• Längtandsfull

Hur ska vi göra med våra barn när dom blir trötta?? Hur kommer ni göra.. Ge mig tips och ideer.

Troligtvis kommer det vara dags för våra barn att åka hem och sova efter middagen. Men då är ju problemet att vem som ska passa dom. Alla som möjligtvis kan passa och som barnen är trygga med är ju med på festen. Vill inte lämna dom till någon som dom aldrig träffat. Har funderingar på om svärmor ska åka hem med dom till sig eller hem till oss när det är dags och se till att dom somnar. Sen att någon sitter och passar när dom sover. Så kommer svärmor hem senare på natten. Men det innebär ju att svärmor inte kan dricka vin under maten och fram tills hon lämnat barnen. Vet att hon välldigt gärna gör det.. Hur gör ni med era barn??

• Svar på tråden Hur ska vi göra med våra barn när dom blir trötta?? Hur kommer ni göra.. Ge mig tips och ideer.
  • Allis

Då är det ju bra att det är ett tag kvar så att du har lite tid på dig. Ofta handlar det väl snarare om föräldrars inställning än om barnens. Jag mådde illa när mitt barn åkte skolbuss själv första gången, han tyckte att det var hur kul som helst *s*.

Var lite proaktiv, följ med hem till de andra familjerna och passa på att lära känna dem lite mer.

• Hoffsennanen Tottoplex

Det känns inte som att de kommer ha så mycket ut av att vara med på festen så varför inte åka vidare direkt efter kyrkan med en barnvakt? Ni har ju fram till augusti att få dem att lära känna ngn ny

• Lina

Vår son är 3 år och kommer vara med på vigseln och även middagen, när det börjar bli lite senare så åker han hem med min faster och hennes man till dom och sover där (dom ställer upp så vi kan vara kvar längre på våan bröllopsfest, det viktigaste är ju att vara med på själva vigseln och middagen sen tycker dom att det inte gjorde nå att åka hem lite tidigare). Vi gifter oss i slutet på juli.

Under själva vigseln kommer svärmor att hålla lite koll på han så vi kan gifta oss utan att behöva springa efter han:)

• Grodprinsens brud

Det jag tycker är jobbigt är att barnen troligtvis skulle vilja sitta hos oss, klänga och så vilket jag älskar i vanliga fall men på vårt bröllop vill jag bara vara man och hustru, så att vi kan ägna oss bara åt varandra. Det är inte lätt för de som skulle ha "barnansvaret" att bromsa barnen när de vill till mamma och pappa heller och då kan det bli jobbig situation.. Har man som vi tänkt till råga på allt bordsplacering så vill man ju inte köra bort någon som man ofta gör på vanliga släktkalas för att barnen vill sitta hos pappa som ju vill sitta hos gubbarna etc.. Nepp, på festen blir det VUXET.

• Principisessan

Hur lång tid är det tills att ni gifter er, kanske kan ni introducera en ny barnvakt redan nu som barnen är trygga med. I stan där jag bor finns företag som sysslar med barnpassning och de som jobbar där har varit helt fenomenala. Och nu sist så var mina systerdöttrar barnvakt. Var lite nervös då det var första gången ( mina barn är 4 och 5,5 år och syskonbarnen 13. & 15) Gick hur bra som helst!

• Längtandsfull

vi får kolla efter någon vi känner oss trygga med.
    Då får det nog bli att barnvakten får va med fram tills dess att barnen får åka..
    eller om vi kollar om det är ok att dom hämtar.. Då slipper ju någon av dom bjudna lämna festen.

så nu är frågan bara vem... 

• Marjasinus
    Längtandsfull skrev 2013-02-02 22:57:31 följande:
    Våra barn kommer vara 2 och 5 år gamla.
    Kan dom inte sova där ni är? tvååringen i vagn och en madrass nånstans för den äldre?  När jag hade min trettioårsfest låg det 6 barn och sov i olika hörn i lokalen, både i vagnar och på soffor.

Vår dotter (2 år) kommer att vara med på vigsel och middag och sen får min mamma söva henne i vagnen där och så åker dom hem när dom vill.
  • Akjson

Våra tjejer, 7 och 4 år, kommer att va med både i kyrkan och på middagen. På festen finns en soffhörna där det går att se på film. Barnens stora kusiner kommer att va med...inga andra yngre barn. Räknar med att våra barn vill och orkar hålla ut och när dom tröttnar så är min syster höggravid och förmodligen trött så hon tar med dom hem. Om vi inte haft det ordnat så var planen att redan nu börja introducera en granntjej som barnvakt...

