• Tokig

Låt oss döda lite myter och andra konstigheter!

Bröllop och äktenskap två väldigt mytomspunna begrepp och företeelser. Det finns väldigt mycket myter som nästan blivit till sanningar.

Tänkte därför att vi kunde hjälpas åt att samla ihop alla myter och ta död på dom en gång för alla.

(Detta innebär naturligtvis inte att man inte får tillämpa myterna/vara skrockfull/traditionell etc men jag tänkte att det kan vara skoj att få reda på vad som är myt och vad som är sanning).

• Svar på tråden Låt oss döda lite myter och andra konstigheter!
  • Pyttsan

Det är otur att prova brudklänning om man inte ska stå brud. 

Lustigt vad många teorier om vem som kommer att bestämma i äktenskapet. Den lokala varianten här är att man ska stampa när bröllopstårtan skärs. Mellan att kniven gått i tårtan, men innan den når fatet, den som stampar först blir den som bestämmer..jag tror det är så i varje fall.

• sannasofia
    Louise skrev 2012-07-25 11:48:21 följande:
    Lätt att jag är etta både in och ut i kyrkan för säkerhets skull :D
  • Forumvärd

Jag har hört en gammal myt men tror nog inte att den stämmer
    Den som använder kyrkans brudkrona måste vara oskuld. Har hon ljugit om det och falskeligen använder kronan kommer äktenskapet att bli olyckligt och barnlöst.

• Tokig
    Forumvärd skrev 2012-07-26 09:50:20 följande:
    Den som använder kyrkans brudkrona måste vara oskuld. Har hon ljugit om det och falskeligen använder kronan kommer äktenskapet att bli olyckligt och barnlöst.
    Men... det måste väl stämma? Alla är väl oskulder när de gifter sig? Det går väl i stort sett inte att bli av med oskulden som ogift? Och ingen skulle väl komma på tanken att använda vit klänning?

*JÄTTEIRONISKT*
  • Chicita
    Forumvärd skrev 2012-07-26 09:50:20 följande:
    Det var straffbart att använda kyrkans brudkrona om man inte var oskuld förut. 
    Så det där är säkert en myt för att skrämma unga flickor till att hålla på sig efter bröllopet, annars skulle ju "alla" se att hon var lösaktig när hon inte kunde använda kyrkans brudkrona Flört 
  • Tokig
    Chicita skrev 2012-07-26 10:01:46 följande:
    Så det där är säkert en myt för att skrämma unga flickor till att hålla på sig efter bröllopet, annars skulle ju "alla" se att hon var lösaktig när hon inte kunde använda kyrkans brudkrona Flört 
    Men hur visste dom om hon var oskuld eller inte (förutom om hon var uppenbart gravid - å andra sidan var ju Jesus mamma oskuld så det kan ju hända Flört)? Jag utgår nämligen från att unga damer på den tiden inte berättade om det frivilligt. Och om hon inte var oskuld... fanns det nån som ville gifta sig med henne?
  • Forumvärd
    Tokig skrev 2012-07-26 10:01:03 följande:
    Men... det måste väl stämma? Alla är väl oskulder när de gifter sig? Det går väl i stort sett inte att bli av med oskulden som ogift? Och ingen skulle väl komma på tanken att använda vit klänning?

