• Äldre 19 Sep 08:56
    6056 visningar
    20 svar
    20
    6056

    Han är emot allt!

    Jag behöver skriva av mig och om det finns någon där ute som också har liknande problem så dela gärna med er, eller är jag den enda med en sådanhär kille?
    Jag planerar massa inför vårt bröllop som är först i juli 2013. Men min kille bromsar ner mig hela tiden och allt jag hittar på säger han nej till. Här kommer några exempel:
    Jag vill att det ska vara ett romantiskt bröllop med mycket rosor -han tycker det är för kitchigt.
    Jag vill ha ett hjärta på save the date kortet -han tycker det är för "cheesy"
    Jag vill ha toastmaster/toastmadam -det vill inte han.
    Jag vill fotas innan vigseln eftersom gästerna annars får vänta efteråt -han vill att vi gör det efter vigseln.
    Jag vill ha serveringspersonal -han vill ha buffé.
    Jag letar inbjudningskort -han skrattar åt mig för att han tycker det är för tidigt.
    Jag blir galen, arg och framförallt jätteledsen -han tycker jag är en bridezilla.

  • Svar på tråden Han är emot allt!
  • sirifr­edde
    Äldre 19 Sep 09:02
    #1

    Jag tycker du ska sätta dig ned och diskutera med honom hur han har tänkt det och säg att du känner dig oerhört kränkt. Jag tycker bägge skall vara med i planeringen annars så är det ju inget nöje.Låter som han är lite anti det här med bröllop inte för att va elak men ja tolkar det så. Bara fråga om du vill ha svar på något./ Blivande fru W

  • Äldre 19 Sep 09:06
    #2

    Tack för ditt svar. Jag håller med helt och hållet, känns som att han inte vill ha något bröllop. Jag har frågat flera gånger och han säger att det inte är sant, men att han inte anser att man behöver börja planera så tidigt. Hade varit underbart om vi kunde göra allt tillsammans, men jag tänker inte vänta till 5 månader innan bröllopet för då blir det stressigt.

  • sirifr­edde
    Äldre 19 Sep 09:08
    #3

    Jag tycker att du ska ta dig tid att i lugn och ro sätta dig ned o prata med honom. Jag o min mb2 kompromissade... Det gick mkt bra...=) Hoppas det löser sig


    Ri 2013 skrev 2012-09-19 09:06:17 följande:
    Tack för ditt svar. Jag håller med helt och hållet, känns som att han inte vill ha något bröllop. Jag har frågat flera gånger och han säger att det inte är sant, men att han inte anser att man behöver börja planera så tidigt. Hade varit underbart om vi kunde göra allt tillsammans, men jag tänker inte vänta till 5 månader innan bröllopet för då blir det stressigt.
  • Äldre 19 Sep 09:09
    #4

    Att ni inte är överens om vissa saker är något som ni får sätta er ner och diskutera. För så är det, ni är ju faktiskt två olika människor så det är inte konstigt att man har olika åsikter. Ett tips kan var att diskutera fram vad som är viktigt vför vad och en av er och kompromissa om resten.


     


    När det gäller att han skrattar åt dig om inbjudningskorten (vilket jag inte tycker är schysst) så tror jag det kan finnas en förklaring där också. Det kan faktiskt vara så att han helt enkelt tycker att det är gott om tid kvar till bröllopet och därför inte inser att vissa saker kan vara bra att planera långt innan. Min m2b har ju svårt att bestämma vad han ska göra under en vanlig lördag förrän tidigast fredagkväll liksom ;) Och så kanske han helt enkelt inte är så intresserad av detaljer på kort, dekorationer etc.


     


    Hur som helst tycker jag att nu borde sätta er ner och prata om det här. Du ska ju inte känna dig ledsen!

  • Aniara­4
    Äldre 19 Sep 09:09
    #5

    Ni behöver sätta er ner och prata igenom vad som är viktigt för er och vad ni kan kompromissa om! De flesta killar verkar inte riktigt förstå att man faktiskt måste planera vissa saker långt i förväg. Så börja med en tidsplan för olika beslut. Det som behöver bestämmas nu är kyrka/vigselplats, förrättare/präst och festlokal. När de sakerna är bokade kan ni chilla ett tag - ja, du kan förstås leta klänning under tiden, det kan ta tid och är något som han inte behöver engagera sig i!

