• Annamo­lly
    Äldre 29 Dec 18:22
    12306 visningar
    54 svar
    54
    12306

    Jag ar lite besviken pa min mammas presenter till min fastman...

    Min fastmans foraldrar brukar ge mig smycken i julklapp och fodelsedagspresent (ibland saker hans mamma haft, ibland nya men alltid akta). Dessutom far jag alltid presenter av hans mostrar och fastrar, till exempel en handvaska eller en klanning. Hans familj har annu mindre pengar an min. Men dom ar Greker och gavor och gastfrihet ar viktigt.

    I ar gav min mamma foljande julklappar till min fastman nar vi kom till Sverige over julen:

    En silikon-pensel man ska ha nar man bakar. Hon gav honom en exakt likadan forra aret som present (inte vid jul).

    En kokbok fran Arla, dar alla recept inneholl Arla-ingredienser som "Arla's kesella med lok och timjansmak", tex. Jag ar ganska saker pa att hon fatt den gratis eftersom hon brukade jobba pa Arla, och det vet min fastman om.

    En helt vanlig Nivea deodorant som man kan kopa vart som helst.

    En helt vanlig burk med har-gele som man kan kopa vart som helst.

    En ask med chokladtryffel som vi sedan sag var pa rea pa den lokala narbutiken.

    Egentligen var det ju ganska manga saker, men jag tror att hon har kopt allting pa ICA nere pa hornet, och det verkade aven fastmannen inse. Det ar inte sakerna eller kostnaden jag bryr mej om, men jag undar hur jag sjalv skulle kanna mig om jag kom till hans familjehem over jul, dar ingen pratar engelska med mig, och sedan fa gavor som verkar signalera "dig kostar vi inte pa vare sig tid eller pengar". 

    Han har inte sagt nagot rent ut men jag tror att han blev lite lessen, speciellt som att jag fick en massa fina klader i present medan han satt dar med sin lilla hargele. Jag vet inte om jag borde be om ursakt till min fastman for min mammas presenter eller lata bli att gora en grej av det?


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Svar på tråden Jag ar lite besviken pa min mammas presenter till min fastman...
  • Anneli­256
    Äldre 3 Jan 20:37
    #41

    Det är möjligt att jag missat en del saker inte läst exakt alla inlägg men några små saker funderar jag över. Jag föstår dina känslor speciellt som du säkert vill att din kärlek ska känna sig välkommen i din familj, precis som du gör i hans.


     


    För det första hur är din mamma annars när hon köper presenter, brukar hon vara sådan som tänker efter osv innan något inhandlas?


     


    Känner hon din pojkvän väl


     


    Om din mamma vanligtvis brukar ge bort genomtänkta presenter så hade jag pratat med henne om jag var som du och frågat om orsaken och berättat att du reagerade. Men om hon är som min mamma- dvs köper för köpandets skull så hade jag låtit saken bero och pratat med din fästman om saken bara och förklarat hur det är.


     


    Lycka till

  • Sebast­iána
    Äldre 8 Jan 10:46
    #42

    Min svärmor brukar ge hemmastickade saker till mig och det uppskattar jag väldigt mycket! I år fick jag väldigt fina och sköna sockar. De är så fina så jag vågar knapps använda dem. Förra året fick jag jättefina vantar.

  • Sebast­iána
    Äldre 8 Jan 10:47
    #43

    Min man har inte fått något av mina föräldrar - vi har egentligen bestämt att vi inte ska byta julklappar, men svärmor kan inte låta bli

  • Sebast­iána
    Äldre 8 Jan 10:54
    #44
    PiaB skrev 2013-01-01 16:10:18 följande:

    Maxmamma, jag tycker du ska lugna mer dig lite. Du har rätt till din åsikt och TS till sin men att sitta och tycka synd om TS mamma som har en sådan dotter tycker jag är ett övertramp. Jag läser och läser trådstarten och jag kan inte se att hon skriver att mammans gåvor är snikna och att hon hyllar svärföräldrarnas gåvor till skyarna.


