• Äldre 7 Mar 05:52
    5994 visningar
    19 svar
    19
    5994

    Betalning av allting

    Hur gör ni med betalning av alla olika poster? Betalar ni allt eftersom eller betalar ni på plats? (tänkte på lokal, fotograf, blommor mm).

    Jag har suttit och funderat på om man ska börja betala redan nu, dock så betalar vi nog lokalen en vecka innnan, när vi vet hur många vi blir, eftersom vi betalar per person där. 
    Fotografen ska egentligen betalas dagen innan, men samtidigt så kanske det är skönt att ha sånt gjort, jag är bara nojjig att nåt ska gå fel och det inte blir nåt bröllop, och så har man betalat massa pengar som man kanske inte får tillbaka så mycket av....visst man ska inte måla fan på väggen, men allt kan ju hända. 

  • Svar på tråden Betalning av allting
  • Jossan­Kossan
    Äldre 7 Mar 06:51
    #1

    Vi betalar alla små poster längs vägens gång, när vi skickade inbjudningskort betalade vi dom, vi har betalat klänningen och ringarna. Känns som att det inte blir lika dyrt då som om man skulle kasta ut allting på en gång. Sen kommer vi att betala för själva festen och fotografen i efterhand då det blir enklast så.

  • Äldre 7 Mar 07:13
    #2

    Vi betalar också saker och ting efter hand. Sen ville vår fotograf ha betalt innan, likadant med bilen vi hyrt. Så för oss blir det att det mesta är betalt. Det som kommer bealas i efterhand är maten oxh blommor.

  • robost­9316
    Äldre 7 Mar 08:05
    #3

    Vi betalade kläder, ringar och skor på en gång, och sen får lokal och plisspluss komma efterhand. :)

  • Äldre 7 Mar 08:31
    #4

    La in mitt inlägg i en annan tråd jag brukar vara i också..men kände att den kanske passar bättre här..


    Kanske en konstig fråga, men vill iaf höra hur ni andra tänker. Det här med pengar ska ju alltid krångla till saker och ting. Men hur gör ni med alla kostnader? Delar man rakt av på två? Vi hade ju en tanke med det, att vi kvittar allt på två oavsett hur många det är från "min sida" resp hans. Oavsett att tjejens kläder/smink/hårs osv oftast kostar mer.


     


    Men jag känner att det känns lite konstigt. Min del av bröllopet (i form av kläder osv) kommer ju typ kosta dubbel så mycket än min sambos. Jag har två (dyra) ringar. Min klänning kommer kosta mer än hans smoking. Jag ska sminka mig/sätta upp håret. vi betalar min tärnas klänning. Mina blommor osv osv.


    Är det fair ändå? För att det enligt tradition ska vara si och så? Och då borde man dela på kostnaden? Kanske alla tänker så, men vill höra om någon annan ens tänkt som jag. Inte för att låta fördomsfull men jag har (tycker jag) en liten annan syn än många andra tjejer på det här med att killen "ska betala". Jag har aldrig riktigt vart bekväm med att bli bjuden på saker och ting hit och dit, vare sig av mina föräldrar/sambo/andra.


    Behöver som sagt ventliera mig mest..men har någon tankar om detta får ni jättegärna skriva hur ni tänkt/känner/funderar :)

  • Äldre 7 Mar 08:56
    #5
    Eksson skrev 2013-03-07 08:31:35 följande:

    La in mitt inlägg i en annan tråd jag brukar vara i också..men kände att den kanske passar bättre här..


    Kanske en konstig fråga, men vill iaf höra hur ni andra tänker. Det här med pengar ska ju alltid krångla till saker och ting. Men hur gör ni med alla kostnader? Delar man rakt av på två? Vi hade ju en tanke med det, att vi kvittar allt på två oavsett hur många det är från "min sida" resp hans. Oavsett att tjejens kläder/smink/hårs osv oftast kostar mer.


