• 120804

Alla borde överväga att gifta sig i smyg!!!

Jaaa ni, var ska jag börja. Som ni ser på mitt nick här så är vårt bröllop/vår vigsel på lördag. 

Vi kan känna att vi skulle gift oss i smyg i stället för att med stor glädje dela med oss av nyheten att vi skulle gifta oss, detta berättade vi för vänner, bekanta och kollegor för ca 4 månader sedan.

Hur som helst, vi har valt att ha en liten vigsel och endast lunch efter, och bara våra föräldrar och våra syskon är bjudna. Men vi tänkte väl att alla andra, som inte är bjudna, kan väl glädjas med oss ändå? 

- Kollegor, vänner och mer avlägsen släkt har surat för att de inte får komma. De har snackat skit bakom ryggen på oss sinsemellan sen vi berättade att vi skulle gifta oss. Viss avlägsen släkt har sagt till min mor att de är jätteupprörda för att de inte får komma. 
    - De gäster vi bjudit har krävt att få veta, och tjafsat om, bordsplaceringen (?)
    - Vi hade avtackat oss möhippa och svensexa. Möhippan har det varit ett jävla tjat om att få ha, suck, men det lyckades vi avstyra. Igår kväll ringde en kompis till min m2b och sa att "nu blir det svensexa på torsdag kväll", TVÅ DAGAR FÖRE BRÖLLOPET: Jag blev helt jävla galen och sa åt honom att det var väldigt respektlöst att gå emot vår vilja och att han kunde fara åt helvete. Så den svensexan är avstyrd och jag har stött mig rejält med han som ville ha svensexan. 
    - Det har varit stor diskussion bland de bjudna kring hur mycket pengar man ska ge i bröllopspresent, vi önskar oss helt frivilliga bidrag till en resa framöver. 
    - Svärmor är helt förstörd över att hon är så fet och inte hunnit banta innan bröllopet, gnäller över detta. Samma sak med svärfar. 
    - Min mamma har gjort allt för att få reda på hur min klänning ser ut, vilket jag inte vill. 

osv osv osv osv !!!!

Gift er i smyg, säger jag!!!! =( 

Jag har nästan velat avstyra hela skiten, för att flytta på det till hemligt datum då ingen jävel får vara med!!!

• Svar på tråden Alla borde överväga att gifta sig i smyg!!!
  • Anneli256

men tror du verkligen det är så. Förstår att ni har en hel del personer som har åsikter och synpunkter osv. Vi hade också en del. Var lite oroliga att vissa personer ( som vi inte ville ha med) skulle dyka upp i kyrkan, man kan ju inte utesluta folk där precis. Men dom enda som dök upp oinbjudna var en arbetskompis till maken och hans fru. Dom kom inte för att "glo" utan för att dom var genuint intresserade av att lyckönska min make och mig då..Personligen så tror jag det är mycket snack.. men när det väl kommer till kritan så blir det inget av. Jag kan ha fel.. men jag tror det iaf. Och även om dom hade kommit o glott.. ge dom bara världens leende.. o sätt en riktig SMACK KYSS på din makes läppar så har dom ju fått valuta för att åkt dit :)

Bordsplaceringen tror jag dom flesta brudpar får frågan om.. o jag vill inte sitta med dom.. o tänk på det osv osv.. Mitt råd är om du nu ska kommentara att ni arbetar på att det ska bli så bra som möjligt. Det är ingen lögn och lugnar säkert en del. Speciellt om dom inte får mer svar.

Ang möhippa o svensexa, lite obetänksamt att ha det två dagar innan bröllopet beroende på vilken typ av svensexa dom tänkt sig. Min makes vänner tog ut honom på en trevlig middag bara och han var hemma i rimlig tid. Bara umgås helt enkelt. Nu var det inte riktigt så nära bröllopet men ändå i "sista stund". Ni hade ju dessutom bett att få avstå från detta. Även om det var respektöst och jag förstår att du blev upprörd så kanske han inte förtjänade att få höra att han "kunde fara till helvete" tror dock att det är en vän till din blivande..eller?

Angående att folk diskuterar summan att ge.. Dom som frågade oss avfärdade vi vänligt men bestämt. Det är helt upp till er.. gav inga svar, gav oss inte in i samtalet.. Sen om dom vill prata sinsemellan fine.. vassego.