     


    Jag tolkar det som att hon dock tycker att mamman kunde ansträngt sig mer när hon ändå köpte presenter. Som sagt, istället för en massa småsaker kunde hon köpt EN lite mer genomtänkt gåva så fästmannen kanske kände att hon ansträngt sig. Jag ser inget fel i det men alla är olika. Och notera att det är hennes tankar, fästmannen har inte klagat vad jag förstår.


     


    Det är så synd när man läser in ord som inte skrivits. Jag kan förstå att TS känner så med tanke på vad hon brukar få av sina svärföräldrar och det vet ju fästmannen om. Inte konstigt om hon tycker det är pinsamt att han får deo m.m. då. Jag fattar det inte som att hon tycker det är snålt, utan mer att det är jobbigt med tanke på vad hon brukar få.


     


     


    Ja, det är ju inte priset som är det viktiga utan omtanken. Sockarna jag fick av svärmor kostade väl inte så mycket, men hon har gjort dem själv just till mig och därför blir de väldigt dyrbara i mina ögon.
  • Sebast­iána
    Äldre 8 Jan 11:00
    #45
    PiaB skrev 2013-01-01 21:39:19 följande:

    Nu har jag läst igen och kan inte för mitt liv se var det står att TS tycker det är så "bra och fint att hennes svärföräldrar gav dyrbara äkta smycken och att det var pinsamt att hennes morsa inte ställde upp och köpte dyrare gåvor än det han nu fick".


     


    Däremot känner jag mig fruktansvärt förödmjukad av att bli ifrågasatt om jag är läskunnig och att jag sitter på höga hästar. Det är sådana personangrepp som gör att jag kommer ligga väldigt lågt på det här forumet i fortsättningen. Inte för att jag bryr mig om vad maxmamma tycker om mig men det hör inte hemma på ett civilserat forum.


     


    Vi har alla olika åsikter och det har vi rätt till. Men att gå till personangrepp på både mig och TS är ovärdigt. TS skriker du åt att hon ska växa upp och att hon är glad att det inte är hennes dotter och hittar på en massa saker som hon inte sagt. Ingenstans säger hon att mamman är snål men det spelar ingen roll, du har ju bestämt dig.


     


    Du skriver också något om att vissa tycker det är okej att TS sitter och gnäller över billiga presenter och att du lätt förstår vilka som är vettiga här. Det vettiga vore att kunna diskutera frågan, ska hon prata med sin mamma eller inte göra en stor grej. Hon frågar inte vad vi tycker om hennes tanar och om vi tycker något kan man framföra det på ett snyggt sätt. Att sedan slänga dit att hon inte kan vara mycket mer än 20 år...


     


    Annamolly; varsågod, det var så lite. Jag har oerhört svårt att se personangrepp både på forum och på riktigt. Mobbing är ingenting som hör varken barn- eller vuxenlivet till. Du får ha vilka åsikter du vill. Jag behöver inte tycka lika men det betyder inte att jag har rätt att angripa dig som person. Personligen ska jag passa mig för att svara i trådar beroende på vem som skriver i den. Har ingen lust att bli tillskriven egenskaper bara för att jag kanske inte tycker som majoriteten.


     


    Nu ska jag fortsätta fira min födelsedag. Hoppas jag når ner till fikabordet från mina höga hästar.


     


    Jag håller med om att maxmamma är väl hård i sina kommentarer, men vill ändå påpeka att TS skrev  att presenterna till fästmannen signalerade: "'dig kostar vi inte på vare sig tid eller pengar'." Jag misstänker att det är detta maxmamma hängt upp sig på.
  • maxmam­ma
    Äldre 8 Jan 16:02
    #46
    Sebastiána skrev 2013-01-08 11:00:28 följande:
    Jag håller med om att maxmamma är väl hård i sina kommentarer, men vill ändå påpeka att TS skrev att presenterna till fästmannen signalerade: "'dig kostar vi inte på vare sig tid eller pengar'." Jag misstänker att det är detta maxmamma hängt upp sig på.
    Stämmer bra det du påstår här.
  • Annamo­lly
    Äldre 8 Jan 19:06
    #47

    Det kanske hade blivit mindre missforstand om jag hade forklarat bakgrunden mera.

