• Anonym (Funderaren)

Innebär inte alltid förlovning att man ska gifta sig?

Hej, för en diskution på jobbet angående förlovning och giftemål. I min värld så friar man och därmed förlovar sig och sedan gifter sig men min vän som är förlovad sedan länge håller inte med. Men vad säger man om man förlovar sig utan plan på giftemån? "Vill du förlova dig med mig?" och kan man sedan flera år efter "fria" fast man är förlovad?

Tycker det låter ganska underligt, varför förlova sig om man inte har plan på att gifta sig? För mig är det lite "all in or nothing". Jag är nyfiken på alla resonemang och dömmer inte. Jag vill bara förstå det hela lite bättre =)

• Svar på tråden Innebär inte alltid förlovning att man ska gifta sig?
  • josvi558

Jag håller med om att man självklart får göra som man vill, som många skriver här, men samtidigt så kan jag tycka att det är lite kontigt att man vill anväda sig av traditionsenliga ringar och säga sig vara traditionsenligt förlovade för att visa på någon form av samhörighet och sedan inte vilja gifta sig (tänker att man är förlovad i 19 år så har man kanske ingen plan på att gifta sig just då i alla fall). Anledningen att man har ringar är ju som ett bevis på att man är gift/ska gifta sig

tycker jag...

PiaB skrev 2013-01-30 21:13:54 följande:

Jag vet inte om jag har något vettigt svar, men det verkar som jag är i minoritet här iaf

För mig har det ena inte med det andra att göra. Har aldrig ens tänkt i de banorna innan jag läste det här. Jag förstår absolut att man kan välja att bara förlova sig. För mig och min blivande man (nu ska vi ju gifta oss men innan det) var det ett sätt för oss att visa vår kärlek till varandra genom att byta ringar. Ungefär som det finns kompisringar och klassringar, ett tecken på samhörighet.

Att man kan vara förlovad utan att vilja gifta sig förstår jag också. För vissa är en vigsel helt enkelt inte viktig. Men som sagt, man kan vilja ha en liten ceremoni ändå. Jag och min blivande firade vår förlovning själva på restaurang och bytte ringar. Många har ju en stor fest med släkt och vänner.

De som tycker att man kan vara bara förlovad kanske tänker ungefär som mig, att sakerna inte hör ihop. Kanske är det en gammal sed som jag missat. Kanske är det för att många i min krets är bara förlovade eller inte ens det. Många lever ihop hela livet och ser ingen anledning att gifta sig mer än att få ha en stor fest, och då har de en fest ändå

• tinaalpfält

Jag är också en av dem som kopplar förlovning till vigsel. Jag tycker inte att det måste ske inom ett år, men för mig personligen känns det som att en förlovning är som en genomesam överenskommelse att man i framtiden vill gifta sig. Jag håller med SandraElisabet, hade min man kommit med en ring och föreslagit en förlovning men sedan inte velat gifta sig hade jag nog blivit arg och känt mig lurad. 

• CoG
    josvi558 skrev 2013-01-31 09:38:43 följande:

Anledningen att man har ringar är ju som ett bevis på att man är gift/ska gifta sig

tycker jag...

Eller ett kärleksbevis för att visa varandra att man menar allvar och hör ihop (och vissa är helt nöjda med att ha det så av ena eller andra anledningen),
    kan jag gissa att andra tycker.

Man måste inte fastna i gamla hjulspår och leta på nätet vad innebörden av en förlovning är.
    Det viktiga är vad de som är förlovade tycker att förlovningen har för innebörd för just dom

tycker jag.

Tjusningen med människor är att vi är så olika och tänker på olika sätt.

Nog förstår jag att den större delen av de som svarar i den här tråden tycker att förlovning bör leda till giftemål,
    vi är ju trots allt inne på bröllopstorget.
    Gå in på ett "vanligt" forum och ställ samma fråga,
    då kanske det blir mer nyanserade svar.

Om min sambo inte var den typen som vill ha ett bröllop eller tycker att man behöver vara gifta,
    då hade vi varit förlovade och nöjt oss med det.
    Ser inget fel med det.

En del har dåliga minnen av föräldrars skilsmässor, eller har kanske varit gift tidigare och tycker att en förlovning blir bra nog som kärleksförklaring.
    Varför inte tänker jag.
  • PiaB

Anledningen att man har ringar är ju som ett bevis på att man är gift/ska gifta sig

tycker jag...