Skitsnack- avundsjuka finns överallt. Har tex släkting som inte gratulerat mig över huvud taget. Har henne som vän på fb. Inte träffat henne på flera år så jag såg inte ngn orsak att bjuda henne. Hade kanske tyckt att hon iaf kunde skrivit grattis. Men det är inget jag ödslar engergi på.

Angående svärmor- är hon sån vanligtvis att hon vill ha uppmärksamhet.. eller är hon nervös nu inför bröllopet? Hon vill ju säkert också vara så fin hon kan. Vissa behöver bara uppmärksamhet och nu ligger fokus inte på henne ju. Eller så är hon helt enkelt bara nervös.. o behöver kanske några tröstande ord bara. Du känner henne och vet säkert hur hon är som person. Om hon håller på för att få uppmärksamhet så försök ignorera i det andra fallet så vinner du nog en del på att säga något vänligt / uppmuntrande.

Jag vet att det är tufft speciellt med all stress och så inför bröllopet. Tror du inte själv att det är mycket bröllopsnerver som spökar, och du kanske reagerar på saker som du inte hade brytt dig om annars? Jag var iaf sådan :) Men för din egen skull. Försök lägg energin där du behöver och njut i fulla drag av eran dag. Hade varit kul om du när du kan efter bröllopet berättar hur det gick.

personligen tror jag det kommer att gå jättebra.. trots allt. Jag hade inte velat göra något annorlunda utan njöt av att fira med nära och kära.. Lycka till.

• 120804
    Anneli256 skrev 2012-08-01 23:01:33 följande:

men tror du verkligen det är så. Förstår att ni har en hel del personer som har åsikter och synpunkter osv. Vi hade också en del. Var lite oroliga att vissa personer ( som vi inte ville ha med) skulle dyka upp i kyrkan, man kan ju inte utesluta folk där precis. Men dom enda som dök upp oinbjudna var en arbetskompis till maken och hans fru. Dom kom inte för att "glo" utan för att dom var genuint intresserade av att lyckönska min make och mig då..Personligen så tror jag det är mycket snack.. men när det väl kommer till kritan så blir det inget av. Jag kan ha fel.. men jag tror det iaf. Och även om dom hade kommit o glott.. ge dom bara världens leende.. o sätt en riktig SMACK KYSS på din makes läppar så har dom ju fått valuta för att åkt dit :)

Bordsplaceringen tror jag dom flesta brudpar får frågan om.. o jag vill inte sitta med dom.. o tänk på det osv osv.. Mitt råd är om du nu ska kommentara att ni arbetar på att det ska bli så bra som möjligt. Det är ingen lögn och lugnar säkert en del. Speciellt om dom inte får mer svar.

Ang möhippa o svensexa, lite obetänksamt att ha det två dagar innan bröllopet beroende på vilken typ av svensexa dom tänkt sig. Min makes vänner tog ut honom på en trevlig middag bara och han var hemma i rimlig tid. Bara umgås helt enkelt. Nu var det inte riktigt så nära bröllopet men ändå i "sista stund". Ni hade ju dessutom bett att få avstå från detta. Även om det var respektöst och jag förstår att du blev upprörd så kanske han inte förtjänade att få höra att han "kunde fara till helvete" tror dock att det är en vän till din blivande..eller?

Angående att folk diskuterar summan att ge.. Dom som frågade oss avfärdade vi vänligt men bestämt. Det är helt upp till er.. gav inga svar, gav oss inte in i samtalet.. Sen om dom vill prata sinsemellan fine.. vassego.

Skitsnack- avundsjuka finns överallt. Har tex släkting som inte gratulerat mig över huvud taget. Har henne som vän på fb. Inte träffat henne på flera år så jag såg inte ngn orsak att bjuda henne. Hade kanske tyckt att hon iaf kunde skrivit grattis. Men det är inget jag ödslar engergi på.

Angående svärmor- är hon sån vanligtvis att hon vill ha uppmärksamhet.. eller är hon nervös nu inför bröllopet? Hon vill ju säkert också vara så fin hon kan. Vissa behöver bara uppmärksamhet och nu ligger fokus inte på henne ju. Eller så är hon helt enkelt bara nervös.. o behöver kanske några tröstande ord bara. Du känner henne och vet säkert hur hon är som person. Om hon håller på för att få uppmärksamhet så försök ignorera i det andra fallet så vinner du nog en del på att säga något vänligt / uppmuntrande.

