• Beatasbrandbilar

    Är smörgåstårta ett konstigt val av mat?

    Jag vet inte om det är nerverna som börjar styra eller om jag bara nojar men är smörgåstårta ett konstigt val av mat på ett bröllop? Mannens syster och mor tycker absolut inte att det passar sig. Jag däremot tycker att det är god och smidig mat till 100 gäster. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Är smörgåstårta ett konstigt val av mat?
  • Anneli256
    Jeaneettes skrev 2012-07-05 21:55:57 följande:

    Tycker att alla gör som dom vill, vi kommer inte ha en tradionellt bröllop med middag och sittning utan vi kommer ha mingel med massa bakverk, skumpa och kaffe.sen gå ut och äta med mina och min m2bs föräldrar samt syskon, mina morföräldrar och min moster blev jätte upprörda, ja antingen acepterar man våran vilja eller så behöver man inte komma, dom valde det sistnämda och vi har ni inte haft kontakt på tre månader.


    Tråkigt när det blir så. Men då har ni ju säkert informerat om hur ni tänkt eller? Jag håller med om att man kan bjuda vad man vill. Det handlar inte om att TS inte kan göra som dom känner för, oavsett om folk tycker att det är märkligt val. Hon har ju redan stött på den typen av reaktioner, Det dom flesta säger enligt hur jag tolkar det är:


    JA risken finns att många kan tycka att det är ett konstigt val


    Många kanske inte tycker om smörgåstårta, vid trerätters alt buffe så brukar det iaf finnas något som faller i smaken. Att vänta till nattamaten kan kännas lång, även om det finns tårta.


    Extraviktigt att tänka på ev allergier när det inte finns alternativ.


    Ett tips kunde ha varit att informera i inbjudan, hur denna formuleras kan undvika missförstånd eller sura miner. - då vet folk vad dom har att förvänta sig precis som dom gjorde i ditt fall och kan ta ställning till det.


    Jag ställde även frågan om det fanns möjlighet att informera gästerna om vad som serveras - dels pga allergier dels pga att dom som kanske inte tycker om smörgåstårta kan välja att äta lite kraftigare lunch, .... att det även skulle underlätta för TS då dom själv kan välja om dom vill servera ett alternativ till allergiker osv om dom nu önskar göra det. Personligen så tror jag att TS slipper dom "negativa" reaktionerna på själva bröllopet när folk är förberedda- så tänkte jag iaf.


    Så i stort så egentligen är svaret på TS fråga JA många kan tycka det är ett konstigt val av mat. Beroende på vad det är för typ av människor som är bjudna ( 100 pers= många personligheter) kan reaktionerna vara väldigt olika kanske som din moster eller som TS svärmor och svägerska.


    Det känns som TS är fast besluten att servera smörgåstårta, och som svar på frågan så (även om jag själv äter smörgåstårta) JA personligen tror jag dom kan få varierade reaktioner en del kanske inte bryr sig, andra äter med god aptit, någon är allergisk, någon kan tycka det är snålt osv.


    Håller med dig Chicita att FEST inte behöver innebära middag eller ens mat över huvudtaget- vissa fester innebär bara ett "ställe" att träffas på, Det kan vara allt från finaste middagen till ibland kanske en skål jordnötter på bordet :) Men oavsett så om man blir bjuden på fest, då har jag iaf vetat vad jag kan förvänta mig för något.Tycker personligen inte det kan jämföras med en inbjudan till BRÖLLOPSFEST som för mig innebär att det serveras mat om INGET ANNAT ANGES.. jag hade iaf förväntat mig trerätters alt buffe, något mer "matigt" än smörgåstårta inte heller hade jag ätit en kraftig måltid innan- utan snarare en lättare lunch.


    Till TS.. klart det viktigaste är att ni blir gifta, tror säkerligen det kan bli jättebra. Och tyvärr så blev din "nojja" nog inte bättre av svaren här på BT. Hade jag varit som er så hade jag iaf försäkrat mig att jag hade koll på "allergierna" för mig är det iaf ett stort NONO att inte ta hänsyn till dom. Tror som jag skrev tidigare att alla råd varit välmenta och till för att underlätta för er på eran stora dag. Har hört historier bla här på bröllopstorget där gäster klagat högljutt.. vet ej vilken typ av gäster ni har... men risken finns. Lycka till.


