Anonym (såklart) skrev 2013-01-30 15:16:27 följande:
Jag är av den uppfattningen att förlovar man sig så lovar man att gifta sig med den andre men idag känns det som ett sätt för par som varit tillsammans länge att "uppgradera" förhållandet på. Alla gör ju olika men jag har aldrig förstått mig på långa förlovningar (då pratar vi 5-10 år) och speciellt inte när man redan har barn, bor ihop, har bil och hund tillsammans m.m. Det är väl då man bör gifta sig, inte minst av juridiska skäl (oromantiskt jag vet). Giftermål är en riktig big deal i Sverige medan man tar lättare på att skaffa ett barn med någon och därmed knyta ett livslångt band till den personen. Jag är själv gift och gifte mig inom ett år efter förlovningen och det skulle inte falla mig in att vara förlovad längre än så då jag endast ser en förlovning som en bro mellan termerna pojkvän och man.
Jag håller dock inte med om att man ska eller bör gifta sig inom ett år från en förlovning (eller frieri), för det är mkt som kan hända. Livet kan hända. Saker och ting blir inte alltid som man tänkt sig och det är okej.
Personligen ser jag inget fel på en lång förlovning, så länge tanken på ett giftemål alltid funnits och finns där. Det är huvudsaken för mig.
Jaja, jag är lite partisk kanske, då jag och maken var förlovade i drygt 4år innan vi kom till skott. Och ja, då hade vi redan barn, bil, boende och.. ja, inte hund, men katter tillsammans. Saken var dock den att vår dotter föddes med ett hjärtfel och vi hade fullt upp med att åka mellan sjukhus, ta hand om henne och försöka få vardagen att gå runt. Vi ville hela tiden gifta oss, men vi ville inte bara gå till stadshuset och "få det gjort", utan vi ville ha det där stora bröllopet med vit klänning i kyrkan och middag med släkt och vänner. Vi fick alltså spara och vänta tills tiden var rätt för det och jag ser inget fel i det.
Men jag håller med om att jag också kan tycka att det är konstig att bröllop, vigsel, att vara gift är en sån stor sak medan att skaffa barn ibland verkar vara mer eller mindre en bagatell. Folk är redo för steget att ha barn tillsammans, men att gifta sig.. nej nej, det är ett alldeles för stort steg. Klart att man inte måste gifta sig, någonsin, inte ens om man har barn. Just argumentet att det är en "för stor sak" har jag dock svårt för, i jämförelse med att skaffa barn då.