Jag vet att det är tufft speciellt med all stress och så inför bröllopet. Tror du inte själv att det är mycket bröllopsnerver som spökar, och du kanske reagerar på saker som du inte hade brytt dig om annars? Jag var iaf sådan :) Men för din egen skull. Försök lägg energin där du behöver och njut i fulla drag av eran dag. Hade varit kul om du när du kan efter bröllopet berättar hur det gick.

personligen tror jag det kommer att gå jättebra.. trots allt. Jag hade inte velat göra något annorlunda utan njöt av att fira med nära och kära.. Lycka till.

Jag kräver inte att alla som skriver i den här tråden ska hålla med mig, absolut inte. Men jag upplever det som att du här ovan tagit upp alla saker jag upplevt som jobbiga och förminskat dem en och en. Jag har rätt att känna som jag känner. Och nej jag tycker inte att jag är känsligare än vanligt eller så, bara för att det är vår vigsel det gäller =) Jag tror att bröllop och liknande tar fram det värsta hos folk/gäster, faktiskt. Det är så laddat när man inte får komma på någons bröllop eller det blir så laddat kring vem man ska ha til bords på just THE WEDDING. 

Jag tycker fortfarande att min blivande mans kompis kan dra åt skogen! Det ångrar jag inte en sekund. Och jag känner så fortfarande pga den livliga diskussion jag hade med honom över telefonen. Så... han är ute i kylan ett bra tag framöver. Jag är inte rädd för att stöta mig med folk om alternativet är att de kör över mig totalt.

Just när det gäller pengadiskussionen bland gästerna och liknande saker så tror jag att jag helt enkelt blivit överraskad över hur folk beter sig - det blir så mycket konstig aktivitet kring det som bara ska vara något kul och lättsamt och frivilligt. Folk hittar på så mycket tvång och ångest i sina egna sinnen - inte hunnit banta, hur mycket pengar ger man utan att verka varken snål eller slösaktig. Letar folk problem? Det kan verka som att jag bara letar problem jag själv med, men det är svårt att inte påverkas av allt runtomkring tror jag. 

Jag tror inte svärmor vill ha uppmärksamhet, hon är ej sådan. Utan mer pikar mig för att vi inte sagt till i bättre tid så hon kunnat banta, typ. Jag håller bara god min och tänker att "tjockkärring, om du nu inte vill vara fet skulle du bantat för längesen". Men hennes och andras attityd sätter sig lite grann hos mig. Till henne själv har jag sagt att typ "shit happens, nu är det som det är". 
  • ajmb

Ledsen att höra om dina känslor inför allt detta.
    Det ska ju vara en positiv upplevelse och en underbar dag.
    Svärmor kunde visst ha bantat ner sig på 4 månader det beror ju helt och hållet på sinnesstämningen.
    Inget trevligt att ha svensexa några dagar innan bröllopet...MEN beror ju oxå på vad de skulle göra. Jag fick min hippa på onsdagen och min man dagen innan och gifte oss på lördagen. Alla våra vänner gick lugnt till väga och vi fick var sin underbar dag.

Något man får tänka på är ju att faktiskt människor kommer att "glo" på en som du uttrycker dig, när man gifter sig inbjuden eller inte. Självklart är man ju jättenyfiken på hur det kommer att var. Vi är människor är nyfikna av naturen. Uppfattar det som att du inte vill detta ...så du har bara två val...bjud på dig själv eller gift er i smyg.

Jag önskar dig och din blivande en helt underbar bröllopsdag på lördag oavsett hur du gör.
    Kram

• sweetsueswede

Folk KAN vara vidriga. Så enkelt är det. För dem är ju inte ert bröllop centrum och det kräver ju ingen att det ska vara heller. Men man tycker de kan visa lite respekt och överseende och inte försöka snoka/lägga sig i/ge skuldkänslor osv......

