• Annamolly

    Jag ar lite besviken pa min mammas presenter till min fastman...

    Min fastmans foraldrar brukar ge mig smycken i julklapp och fodelsedagspresent (ibland saker hans mamma haft, ibland nya men alltid akta). Dessutom far jag alltid presenter av hans mostrar och fastrar, till exempel en handvaska eller en klanning. Hans familj har annu mindre pengar an min. Men dom ar Greker och gavor och gastfrihet ar viktigt.

    I ar gav min mamma foljande julklappar till min fastman nar vi kom till Sverige over julen:

    En silikon-pensel man ska ha nar man bakar. Hon gav honom en exakt likadan forra aret som present (inte vid jul).

    En kokbok fran Arla, dar alla recept inneholl Arla-ingredienser som "Arla's kesella med lok och timjansmak", tex. Jag ar ganska saker pa att hon fatt den gratis eftersom hon brukade jobba pa Arla, och det vet min fastman om.

    En helt vanlig Nivea deodorant som man kan kopa vart som helst.

    En helt vanlig burk med har-gele som man kan kopa vart som helst.

    En ask med chokladtryffel som vi sedan sag var pa rea pa den lokala narbutiken.

    Egentligen var det ju ganska manga saker, men jag tror att hon har kopt allting pa ICA nere pa hornet, och det verkade aven fastmannen inse. Det ar inte sakerna eller kostnaden jag bryr mej om, men jag undar hur jag sjalv skulle kanna mig om jag kom till hans familjehem over jul, dar ingen pratar engelska med mig, och sedan fa gavor som verkar signalera "dig kostar vi inte pa vare sig tid eller pengar". 

    Han har inte sagt nagot rent ut men jag tror att han blev lite lessen, speciellt som att jag fick en massa fina klader i present medan han satt dar med sin lilla hargele. Jag vet inte om jag borde be om ursakt till min fastman for min mammas presenter eller lata bli att gora en grej av det?


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Svar på tråden Jag ar lite besviken pa min mammas presenter till min fastman...
  • PiaB

    Maxmamma, jag tycker du ska lugna mer dig lite. Du har rätt till din åsikt och TS till sin men att sitta och tycka synd om TS mamma som har en sådan dotter tycker jag är ett övertramp. Jag läser och läser trådstarten och jag kan inte se att hon skriver att mammans gåvor är snikna och att hon hyllar svärföräldrarnas gåvor till skyarna.


     


    Jag tolkar det som att hon dock tycker att mamman kunde ansträngt sig mer när hon ändå köpte presenter. Som sagt, istället för en massa småsaker kunde hon köpt EN lite mer genomtänkt gåva så fästmannen kanske kände att hon ansträngt sig. Jag ser inget fel i det men alla är olika. Och notera att det är hennes tankar, fästmannen har inte klagat vad jag förstår.


     


    Det är så synd när man läser in ord som inte skrivits. Jag kan förstå att TS känner så med tanke på vad hon brukar få av sina svärföräldrar och det vet ju fästmannen om. Inte konstigt om hon tycker det är pinsamt att han får deo m.m. då. Jag fattar det inte som att hon tycker det är snålt, utan mer att det är jobbigt med tanke på vad hon brukar få.


     


     


  • PiaB
    Aniara4 skrev 2012-12-30 11:20:35 följande:
    Annars säger jag som flera innan, prata öppet med varandra om olika gåvokulturer. Det behöver ju inte bara vara mellan olika länder, det finns ju också stora skillnader mellan familjer. Och kanske anpassa er lite, så att ni i er tur ger dyrare julklappar till hans släkt där det är förväntat, och lite enklare saker till din mamma.
    Det här håller jag med om. Det är inte bara en kulturell skillnad. Det finns många familjer i Sverige som ger väldigt dyra julklappar och det finns de som ger för 100 kr. Bara man är överens så är det väl bra om alla gör som de vill. Vi har slutat köpa julklappar till vuxna för många år sedan och det är vi nöjda med. Däremot måste vi ju förklara det varje gång någon ny är med och firar så inte den kommer med julklappar och vi inte köpt något till den. Och ibland har någon köpt iallafall men då får den ta att den blir utan själv och det har aldrig varit ett problem.
  • VictoriaE
    maxmamma skrev 2013-01-01 15:21:40 följande:
    jag tror ditt inlägg handlar om att ju högre prislapp på gåvan dessto mer uppskattad är personen som ska få gåvan.

