• Tokig

Låt oss döda lite myter och andra konstigheter!

Bröllop och äktenskap två väldigt mytomspunna begrepp och företeelser. Det finns väldigt mycket myter som nästan blivit till sanningar.

Tänkte därför att vi kunde hjälpas åt att samla ihop alla myter och ta död på dom en gång för alla.

(Detta innebär naturligtvis inte att man inte får tillämpa myterna/vara skrockfull/traditionell etc men jag tänkte att det kan vara skoj att få reda på vad som är myt och vad som är sanning).

• Svar på tråden Låt oss döda lite myter och andra konstigheter!
  • PiaB

Jag har fått höra några gånger, eftersom jag gifter mig för andra gången, att man inte "ska" fira så stort. Helst inte i kyrkan och defintivt inte med traditionell brudklänning. Undrar varför en del tänker så? Precis som att man bara får en chans liksom...

• Chicita
    Tokig skrev 2012-07-23 21:08:24 följande:

Med anledning av denna tråden www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m4202400.htm...

Vad säger ni? Kan bruden ha en axelbandslös klänning?

Kan och kan. 
    Även om det är så att klädkoder i kyrkan är generellt slopade så finns det fortfarande några väldigt traditionella präster som kan klaga. Och då kan man väl välja att bråka om det eller ta på sig en sjal eller bolero.

Och vad gäller just det här fallet så säger ju bruden att det skulle kännas naket med bara axlar.

• Juni 2012

Jag gjorde egen tårta, blev billigt och gott.
    Varför skulle det betyda otur? Det måste vara en konditor som myntat det

• Chicita
    Juni 2012 skrev 2012-07-24 00:38:39 följande:
    Jag gjorde egen tårta, blev billigt och gott.
    Varför skulle det betyda otur? Det måste vara en konditor som myntat det
    Hehe... det hänger nog ihop med att man inte ska sy sin egen klänning, inte binda sin egen bukett osv.
    Antagligen är sådana myter tillkomna för att bruden inte ska stressa ihjäl sig inför bröllopet Flört
  • Juni 2012
    Chicita skrev 2012-07-24 00:43:33 följande:
    Hehe... det hänger nog ihop med att man inte ska sy sin egen klänning, inte binda sin egen bukett osv.
    Antagligen är sådana myter tillkomna för att bruden inte ska stressa ihjäl sig inför bröllopet Flört
    Antagligen. Men nu har vi ju uppfunnit frysen så det är lätt att förberda mat/fika :)

Jag plockade min egen bukett, bakade tårta och allt fika själv och köpte klänningen på Myrorna och sydde in den med hjälp av en kompis.
    Många fel där...
  • Jessa
    PiaB skrev 2012-07-23 21:48:53 följande:
    Jag har fått höra några gånger, eftersom jag gifter mig för andra gången, att man inte "ska" fira så stort. Helst inte i kyrkan och defintivt inte med traditionell brudklänning. Undrar varför en del tänker så? Precis som att man bara får en chans liksom...
    Jag har hört samma och tycker det är fruktansvärt. Givetvis ska det firas stort - om inte större än första gången - för nu har man ju lite koll på hur det går till
  • Louise

Jag tror absolut att myterna om otur att sy sin egna klänning, binda sin egna bukett m.m. kom från den tiden när svensken inte gärna bad om hjälp och husfrun stog för hela hushållet själv med hjälp av barnen då såklart. Varför myterna får leva kvar bara måste bero på att det finns stora pengar att hämta från bröllop för cateringföretag etc etc.

• knyttan
    Chicita skrev 2012-07-20 14:23:48 följande:
    Bra initiativ Flört

Röd klänning = man har haft sex med brudgummen
    Hehe, min mamma hade röd klänning på vårat bröllop...

En annan är väl den där om att man inte ska ses på dagen förrän på kyrktrappen.

Och den om att det är otur att brudgummen får se brudklänningen innan vigseln.
  • FruStendahl

Min tärna säger att vi måste frysa in en bit av tårtan och käka 1 år senare..haha, har ni hört den?

• Juni 2012
    FruStendahl skrev 2012-07-24 18:40:05 följande:
    Min tärna säger att vi måste frysa in en bit av tårtan och käka 1 år senare..haha, har ni hört den?
    Nä. Gillar att du (eller tärnan kanske) använder ordet "måste", vad händer om du inte vill äta tårta som har legat ett helt år i frysen? Lät ju inte helt fräscht ;)
Svar på tråden Låt oss döda lite myter och andra konstigheter!