• Äldre 19 Nov 11:51
    3238 visningar
    16 svar
    16
    3238

    Har du testat LCHF?

    LCHF (Low Carb High Fat) är en omstridd och populär  diet som går ut på att man äter lite kolhydrater och mycket fett. Har du testat den? Och i så fall vad tyckte du om den?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du testat LCHF?
  • Skogus
    Äldre 19 Nov 11:59
    #1

    HAr kört LCHF i sex veckor nu och har nog aldrig mått bättre, dock har inte viktminskningen gett mig önskat resultat... Jag har istället valt att köpa gymkort och dra ner på fettet, hålla mig borta från snabba kolhydrater och äta proteinrikt. Tror det kommer ge bäst resultat!

  • Aniara­4
    Äldre 19 Nov 12:45
    #2

    Började med LCHF i början av 2008, gick ner 30 kilo och blev av med migrän, ledvärk och muskelvärk, IBS:en blev mycket bättre och som bonus slutade jag både snarka och fisa. (Slutade snarka innan jag gick ner i vikt btw, inom ett par veckor.)

    Efter 3½ år trillade jag dit på bröllopstårtan. Jag är sockermissbrukare och klarar inte att äta bara lite. Dessutom var jag väldigt utschasad efter bröllopsplanerandet och tyckte att jag förtjänade att ligga på soffan och äta vad jag ville en vecka. Nu behövde jag ju inte oroa mig för brudklänningen heller

    Som sagt, jag är sockermissbrukare. Nu har det gått ett år, jag har gått upp 25 kilo igen, all värk och migrän är tillbaka, jag är trött och orkar ingenting, och mår skit. Jag vill verkligen inte leva så här, men jag har inte klarat att bryta missbruket än.

    Men jag jobbar på det. Jag vet ju att det inte tar särskilt lång tid innan sötsuget fullständigt försvinner, lugnet sprider sig i kroppet, och godis luktar illa.

  • Kroati­en2013
    Äldre 19 Nov 12:55
    #3

    Har testat, en månad, gick ej ner av det.

  • Aniara­4
    Äldre 19 Nov 13:10
    #4
    Kroatien2013 skrev 2012-11-19 12:55:27 följande:
    Har testat, en månad, gick ej ner av det.
    På en månad hinner man ju inte igenom omställningen ordentligt, oftast behövs det längre tid än så innan man vet om man funkar eller inte, och om man behöver ändra på någonting (LCHF kan ju innebära väldigt olika saker för olika personer).

    Många ger också upp för att de blir så trötta och sega och får ont i huvudet, men det beror också på omställningen. Det värsta brukar gå över på ett par-tre veckor, men musklerna tar längre tid att ställa om så man kan känna sig seg ett bra tag.

    För mig var det i alla fall klart värt det att ta mig igenom den första abstinensen och omställningen!
  • Aniara­4
    Äldre 19 Nov 13:14
    #5

    Kan ju tillägga, för tydlighetens skull, att jag inte tycker att alla måste äta LCHF, och defintivt inte att alla måste äta strikt LCHF. Även om jag iofs tror att alla skulle må bra av att skippa mjöl och socker. Alla trivs inte med det.

    Men för mig och många andra var det det bästa som har hänt mig, så jag hoppas verkligen att jag hittar tillbaka snart!

  • Äldre 19 Nov 13:14
    #6

    Ja! Testade för ett par år sedan och gick ner i vikt och mådde bra. Sedan ramlade jag dit igen. Sockerjunkie! Ska hoppa på det igen efter nyår! 


  • Victor­iaE
    Äldre 19 Nov 13:19
    #7
    Kroatien2013 skrev 2012-11-19 12:55:27 följande:
    Har testat, en månad, gick ej ner av det.
    Samma resultat tyvarr... Funkade inte for mig, men jag tror att det ar olika for alla.

    Jag har varit i nagon svacka dar jag har testat allt, utan att vikten rubbas det minsta (inklusive att max ata 1,600 cal per dag +gym varje dag, ata nyttigt, etc under en manad... gick upp i vikt av det.... suck. Gick da aven upp i vikt nar jag at samma och tranade for en marra.... ar i bra form, men har en "love handle" som jag vill fa bort)
  • Äldre 19 Nov 13:36
    #8

    Jag har aldrig kört LCHF, men vi brukar tänka lite åt det hållet. Typ GI-inspirerat.

    Visst äter vi fortfarande godis och sånt, men vi drar ner väldigt mycket på kolhydraterna både när det gäller mat och godsaker, väljer hellre saker som är feta än söta.

     

  • Äldre 19 Nov 13:43
    #9

    Nej, men jag har faktiskt precis lånat Matrevolutionen på biblioteket för att sätta mig in i vad jag väljer bort. Vissa argument köper jag nämligen inte men eftersom jag bara har läst dem lösryckt ur sitt sammanhang tänkte jag att det är bättre att faktiskt läsa en hel bok så man förstår.