    så får man en gåva som är billig o enkel ja då är man inte så betydelsefull för givaren, får man däremot dyra fina gåvor ja då är man mer älskad o uppskattad av givaren.

    nej låt bli att svara, för är man så omogen att man räknar personers betydelse i pengar o pris då har man missat nått.

    och köp  själv om du tycker din morsa är en snikboll, tycker snarast synd om din mamma som har en dotter som tycker sin mor är en snålskata.

    jag är glad att jag inte har dig som dotter med tanke på vad du anser om din mamma.

    Jag skulle personligen aldrig anse att min morsa är en snåljåp bara för att hon inte köper dyrbara gåvor till min sambo.

    och du kan inte vara många år över 20 med den inställningen, som sagt barn kan ha denna inställning men en vuxen kvinna som bara ser till vad saker kostar för o mäta betydelse på mottagaren låter väldigt knepigt.

    VÄX UPP!!!!!!!!!!!!!!!! 
    Jag haller med PiaB- jag tycker att du (maxmamma) ar valdigt, validgt (och det tals att upprepas igen- valdigt) otrevlig, och elak, i dina inlagg mot TS, utan att egentligen ha en anledning. Du har last in nagot mellan raderna som inte stammer, och attackerar TS utan att ha alla fakta. 

    AnnaMolly- just det har med att folk ska dela pa notan i Sverige stor jag mig ocksa lite pa. Kanske har jag varit borta lite lange nu, men jag ar mer van att man tar en "round" i tur och ordning, och sa blir det somehwat jamnt till slut iaf. Annu roligare ar det nar svenskar ska resa utomlands (sag London, da jag anda bor dar), och ska ut till nagon restaurang efter ett affarsmote med sina engelska kolegot. De uppfattar inte det som oforskamt att lata engelsmannen betala om och om och om igen, utan att ens erbjuda att ta notan en gang, men ska samma engelsman till Sverige, ja, da ska det delas till sista kronan- ratt ska ju vara ratt! Perfekt ironi tycker jag.

    Och nej, snalla inga pahopp. Har sagt det har forrut, men sager det igen- jag har dyslexi och skriver pa ett engelskt tangentbord, sa om nagon kanner for att vara elak och gora pahopp pa det jag sager, sa hall det i alla fall borta fran stavningen, tack.
  • maxmamma

    Ser det inte som ett övertramp, hade min dotter haft de tankarna om mig så hade jag sagt att då kan hon fixa o dona med presenter bäst f-n hon vill om inte det jag köpt duger.

    TS satt ju visst o tala om hur bra o fint det var att hennes svärföräldrar gav dyrbara äkta smycken och att det var pinsamt att hennes egen morsa inte ställde upp o köpte dyrare gåvor än det han nu fick

    jag har inte läst in några ord som inte finns. Jag får hoppas du är läskunning PiaB iom att du ända har läst vad hon skrivit.

    Hade det  varit bätte om morsan gett fan i o köpa nått o låtit svärsonen bli helt utan grejjer?? Nä man lär sig vad vilka människor här inne som är vettig o sen finns det de som tycker det är okej att en vuxen kvinna sitter o gnäller om vad  hennes morsa gett den blivande svärsonen i julklapp.