Och jag tycker tvärtom. Eller inte som du iaf Vi bytte ringar för att vi ville ha någonting likadant som ett bevis för oss själva, varandra, att vi hör ihop. Vi hade kunnat byta halsband, armband, tatuerat oss med samma motiv eller vadsomhelst. För oss betyder inte en ring att man måste gifta sig, för oss betyder en ring att vi vill ge varandra ett kärlekssmycke.

Kul att alla tänker olika, och att man kan inse att bara för att andra inte tänker som mig betyder det inte att de tänker fel

• Annamolly

Sjalvklart ar det OK att gora som man vill. Det som Chicita namnde var ju ocksa intressant med att trolovningen ar en gamal sed som inte hade med brollop att gora fran borjan! Det visste jag inte.

Men vad ar det for skillnad idag pa att vara forlovad (utan att ha pratat om giftermal), och att vara sambo utan ring pa fingret? Ar det bara ringen som ar skillnaden i det fallet? Vad innebar det for de som ar forlovade (utan frieri eller brollopsplaner), att vara forlovade, jamfort med att vara icke-forlovad?

(Jag undrar bara av nyfikenhet)

2013.06.22 Samos, Grekland
  • PiaB

Håller med om detta! Jag är inte ett dugg intresserad av vad det står på wiki eller någon annan sida att en förlovning innebär. Jag vet vad en förlovning betydde en gång i tiden och nu är det 2013 och tiderna förändras. Den som tycker att det är viktigt att gifta sig efter en förlovning gör förhoppningsvis det, den som inte bryr sig gifter sig förmodligen inte, huvudsaken alla är lyckliga

Nu råkar jag ju dessutom vara en såndär galning som friade till min fästman, det borde ju kvinnan inte heller göra enligt regelboken. Så vi kanske inte gills men jag tror att vi blir gifta iallafall, jag tror inte prästen kommer förhöra oss på hur länge vi varit förlovade (två år om några dagar) eller något annat

CoG skrev 2013-01-31 20:09:42 följande:
    Man måste inte fastna i gamla hjulspår och leta på nätet vad innebörden av en förlovning är.
    Det viktiga är vad de som är förlovade tycker att förlovningen har för innebörd för just dom

tycker jag.
  • PiaB

tycker jag...

Det blev fel... Det jag skrev var att jag tycker tvärtom, att en ring kan betyda vadsomhelst. Beroende på vad ringbärarna lagt för symbolik i ringarna. För oss var det aldrig ett bevis på att vi skulle gifta oss. För oss var det ett kärlekssmycke som vi ville ge varandra. Vi hade kunnat byta halsband, armband, tatuerat oss eller något annt, men valde ringar.

Kul att alla är olika och att man kan inse att bara för att någon inte tänker som mig betyder det inte att den tänker fel

• Sara1991

Hej . Jag tycker inte att förlovning och giftermål måste hänga ihop. För mig är förlovningen ett steg i livet men måste inte leda till att man gifter sig . För mig är en förlovning ett kärleksbevis och då behövs ingen stor fest eller papper, utan för mig är det tr känslomässiga som är de viktiga . Jag skulle gärna gifta mig med min pojkvän men skulle vara precis lika lycklig om de inte blev så :)

• anne på grönkulla

Förlovningen har ju ingen juridisk betydelse utan får den innebörd som paret ger den. Formellt och historiskt var det ju trolovningen som hade juridisk innebörd och gav arvsrätt till barn och äktenskapslöftet det innebar gav skyldigheter. Så ser det dock inte ut idag utan förlovning med ring och nån sorts löfte är en sak helt mellan paret ifråga. I teknisk, språklig bemärkelse kan man väl konstatera att det är nån sorts öfte om att gifta sig, men vill inte parterna det så finns det inget som skulle tvinga dem.

Sen varför man blir upprörd över hur andra väljer att göra kan man fråga sig... 

• Alyllyra

Vi förlovade oss för att göra det "officiellt" att vi hade bestämt oss för att gifta oss. Dvs, vi beslutade gemensamt att nu börjar det bli dags, vad sägs om nästa höst? Och när vi väl hade bestämt det  köpte vi ringar för att visa för familjerna och vännerna att nu är det på G...

Självklart kan man byta alla möjliga ringar/armband/nycklar med varandra utan att andra ska ha synpunkter på det.
    Men om man trär på sig den traditionella ringen och säger till andra att "vi är förlovade", då får man nog räkna med att folk undrar när man ska gifta sig. Det är inte som att frågan är helt tagen ur luften, för de flesta innebär väl ändå ordet förlovning någon slags koppling till giftemål. Om man inte vill ha den frågan kan man ju säga att det bara är ett kärlekssmycke eller vad man nu vill kalla det.

Svar på tråden Innebär inte alltid förlovning att man ska gifta sig?