Det är svårt att göra alla (eller ens många) till lags när man göra det som känns bäst för en själv - det är en av anledningarna till att vi gifter oss i smyg. När vi förlovade oss fick vi direkt höra "så då ska det ÄNTLIGEN bli bröllop?" och när vi bokat resan utomlands "ni tänker väl inte snuva oss på ett bröllop?!!!!!!" mm, mm. Jag svarade att jag INTE tänker gifta mig i kyrkan, INTE ha en stor mottagning och OM vi skulle gifta oss så skulle det BARA vara för vår skull - ingen annans. Det kommer att bli sura miner efter vi gift oss men det får jag ta då. VI kommer att ha ett underbart bröllop i enkla kläder, barfota på en strand med barnen lekandes runt benen.

Allt du tagit upp är sådant jag skyr som pesten och det ger mig nästan ångest av tanken på att behöva ha det så. Försök att fokusera på dig/er och strunta i dem. Att lägga ner någon sorts energi - även negativ - kommer bara att göra DIG ledsen. Människor som är så obetänksamma (för det behöver ju faktiskt inte vara stygghet eller liknande, jag talar OFTA innan jag tänker så jag vet hur tokigt det kan bli) tar inte till sig det och kommer inte att förstå hur du/ni kan uppfatta det som du/ni gör. Jag tycker att du gör helt rätt i att säga ifrån som du gör - för en gångs skull kan väl du/ni få bestämma när det faktiskt handlar om ER dag??

Jag hoppas ni får en underbar dag med skratt och lycka. :)

• Marjasinus

Utan att veta något om dig eller din familj så känns det som att allt detta du beskriver tyder på ganska infekterade relationer (och kanske lite trasiga människor) i er närhet. Om man inte känner att man kan gå på bröllop p g a sin figur, vill veta vem man sitter bredvid, inte fixar att inte bli inbjuden från ett mindre bröllop, inte fixar att inte få vara med att bestämma m m så är det något som är fel på ett större plan i mina ögon.

Jag vill inte på något sätt förminska din frustration och sorg, men kom detta som en fullständigt chock för er? Det känns som att det kanske borde ha funnits tendenser åt det här hållet lite tidigare. 

• LillaEllan

Alla i min närhet har vart jätteintresserade och hjälpsamma! Ingen har klagat eller gnällt och alla har hjälpt till på deras sätt!

Skulle aldrig ilja gifta mig i smyg då man går miste om allt kul att få dela dagen med alla man tycker om. Vi har stor släkt och bjudit ca 75 pers men man kan inte bjuda alla och det förstår folk.

• FruForsmark

Men man ber väl inte någon gäst att "fara åt helvete" strax innan bröllopet? och din inställning att "Är det någon som säger eller gör något konstigt då jävlar!", du tror inte att en sådan reaktion från dig skulle förstöra stämningen mer än om en gäst gör bort sig? Ett bröllop kan verkligen locka fram det värsta ur folk, så är det tyvärr. Jag hade inga problem med några förberedeser inför vår stora dag och då hade vi ett tredagars event + smekmånad därefter. Nej det var snarare alla andras kläder, skor och väskor som det var strul med och som jag tålmodigt fick lyssna till :) min mormor t.ex. ... månader av oro för att hitta klänning... jisses.... och jag håller med dig, din blivandes kompis ÄR en idiot men han kanske inte är gift och fattar anspänningarna bakom ett bröllop? Borsta av dig dessa människor issues och se till att ha trevligt, det blir inte mer än man gör det till själv. Lycka till!

• Evis01

Men fy så surt av dem som är "inblandade"! Ni skulle ha avstyrt det hela och flyttat datum då bara ni samt ett par vittnen är med {#emotions_dlg.flower}

Vi ska gifta oss med enbart våra föräldrar närvarande. Fast de vet inget förrän det är dagen D Flört Vigsleförrättare och resturangbesök.

Kram på dig och hoppas ni hittar en lösning..!

• 120804
    ajmb skrev 2012-08-02 11:03:56 följande:
    Ledsen att höra om dina känslor inför allt detta.
    Det ska ju vara en positiv upplevelse och en underbar dag.
    Svärmor kunde visst ha bantat ner sig på 4 månader det beror ju helt och hållet på sinnesstämningen.
    Inget trevligt att ha svensexa några dagar innan bröllopet...MEN beror ju oxå på vad de skulle göra. Jag fick min hippa på onsdagen och min man dagen innan och gifte oss på lördagen. Alla våra vänner gick lugnt till väga och vi fick var sin underbar dag.