• Längtandsfull

Att ha dom i lokalen hela kvällen till sent är nog inget alternativ. Det kommer va svårt för dom att sova i rummet bredvid eftersom det kommer va hög ljudnivå. Musik och massor av folk. Skönare för dom om dom får sova i lugn och ro. Hoppas kanske på att hitta någon som kan passa dom hemma hos svärmor och svärfar tills dom kommer hem.

• Längtandsfull

Men då återstår problemet vem som skall köra dom dit från lokalen och även vem som ska va barnvakt..

• Akjson

Våra barn är ju precis så ASS stora nu att dom orkar va uppe länge....och vi har ju självskriven chaufför om dom blir alldeles för trötta. Det enda jag tror kan bli jobbigt är den långa middagen. Men då kan dom gå in i ett annat rum och spela spel el kolla film. Har dina svärföräldrar nån granne dom känner bra? Om det är en yngre barnvakt kanske densamma föräldrar kan ordnas som skjuts? Alt om barnvakten själv har körkort kan ju den hämta barnen? Några vänner gjorde upp med två föräldrar som ar barn på samma dagis att dom var barnvakt. Dom unåmgås inte annars men barnen känner ju varann så det gick bra. Dagisföräldrarna hämtade barnen efter kyrkan...

• Längtandsfull

Pillan: vi bor i Stenungsund det ligger utanför gbg. Akjson: så bra att det löst sig så för er.. Om vi ska fråga någon om barnvakt så får det bli någon vi känner. Vi kommer också ha ett rum med lite roliga saker för barnen men tror knappast dom kommer vara där... Dom kommer vilja va där alla andra är. Det hade egentligen varit lättast att lämna dom efter kyrkan men samtidigt hade det varit kul att ha med dom på middagen. En stund iallafall.

• Marjasinus

Men är det bara era barn där? Inga andras?

Vi kommer nog ha en 10-15 barn på festen och de lär väl leka med varandra tills de däckar och sen brukar inte barn vara särskilt lättstörda när de väl somnat. Så det blir väl en lång barnvagnsparad utanför och sen lägger vi några madrasser på golvet på övervåningen för de lite större barnen. 

• Längtandsfull
    Marjasinus skrev 2013-02-04 12:31:15 följande:
    Men är det bara era barn där? Inga andras?

Vi kommer nog ha en 10-15 barn på festen och de lär väl leka med varandra tills de däckar och sen brukar inte barn vara särskilt lättstörda när de väl somnat. Så det blir väl en lång barnvagnsparad utanför och sen lägger vi några madrasser på golvet på övervåningen för de lite större barnen. 
    Vet inte om det kommer så många fler barn. Tror nästan att alla skaffar barnvakt.
    Sen även om det skulle kommit fler barn så är vår kille äldst på 5 år den är alla under 4 och det blir nog jobbigt att ha dom springandes tills dom somnar. sen så är det ju endå inte lugn och ro i rummet brevid när det spelas hög musik och är så mycket folk.

Skall tänka till ordentligt och se om vi kan hitta någon som kan passa barnen.
    Någon som kanske kan hämta barnen när det är dags..
  • jannovich

Våra barn får hålla på tills dom däckar och då hamnar dom i vagn eller på golvet nånstans. Kommer vara 14 barn sammanlagt. Mig gör det inget om dom vill sitta hos oss en stund, men alla är vi ju olika Glad

• Marjasinus
    jannovich skrev 2013-02-10 21:29:38 följande:
    Våra barn får hålla på tills dom däckar och då hamnar dom i vagn eller på golvet nånstans. Kommer vara 14 barn sammanlagt. Mig gör det inget om dom vill sitta hos oss en stund, men alla är vi ju olika Glad
  • Tin

Jag var på en 30 årsfest med middag och dans. Där var det 10 barn i åldrarna 3-7 år. De äldre fick ett eget bord. De hade anordnat med ritblock och spel och i ett litet rum intill hade de lagt madrasser på hela golvet med filtar och kuddar och ställt in en liten TV där de kunde titta på disneyfilmer och slumra till. Alla barn låg utslagna vid 10 tiden och det blev aldrig något större tjafs. Självkart fick föräldrarna ta sitt ansvar men de hade även bett 2 tjejer i 16-17 årsåldern, som var gäster på festen, att sköta barnen mot en liten ersättning. Funkade jätte bra! :)

• Längtandsfull

Våra barn är 2 och 5 år. Tror inte det kommer några med barn. Även om det kommer fler barn så är ingen äldre är 5 så det är små barn. Dom kommer inte roa sig själva i något lekrum och framförallt inte sitta still och kolla på film. Så för enkelhetens skull är det nog bäst att ha en barnvakt som kan ta hand om barnen från 20,00 eller nått. Stora frågan är bara VEM??

Svar på tråden Hur ska vi göra med våra barn när dom blir trötta?? Hur kommer ni göra.. Ge mig tips och ideer.