     


    Men jag känner att det känns lite konstigt. Min del av bröllopet (i form av kläder osv) kommer ju typ kosta dubbel så mycket än min sambos. Jag har två (dyra) ringar. Min klänning kommer kosta mer än hans smoking. Jag ska sminka mig/sätta upp håret. vi betalar min tärnas klänning. Mina blommor osv osv.


    Är det fair ändå? För att det enligt tradition ska vara si och så? Och då borde man dela på kostnaden? Kanske alla tänker så, men vill höra om någon annan ens tänkt som jag. Inte för att låta fördomsfull men jag har (tycker jag) en liten annan syn än många andra tjejer på det här med att killen "ska betala". Jag har aldrig riktigt vart bekväm med att bli bjuden på saker och ting hit och dit, vare sig av mina föräldrar/sambo/andra.


    Behöver som sagt ventliera mig mest..men har någon tankar om detta får ni jättegärna skriva hur ni tänkt/känner/funderar :)


    Starta en egen tråd, föreslår jag! Själva såg vi bröllopet som ett gemensamt projekt med en gemensam budget, dvs "dina" och "mina" kostnader fanns inte utan vi sparade till helheten tillsammans. Det finns nog inga måsten mer än att ni måste vara överens och det har nog egentligen mer med hur man ser på ekonomi att göra än med nån tradition.  Men er ursprungliga överenskommelse låter helt fair tycker jag. Det är ju dock ni som ska leva med den.
  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 7 Mar 09:00
    #6
    Eksson skrev 2013-03-07 08:31:35 följande:

    La in mitt inlägg i en annan tråd jag brukar vara i också..men kände att den kanske passar bättre här..


    Kanske en konstig fråga, men vill iaf höra hur ni andra tänker. Det här med pengar ska ju alltid krångla till saker och ting. Men hur gör ni med alla kostnader? Delar man rakt av på två? Vi hade ju en tanke med det, att vi kvittar allt på två oavsett hur många det är från "min sida" resp hans. Oavsett att tjejens kläder/smink/hårs osv oftast kostar mer.


     Men jag känner att det känns lite konstigt. Min del av bröllopet (i form av kläder osv) kommer ju typ kosta dubbel så mycket än min sambos. Jag har två (dyra) ringar. Min klänning kommer kosta mer än hans smoking. Jag ska sminka mig/sätta upp håret. vi betalar min tärnas klänning. Mina blommor osv osv.


    Är det fair ändå? För att det enligt tradition ska vara si och så? Och då borde man dela på kostnaden? Kanske alla tänker så, men vill höra om någon annan ens tänkt som jag. Inte för att låta fördomsfull men jag har (tycker jag) en liten annan syn än många andra tjejer på det här med att killen "ska betala". Jag har aldrig riktigt vart bekväm med att bli bjuden på saker och ting hit och dit, vare sig av mina föräldrar/sambo/andra.


    Behöver som sagt ventliera mig mest..men har någon tankar om detta får ni jättegärna skriva hur ni tänkt/känner/funderar :)


    Gemensam ekonomi?....

    Vi delar inte av på några kostnader. Vi har satt upp hur mycket bröllopet får max kosta och till det lägger vi undan lika mycket pengar, det vi i vanliga fall hade sparat till vårat gemensamma sparande. Sen att någons "post" är dyrare eller billigare spelar ingen roll, är ju VÅRAN dag.

    Vi har gemensam ekonomi. Då min sambo tjänar mer än mig så har vi räknat ut procentuellt hur mycket som av hans och min lön ska gå till våra utgifter. Resterande pengar är våra egna fick pengar och dem gör vi vad vi vill med och går absolut inte till bröllopet. Men jag har valt att lägga (spara) till bröllopet från mina fickpengar för jag känner att jag ändå bara hade köpt massa onödigt för dem ;)
  • Mmmari­a
    Äldre 7 Mar 09:03
    #7

     


    Jag tycker inte att du ska betala saker i förskott om du inte behöver. Det är väldigt mycket lättare att få igenom klagomål om du inte har betalt allt innan. Vi betalade kläder, vigselförrättare, blommor, frisör, smink etc när vi hämtade sakerna/blev sminkad. Fotografen ville ha 10% i förskott. Lokal och middag betalade vi efteråt (de skickade en faktura).


