• Tokig

Låt oss döda lite myter och andra konstigheter!

Bröllop och äktenskap två väldigt mytomspunna begrepp och företeelser. Det finns väldigt mycket myter som nästan blivit till sanningar.

Tänkte därför att vi kunde hjälpas åt att samla ihop alla myter och ta död på dom en gång för alla.

(Detta innebär naturligtvis inte att man inte får tillämpa myterna/vara skrockfull/traditionell etc men jag tänkte att det kan vara skoj att få reda på vad som är myt och vad som är sanning).

• Svar på tråden Låt oss döda lite myter och andra konstigheter!
  • Louise
    FruStendahl skrev 2012-07-24 18:40:05 följande:
    Min tärna säger att vi måste frysa in en bit av tårtan och käka 1 år senare..haha, har ni hört den?
    Hahahahahaha men fy :P
  • Chicita

Det är inte en myt att man "måste" frysa in bröllopstårta och äta på årsdagen.
    Det är en tradition som finns i många länder. Bland annat USA och England. Men som många andra utländska traditioner så har det importerats till sverige via bland annat filmer. Flört

Men det går utmärkt att frysa in tårta och spara upp till ett år. Säkert längre.
    Det hänger på hur man packar in tårtan. Om man plastar in den i dubbla eller tredubbla lager med plastfolie och ser till att få ur så mycket luft som möjligt från lagret närmast tårtan och sen fryser den snabbt och tinar den långsamt (gärna i kylen inpackad i en kökshandduk) så går det jättebra att äta den, och den kommer inte att smaka konstigt heller Flört

• lepaus
    Chicita skrev 2012-07-24 19:06:54 följande:
    Det är inte en myt att man "måste" frysa in bröllopstårta och äta på årsdagen.
    Det är en tradition som finns i många länder. Bland annat USA och England. Men som många andra utländska traditioner så har det importerats till sverige via bland annat filmer. Flört

Men det går utmärkt att frysa in tårta och spara upp till ett år. Säkert längre.
    Det hänger på hur man packar in tårtan. Om man plastar in den i dubbla eller tredubbla lager med plastfolie och ser till att få ur så mycket luft som möjligt från lagret närmast tårtan och sen fryser den snabbt och tinar den långsamt (gärna i kylen inpackad i en kökshandduk) så går det jättebra att äta den, och den kommer inte att smaka konstigt heller Flört
    Oftast är det en fruit cake man använder som bröllopstårta i England (USA vet jag inte) och de ska tydligen gå hur bra som helst att frysa. En annan variant av den traditionen är att man äter den när man får första barnet. Min chef (här på Isle of Man där jag bor, hon är från England) berättade häromdagen att hennes föräldrar hade varit gifta flera år innan de fick henne, men de hade sparat tårtan (som var fruit cake) och åt den, hade tydligen inte varit något fel på smaken :) 
  • Chicita
    lepaus skrev 2012-07-24 19:51:17 följande:
    Oftast är det en fruit cake man använder som bröllopstårta i England (USA vet jag inte) och de ska tydligen gå hur bra som helst att frysa. En annan variant av den traditionen är att man äter den när man får första barnet. Min chef (här på Isle of Man där jag bor, hon är från England) berättade häromdagen att hennes föräldrar hade varit gifta flera år innan de fick henne, men de hade sparat tårtan (som var fruit cake) och åt den, hade tydligen inte varit något fel på smaken :) 
    Jo men även vanlig tårta går jättebra att frysa.

Det blev två stora tårtor kvar efter ett bröllop som jag bakade till. Och det frös dom in.
    Ca 8 månader senare skulle brudens svägerska ta studenten, och då tinade dom upp den ena och åt. Och det var inga problem alls.
    Sockerkaksbottnar och grädd-mousse 
  • lepaus
    Chicita skrev 2012-07-24 20:02:16 följande:
    Jo men även vanlig tårta går jättebra att frysa.

Det blev två stora tårtor kvar efter ett bröllop som jag bakade till. Och det frös dom in.
    Ca 8 månader senare skulle brudens svägerska ta studenten, och då tinade dom upp den ena och åt. Och det var inga problem alls.
    Sockerkaksbottnar och grädd-mousse 
    Försökte inte säga emot dig Glad, ville bara lägga till det till diskutionen. Har personligen aldrig försökt frysa tårta, den brukar alltid ta slut hos oss Flört
  • Chicita
    lepaus skrev 2012-07-25 00:20:11 följande:
    Försökte inte säga emot dig Glad, ville bara lägga till det till diskutionen. Har personligen aldrig försökt frysa tårta, den brukar alltid ta slut hos oss Flört
    Ok jag uppfattade det som att "fruktkakan går jättebra att frysa, men inget annat" Flört
    Men då förstår jag hur du menar.
    Jag har inte fryst in själv, men andra har fryst in mina tårtor som sagt. Och jag jag har sett att det står på många tårtsidor att det går utmärkt att frysa bara man är noga med att få bort all luft ur förpackningen och packa i flera lager för att undvika frysbränna Glad 

Jag bakar oftare åt andra än åt mig själv. Men när jag bakar åt mig själv så tar det slut också...
    Varför spara när man kan äta upp det direkt Oskyldig 
  • sweetsueswede
    knyttan skrev 2012-07-24 18:29:16 följande:
    Och den om att det är otur att brudgummen får se brudklänningen innan vigseln.
    Min sambo försöker dra den med mig nu. Och jag vet att det är BARA för att han ska slippa denna klänningshets/panik jag är inne i nu (håller på att leta efter Den Rätta klänningen ni vet). ^^ Han är så tramsig.
  • Tokig

Vad är grejen med att brudgummen ska bära bruden över tröskeln?

• lepaus
    Chicita skrev 2012-07-25 07:05:40 följande:
    Ok jag uppfattade det som att "fruktkakan går jättebra att frysa, men inget annat" Flört
    Men då förstår jag hur du menar.
    Jag har inte fryst in själv, men andra har fryst in mina tårtor som sagt. Och jag jag har sett att det står på många tårtsidor att det går utmärkt att frysa bara man är noga med att få bort all luft ur förpackningen och packa i flera lager för att undvika frysbränna Glad 

Jag bakar oftare åt andra än åt mig själv. Men när jag bakar åt mig själv så tar det slut också...
    Varför spara när man kan äta upp det direkt Oskyldig 
    Förlåt, det var nog jag som uttryckte mig konstigt Glad Ska komma ihåg dina instruktioner hur man fryser in tårtan ifall det råkar bli över lite från bröllopet, under kan ju ske ;)
  • FruStendahl
    Juni 2012 skrev 2012-07-24 18:44:25 följande:
    Nä. Gillar att du (eller tärnan kanske) använder ordet "måste", vad händer om du inte vill äta tårta som har legat ett helt år i frysen? Lät ju inte helt fräscht ;)
    Haha! ja känner lite så, men hon och hennes man gjorde det.. ;) det smaka bra sa hon oxå.., men jag vettofan om jag är så sugen.. 
Svar på tråden Låt oss döda lite myter och andra konstigheter!