• 120804

Alla borde överväga att gifta sig i smyg!!!

Jaaa ni, var ska jag börja. Som ni ser på mitt nick här så är vårt bröllop/vår vigsel på lördag. 

Vi kan känna att vi skulle gift oss i smyg i stället för att med stor glädje dela med oss av nyheten att vi skulle gifta oss, detta berättade vi för vänner, bekanta och kollegor för ca 4 månader sedan.

Hur som helst, vi har valt att ha en liten vigsel och endast lunch efter, och bara våra föräldrar och våra syskon är bjudna. Men vi tänkte väl att alla andra, som inte är bjudna, kan väl glädjas med oss ändå? 

- Kollegor, vänner och mer avlägsen släkt har surat för att de inte får komma. De har snackat skit bakom ryggen på oss sinsemellan sen vi berättade att vi skulle gifta oss. Viss avlägsen släkt har sagt till min mor att de är jätteupprörda för att de inte får komma. 
    - De gäster vi bjudit har krävt att få veta, och tjafsat om, bordsplaceringen (?)
    - Vi hade avtackat oss möhippa och svensexa. Möhippan har det varit ett jävla tjat om att få ha, suck, men det lyckades vi avstyra. Igår kväll ringde en kompis till min m2b och sa att "nu blir det svensexa på torsdag kväll", TVÅ DAGAR FÖRE BRÖLLOPET: Jag blev helt jävla galen och sa åt honom att det var väldigt respektlöst att gå emot vår vilja och att han kunde fara åt helvete. Så den svensexan är avstyrd och jag har stött mig rejält med han som ville ha svensexan. 
    - Det har varit stor diskussion bland de bjudna kring hur mycket pengar man ska ge i bröllopspresent, vi önskar oss helt frivilliga bidrag till en resa framöver. 
    - Svärmor är helt förstörd över att hon är så fet och inte hunnit banta innan bröllopet, gnäller över detta. Samma sak med svärfar. 
    - Min mamma har gjort allt för att få reda på hur min klänning ser ut, vilket jag inte vill. 

osv osv osv osv !!!!

Gift er i smyg, säger jag!!!! =( 

Jag har nästan velat avstyra hela skiten, för att flytta på det till hemligt datum då ingen jävel får vara med!!!

• Svar på tråden Alla borde överväga att gifta sig i smyg!!!
  • 120804
    Marjasinus skrev 2012-08-02 13:24:17 följande:
    Utan att veta något om dig eller din familj så känns det som att allt detta du beskriver tyder på ganska infekterade relationer (och kanske lite trasiga människor) i er närhet. Om man inte känner att man kan gå på bröllop p g a sin figur, vill veta vem man sitter bredvid, inte fixar att inte bli inbjuden från ett mindre bröllop, inte fixar att inte få vara med att bestämma m m så är det något som är fel på ett större plan i mina ögon.

Jag vill inte på något sätt förminska din frustration och sorg, men kom detta som en fullständigt chock för er? Det känns som att det kanske borde ha funnits tendenser åt det här hållet lite tidigare. 
    I samhällets ögon så är våra gäster och kollegor/bekanta inte särskilt trasiga, men alla människor här i världen är väl lite knäppa på något sätt, det är min uppfattning. Jag är lite knäpp på mitt sätt, min blivande på sitt sätt, även fast vi har klarat långa utbildningar och har fasta heltidsjobb osv. Infekterade relationer vet jag inte heller, inte innan detta bröllop började planeras i alla fall, men det verkar som att så här stora händelser driver saker till sin spets. 

Jag är halvt chockad, smått trött, men visst har vi sett konstiga utspel förut. 
  • 120804
    LillaEllan skrev 2012-08-02 15:32:00 följande:
    Alla i min närhet har vart jätteintresserade och hjälpsamma! Ingen har klagat eller gnällt och alla har hjälpt till på deras sätt!

Skulle aldrig ilja gifta mig i smyg då man går miste om allt kul att få dela dagen med alla man tycker om. Vi har stor släkt och bjudit ca 75 pers men man kan inte bjuda alla och det förstår folk.

Jag gläds med dig! 

