hitta en barnvakt.

    Nu är alla olika och självfallet får alla göra som de vill och alla har även olika vanor och traditioner inom sina kretsar.
    Men min åsikt är att bjuder man in gäster som har barn så får man ha med i beräkningen att antigen kanske ungarna får hänga med eller att gästerna inte kan komma eftersom deras barn inte är välkomna (och de kanske inte vill eller kan ordna barnvakt).  
    Det behöver ju inte heller betyda att gästerna faktiskt väljer att ta med sig sina barn eftersom de själva kanske vill ha en barnfri kväll, men det betyder mycket för en förälder att få själv välja det där.
    Jag har faktiskt aldrig varit bjuden på ett bröllop där min son inte har varit välkommen, det har varit en självklarhet att han är lika välkommen som min sambo. Men vi har aldrig valt att ha med honom eftersom vi inte har trott att han skulle ha kul på bröllopen. Och då har det både varit små pittoreska bröllop i hemmet och stora galatillställningar på slott, alla har sagt att barnen är välkomna, underförstått att de är föräldrarnas ansvar.

    Så det behöver faktiskt inte betyda att bara för att barnen är bjudna som kommer de komma på festen och att de kommer behöver inte heller betyda att de kommer störa på festen.

    Hoppas att ni hittar en lösning som passar både er och era gäster och grattis till det stundande bröllopet!! 

Svar på tråden Är det okej att bjuda några barn med inte alla?