    Sen ska man komma ihåg, det finns en vardag efter julafton som oxå innehåller räkningar som ska betalas o andra utgifter som kostar oxå för att få vardagen att gå runt.

    väljer man att ge gåvor för dyra pengar, vad ska man då leva av efter julafton? springa hos  Soc o tigga o tala om att man sprätte iväg tusenlappar på julklappar så nu har man inga pengar att leva för restenn av månaden året.

    Bara för att TS mamma kanske har lite extra kosing att röra sig med betyder det inte att mamman vill slösa bort massa pengar på julklappar.

    om dyra gåvor inte ligger i mammans natur att ge då får man väl acceptera att det blir billigare grejjer som ges bort även om det råkar vara hårgele o deodorant.

    Nä sitt där ni på era höga hästar, får hoppas ni vaknar en vacker dag o  inser att allt är inte pengar som räknas.

    Vet inte vad ni lever i för värld o vad ni har för bekanta o vad era premisser ligger men ingen i min vänskapskrets skulle sitta på ett forum på internet o gnälla över sin morsas presenter.

    Vi i vår vänskapskrets tycker att det finns mer här i livet än dyra gåvor, hellre en billig men genomtänkt sak än en dyr sak som inte det finns nån tanke bakom. 

  • VictoriaE
    maxmamma skrev 2013-01-01 18:26:10 följande:
    Hade det  varit bätte om morsan gett fan i o köpa nått o låtit svärsonen bli helt utan grejjer?? Nä man lär sig vad vilka människor här inne som är vettig o sen finns det de som tycker det är okej att en vuxen kvinna sitter o gnäller om vad  hennes morsa gett den blivande svärsonen i julklapp.
    Ja, det tycker jag i alla fall. Jag skulle hellre komma till ett hem dar jag blir varmt emottagen med oppna armar (las inte in nagot om pengar), och inte far nagra presenter, an ett hem dar jag far typ halvdanna presenter av typen "Ja, men har far du nagot, for jag kanner mig tvungen". Det ar ju liksom inte pengarna som racknas (vilket du verkar ha hackat fast dig pa), utan just sjalva tanken.
  • VictoriaE
    maxmamma skrev 2013-01-01 18:26:10 följande:
    Vi i vår vänskapskrets tycker att det finns mer här i livet än dyra gåvor, hellre en billig men genomtänkt sak än en dyr sak som inte det finns nån tanke bakom. 
    Du verkar i din helt fel inriktade ilska ha missat vad TS ville saga, men har sitter du och haller med henne i alla fall. Bravo! Helt perfekt ironi pa den har diskussionen.
  • PiaB

    Snälla maxmamma, nu får du ge dig! Varför så vansinnigt arg bara för att alla inte tycker som dig? Så jag måste hålla med dig annars kallas jag icke läskunnig? Moget, väldigt moget! Exakt var någostans skriver TS att svärmoderns presenter är fina och bra bara för att de är dyra? Hon skriver ATT hon får dyrare presenter, inte att det är bättre. Hon konstaterar fakta. Och ber om råd. Och återigen ser jag varför vissa säkert inte törs fråga här på BT, man blir ju halshuggen om man har en "avvikande" åsikt.


     


    Och att jag sitter på några höga hästar förstår jag överhuvudtaget inte var du får ifrån. Att jag ska vakna och inse att alt som räknas inte är pengar. Var kommer ett sådant påhopp ifrån? Du har ingen aning om min ekomnomiska situation och om jag bryr mig om pengar eller inte. Eller hur vi har det i våra kretsar. Som du kunde läsa skrev jag att vi för länge sedan slutat köpa julklappar till vuxna eftersom det känns meningslöst och man lika gärna kan byta ett kuvert med pengar. Även om det bara är en present för 50 kr. Det är ändå pengar som byts.