Något man får tänka på är ju att faktiskt människor kommer att "glo" på en som du uttrycker dig, när man gifter sig inbjuden eller inte. Självklart är man ju jättenyfiken på hur det kommer att var. Vi är människor är nyfikna av naturen. Uppfattar det som att du inte vill detta ...så du har bara två val...bjud på dig själv eller gift er i smyg.

Jag önskar dig och din blivande en helt underbar bröllopsdag på lördag oavsett hur du gör.
    Kram
    Jag förstår ju att folk kommer att titta på oss och se oss, men jag tycker att är man inte bjuden på en tex kollegas bröllop skulle jag aldrig i livet gå dit och tränga mig på, typ. Tränga sig på i mitt fall blir faktiskt om folk tar bussen in till stan, och ställer sig utanför där vi viger oss med syftet att se hur jag är klädd och sminkas osv. Sånt beteende är faktiskt konstigt, tycker jag i alla fall. Snokar-tant-syndromet. Man känner sig synad i sömmarna och blir helt plötsligt om hur upphaussat andra upplever bröllop som, och den upphaussningen ser jag oss inte alls som en del av. 
  • 120804
    sweetsueswede skrev 2012-08-02 13:10:21 följande:
    Folk KAN vara vidriga. Så enkelt är det. För dem är ju inte ert bröllop centrum och det kräver ju ingen att det ska vara heller. Men man tycker de kan visa lite respekt och överseende och inte försöka snoka/lägga sig i/ge skuldkänslor osv......

Det är svårt att göra alla (eller ens många) till lags när man göra det som känns bäst för en själv - det är en av anledningarna till att vi gifter oss i smyg. När vi förlovade oss fick vi direkt höra "så då ska det ÄNTLIGEN bli bröllop?" och när vi bokat resan utomlands "ni tänker väl inte snuva oss på ett bröllop?!!!!!!" mm, mm. Jag svarade att jag INTE tänker gifta mig i kyrkan, INTE ha en stor mottagning och OM vi skulle gifta oss så skulle det BARA vara för vår skull - ingen annans. Det kommer att bli sura miner efter vi gift oss men det får jag ta då. VI kommer att ha ett underbart bröllop i enkla kläder, barfota på en strand med barnen lekandes runt benen.

Allt du tagit upp är sådant jag skyr som pesten och det ger mig nästan ångest av tanken på att behöva ha det så. Försök att fokusera på dig/er och strunta i dem. Att lägga ner någon sorts energi - även negativ - kommer bara att göra DIG ledsen. Människor som är så obetänksamma (för det behöver ju faktiskt inte vara stygghet eller liknande, jag talar OFTA innan jag tänker så jag vet hur tokigt det kan bli) tar inte till sig det och kommer inte att förstå hur du/ni kan uppfatta det som du/ni gör. Jag tycker att du gör helt rätt i att säga ifrån som du gör - för en gångs skull kan väl du/ni få bestämma när det faktiskt handlar om ER dag??

Jag hoppas ni får en underbar dag med skratt och lycka. :)
    Jag var nog naiv som trodde att eftersom det är vårt bröllop och vi betalar varenda liten krona och bjuder på allt så skulle inte folk ha en massa synpunkter, alltså att de inte skulle tycka att de hade någon större rätt att tycka. Typ att dom skulle tänka att "jaja men jag blir ju bjuden på allt och behöver inte lägga ut någon större summa själv så vad jag är får för placering vid bordet eller vad det än blir för mat osv så är det ju bara jättebra och trevligt, allt är en bonus" typ. 

"Haha"  - det där med "jaha ska ni ääääntligen gifta er" fick vi också höra förut, fast i en annan version av en klumpig släkting, han sa något i stil med "jaha, och när ska ni förlova er då???" Bara för att han precis hade förlovat sig för typ 9 gången i sitt liv.... Sådana kommentarer förtar också mycket av det roliga. Jag hade lust sen att ringa honom och "ja nu har vi förlovat oss för att DU sa att vi skulle det!"

Hade vi fått göra om allt från början/leva om våra liv, så hade vi gift oss i smyg, helt klart!
Svar på tråden Alla borde överväga att gifta sig i smyg!!!