SandraElisabet skrev 2013-02-01 15:54:34 följande:
Men jag vill fråga er i etern som har sambo/fästman och kanske barn (villa, volvo, Vovve allt det där) men inte är gifta; hur ser ni på det juridiska? För om den ena går bort ärver ju inte den andre sambon, utan det gör barnen, föräldrar eller annan närstående. Som ogifta har man bara rätt att testamentera 25% av sina tillgångar fritt tror jag.... Ser ni inte det som ett bekymmer?
Man kan skriva på en livsförsäkring och välja vem den tillfaller.
På så sätt klarar den man lever ihop med att ta över lånet på sig själv om ngt händer och då borde det ju också vara möjligt.
Om man har gemensamma barn ärver väl inte barnen förrän båda föräldrarna gått bort?
Eller har jag fel?
Vår kontakt på banken har tipsat oss om detta iaf eftersom att vi ännu inte är gifta.
Men han tycker att det är lika viktigt att teckna livsförsäkringar även om man är gifta.
Det ger ju mer kaptial att röra sig med om ngt händer så att man inte just då behöver fundera på hur det ska gå ihop rent ekonomiskt.
Då det gäller dålig erfarenhet av skilsmässor så menade jag inte att ev barn far mindre illa om man skiljer sig jämfört med om man separerar eller vad som händer med ekonomin.
Men rent känslomässigt kan man ju koppla ihop en jobbig skilsmässa med hela giftasgrejen ändå.
Det kan vara tillräckligt stort att våga sig på ett nytt förhållande efter en skilsmässa...
Sen kan jag inte svara för hur de som inte vill gifta sig tänker.
Jag vill gifta mig och kommer också att ha glädjen att få göra det, även nu en andra gång.