• Miss Secret

Tips på ovanligt inslag på bröllop...

Hejsan

Här har ni en ny medlem som är grönis inom detta. Jag och min M2B planerar ett vinterbröllop med borglig touch. Hade det varit möjligt hade jag mer än gärna vigt mig i samband med ett fallskärmshopp och sedan firat med de närmsta vännerna och familjen med middag/fest.

Men nu är fallskärmshopp kanske inte det mest optimala i december månad. Någon som har någon fräck idé vad man kan hitta på...? Tipsa om vad som helst, för huxflux kanske du besitter den idén vi inte kan komma på =)

• Svar på tråden Tips på ovanligt inslag på bröllop...
  • daniiel

Viga er på skoter? Åk på skotersafari och gör slag i saken :) Eller midnattsbröllop? Går ju visserligen att ha året runt, men extra mysigt på vintern med facklor och marshaller. Nu är väl kanske inte isarna att lita på riktigt i december, annars hade en vigsel på skridskor kanske varit något. På toppen av en slalombacke? Och nu tänker jag någon stor backe i fjällen och sedan åka slalom/snowboard ner. Ishotellet i Jukkasjärvi? De har ju en iskyrka, men man kan ju öven vigas borgerligt där. Det byggs ju upp i december, så beroende på när i december ni vill gifta er, så bör det ju gå.

• Miss Secret
    daniiel skrev 2012-10-02 23:10:18 följande:
    Viga er på skoter? Åk på skotersafari och gör slag i saken :) Eller midnattsbröllop? Går ju visserligen att ha året runt, men extra mysigt på vintern med facklor och marshaller. Nu är väl kanske inte isarna att lita på riktigt i december, annars hade en vigsel på skridskor kanske varit något. På toppen av en slalombacke? Och nu tänker jag någon stor backe i fjällen och sedan åka slalom/snowboard ner. Ishotellet i Jukkasjärvi? De har ju en iskyrka, men man kan ju öven vigas borgerligt där. Det byggs ju upp i december, så beroende på när i december ni vill gifta er, så bör det ju gå.
    Midnattsbröllop har jag haft funderingar på tidigare men kanske svårt att få ihop 12-12-12 (en onsdag). Alternativet är att flytta datum till den 12-11-10 som är en lördag. Men frågan är på själva upplägget då vi har småbarn och vi inte vill göra för stor grej av det. Har egentligen inte lust att säga något om det för släkt och vänner förrän efteråt men..., åh.. ja vet inte. Fasiken va svårt...

Ska vi köra 12-12-12 måste vi göra det i stan vi bor men tar vi 12-11-10 kan man fundera på alternativ där man åker iväg någonstans inom rimligt avstånd och sedan ta festen helgen efter eller nåt sånt, inte ett måste att ha festen samma dag. Jukkasjärvi känns lite långt ifrån... Bor efter Norrlandskusten.
  • Chicita

"borglig touch" ?

Hur menar du då?
    Kyrkligt men utan präst eller?
    Det kan påverka vilka saker jag hade föreslagit nämligen...

Men ja daniiels förslag är bra Glad 

• Miss Secret
    Chicita skrev 2012-10-02 23:31:31 följande:
    "borglig touch" ?

Hur menar du då?
    Kyrkligt men utan präst eller?
    Det kan påverka vilka saker jag hade föreslagit nämligen...

Men ja daniiels förslag är bra Glad 
    Jag tänkte borglig vigsel med VF, ej präst.

ska man köra midnattsbröllop gäller det att hitta en VF som ställer upp på den udda tiden (ej kontorstid)...  Visserligen kan man kanske köra tidigare på dagen om det har hunnit bli mörkt men frågan är vart man då ska hålla till utan att få massa åskådare... vill bara ha två vittnen.
  • Miss Secret

Vi har skickat in hinderprövningen idag... Vi har inga planer på att dra ut på själva vigseln utan vill ha det så enkelt som möjligt... att köpa nån klänning eller dyligt kanske blir aktuellt men att stå där i vardagskläder känns lite väl simpelt. Har suttit och kollat klänningar bara för att se vad som finns och jag har inte hittat något intressant än, måste liksom hitta den "rätta grejen" först. Så man inte bestämmer sig för att stå ute med marchaller i skiddress (då behöver man ingen klänning:P)

Är sugen på en Weekend nånstans också och viga oss där, men vart åker man med två små barn från Övik/Umeå... stockholm hehe. Gah!

• daniiel

Det är klart att ska ni viga er en onsdag, så det bli svårt att åka iväg någonstans och även ha midnattsbröllop. Ni kan inte vigas hemma då? I trädgården eller liknande?

