• Tokig

Låt oss döda lite myter och andra konstigheter!

Bröllop och äktenskap två väldigt mytomspunna begrepp och företeelser. Det finns väldigt mycket myter som nästan blivit till sanningar.

Tänkte därför att vi kunde hjälpas åt att samla ihop alla myter och ta död på dom en gång för alla.

(Detta innebär naturligtvis inte att man inte får tillämpa myterna/vara skrockfull/traditionell etc men jag tänkte att det kan vara skoj att få reda på vad som är myt och vad som är sanning).

• Svar på tråden Låt oss döda lite myter och andra konstigheter!
  • sannasofia
    Tokig skrev 2012-07-20 17:10:22 följande:
    Kom på en till: Regn på bröllopsdagen betyder tur - Hahaha vill gärna se de vetenskapliga beläggen för det!
    ha ha, ja det säger man bara för att göra brudparet mindre ledsna för att de regnar på deras dag.. 
  • Louise

Någon som kan svara på varför det inte vanligtvis hör till att bruden inte håller tal?

• teddy

Sen det här me att man inte får ha svart klänning på ett bröllop... själv tycker jag ju inte att de "förbudet" känns modernt längre! :P Jag tror de oftast e okej me svart klänning nu för tiden!
    Då tycker jag personligen att de e värre om en gäst kommer i vit klänning! 

• Silketuss

Min svärmor hävdar bestämt att det betyder otur att ha dubbelbröllop, för då slutar det med skilsmässa för ett av paren. Statistiken håller kanske med om det, men annars förstår jag inte varför det skulle påverka på något sätt? 

• filibustern
    teddy skrev 2012-07-20 17:24:17 följande:
    Sen det här me att man inte får ha svart klänning på ett bröllop... själv tycker jag ju inte att de "förbudet" känns modernt längre! :P Jag tror de oftast e okej me svart klänning nu för tiden!
    Då tycker jag personligen att de e värre om en gäst kommer i vit klänning! 
    håller med. det beror på HUR man "bär" den svarta klänningen, om man har färgglada skor, en fin hatt eller nåt kan det vara riktigt fint. :) ävern hur klänningen syns, om det är lite detaljer på som broderi eller fallande tyg eller nåt. 

• filibustern
    Silketuss skrev 2012-07-20 17:30:08 följande:
    Min svärmor hävdar bestämt att det betyder otur att ha dubbelbröllop, för då slutar det med skilsmässa för ett av paren. Statistiken håller kanske med om det, men annars förstår jag inte varför det skulle påverka på något sätt? 
    haha, då¨kan man ju undra hur det gick för de som hade flerparsbröllop 11.11.11 (ifjol alltså) dom var väl.. jo, dom var 11 par som gifte sig samtidigt. :P
  • Chicita

En till då...
    Det är tärnans / marskalkens ansvar att ordna möhippa / svensexa
    Nej inte alls.
    Att det ofta faller sig så att bästa vännen är tärna / marskalk betyder inte att det alltid är så. Och inte heller att man inte ska få någon hippa / sexa om man inte har någon tärna / marskalk.
    Det är vännernas gemensamma ansvar / uppdrag. Och att skylla ifrån sig på att ingen har bjudit in dom till hippa / sexa är inte helt ok i mina ögon.
    Om ingen annan bjuder in så kan man själv ta tag i saken och se till att det blir av (och nu menar jag alltså som en i vänkretsen Flört )

• Moignon

Intressant det dær med riset! Jag trodde verkligen att det var så. Dæremot finns det ju andra anledningar till att anvænda alternativ: ska man fotas efter vigseln vill man kanske inte ha ris i hela håret, ris har en førmåga att fastna lite hær och dær till skillnad från rosblad och sockerhjærtan. Fick tipset om sockerhjærtan av vår fotograf æven om vi redan innan funderat på rosblad, fast mer av den mytiska anledningen som kanske inte var så mycket att tro på!

I øvrgigt... tja, det skulle væl vara det dær med "något nytt, något lånat...", men det ær ju en vældigt trevlig tradition och något man kan dra nytta av! Jag tycker det ær fint att kunna anvænda lånade/gamla smycken eftersom det ændå kommer vara så mycket nytt!

Svar på tråden Låt oss döda lite myter och andra konstigheter!