• 120804

Alla borde överväga att gifta sig i smyg!!!

Jaaa ni, var ska jag börja. Som ni ser på mitt nick här så är vårt bröllop/vår vigsel på lördag. 

Vi kan känna att vi skulle gift oss i smyg i stället för att med stor glädje dela med oss av nyheten att vi skulle gifta oss, detta berättade vi för vänner, bekanta och kollegor för ca 4 månader sedan.

Hur som helst, vi har valt att ha en liten vigsel och endast lunch efter, och bara våra föräldrar och våra syskon är bjudna. Men vi tänkte väl att alla andra, som inte är bjudna, kan väl glädjas med oss ändå? 

- Kollegor, vänner och mer avlägsen släkt har surat för att de inte får komma. De har snackat skit bakom ryggen på oss sinsemellan sen vi berättade att vi skulle gifta oss. Viss avlägsen släkt har sagt till min mor att de är jätteupprörda för att de inte får komma. 
    - De gäster vi bjudit har krävt att få veta, och tjafsat om, bordsplaceringen (?)
    - Vi hade avtackat oss möhippa och svensexa. Möhippan har det varit ett jävla tjat om att få ha, suck, men det lyckades vi avstyra. Igår kväll ringde en kompis till min m2b och sa att "nu blir det svensexa på torsdag kväll", TVÅ DAGAR FÖRE BRÖLLOPET: Jag blev helt jävla galen och sa åt honom att det var väldigt respektlöst att gå emot vår vilja och att han kunde fara åt helvete. Så den svensexan är avstyrd och jag har stött mig rejält med han som ville ha svensexan. 
    - Det har varit stor diskussion bland de bjudna kring hur mycket pengar man ska ge i bröllopspresent, vi önskar oss helt frivilliga bidrag till en resa framöver. 
    - Svärmor är helt förstörd över att hon är så fet och inte hunnit banta innan bröllopet, gnäller över detta. Samma sak med svärfar. 
    - Min mamma har gjort allt för att få reda på hur min klänning ser ut, vilket jag inte vill. 

osv osv osv osv !!!!

Gift er i smyg, säger jag!!!! =( 

Jag har nästan velat avstyra hela skiten, för att flytta på det till hemligt datum då ingen jävel får vara med!!!

• Svar på tråden Alla borde överväga att gifta sig i smyg!!!
  • 120804
    FruStendahl skrev 2012-08-03 10:31:36 följande:
    Åh jag känner samma sak...vill inte skriva varför här men jag har haft ont i magen och gråtit till och från i 3 dagar... 
    Jävla folk det finns! 
    Ojoj, hoppas du har en bit kvar till ditt bröllop så att det kan hinna vända till det bättre! =(
  • 120804
    Drullen skrev 2012-08-03 11:35:00 följande:
    Nu är det inte alltid så att folk vill "glo" bara för snokades skull. Många tycker att det är jättefint med bröllop o vill se lyckliga människor i fina kläder, inget mer med det. Man kan ju inte stänga av hela stan, världen stannar ju inte även om ja tycker att det är vår dag. Ja vet många av min mammas vänner som alltid brukar komma till vigslar med folk det känner/ barn till folk de känner. Nu har vi valt att ha vigsel i sluppgång vilket gör att de inte kommer, ( även om ja sagt att de är välkomna, men det är ju mitt val att tycka o det vill inte alla.) Om ni inte vill ha nån nära er på festen/ middagen så får ni ju hyra hela restaurangen annars kan det väl kvitta om ni känner de som är där eller inte.
    Det jag menar med att glo för snokandets skull är när släktingar jag inte bjudit (och som jag ogillar starkt, och dom vet om det) ska låtsas råka komma förbi just då utanför lokalen vi viger oss och typ "nejmen heeeej hjärtat bla bla GRATTIS" osv och jag ska tvingas antigen le falskt och säga TACK TACK eller säga "jaha, råkade du vara här just NU???"

Eller om kollegor som man vet ska veta allt om alla bestämmer långt innan att de ska gå ner och ställa sig utanför bara för att, visst, säga grattis, MEN vi har ju sagt att vi inte vill ha någon uppståndelse alls och att vi vill ha det litet osv. Var och en som gör så kanske inte tänker som jag, men det kan bli ganska många i slutändan som står där utanför och väntar, kompisar till mig och min m2b, kollegor till oss, avlägsen släkt osv. Det är nog det enda jag har ångest för nu såhär kvällen före.