     


    När det gäller uppdelning av betalning mellan dig och mannen förstår jag inte alls hur du menar. Ni ska ju gifta er och dela allt eller? Allt "mitt är ditt" eller? Har ni inte gemensam konto som ni tar kostnaderna på? Om ni har olika ekonomi tex om en pluggar så får den som har pengar betala eller? Innan vi fick barn hade vi varsitt lönekonto och sedan ett gemensamt för gemensamma kostnader. Då fick man spendera/spara hur man själv ville. Nu skiter vi totalt i vilket konto vi använder eller vem som betalar mest av sin lön osv. Det brukar lösa sig : )

  • dellel­garin
    Äldre 7 Mar 10:06
    #8
    Eksson skrev 2013-03-07 08:31:35 följande:

    La in mitt inlägg i en annan tråd jag brukar vara i också..men kände att den kanske passar bättre här..


    Kanske en konstig fråga, men vill iaf höra hur ni andra tänker. Det här med pengar ska ju alltid krångla till saker och ting. Men hur gör ni med alla kostnader? Delar man rakt av på två? Vi hade ju en tanke med det, att vi kvittar allt på två oavsett hur många det är från "min sida" resp hans. Oavsett att tjejens kläder/smink/hårs osv oftast kostar mer.


     


    Men jag känner att det känns lite konstigt. Min del av bröllopet (i form av kläder osv) kommer ju typ kosta dubbel så mycket än min sambos. Jag har två (dyra) ringar. Min klänning kommer kosta mer än hans smoking. Jag ska sminka mig/sätta upp håret. vi betalar min tärnas klänning. Mina blommor osv osv.


    Är det fair ändå? För att det enligt tradition ska vara si och så? Och då borde man dela på kostnaden? Kanske alla tänker så, men vill höra om någon annan ens tänkt som jag. Inte för att låta fördomsfull men jag har (tycker jag) en liten annan syn än många andra tjejer på det här med att killen "ska betala". Jag har aldrig riktigt vart bekväm med att bli bjuden på saker och ting hit och dit, vare sig av mina föräldrar/sambo/andra.


    Behöver som sagt ventliera mig mest..men har någon tankar om detta får ni jättegärna skriva hur ni tänkt/känner/funderar :)


    Vi har hittills inte haft gemensam ekonomi men det har funkat mycket bra ändå, jag har själv sparat ihop till i princip hela bröllopet, men det beror på att jag har mera inkomst än min blivande , så det är jag som sparar alla pengar som skall vara till ditten och datten :)
    Men ingen av oss är missunsamm mot de den andra, det är ju våran dag och jag har inte ens tänkt tanken innan på att tex mina ringar skulle vara dyrare, kläderna blir säkert ungefär lika för han har dyr smak...

    Hur hade ni tänkt göra sen efter giftemålet när dina pengar är hans pengar och tvärtom  ?:)
  • Annamo­lly
    Äldre 7 Mar 10:07
    #9
    Eksson skrev 2013-03-07 08:31:35 följande:

    La in mitt inlägg i en annan tråd jag brukar vara i också..men kände att den kanske passar bättre här..


    Kanske en konstig fråga, men vill iaf höra hur ni andra tänker. Det här med pengar ska ju alltid krångla till saker och ting. Men hur gör ni med alla kostnader? Delar man rakt av på två? Vi hade ju en tanke med det, att vi kvittar allt på två oavsett hur många det är från "min sida" resp hans. Oavsett att tjejens kläder/smink/hårs osv oftast kostar mer.


     


    Men jag känner att det känns lite konstigt. Min del av bröllopet (i form av kläder osv) kommer ju typ kosta dubbel så mycket än min sambos. Jag har två (dyra) ringar. Min klänning kommer kosta mer än hans smoking. Jag ska sminka mig/sätta upp håret. vi betalar min tärnas klänning. Mina blommor osv osv.