     


    Jag har dock provat stenålderskost och tyckte att jag mådde mycket bättre bara av det. I stenålderskosten plockar man också bort alla snabba kolhydrater men man äter mycket frukt och grönsaker. Man äter heller inga mejeriprodukter. Så jag tänker lite så i vardagen, äter oftast kött/fisk/kyckling, rotfukter/kål och sallad. Jag äter mejeriprodukter dock, men just att inte äta så mycket mjöl och socker tror jag med är nyttigt.

  • PiaB
    Äldre 19 Nov 14:37
    #10

    Jag har testat men är så oerhört sockerberoende så jag klarar inte av avgiftningen. Blir knäpp i huvudet bokstavligen. Jag vet att jag borde fortsätta men det går inte. Så jag försöker äta någon variant av det, eller inte det striktaste. Jag äter kolhydrater till frukost och undviker det resten av dagen om det går. Ska skärpa till mig mer nu då vågen står envist still som en trotsig treåring!


     


    Min bror däremot har nog ätit LCHF i ett år nu och mår otroligt bra. Han började inte för att gå ner i vikt men gjorde det som en bonus. Han har haft olika krämpor som han är helt av med nu. Bl.a. har han alltid haft problem med magkramper utan att vetat vad det är. Nu har han aldrig ont.


     


    Men jag tror att man ska läsa på ordentligt innan man börjar.


  • Aniara­4
    Äldre 20 Nov 10:02
    #11
    snowstars skrev 2012-11-19 13:43:06 följande:

    Nej, men jag har faktiskt precis lånat Matrevolutionen på biblioteket för att sätta mig in i vad jag väljer bort. Vissa argument köper jag nämligen inte men eftersom jag bara har läst dem lösryckt ur sitt sammanhang tänkte jag att det är bättre att faktiskt läsa en hel bok så man förstår.


    Det är en bra inställning tycker jag!
  • Aniara­4
    Äldre 20 Nov 10:17
    #12

    När jag ändå är här vill jag gärna passa på att förtydliga vad LCHF är, eftersom det cirkulerar många missuppfattningar!

    Den första är att man skulle äta väldigt mycket kött, följt av argument kring varför köttätande är dåligt. Men LCHF innebär att man tar bort kolhydrater och ersätter den energin med energi från fett. Annars gäller generella rekommendationer om proteinmängd som för alla andra. Det finns vegetarisk LCHF, även om det blir svårare att komma ner till riktigt låga kolhydratnivåer då.

    En annan är att man inte äter grönsaker. Men man brukar förenklat säga att alla grönsaker som växer ovan jord är ok i varierande mängd, rotfrukter bör man däremot skippa om man ska vara strikt. Broccoli är populärt, liksom lite paprika för c-vitamin. Lite bär kan man också äta ibland.

    Frukt brukar man däremot skippa eftersom det mestadels innehåller en massa socker och inte så mycket vitaminer som folk tror!

  • Aniara­4
    Äldre 20 Nov 10:21
    #13

    Och apropå att inte gå ner i vikt (om man behöver det), här är en tråd med tänkbara anledningar man kan fundera över:
    kolhydrater.ifokus.se/articles/4d716240b9cb462244070a52-olika-anledningar-till-att-man-inte-gar-ner-i-vikt

    Så, nu ska jag sluta bomba tråden! Skäms

  • Makeup­myday
    Äldre 20 Nov 10:28
    #14

    Jag började med LCHF inför min Secret Box-fotografering för att få bort min svullna mage.


    Och jag har faktiskt aldrig mått så bra innan! Ingen svullen mage i slutet på kvällen, jag håller mig mätt emellan måltider (inget småätande) och humöret är bättre.


    Jag har inte märkt någonting på vikten ännu, men det spelar faktiskt ingen roll, så länge magen mår bra så är jag nöjd!


    Sen är jag inte jättestrikt, jag äter frukt och så, men ingen pasta, potatis eller bröd, utan jag försöker äta protein och grönsaker.

  • Bjarne­195
    Äldre 25 Nov 20:17
    #15

    Jag har gått ner 37 kg med LCHF! Höll koll med www.matdagboken.se, bra verktyg där jag ser hur mycket kolhydrater jag faktiskt åt från början! Gud vilket uppvaknande! Hittat den metod som passar mig, har provat mycket. Tro mig!

    Här hittar ni inspiration: www.matdagboken.se/&PageID=86

  • Aniara­4
    Äldre 26 Nov 11:32
    #16
    Bjarne195 skrev 2012-11-25 20:17:34 följande:
    Jag använde minmat.net när jag registrerade i början, funkade också mycket bra.
Svar på tråden Har du testat LCHF?