Jag vill inte träffa folk jag inte bjudit in helt enkelt, i alla fall inte folk som kommit dit med avsikt. Om någon råkar gå förbi med hunden är ju en annan femma... Och nej, hela stan stänger inte för att vi gifter oss =) men jag vill bara bli respekterad i vårt beslut kring vilka vi har bjudit och ej. 

Jag bara ryser vid tanken på min vidriga faster, om hon dyker upp där imorgon och ska pika att "jaha ni har gift er, det har du inte sagt till mig!!" (men hon har hört det genom min pappa) och sånt där. 

Att hyra hela restaurangen blir lite overkill med tanke på hur stor restaurangen är i förhållande till hur få vi är =) Det är lätt att vara efterklok tyvärr =( Antingen skulle vi gift oss i hemlighet med bara två vittnen, eller så skulle vi gift oss typ i min mammas trädgård eller liknande. Då hade vi sluppit det här med andra människor som, som jag tycker, tränger sig på.  
  • Principisessan

jag tror att det ofta blir lite besvikenhet när man gifter sig. Det finns de som upplever att ingen verkar tycka att det är en stor sak att de gifter sig, att de inte verkar bry sig alls. medan andra har släktingar och vänner som mer än gärna kommer med massor av råd och tyckanden om både det ena och det andra. 

Jag tror inte att de flesta är på något av sätten av elakhet, utan för de som engagerar sig massa, helt enkelt för att bröllop kan vara en kul sak att prata om på arbetsplatsen tex. Det är inte varje dag man ändå går på bröllop och framförallt kvinnor har ju en massa drömmar ofta om hur de vill ha sitt bröllop (eller om de redan är gifta, hur de valde att göra).

Mina föräldrar är inte alls sådär eld och lågor över bröllopet som kommer, eller arga över att vi ska ha hemlig vigsel. De är lite mer layed back och skulle förmodligen inte engagera sig alls om inte jag utryckligen bad dem (om vi hade valt en traditionell bröllopsfest vill säga) därmed inte sagt att de menade något illa med sin mentala frånvaro från vårt bröllop. 

Jag tror att det lättaste sättet att inte få en massa kommentarer och tyckanden, är att inte prata så mycket om bröllopet just med dessa personer. Kanske så är dina jobbarkompisar inte de du ska prata med om bröllopet, utan ta det med din blivande eller på BT eller med någon som ska gå på ert bröllop. Ni måst ju inte berätta vart ni ska äta och hur allt ska vara för alla. Då får ni ju mindre åsikter.  

• Principisessan

såg nu att du gifter dig imorgon. Försök släppa det där och ha en fantastisk dag. Även om någon dyker upp, jaja, då får det blir så. Låt inte det förstöra er dag och ert humör. Dagen kommer inte igen och ni får ju varandra.:) 
    lycka till imorgon!  

• FruStendahl
    120804 skrev 2012-08-03 18:42:32 följande:
    Ojoj, hoppas du har en bit kvar till ditt bröllop så att det kan hinna vända till det bättre! =(
    Vi gifter oss nästa Lördag, min m2b är underbar men jag är inte så poppis bland hans släkt och vänner, det börjar dom visa nu..
  • 120804
    FruStendahl skrev 2012-08-03 20:18:54 följande:
    Vi gifter oss nästa Lördag, min m2b är underbar men jag är inte så poppis bland hans släkt och vänner, det börjar dom visa nu..
    Vad tråkigt att höra, och så här nära inpå ert bröllop också. Om det är möjligt så kanske du kan tänka att det är bara vad din m2b:s åsikt om dig som räknas? Inte lätt, jag vet. Om de är sådana personer att de visar ogillande öppet så kan du i alla fall tänka att du är bättre än dem och att du står över sånt tjafs? Kram
  • ajmb
    120804 skrev 2012-08-02 18:55:14 följande:
    Jag förstår ju att folk kommer att titta på oss och se oss, men jag tycker att är man inte bjuden på en tex kollegas bröllop skulle jag aldrig i livet gå dit och tränga mig på, typ. Tränga sig på i mitt fall blir faktiskt om folk tar bussen in till stan, och ställer sig utanför där vi viger oss med syftet att se hur jag är klädd och sminkas osv. Sånt beteende är faktiskt konstigt, tycker jag i alla fall. Snokar-tant-syndromet. Man känner sig synad i sömmarna och blir helt plötsligt om hur upphaussat andra upplever bröllop som, och den upphaussningen ser jag oss inte alls som en del av. 
    Oavsett om det kommer oinbjudna till ditt och din blivandes bröllop i morgon..så...ja ignorera dom och fokusera på din man...och ha en underbar dag i morgon...ops...över midnatt.
    Jag menar senare idag.