    I julas var det tredje gangen min blivande man (som ar grek och inte kan nagon svenska alls) traffade min mamma (som inte kan mycket engelska). Vi har varit ett par i ca 3,5 ar, bott ihop i 1,5 ar och ska gifta oss i sommar. Da kommer aven vara familjer att traffas for forsta gangen. Sa forhallandet ar fortfarande ganska 'nytt' for bada vara familjer eftersom vi bor i England och inte traffar nagon av dom speciellt ofta.

    Alltsa ar vi fortfarande i ett relativt tidigt stadie med att lara kanna varandras familjer och det finns alltid risk for sma missforstand och upprorda kanslor nar man inte kan varandras modersmal. Jag vet ju sjalv hur det kanns att sitta och lyssna pa folk som pratar grekiska i timtal under en middag och undra vad det ar for ton i rummet och vad folk sager om mig. (Ibland hor man sitt namn och en massa skratt och undrar om dom skrattar at mig.) Att hans varma, snalla mamma kramar mig jamt och visar stor generositet pa alla satt och vis, det hjalper verkligen mig att kanna att jag ar valkommen och viktig for dom. Det ar inte sjalvklart nar man som sagt inte vet hur tonlaget ar eller vad folk sager. Sedan kommer vi bada fran ganska sma stallen dar det inte direkt kryllar av 'utlanningar', i alla fall inte pa vintern och da kanner man sig annu mer avvikande.

    Jag koper alltid juklappar till mina foraldrars partners aven fast jag knappt kanner dom, mest for att det ar viktigt att ha en bra relation och visa att jag respekterar och accepterar dom som en del av min familj efter mina foraldrars skilsmassa. Jag vet att det ar viktigt for mina foraldrar att jag uppmarksammar och respekterar deras partners. Min mammas sambo fick en filt av mig med sma renar pa. Och min pappas flickvan fick en drom-fangare jag kopt pa en hantverksbod. Jag glomde kopa nagot alls till min mammas sambo en gang for nagra ar sedan och hon var inte imponerad och jag kande mig skitelak.

    Jag tyckte det var en san uppenbar skillnad pa det min fastman fick och det som alla andra fick pa julafton (som vi spenderade hos min mamma och hennes sambo). Och aven stor skillnad mot vad hans foraldrar brukar ge mig nar jag traffar dom. Darfor blev jag lite orolig att han skulle kanna sig lite utstott, som om han inte var viktig nog att anstranga sig for. Men han forstar att det inte betyder nagot och han ar inte upprord sa denna diskussionen ar inte viktig langre. Han ar inte lika kanslig som jag...

    Om nagon (eller snarare du, maxmamma) fortfarande tror att jag ar en snobb som bara bryr mej om statussymboler sa far du val fortsatta att tro det om du vill.


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • PiaB
    Äldre 8 Jan 19:32
    #48

    Jag tycker inte du behöver förklara dig mer annamolly. Förstår dock att du vill det. Jag önskar att den här tråden fick vara ifred nu. Ingen har rätt att vara elak OAVSETT vad man tycker att trådstarten signalerar, eller vad man tolkar, eller vad man tycker att man läser. Även om jag inte håller med någon har jag ingen rätt i världen att gå till personangrepp, det är så lågt så det finns inte.


     


    Jag försöker att läsa vad som står och inget annat. Och förhålla mig till det och frågan. Inte vad min personliga åsikt i frågan är, om den inte efterfrågas. Ibland funkar det att svara "jag skulle göra såhär" "jag tycker såhär". Men det är aldrig okej att attackera folks karaktär eller tillskriva dem egenskaper som man bara kan läsa in genom en tolkning av ett inlägg på nätet.


