Miss Secret skrev 2012-10-04 15:53:11 följande:
Jag har inte alls låst fast mig vid fallskämshopp, mycket för att det inte kan bokas ett datum på sommaren och veta 100% att det går att genomföra just då. Därför är det "bara" en dröm MEN poängen med att ha något udda inslag har jag kvar i mina planer.. men det är just den grejen som är svårt att komma på.
Många förslag är kanske mer inriktade på att man har bjudit in gäster eller åker till fjälls och det är inte tanken, utan jag och <3 ska kunna göra detta utan att åka toklångt.
Angående om någon VF är ledig de datum vi funderar på eller ej har jag heller inte frågat om, det är redan löst (så vida det inte uppkommer något i vägen, känner annars en präst som kan ställa upp dygnet runt så det är löst.. ni kan vara lugna) och jag har inte skrivit om det för jag inte funderar över det utan vill ha tips på det jag skrev, inget annat =)
I princip alla förslagen går att göra helt utan gäster. Varför måste ni ha gäster för att åka till fjällen? Det går att ha ett pampigt kyrkbröllop med slottsmiddag och dans utan gäster. Det valet har man helt själv. Det ni måste ha är en godkänd hindersprövning, en vigselförrättare och två vittnen. Allt utöver det är egentligen bara "lullull".
Och det med att ni har en vigselförrättare är inget du delat med dig, därför är det inte så konstigt att det kommer upp en som sak i tråden, att det kan vara bra att ha en vigselförättare bokad. Att ni har en präst som kan ställa upp när som helst gör ju att tex en midnattsvigsel (ni kanske ändå inte vill ha det, det var bara ett förslag), även på en vardag, kan vara möjligt. Trots att du tidigare i tråden skrivit att då måste ni hitta någon som ställer upp att viga er då och att det kan bli svårt. Du har också skrivit att du inte vill ha ett kyrkligt bröllop, för oavsett om ni känner prästen i fråga eller inte, så finns det ju vissa inslag som måste vara med då, tex två psalmer. Det lät på dig tidigare som att det inte var ett alternativ.
Du har fått massor av bra tips och inget faller dig i smaken, det är helt okej. Det måste kännas rätt för er, för det är erat bröllop. Det har bara låtit på dig som att det är fallskärmshoppningen som varit den största drömmen och att då välja ett bröllop till sommaren, då det kanske kan vara möjligt att genomföra, är det så konstigt att man föreslår det? Det är ju för att vara snäll, inte för att vi här inte vill att ni ska gifta er i vinter.
Vi försöker hjälpa dig och det är väldigt tråkigt om du inte kan se det så. Det är bara det att det har låtit på dig tidigare i tråden som att ni inte har någon vigselförrättare bokad och då är det bara ett snällt och praktiskt tips att börja i den änden, så ni inte hittar en vigselplats och sedan faller allt i stöpet pga att ni inte hittar någon vigselförrättare. Och även om ni har en präst som nu kan ställa upp, så kanske inte den personen kan ställa upp om ni väljer att åka iväg till en annan stad och gifta er?
Ni får nog dock börja tänka i banor som vad är viktigast, att ha en ovanlig vigselplats eller faktiskt bli gifta. Alltså, boka en vigselförrättare ett visst datum och bestämma att ni tex gifter er i stadshuset ifall ni inte lyckas hitta en ovanlig vigselplats. En plan B helt enkelt. Sedan fortsätter ni leta efter den där speciella platsen för er och hoppas att ni lyckas hitta den före det bokade datumet.
Alternativt leta efter rätt plats/aktivitet, bokar en vigselförrättare när ni hittat den platsen och eventuellt då får vara beredda på att bröllopet blir senare än ni hade tänkt er. Att ni får skjuta på det lite. Det är ju inte ovanligt att folk gör så, det är inget fel med det.