Kram  
  • 120804

Håhå jaja, det var mycket som blev bra igår. Så vi är nöjda ändå. Och vi blev ju gifta i alla fall ;) 

Det var som tur var ingen som dök upp som vi inte ville ha där i alla fall.

Men jag antar att inga bröllop är perfekta! 

Vi hade sagt åt alla gäster att vi absolut inte ville bli filmade, det hade vi sagt väldigt tydligt. Vad tror ni två stycken gör? Filmar oss ändå! Gud vad sur jag blev. Jag har blivit filmad hela mitt liv och är så äckligt trött på det!

Den andra lite större besvikelsen är att vi först efteråt alltihopa upptäckte att servisen nog snålat på drickat till våra gäster. Vi skulle betala för faktiskt åtgång, så jag fattar inte varför dom inte ville servera så mycket som möjligt, och alltså då sälja så mycket som möjligt? Konstigt. Många av våra gäster hade bara fått tex brudskål, typ ett glas vin till maten (trerätters), och sen en alkoholfri drink som var en mellangrej. Utöver det så fanns det hela tiden vatten på bordet. Kändes lite snålt mot vissa gäster, fast vi inte alls velat snåla på drickat. Jaja.

På det stora hela så diskuterade jag och min gubbe och kom fram till att vi skulle gift oss på Arlanda istället.  

• Eleya

Herre gud vilken smörja!
    Jag ville också gifta mig litet, men sambon "gammaldags" övertalade mig till et stort med 65 gäster..då får han fan i mig planera osså!
    Enda minuset so far är att min släkt från Ungern inte vill åta sig resan hit och visa sig! Och det är absolut inget ekonomiskt problem, bara besvär med resan, boendet och att de inte får allt serverat..

*Sträva efter att vara tilfreds med livet, så kommer lyckan smygande när du minst anar det*
  • 120804
    majjja skrev 2012-08-05 23:07:23 följande:
    var dagen bra i övrigt då? 
    Ja se mitt inlägg precis ovanför din fråga =) 
  • 120804
    majjja skrev 2012-08-05 23:07:23 följande:
    var dagen bra i övrigt då? 
    Men som sagt - vi skulle gift oss i smyg istället!!!!
  • 120804
    Eleya skrev 2012-08-07 14:26:51 följande:
    Herre gud vilken smörja!
    Jag ville också gifta mig litet, men sambon "gammaldags" övertalade mig till et stort med 65 gäster..då får han fan i mig planera osså!
    Enda minuset so far är att min släkt från Ungern inte vill åta sig resan hit och visa sig! Och det är absolut inget ekonomiskt problem, bara besvär med resan, boendet och att de inte får allt serverat..
    *Sträva efter att vara tilfreds med livet, så kommer lyckan smygande när du minst anar det*
    Ja det var en jävla smörja rent ut sagt. 

Ja, då får faktiskt din sambo planera allt tycker jag. Vi som hade så litet bröllop, bara den planeringen gav nästintill migrän ju.

Spontant tänker jag om din släkt från Ungern, jag som är inte är släktkär, att "gud vad skönt, då slipper du dom" hahah 
  • Principisessan
    120804 skrev 2012-08-07 16:04:51 följande:
    Ja se mitt inlägg precis ovanför din fråga =) 
    jo jag läste det, tänkte mer att det vore kul att höra om det ni var nöjda mer. många lägger ju upp bröllopshistorier här och jag är värsta suckern för dem :) så kul läsning 
Svar på tråden Alla borde överväga att gifta sig i smyg!!!