Stort eller litet bröllop, öppet eller hemligt, smaken är som baken =)  
  • 120804
    FruForsmark skrev 2012-08-02 16:10:30 följande:

Men man ber väl inte någon gäst att "fara åt helvete" strax innan bröllopet? och din inställning att "Är det någon som säger eller gör något konstigt då jävlar!", du tror inte att en sådan reaktion från dig skulle förstöra stämningen mer än om en gäst gör bort sig? Ett bröllop kan verkligen locka fram det värsta ur folk, så är det tyvärr. Jag hade inga problem med några förberedeser inför vår stora dag och då hade vi ett tredagars event + smekmånad därefter. Nej det var snarare alla andras kläder, skor och väskor som det var strul med och som jag tålmodigt fick lyssna till :) min mormor t.ex. ... månader av oro för att hitta klänning... jisses.... och jag håller med dig, din blivandes kompis ÄR en idiot men han kanske inte är gift och fattar anspänningarna bakom ett bröllop? Borsta av dig dessa människor issues och se till att ha trevligt, det blir inte mer än man gör det till själv. Lycka till!

Nej man ber inte någon gäst fara åt helvete 4 dagar före bröllopet. Han som jag bad fara åt helvete är inte gäst på vårt bröllop. Hade någon av gästerna betett sig lika illa som honom så hade jag uttryckt mig mer diplomatiskt, men tagit i lika mycket eftersom jag inte hade varit mer besviken och arg bara för att han/hon hade varit en bröllopsgäst.

Mot bröllopsgästerna på vår bröllopsdag tänker jag absolut vara diplomatisk men fortfarande kraftfull så att ingen får för sig att förstöra, för nu tycker jag att det räcker!

Han som var sugen på svensexa är gift (haha) och vi var på deras stora bröllop för några år sedan. Men det kanske var hans fru som planerade allt och tog all stress?? ;)

Jag vill såklart göra det bästa av situationen, och inte gå runt och sura på vår dag! =) 
  • 120804
    Evis01 skrev 2012-08-02 18:53:55 följande:
    Men fy så surt av dem som är "inblandade"! Ni skulle ha avstyrt det hela och flyttat datum då bara ni samt ett par vittnen är med {#emotions_dlg.flower}

Vi ska gifta oss med enbart våra föräldrar närvarande. Fast de vet inget förrän det är dagen D Flört Vigsleförrättare och resturangbesök.

Kram på dig och hoppas ni hittar en lösning..!
    Ja, vi skulle ha flyttat på alltihop, men nu är det så nära inpå och några av gästerna är redan på väg långväga ifrån. 

Tack! 
  • ElinFalk85

Jag har länge tänkt på vad jag ska svara i denna tåd. nu utgår jag från mig själv, jag har adhd så du vet. jag har fått totalt psykbryt om mina personer jag bjöd in till bröllopet höll på så. då hade jag faktiskt gift mig i smyg precis som ni. det är INTE okej att förstöra någon annnas dag på det där sättet. jävla typer det finns allstå. jag hade skällt mig blå i ansiktet på dom. Jag menar jag har adhd och trologen asberger och t o m jag vet att man beter sig bättre än så. nej fy fan!, rent ut sagt och styrkekramar till dig!

• 120804
    ElinFalk85 skrev 2012-08-02 19:20:52 följande:
    Jag har länge tänkt på vad jag ska svara i denna tåd. nu utgår jag från mig själv, jag har adhd så du vet. jag har fått totalt psykbryt om mina personer jag bjöd in till bröllopet höll på så. då hade jag faktiskt gift mig i smyg precis som ni. det är INTE okej att förstöra någon annnas dag på det där sättet. jävla typer det finns allstå. jag hade skällt mig blå i ansiktet på dom. Jag menar jag har adhd och trologen asberger och t o m jag vet att man beter sig bättre än så. nej fy fan!, rent ut sagt och styrkekramar till dig!
    Jag har ingen diagnos vad jag vet, ser inga större hinder för mig i livet i övrigt, men jag blir tokig nog av de problem vi haft kring detta. Jag kan bara föreställa mig hur det då kan bli/upplevas om man har adhd, asperger eller andra delar av spektrat. 
  • Marjasinus
    120804 skrev 2012-08-02 19:03:59 följande:
    I samhällets ögon så är våra gäster och kollegor/bekanta inte särskilt trasiga, men alla människor här i världen är väl lite knäppa på något sätt, det är min uppfattning. Jag är lite knäpp på mitt sätt, min blivande på sitt sätt, även fast vi har klarat långa utbildningar och har fasta heltidsjobb osv. Infekterade relationer vet jag inte heller, inte innan detta bröllop började planeras i alla fall, men det verkar som att så här stora händelser driver saker till sin spets. 

