• Tokig

Låt oss döda lite myter och andra konstigheter!

Bröllop och äktenskap två väldigt mytomspunna begrepp och företeelser. Det finns väldigt mycket myter som nästan blivit till sanningar.

Tänkte därför att vi kunde hjälpas åt att samla ihop alla myter och ta död på dom en gång för alla.

(Detta innebär naturligtvis inte att man inte får tillämpa myterna/vara skrockfull/traditionell etc men jag tänkte att det kan vara skoj att få reda på vad som är myt och vad som är sanning).

• Svar på tråden Låt oss döda lite myter och andra konstigheter!
  • FruStendahl
    lepaus skrev 2012-07-24 19:51:17 följande:
    Oftast är det en fruit cake man använder som bröllopstårta i England (USA vet jag inte) och de ska tydligen gå hur bra som helst att frysa. En annan variant av den traditionen är att man äter den när man får första barnet. Min chef (här på Isle of Man där jag bor, hon är från England) berättade häromdagen att hennes föräldrar hade varit gifta flera år innan de fick henne, men de hade sparat tårtan (som var fruit cake) och åt den, hade tydligen inte varit något fel på smaken :) 
    Guu vad fränt! vi ska ha en moussetårta med vit marsipan över, hur tror du den blir i frysen?
  • Cosy

Myt

DEn som ser den andra först på bröllops dagen är den som kommer ha makten äktenskapet? stämmer det 

We did it on DreamHack. Geeky love
  • sannasofia

Det finns väl också någon myt om att den som kliver in, eller var det ut, genom kyrkan först är den som kommer vara den som bestämmer i äktenskapet?? 

• Louise
    sannasofia skrev 2012-07-25 10:44:04 följande:
    Det finns väl också någon myt om att den som kliver in, eller var det ut, genom kyrkan först är den som kommer vara den som bestämmer i äktenskapet?? 
    Lätt att jag är etta både in och ut i kyrkan för säkerhets skull :D
  • Chicita
    FruStendahl skrev 2012-07-25 10:05:44 följande:
    Guu vad fränt! vi ska ha en moussetårta med vit marsipan över, hur tror du den blir i frysen?
    Det går utmärkt, som jag skrev tidigare Flört
  • Chicita
    lepaus skrev 2012-07-25 08:52:11 följande:
    Förlåt, det var nog jag som uttryckte mig konstigt Glad Ska komma ihåg dina instruktioner hur man fryser in tårtan ifall det råkar bli över lite från bröllopet, under kan ju ske ;)
    Vi fick en hel del tårta kvar. Men eftersom vi var tvugna att städa lokalen på natten och jag själv hade bakat tårtan så ville jag bara bli av med den. Så den åkte i komposten Tungan ute
  • FruForsmark

Syrran googlade om strumpbandets betydelse och läste då att även mannen skall ha ett strumpeband under byxorna som brudens tärna eller syster skall virka :D min man var inte lika sugen på att fullfölja den traditionen ;)

• filibustern

finns ju den här myten om att en "penny" i nån utav skorna ska ge tur.. vet inte om det är så bekvämt dock :P

• missfroggy

Har hittat lite skrock som syster hade i sitt festprogram.

Føre brøllopet:
    Provar man andras vigselringar blir man aldrig gift.
    Provar man en brudkrona på skoj blir man aldrig gift
    Den som syr sin egen sin brudklänning själv får gråta lika många tårar som hon syr stygn.

Brøllopet
    Dubbelbrøllopet ska man akta sig før, ett av äktenskapen bli alltid olyckligt.
    Två syskon ska inte gifta sig samtidgt, då blir det inte lycka før någon.
    Brudparet ska stå så nära varandra som møjligt under vigseln om de vill ha ett lyckligt äktenskap
    Den som har sin høgra fot någpt framfør den andres vid vigseln blir den rådande i äktenskapet
    Den som svarar "ja" høgst blir den bestämmande

Klädsel
    regn och snø i brudkronan varslar om rikedom. Regn varslar också om tårar
    Glimmar brudkronan blir det ett lyckligt äktenskap. Verkar den istället matt blir det olyckligt.

• sweetsueswede
    missfroggy skrev 2012-07-25 21:13:18 följande:
    Har hittat lite skrock som syster hade i sitt festprogram.

Føre brøllopet:
    Provar man andras vigselringar blir man aldrig gift.
    Provar man en brudkrona på skoj blir man aldrig gift
    Den som syr sin egen sin brudklänning själv får gråta lika många tårar som hon syr stygn.

Brøllopet
    Dubbelbrøllopet ska man akta sig før, ett av äktenskapen bli alltid olyckligt.
    Två syskon ska inte gifta sig samtidgt, då blir det inte lycka før någon.
    Brudparet ska stå så nära varandra som møjligt under vigseln om de vill ha ett lyckligt äktenskap
    Den som har sin høgra fot någpt framfør den andres vid vigseln blir den rådande i äktenskapet
    Den som svarar "ja" høgst blir den bestämmande

Klädsel
    regn och snø i brudkronan varslar om rikedom. Regn varslar också om tårar
    Glimmar brudkronan blir det ett lyckligt äktenskap. Verkar den istället matt blir det olyckligt.
    Men detta är ju hemst... inte bara vill jag/planeras det dubbelbröllop.... jag och min SYSTER, ouch, haha Tur man inte tror på skrock. :)
Svar på tråden Låt oss döda lite myter och andra konstigheter!