     


     


  • maxmamma

    om inte annat, kan du inte försöka förklara för din sambo att. morsan ids inte att springa runt på stan o leta julklappar utan man får det man får o då kan det råka bli billiga lättinköpta grejjer och försöka  få honom att förstå att det inte är honom det är fel på bara för att det blev billiga grejjer utan det är bara inte hennes stil o jaga julklappar??

    och istället så kan väl du försöka  överraska honom med nån ny finare sortens skjorta/t-shirt eller vad han nu gillar för kläder? eller nått annat excklusivare som han kanske uppskattar?

    Han kanske blir mindre besviken o kan se genom fingrarna med hennes lättskaffade saker om han vet att hon inte är nån presentjagare?

    för om hon har brist på fantasi så kanske du kan fixa åt honom o få pengar av henne för de utlägg du gör? eller om du har syskon skulle inte de o din mamma kunna gå ihop gemensamt o köpa 1 julklapp men som är lite finare o roligare då så blir det ju inte så fjuttigt?

    Du får väl ta ett snack med din morsa o försöka förklara för henne hur sederna ser ut i Grekland o att  din sambo kanske inte riktigt har förstått att det skiljer sig markant på hur o vad man köper när man bor i sverige o inte utomlands där han är ifrån.

    Bättre o försöka förklara för båda parter om hur olika landsseder ser ut så slipper det bli besvikna truttiga miner när  man har mer förståelse för hur mkt det faktsiskt skiljer sig.

    Men sen att hans syskon o fastrar o mostrar osv ger dig gåvor kan ju inte din morsa göra så mycket åt och hon ska väl ändå inte behöva kompensera för det själv genom att ge i samma utsträckning som de gör?

    Du får nog acceptera att de ger mest o de på din sida ger inte på samma sätt även om du så önskar att de gjorde det.

    och även om de ger billigare saker försök på peka liite fint då att det är helt okej med billigare saker bara det ligger nån tanke bakom den där billiga grejjen , för en billig grejj kan vara nog så betydelsefull för mottagaren om det finns en känsla bakom grejjen.

    och som sagt jag tar hellre emot en bok för 149kr än ett par slalom skidor för 2000kr ddå jag älskar att läsa böcker men inte är lika förtjust i slalom o då blir den där dyra gåvan inte så rolig trots att den kostade mer, jag hade väl inte klagat så men visst hade det varit roligare med nått jag gillar iaf.

    det var som sambon frågade förut, vad jag önskade mig i present, en ny sadel åt hästen eller en ny iphone telefon, jag hade blivit glad för telefonen men ville hellre ha en ny sadel o då betalade han halva kostnaden på sadeln och det gick på 4000kr o jag betalade 4500kr på sadeln, 

    visst en telefon är fin men sadeln gladde mig mer men tyvärr hann jag bara provrida i sadeln 2ggr innan hästen blev sjuk o blev avlivad, jag är fortfarande glad över att han såg till att jag fick det jag önskat mig mest istället för att ge mig nått bara för att ge om man så säger.

    Så visst din morsa kanske gjorde det lätt för sig med att ge dessa enkla ting o visst kanske hon kunde ansträngt sig mer men du får nog acceptera att hon är den bekvämare sortens gåvodonator...Trist men sant!! 

  • Annamolly

    Tack Pia B och Victoria E. Det ar inte kul nar man har ett dilemma och soker hjalp pa forumet och sedan blir anklagad saker man inte har skrivit, av nagon som verkar har last mellan raderna med stor entuseasm och blivit provocerad till tusen av saker man inte ens har skrivit.

    Maxmamma: Jag orkar inte forklara an en gang vad det egentligen var jag menade eftersom jag tycker det framgar redan av diskussionen ovan. Dina 'rad' ar helt missriktade for det handlar inte om att kopa en storre och dyrare present. Min pappa (mina foraldrar ar skilda, sa det ar tva olika familjer han ska bli accepterad av!) kopte en bok med fina bilder av Svenska landskap, vilket jag tyckte var personligt och fint. Den var inte dyr.