Jag är halvt chockad, smått trött, men visst har vi sett konstiga utspel förut. 
    Min familj är också knäppa :) Men sjukt tråkigt isf. Du får vara hårdhudad och inte låta dom förstöra för dig. 
  • Anneli256

Jag menar inte alls att förringa dig eller dina känslor. Om du upplever det så då ber jag om ursäkt. Däremot så försökte jag bara få dig att tänka på ett annat sätt än att låta dom negativa känslorna ta över. Visst det är tråkigt att ha det så. Men vill folk sura och snacka så låt dom snacka. Inget man kan göra åt ändå tyvärr. Det enda du kan göra åt är hur du själv hanterar saken. Människor är som dom är..o läser man många insändare så är det många som upplever olika märkliga saker i samband med bröllop. Det är samma vid dödsfall och begravningar tex..antagligen för att det är just känsloladdat. Det jag menar är försök bortse från det om du kan. Jag vet inte hur du är men personligen så var jag stressad och lättstött innan bröllopet..o om du inte blir påverkad av din omgivning på ett negativt sätt = stressad, irriterad osv då kan jag bara säga att jag avundas dig din självkontroll, för det hade jag inte fixat. Att be folk fara åt helvete kan man göra på många sätt- utan att uttrycka dom orden. Personligen så hade jag valt att hantera det på ett annat sätt. Jag tror inte att kompisarna valde den dagen för att jävlas med er precis innan bröllopet. 'Dock var dom väldigt obetänskamma och respektlösa. Om dom nu kommer på bröllopet så är det ytterliggare en sak som kan påverka stämningen på er stora dag. Jag menar inte att man inte ska säga ifrån- utan kanske att man väljer hur man säger ifrån. Men nu är det gjort iaf. Som jag sagt. Försök att bortse från allt tjafs..Lycka till.

120804 skrev 2012-08-02 08:10:10 följande:
    Jag kräver inte att alla som skriver i den här tråden ska hålla med mig, absolut inte. Men jag upplever det som att du här ovan tagit upp alla saker jag upplevt som jobbiga och förminskat dem en och en. Jag har rätt att känna som jag känner. Och nej jag tycker inte att jag är känsligare än vanligt eller så, bara för att det är vår vigsel det gäller =) Jag tror att bröllop och liknande tar fram det värsta hos folk/gäster, faktiskt. Det är så laddat när man inte får komma på någons bröllop eller det blir så laddat kring vem man ska ha til bords på just THE WEDDING.
  • FruStendahl

Åh jag känner samma sak...vill inte skriva varför här men jag har haft ont i magen och gråtit till och från i 3 dagar... 
    Jävla folk det finns! 

• Drullen

Nu är det inte alltid så att folk vill "glo" bara för snokades skull. Många tycker att det är jättefint med bröllop o vill se lyckliga människor i fina kläder, inget mer med det. Man kan ju inte stänga av hela stan, världen stannar ju inte även om ja tycker att det är vår dag. Ja vet många av min mammas vänner som alltid brukar komma till vigslar med folk det känner/ barn till folk de känner. Nu har vi valt att ha vigsel i sluppgång vilket gör att de inte kommer, ( även om ja sagt att de är välkomna, men det är ju mitt val att tycka o det vill inte alla.) Om ni inte vill ha nån nära er på festen/ middagen så får ni ju hyra hela restaurangen annars kan det väl kvitta om ni känner de som är där eller inte.

Svar på tråden Alla borde överväga att gifta sig i smyg!!!