    Är det fair ändå? För att det enligt tradition ska vara si och så? Och då borde man dela på kostnaden? Kanske alla tänker så, men vill höra om någon annan ens tänkt som jag. Inte för att låta fördomsfull men jag har (tycker jag) en liten annan syn än många andra tjejer på det här med att killen "ska betala". Jag har aldrig riktigt vart bekväm med att bli bjuden på saker och ting hit och dit, vare sig av mina föräldrar/sambo/andra.


    Behöver som sagt ventliera mig mest..men har någon tankar om detta får ni jättegärna skriva hur ni tänkt/känner/funderar :)


    Vi har gemensam ekonomi och tanker inte langre i termer av 'mitt och ditt'. Det kanns som en artificiell kategorisering nar vi bor tillsammans, anvander samma saker, ater samma mat. Man koper val inte mobler till hemmet och kallar dom 'din soffa' eller 'mitt matbord', till exempel? Visst, om jag ska kopa nagot som kostar lite sa kollar jag med honom att det ar OK. Visserligen tjanar jag inga pengar just nu, men vi kommer att fortsatta precis likadant nar jag borjar gora det.
    2013.06.22 Samos, Grekland
  • dellel­garin
    Äldre 7 Mar 10:10
    #10

    Och för att svara ts, vi betalar när det skall betalas :)

  • Äldre 7 Mar 10:18
    #11

    Jo vi har gemensam ekonomi (med vissa undantag). ALLT är inte mitt och ditt. Även om givetvis mat/möbler osv är sådant som är vårt.


    Men jag är inte med och pröjsar för hans grejer i lgh som jag faktiskt inte 'vill ha' och vice versa.Vill ha nytt xbox är det inget som jag betalar för, och vill jag ha något som han inte tycker vi behöver så pröjsar inte han det. Vissa grejer blir liksom "köpt det om du vill". Vi har ett gemsant konto för "nödvändiga" utgifter. Därför känner jag lite dåligt samvete om mina grejer för bröllopsdagen kostar dubbelt så mkt som hans. Och det är liksom inte smågrejer..ja en tusenlapp hit eller dit spelar väl ingen roll, även om vi inte direkt inte tjänar jättemycket pengar.


    Men här snackar vi om ett bröllop som kommer kosta närmare 100 000 och det är lite därför jag får dåligt samvete.

  • Äldre 7 Mar 10:27
    #12

    Jag betalar heller inte om han t ex vill ha en ny dator eller så, så mycket mitt och ditt och egna pengar har vi trots gemensam ekonomi, hushåll och barn. Men bröllopet är ju ett gemensamt projekt, tänker jag, även om det är du som har klänningen på dig - förstår du hur jag menar? Och ringarna symboliserar ju er, även om du bär dem, etc etc.

  • dellel­garin
    Äldre 7 Mar 10:34
    #13
    Eksson skrev 2013-03-07 10:18:22 följande:

    Jo vi har gemensam ekonomi (med vissa undantag). ALLT är inte mitt och ditt. Även om givetvis mat/möbler osv är sådant som är vårt.


    Men jag är inte med och pröjsar för hans grejer i lgh som jag faktiskt inte 'vill ha' och vice versa.Vill ha nytt xbox är det inget som jag betalar för, och vill jag ha något som han inte tycker vi behöver så pröjsar inte han det. Vissa grejer blir liksom "köpt det om du vill". Vi har ett gemsant konto för "nödvändiga" utgifter. Därför känner jag lite dåligt samvete om mina grejer för bröllopsdagen kostar dubbelt så mkt som hans. Och det är liksom inte smågrejer..ja en tusenlapp hit eller dit spelar väl ingen roll, även om vi inte direkt inte tjänar jättemycket pengar.


    Men här snackar vi om ett bröllop som kommer kosta närmare 100 000 och det är lite därför jag får dåligt samvete.


    Ja vårat ligger på 125 000:- ungefär varav jag betalar 100 000:- om mina föräldrar resten..