    Om det är så att du pratar om bröllopet ofta och han tycker det blir för mycket, så boka ett möte med varann när ni ska sätta er ner och prata igenom hur ni vill ha det, och så säger du inte ett ord om det under tiden. Be honom att tills dess tänka igenom hur HAN vill ha bröllopet, vad som är viktigt för honom, och hur han tänker kring det. Har han inga egna förslag men inte vill ha dina så måste han motivera sig och tala om hur han skulle vilja ha det istället. Gör en lista på alla beslut som ska fattas (som dem du räknar upp ovan) och diskutera igenom ett i taget med alla argument för och emot. Och glöm inte att sätta en budget och räkna så att ni får in allt ni tänker er i den, det kan bli dyrare än man tror i slutänden!

    Självklart kommer du att behöva kompromissa om en del saker, du har säkert tänkt och drömt om det här länge och har en bild av hur du vill att det ska vara, men ni är ju två som gifter er och han måste också kunna känna sig glad och bekväm på bröllopsdagen! Så tänk igenom dina idéer lite och känn efter vilka som verkligen är nödvändiga för dig och vilka du kan tänka dig att kompromissa med.

  • Aniara­4
    Äldre 19 Sep 09:13
    #6

    Oj, vad många svar det kom medan jag skrev! Jag vill bara lägga till att jag tycker inte du ska säga att du känner dig "oerhört kränkt", för då har man verkligen tappat proportionerna på vad en kränkning är! Däremot bör du förstås säga att du blir ledsen av hans inställning och att det inte är ok att han skrattar åt dig.

  • maxmam­ma
    Äldre 19 Sep 16:32
    #7

    förlåt om jag lägger in ett par frågor som inte direkt har med ämnet att göra men vad betyder: cheesy och kitchigt?

    jag är helt hopplöst rudis på såna uttryck, har sett dem i andra trådar oxå men mitt lilla huvud fattar inte vad det betyder.

    Kanske jag som är gaggig o gammal o omodern??

  • Äldre 19 Sep 16:40
    #8
    maxmamma skrev 2012-09-19 16:32:46 följande:
    förlåt om jag lägger in ett par frågor som inte direkt har med ämnet att göra men vad betyder: cheesy och kitchigt?

    jag är helt hopplöst rudis på såna uttryck, har sett dem i andra trådar oxå men mitt lilla huvud fattar inte vad det betyder.

    Kanske jag som är gaggig o gammal o omodern??
    Enkelt sett kan man översätta det till "billigt och smaklöst"
  • Äldre 19 Sep 16:47
    #9

    Till TS

    Jag håller med många andra. Sätt er ner och prata, men prata inte bröllop hela tiden med blivande maken.
    Prata av dig här om du inte har andra som är lika ivriga.
    Gör upp en "planerings-lista" (eller kopiera den som du hittar här på BT eller andra ställen".
    Förbered dig innan ni ska prata bröllop så du kan förklara varför ni kanske måste beställa inbjudningskort "nu" (det är en viss leveranstid osv). 

  • Anneli­256
    Äldre 19 Sep 16:57
    #10

    Jag har inte läst igenom allas svar men jag förutsätter att han också vill gifta sig. Vi började också planera långt i förväg, det var mest jag som skötte planeringen i början. Ringde och boka kyrka osv han följde med och tittade på lokalen och var delaktig på så sätt.


    Det handlade helt enkelt om att han tyckte att mycket av mitt planerande var för tidigt. Dessto närmre vi kom desto mer aktiv blev han.


     


    Min väninnas man var dock inte delaktig alls utan svarade bara det fixar du så bra gomman.


     


    Det beror helt och hållet på vad din blivande är för typ av person, han kanske gör saker i sista stund. Du kan ändå göra sådant som att tex titta på klänningar och även inbjudningskort ska ni beställa eller göra själv? vad kommer det att kosta ung? och hur lång är leveranstiden?


     


    Toastmadame/ master är för mig oumbärligt om man har många gäster. I ett mindre sällskap kanske det inte behövs.