*JÄTTEIRONISKT*
    Nämen huvva heller!  Hahaha
    Chicita skrev 2012-07-26 10:01:46 följande:
    Kyrkan hade härliga sätt att hålla "pöbeln" på mattan förr.
    Frågan är hur vanligt det är idag att brudar använder kyrkkronan?
    Min mor använde den och den kronan hade inte använts på nästan 200 år så det var stort ståhej när mina föräldrar gifte sig. T.om tidningen var där haha
    Kronan hade varit bortglömd och hittats igen vid en renovering av kyrkan så att den inte hade använts berodde nog inte på brist på vita brudar utan bara det att man tappat bort grannlåten.
  • Chicita
    Tokig skrev 2012-07-26 10:26:21 följande:
    Men hur visste dom om hon var oskuld eller inte (förutom om hon var uppenbart gravid - å andra sidan var ju Jesus mamma oskuld så det kan ju hända Flört)? Jag utgår nämligen från att unga damer på den tiden inte berättade om det frivilligt. Och om hon inte var oskuld... fanns det nån som ville gifta sig med henne?
    Jag antar att det väl i första hand var om bruden fick bar typ 7 månader efter bröllopet som straffet då utdelades Tungan ute
    Och vit klänning har inget med oskuld att göra, det är hur rik man var som avgjorde om man kunde ha vit klänning eller inte Flört
  • Chicita
    Forumvärd skrev 2012-07-26 10:27:10 följande:
    Kyrkan hade härliga sätt att hålla "pöbeln" på mattan förr.
    Frågan är hur vanligt det är idag att brudar använder kyrkkronan?
    Min mor använde den och den kronan hade inte använts på nästan 200 år så det var stort ståhej när mina föräldrar gifte sig. T.om tidningen var där haha
    Kronan hade varit bortglömd och hittats igen vid en renovering av kyrkan så att den inte hade använts berodde nog inte på brist på vita brudar utan bara det att man tappat bort grannlåten.
    Jag läste någon artikel i en lokaltidning för ett tag sen där det stod om just det här att det börjar bli på modet att låna kyrkans brudkrona igen.
    Men det är väl vanligare att bruden vill ha en tiara med massor av "diamanter" misstänker jag Flört 

Och nu finns det ju inga krav på oskuld längre... 
  • Sandra380

Kyrkan verkar väldigt frisläppt nu för tiden. Såg en bild på något forum där bruden hade korsett och en kort kort kjol som knappt täckte de delar som behöver täckas och de gifte sig med all säkerhet i kyrkan då de stod på kyrktrappan med prästen i bakgrunden :) Beror ju visserligen på prästen med men man kan nog säga att man kan se ut i princip hur man vill utan att bli lynchad :D

I övrigt kommer jag inte på någon myt som ni andra inte redan skrivit :)  

• filibustern
    Chicita skrev 2012-07-26 10:36:41 följande:
    Jag läste någon artikel i en lokaltidning för ett tag sen där det stod om just det här att det börjar bli på modet att låna kyrkans brudkrona igen.
    Men det är väl vanligare att bruden vill ha en tiara med massor av "diamanter" misstänker jag Flört 

Och nu finns det ju inga krav på oskuld längre... 
    ska sånna kronor finnas i varje kyrka/församling? hade inte tänkt ha, men vore ju ganska fränt. :P
  • Chicita
    filibustern skrev 2012-07-26 17:30:48 följande:
    ska sånna kronor finnas i varje kyrka/församling? hade inte tänkt ha, men vore ju ganska fränt. :P
    Tror inte att det finns någon regel om att det måste finnas. Men det finns nog i de flesta kyrkorna skulle jag gissa på
  • filibustern
    Chicita skrev 2012-07-26 17:34:42 följande:
    Tror inte att det finns någon regel om att det måste finnas. Men det finns nog i de flesta kyrkorna skulle jag gissa på
    kanske då inte i vår kyrka.. ganska litet ställe.. men det är ju ändå sveriges största träkyrka... hmm.. i wonder.. aja.. får väl fråga när dagen kommer. :P
  • Chicita
    filibustern skrev 2012-07-26 17:48:05 följande:
    kanske då inte i vår kyrka.. ganska litet ställe.. men det är ju ändå sveriges största träkyrka... hmm.. i wonder.. aja.. får väl fråga när dagen kommer. :P
    Slå en signal till kontoret och hör vad dom säger.
    Om du ska låna någon så är det nog inte bara att ställa den på huvudet och balansera, utan den måste antagligen sättas fast på något sätt och då kanske inte alla frisyrer funkar 
  • Cosy

Har fått för mig att en del kyrkor delar på kronor med varandra

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Chicita
    Cosy skrev 2012-07-26 18:28:36 följande:
    Har fått för mig att en del kyrkor delar på kronor med varandra
    We did it on DreamHack. Geeky love
    Man kan nog låna en krona via de flesta kyrkor i alla fall bara man är ute i tid och frågar.
    Sen behöver det inte vara just den kyrkans brudkrona, utan någon som hör hemma i stiftet kanske? Glad 
  • Moignon

I den kyrka vi ska gifta oss i finns det bild på de två kronor som församlingen lånar ut. Den ena hade varit lite häftig att använda men passar inte riktigt in med hur jag vill se ut i övrigt. :P

Svar på tråden Låt oss döda lite myter och andra konstigheter!