    Fråga honom om han tycker det är orättvist om du är orolig?
  • Äldre 7 Mar 11:07
    #14
    dellelgarin skrev 2013-03-07 10:10:20 följande:
    Och för att svara ts, vi betalar när det skall betalas :)
    Samma här! :) Betalar ringen när vi köper den, jag betalade min klänning när den köptes, fotografen fakturerar i efterhand så då betalar vi henne, festlokalen där allt med middag osv ingår vill ha betalt lite i förväg så då får dom det osv.
  • Mmmari­a
    Äldre 7 Mar 14:31
    #15
    Eksson skrev 2013-03-07 10:18:22 följande:

    Jo vi har gemensam ekonomi (med vissa undantag). ALLT är inte mitt och ditt. Även om givetvis mat/möbler osv är sådant som är vårt.


    Men jag är inte med och pröjsar för hans grejer i lgh som jag faktiskt inte 'vill ha' och vice versa.Vill ha nytt xbox är det inget som jag betalar för, och vill jag ha något som han inte tycker vi behöver så pröjsar inte han det. Vissa grejer blir liksom "köpt det om du vill". Vi har ett gemsant konto för "nödvändiga" utgifter. Därför känner jag lite dåligt samvete om mina grejer för bröllopsdagen kostar dubbelt så mkt som hans. Och det är liksom inte smågrejer..ja en tusenlapp hit eller dit spelar väl ingen roll, även om vi inte direkt inte tjänar jättemycket pengar.


    Men här snackar vi om ett bröllop som kommer kosta närmare 100 000 och det är lite därför jag får dåligt samvete.


    Ok, det låter ju bra. Tycker inte att du behöver ha dåligt samvete. Som "anne på Grönkulla" skrev: bröllopet är ju en gemensam händelse.
  • Äldre 7 Mar 15:55
    #16

    Vår ekonomi är så gemensam som den bara kan bli. Alla pengar in är bådas. Men vi är så slående överrens om vad vi gör med våra pengarna så därför fungerar det nog väldigt bra.


    Så när det gäller bröllopet har vi ens tänkt tanken att dela upp det på något vis alls utan någon drar kortet typ =)


     


    Vi har betalt saker vart efter. La handpenningen på fotografen när de bokades, resterande betalas med faktura 2 veckor innan.
    Dekorationer, skor, kläder, tillbehör osv betalar vi vart efter. Tårtan och maten (vi har catering) betalas på plats när vi hämtar det.


    Lokalen betalas deposition i förskott och resterande i efterhand.


    Eksson skrev 2013-03-07 08:31:35 följande:

     


    Kanske en konstig fråga, men vill iaf höra hur ni andra tänker. Det här med pengar ska ju alltid krångla till saker och ting. Men hur gör ni med alla kostnader? Delar man rakt av på två? Vi hade ju en tanke med det, att vi kvittar allt på två oavsett hur många det är från "min sida" resp hans. Oavsett att tjejens kläder/smink/hårs osv oftast kostar mer.


     


  • Äldre 7 Mar 18:41
    #17

    Vi skriver upp allt vi köpt hittills och sedan splittar vi det rakt av efter festligheterna. Jag gillar att ha koll och vi pytsar ut större kostnader under året. Lokalen är redan betald t.ex.

  • Äldre 7 Mar 20:01
    #18

    Ni kan ju spara pengar istället för att betala upfront, medan kläder, ringar,dekoration och sånt är sånt ni kan ta allt eftersom. Jag skulle inte betala för tjänsterna tidigare än nödvändigt. Om nåt skulle hända så är det ju klart svårare att få tillbaka pengarna än om ni inte skulle betalt fotograf mm långt i förskott.

  • Äldre 7 Mar 23:09
    #19

    Ja, svar till TS också ja! Min filosofi brukar vara att betala saker näst sista dan innan man måste, varför ge bort ränta, typ. Låter snålt när man säger det rakt ut, men varför ligga ute med pengar långt i förväg om man inte måste?

Svar på tråden Betalning av allting