     


    Mitt tips är ställ dig frågan hur din blivande är när det gäller andra saker. Beroende på svaret så tycker jag du ska prata med honom och det ger dig också en vägledning i hur du ska lägga fram ditt samtal. Ni kanske redan nu ska dela upp ansvarsområdena? Det gjorde vi- jag höll på att bli tosig när han inte hade gjort "sina" saker i vad jag tyckte var rimlig tid. Men det blev färdigt och till belåtenhet även om jag hade gjort det tidigare. Du kan ju börja med att förklara hur ledsen du blir av vad du upplever som ointresse från hans sida. Det behöver ju inte alls vara menat så, utan bara att han helt enkelt tycker det är för tidigt och inte förstår vikten av att vissa saker behöver göras i tid.


    Som någon nämnde ett tidschema och kanske en budget är en bra start, givetvis lokal och kyrka om ni tänkt något ställe som är populärt.


     


    Lycka till.

  • majfli­cka
    Äldre 19 Sep 17:15
    #11
    Aniara4 skrev 2012-09-19 09:13:09 följande:
     Jag vill bara lägga till att jag tycker inte du ska säga att du känner dig "oerhört kränkt", för då har man verkligen tappat proportionerna på vad en kränkning är! Däremot bör du förstås säga att du blir ledsen av hans inställning och att det inte är ok att han skrattar åt dig.
    Instämmer! Lycka till TS! Ni har mkt roligt framför er!
  • PiaB
    Äldre 19 Sep 17:18
    #12

    Jag har turen att min blivande har överlåtit planerandet med varm hand åt mig. Jag gör det gärna själv även om han såklart vill veta vad jag planerar och är han helt emot något så kompromissar vi.


     


    Men om det är viktigt för dig TS, att ni gör det tillsammans så kan jag bara säga som de andra. Prata om det. Var tydlig med att du blir ledsen eller besviken över hans ointresse. Och att det inte är ok att skratta åt dig, definitivt inte. Han behöver inte tycka som du, men skrattar gör man inte.


     


    Det låter ju som att han har tankar om hur han vill ha det eftersom han ratar dina förslag. Har han talat om hur han vill ha det? Hur tänker han att det ska flyta på utan toastmaster/madame te.x? Vill han ha bufe på restaurang eller ska han laga all mat själv eftersom ni inte behöver planera det enligt honom?


     


    Lycka till och var övertydlig och rak


  • Äldre 19 Sep 21:31
    #13

    Två saker - han kan inte bara rata dina förslag utan att komma med några egna. Säg det! Det får jag påminna maken om ibland, att om han inte gillar mina förslag får han komma med egna bättre, jag kommer inte med dem.

    Dessutom, du kommer inte få allt du vill ha. Du kommer också att få kompromissa och lyssna på vad han vill och hur han vill ha det.

    Det var ju att planera tillsammans du ville, väl?  

  • Annamo­lly
    Äldre 19 Sep 22:36
    #14

    Alltsa killar inte sa intresserade av sant har. Min blivande ar verkligen jatte ivrig over att vi ska gifta oss, han brukar saga saker som: "Nasta ar vid den har tiden ar vi gifta!" Daremot ar han inte speciellt engegerad i planeringen. Vi satte oss ner och gjorde ett excel-blad med budget och grejer i Juli (vi gifter oss i Juni nast ar) och da tog han over lite (det var hans bossiga sida som kom fram!) men i ovrigt tar han inte upp saker om planering om inte jag gor det. Nar jag sager saker lyssnar han men han verkar tycka att det ar battre att jag planerar detaljerna. Han verkar aven tycka att det ar for tidigt att gora nagot riktig planering. (Det ar ju bara 8-9 manader kvar sa det ar inte sa tidigt!)

    Forsok ha lite perspektiv pa det hela. Bara for att han inte ar intresserad av smadetaljerna sa betyder inte det att han inte ar jatteglad over att ni ska gifta er! 

  • Äldre 19 Sep 22:48
    #15

    Tack ALLA för era svar. Det har verkligen hjälpt och jag blir nästan rörd av att ni engagerar er. Jag ska prata med honom igen!