    Det ar jattesvart nar man har en partner som inte talar samma sprak som ens foraldrar, han vet ju inte vad dom sager sa han far ju sin uppfattning om vad dom tycker om honom av annat - till exempel en julklapp som visar att dom har forsokt hitta nagot som passar honom. Eller en kram. Min mamma ar inte nagon kramig manniska medan hans familj ar det. Sa dar ar en annan skillnad. 

    For ovrigt har jag har sett att du bara for nagra dagar sedan skrev ett inlagg under rubriken “Ett STORT tack till er alla här inne på BT!”  www.brollopstorget.se/Forum-1-86/m4254663.html dar du hyllar brollopstorgets medlemmar for den trevliga stamningen och avsaknad av pahopp i forumet, eftersom du sjalv haft daliga erfarenheter fran ett hast-forum dar man agnade sig at personangrepp. Tank lite pa ditt eget bidrag till den goda tonen da! Hur tror du jag kanner mig nar du skriver att jag ar en hemsk dotter och en materialistisk och girig manniska. Sluta med sadant! Det ar inte OK! Vad du an tycker om det jag skriver sa gar det faktiskt att diskutera det pa ett sansat satt dar man inte attackerar en annan persons karaktar.


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • PiaB
    maxmamma skrev 2013-01-01 18:26:10 följande:
    TS satt ju visst o tala om hur bra o fint det var att hennes svärföräldrar gav dyrbara äkta smycken och att det var pinsamt att hennes egen morsa inte ställde upp o köpte dyrare gåvor än det han nu fick

    jag har inte läst in några ord som inte finns. Jag får hoppas du är läskunning PiaB iom att du ända har läst vad hon skrivit.

    Nä sitt där ni på era höga hästar, får hoppas ni vaknar en vacker dag o inser att allt är inte pengar som räknas.

    Nu har jag läst igen och kan inte för mitt liv se var det står att TS tycker det är så "bra och fint att hennes svärföräldrar gav dyrbara äkta smycken och att det var pinsamt att hennes morsa inte ställde upp och köpte dyrare gåvor än det han nu fick".


     


    Däremot känner jag mig fruktansvärt förödmjukad av att bli ifrågasatt om jag är läskunnig och att jag sitter på höga hästar. Det är sådana personangrepp som gör att jag kommer ligga väldigt lågt på det här forumet i fortsättningen. Inte för att jag bryr mig om vad maxmamma tycker om mig men det hör inte hemma på ett civilserat forum.


     


    Vi har alla olika åsikter och det har vi rätt till. Men att gå till personangrepp på både mig och TS är ovärdigt. TS skriker du åt att hon ska växa upp och att hon är glad att det inte är hennes dotter och hittar på en massa saker som hon inte sagt. Ingenstans säger hon att mamman är snål men det spelar ingen roll, du har ju bestämt dig.


     


    Du skriver också något om att vissa tycker det är okej att TS sitter och gnäller över billiga presenter och att du lätt förstår vilka som är vettiga här. Det vettiga vore att kunna diskutera frågan, ska hon prata med sin mamma eller inte göra en stor grej. Hon frågar inte vad vi tycker om hennes tanar och om vi tycker något kan man framföra det på ett snyggt sätt. Att sedan slänga dit att hon inte kan vara mycket mer än 20 år...


     


    Annamolly; varsågod, det var så lite. Jag har oerhört svårt att se personangrepp både på forum och på riktigt. Mobbing är ingenting som hör varken barn- eller vuxenlivet till. Du får ha vilka åsikter du vill. Jag behöver inte tycka lika men det betyder inte att jag har rätt att angripa dig som person. Personligen ska jag passa mig för att svara i trådar beroende på vem som skriver i den. Har ingen lust att bli tillskriven egenskaper bara för att jag kanske inte tycker som majoriteten.


     


    Nu ska jag fortsätta fira min födelsedag. Hoppas jag når ner till fikabordet från mina höga hästar.


     


Svar på tråden Jag ar lite besviken pa min mammas presenter till min fastman...