  • maxmam­ma
    Äldre 8 Jan 21:24
    #49

    Detta inlägg är menat för annamolly. Nu när du förklarat lite mer om din o din blivandes bakgrund, hur olika seder ser ut i det land han är från o hur din mammas åsikter o tankegångar ser ut o hur du försöker få allt att fungera trots kulturkrockar så kan jag bara säga att: jag ber så mycket om förlåt o inser nu att du är INGEN snobb. Ber alla om ursäkt för mina hårda kommentarer. Jag kan inte vrida tillbaka tiden o få mina kommentarer ogjord men kan erkänna att jag tog helt fel på annamollys personlighet. Jag kan bara än en gång säga förlåt mig för min dumhet som tolkade det helt fel. Förlåt annamolly o förlåt till PiaB. Hoppas du annamolly kan ta mitt förlåt för jag menar det verkligen o är så ledsen över min dumhet. Du verkar vara en godhjärtad ömsint härlig blivande brud. Ska lämna dig i fred nu o förstår om du inte vill ha med mig att göra mer. Förlåt mig..,

  • PiaB
    Äldre 8 Jan 22:00
    #50

    Jag kan bara prata för mig själv och jag tar absolut emot din ursäkt maxmamma Stort gjort av dig och det var det jag trodde också med tanke på hur jag lärt känna dig i andra trådar. Kände inte igen ditt beteende i den här tråden och har varit besviken att det inte kom någon ursäkt. Tack


  • Annamo­lly
    Äldre 8 Jan 23:39
    #51
    maxmamma skrev 2013-01-08 21:24:12 följande:
    Detta inlägg är menat för annamolly. Nu när du förklarat lite mer om din o din blivandes bakgrund, hur olika seder ser ut i det land han är från o hur din mammas åsikter o tankegångar ser ut o hur du försöker få allt att fungera trots kulturkrockar så kan jag bara säga att: jag ber så mycket om förlåt o inser nu att du är INGEN snobb. Ber alla om ursäkt för mina hårda kommentarer. Jag kan inte vrida tillbaka tiden o få mina kommentarer ogjord men kan erkänna att jag tog helt fel på annamollys personlighet. Jag kan bara än en gång säga förlåt mig för min dumhet som tolkade det helt fel. Förlåt annamolly o förlåt till PiaB. Hoppas du annamolly kan ta mitt förlåt för jag menar det verkligen o är så ledsen över min dumhet. Du verkar vara en godhjärtad ömsint härlig blivande brud. Ska lämna dig i fred nu o förstår om du inte vill ha med mig att göra mer. Förlåt mig..,
    Sjalvklart accepterar jag din uppriktiga ursakt. Men snalla, tank pa att inte vara sa hard mot dom du inte haller med i diskussioner. Vi lamnar denna traden nu, och later detta bli en bra avslutning! Tack for ditt inlagg, maxmamma. Jag blev glad nar jag laste det. Glad
    2013.06.22 Samos, Grekland
  • maxmam­ma
    Äldre 9 Jan 00:19
    #52
    Annamolly skrev 2013-01-08 23:39:01 följande:
    Sjalvklart accepterar jag din uppriktiga ursakt. Men snalla, tank pa att inte vara sa hard mot dom du inte haller med i diskussioner. Vi lamnar denna traden nu, och later detta bli en bra avslutning! Tack for ditt inlagg, maxmamma. Jag blev glad nar jag laste det. Glad
    2013.06.22 Samos, Grekland
    tack själv annamolly vi lämnar detta nu o så blickar vi framåt mot våra stundande bröllop o jag ska verkligen tänka mig för innan jag säger saker igen.

    tack än en gång för att du hade orken o förmågan att kunna förlåta mig. 
    och jag blev glad när jag fick detta svar av dig.Solig{#emotions_dlg.flower}Hjärta

    kram o många lyckönskningar med ditt o sambons kommande bröllop.
  • Annamo­lly
    Äldre 9 Jan 09:27
    #53

    Absolut, vi lagger det bakom oss nu. Manga lyckonskningar till er ocksa och hoppas brollopet blir toppen! Glad


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • maxmam­ma
    Äldre 9 Jan 14:19
    #54
    Annamolly skrev 2013-01-09 09:27:53 följande:
    Absolut, vi lagger det bakom oss nu. Manga lyckonskningar till er ocksa och hoppas brollopet blir toppen! Glad
    2013.06.22 Samos, Grekland

    Tack du får gärna bjuda på lite bilder osv om hur din o sambons bröllop tar form, vad ni ska ha för mat o kläder ringar osv.  
Svar på tråden Jag ar lite besviken pa min mammas presenter till min fastman...