  • Äldre 19 Sep 23:20
    #16

    Har du lyssnat på vad han vill för jag får känslan av att, just som han säger, du är en bridzilla :) som andra har sagt: prata med varandra och kompromissa. det är vad alla förhållanden handlar om...

  • Äldre 20 Sep 08:23
    #17

    TheD: Hmm jag känner mig inte som en bridezilla, jag vill bara göra allt tidigt. Men det kanske är vad en bridezilla gör? Mitt problem är inte att han har egna asikter.. som en annan skrev handlar det om att han säger nej till allt men inte kommer med egna förslag och sättet han gör det pa är inte jättetrevligt.

    han säger att det inte är lätt att planera "för tidigt" eftersom han gör allt i sista minuten. sa vi ska iaf ordna det som behöver ordnas nu, och senare ska vi diskutera detaljer lite mer, och han lovar att göra det pa ett vuxet sätt och inte skratta at mig.
    Och ja, jag ska prata mindre med honom om planeringen när det kommer till detaljer och kanske sätta ut en dag ibland när vi har ett litet "möte".

  • Annamo­lly
    Äldre 20 Sep 09:37
    #18

    En grej till som kanske hjalper dig att forsta honom lite: Till och med jag (som ar pa BT varje dag och tanker pa mitt brollop varje dag) kan fa sana dar stunder av mini-panik da jag kanner att ojda, brollopet loper ivag och far ett eget liv, det handlar inte bara om oss, var karlek och vart framtida aktenskap utan en massa olika viljor i familjen, potentiella konflikter mellan olika manniskor (inte oss sjalva) och utgifter. Detta betyder ju INTE att jag har nagon tvekan om att jag vill bli gift med min blivande, jag drommer om det varje dag! Men det ar mojligt att bli lite radd for hur brollopet liksom blir en separat grej fran aktenskapet, och styrs av sa manga andra an en sjalv. Det har INGET med nerver eller kalla fotter att gora alls. Sa tro inte det.

  • Läckö
    Äldre 10 Oct 21:46
    #19

    Era problem handlar om att ni har olika värderingar kring vad som är okay och inte
    Vad som är fult och fint.

    Jag tycker du som hans wife2b skall fråga honom vad han tycker är okay och inte
    och vad han tycker är fult och fint.

    Fråga honom vad han känner när rosor och hjärtan kommer på tal...

    Utforska var ni har varandra i detta och låt detta uforskande och er nyfikenhet på varandra
    leda er rätt i era val inför bröllopet

     

  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 10 Oct 21:56
    #20
    Ri 2013 skrev 2012-09-19 08:56:35 följande:
    Jag behöver skriva av mig och om det finns någon där ute som också har liknande problem så dela gärna med er, eller är jag den enda med en sådanhär kille?
    Jag planerar massa inför vårt bröllop som är först i juli 2013. Men min kille bromsar ner mig hela tiden och allt jag hittar på säger han nej till. Här kommer några exempel:
    Jag vill att det ska vara ett romantiskt bröllop med mycket rosor -han tycker det är för kitchigt.
    Jag vill ha ett hjärta på save the date kortet -han tycker det är för "cheesy"
    Jag vill ha toastmaster/toastmadam -det vill inte han.
    Jag vill fotas innan vigseln eftersom gästerna annars får vänta efteråt -han vill att vi gör det efter vigseln.
    Jag vill ha serveringspersonal -han vill ha buffé.
    Jag letar inbjudningskort -han skrattar åt mig för att han tycker det är för tidigt.
    Jag blir galen, arg och framförallt jätteledsen -han tycker jag är en bridezilla.

    Känns som det är lite mycket JAG vill och inte vad NI vill. Kanske dags och sätta er ner och prata igenom vad för sorts bröllop NI vill ha, sen får man kompromissa helt enkelt! När man är två personer så kan man inte bara få vad den ena vill. Sätt er och gör en tidsplan så även din kille får en klar bild av tiden som behövs för att planera.


    Till buffe kan man ha serveringspersonal som plockar undan tallrikar och fyller på glasen t.ex.. så finns enkla sätt man kan kompromissa på istället för jag vill detta och han vill inte.

Svar på tråden Han är emot allt!