Vart bor ni? Jag tänker att det kanske finns folk här som är bekanta med området och kan ge tips :)

• SaraJoakim

Haha jag har just idag suttit o kikat på Scandic's erbjudande "hela helgen mys". 
    Du skriver att ni måste va i stan och inte vill göra en stor grej bl.a. pga barnen. Så kanske ska ni ha ett litet mysigt bröllop på onsdagen och sen på torsdagen checka in för hela helgen mys? Det är en weekend från tor-sön. De är ett familjeanpassat erbjudande så vill ni inte lämna fröna hemma är det enkelt att ta med dem :) 

Jag gillar idén med midnattsbröllop!! Ohhh! Nu vill jag ha middag o mingel först, sen midnattsbröllop med efterföljande fest istället! Tänk vad mysigt!

Annars kan ni ju alltid

Hyra en flygtur och låta VF viga er i luften Bli vigda på platsen ni möttes? - om det så är buss #4 i staden XXX.. dom kanske kan sätta in en extrabuss för er i 20 minuter så ni slipper pendlare som åskådare :p inget är omöjligt! Vigas i en cool carusell på Liseberg, jag är säker på att ni skulle kunna få dispens för de med, och andra kommer ju inte ha särskilt stor koll på vad som händer. Åka hundspann och viga er ute på fjället Scooter var en bra idé Kanske har ni ett favoritmuseum eller ngt som symboliserar något ni verkligen är intresserade av tillsammans och kan gifta er där? Nej usch vad svårt det är när man inte känner er..! Jag gillar hundspanns idén men då måste ni lämna stan. Flygturer är lättare att få till centralt. De andra var mest kul och udda :p
  • SaraJoakim

Ni skulle kunna viga er vid vattnet och om det är kallt nog - ute på isen med marshaller och skridskor! :D

• daniiel
    SaraJoakim skrev 2012-10-03 00:56:57 följande:
    Bli vigda på platsen ni möttes? - om det så är buss #4 i staden XXX.. dom kanske kan sätta in en extrabuss för er i 20 minuter så ni slipper pendlare som åskådare :p inget är omöjligt!
    Det tänkte vi göra, men de vägrade hyra ut lokalen till oss, för de hyr inte ut till privata evenemang och det går inte att vara utanför, för precis utanför går E4an (vägen alltså). Jag tycker det var jättesynd, för det hade varit perfekt lokal för både vigsel och middag/fest. Nåja, ett väldigt bra förslag är det iaf tycker jag :)
  • Chicita
    Miss Secret skrev 2012-10-02 23:36:22 följande:
    Jag tänkte borglig vigsel med VF, ej präst.

ska man köra midnattsbröllop gäller det att hitta en VF som ställer upp på den udda tiden (ej kontorstid)...  Visserligen kan man kanske köra tidigare på dagen om det har hunnit bli mörkt men frågan är vart man då ska hålla till utan att få massa åskådare... vill bara ha två vittnen.
    Aha... Du vill alltså ha en borgerlig vigsel helt enkelt Flört men med en twist på själva upplägget.

Om VF går med på det så kanske ni kan hyra skoter och åka iväg någonstans. Det behöver ju inte vara något stort turistställe.
    Det finns ju inga garantier för att det är folkfritt mitt i natten heller på dom lite mer besökta platserna liksom.

Apropå barnen. Det finns ingen annan anledning till att ni kan behöva vara barnlediga en kväll mitt i veckan? För då kan ni ju ge det som förklaring först till de som brukar sitta barnvakt.

Datumet 121212 är jättepopulärt och säkert superuppbokat, så chansen finns att ni inte kan få någon VF att åka iväg någonstans med er eftersom att denne då kanske inte kan ta åt sig andra vigslar den dagen. 
    Så ni kanske ska leta efter ett udda ställe som ligger väldigt centralt.
    # Kan ni få något favoritcafé att öppna 30 min tidigare på morgonen för er och vigas där - och sen ta bröllopsfikat efteråt med vittnena Flört  (funkar kanske lika bra med en restaurang, men senare på dagen i så fall då)
    # Eller varför inte vigas i en biltvätt (i en bil)
    # I en tom biosalong
    # I en affär ni gillar före/ efter stängning
    # I simhallen (oftast tränar klubbarna före eller efter stängning så ni kanske kan få komma in och vigas innan dom börjar träna)

Vilken plats ni än väljer så kommer den att ha en speciell betydelse för er. Det behöver inte vara uppenbart (som ett hotellrum eller en vacker sal någonstans) utan kan vara något som egentligen är fult och trist men som har betydelse för er.
Svar på tråden Tips på ovanligt inslag på bröllop...