    Tanken är inte att TS ska känna att hon behöver försvara deras val, tror alla inläggen endast är goda råd.. och svar på hennes fråga. Givetvis så ska dom servera vad dom känner för, men med tanke på alla reaktioner här inne- och om man ser det "vetenskapligt" så borde dom få både positivt och negativa reaktioner på deras val - vilket egentligen var ursprungsfrågan om jag förstod det rätt.

  • Jeaneettes

    Ja gud ja, alla är fullt medvetna, på våran inbjudan stod det efter att vi bjuder på skumpa och frestande bakverk. :)


    Anneli256 skrev 2012-07-06 13:38:20 följande:

    Tråkigt när det blir så. Men då har ni ju säkert informerat om hur ni tänkt eller? Jag håller med om att man kan bjuda vad man vill. Det handlar inte om att TS inte kan göra som dom känner för, oavsett om folk tycker att det är märkligt val. Hon har ju redan stött på den typen av reaktioner, Det dom flesta säger enligt hur jag tolkar det är:


    JA risken finns att många kan tycka att det är ett konstigt val


    Många kanske inte tycker om smörgåstårta, vid trerätters alt buffe så brukar det iaf finnas något som faller i smaken. Att vänta till nattamaten kan kännas lång, även om det finns tårta.


    Extraviktigt att tänka på ev allergier när det inte finns alternativ.


    Ett tips kunde ha varit att informera i inbjudan, hur denna formuleras kan undvika missförstånd eller sura miner. - då vet folk vad dom har att förvänta sig precis som dom gjorde i ditt fall och kan ta ställning till det.


    Jag ställde även frågan om det fanns möjlighet att informera gästerna om vad som serveras - dels pga allergier dels pga att dom som kanske inte tycker om smörgåstårta kan välja att äta lite kraftigare lunch, .... att det även skulle underlätta för TS då dom själv kan välja om dom vill servera ett alternativ till allergiker osv om dom nu önskar göra det. Personligen så tror jag att TS slipper dom "negativa" reaktionerna på själva bröllopet när folk är förberedda- så tänkte jag iaf.


    Så i stort så egentligen är svaret på TS fråga JA många kan tycka det är ett konstigt val av mat. Beroende på vad det är för typ av människor som är bjudna ( 100 pers= många personligheter) kan reaktionerna vara väldigt olika kanske som din moster eller som TS svärmor och svägerska.


    Det känns som TS är fast besluten att servera smörgåstårta, och som svar på frågan så (även om jag själv äter smörgåstårta) JA personligen tror jag dom kan få varierade reaktioner en del kanske inte bryr sig, andra äter med god aptit, någon är allergisk, någon kan tycka det är snålt osv.


    Håller med dig Chicita att FEST inte behöver innebära middag eller ens mat över huvudtaget- vissa fester innebär bara ett "ställe" att träffas på, Det kan vara allt från finaste middagen till ibland kanske en skål jordnötter på bordet :) Men oavsett så om man blir bjuden på fest, då har jag iaf vetat vad jag kan förvänta mig för något.Tycker personligen inte det kan jämföras med en inbjudan till BRÖLLOPSFEST som för mig innebär att det serveras mat om INGET ANNAT ANGES.. jag hade iaf förväntat mig trerätters alt buffe, något mer "matigt" än smörgåstårta inte heller hade jag ätit en kraftig måltid innan- utan snarare en lättare lunch.


    Till TS.. klart det viktigaste är att ni blir gifta, tror säkerligen det kan bli jättebra. Och tyvärr så blev din "nojja" nog inte bättre av svaren här på BT. Hade jag varit som er så hade jag iaf försäkrat mig att jag hade koll på "allergierna" för mig är det iaf ett stort NONO att inte ta hänsyn till dom. Tror som jag skrev tidigare att alla råd varit välmenta och till för att underlätta för er på eran stora dag. Har hört historier bla här på bröllopstorget där gäster klagat högljutt.. vet ej vilken typ av gäster ni har... men risken finns. Lycka till.


    Tanken är inte att TS ska känna att hon behöver försvara deras val, tror alla inläggen endast är goda råd.. och svar på hennes fråga. Givetvis så ska dom servera vad dom känner för, men med tanke på alla reaktioner här inne- och om man ser det "vetenskapligt" så borde dom få både positivt och negativa reaktioner på deras val - vilket egentligen var ursprungsfrågan om jag förstod det rätt.


  • Tilda93

    Vi har planer på att ha smörgåstårta, olika sallader och pasta sallader då om alla kommer blir vi 85 st. och till barnen som inte äter det vi vuxna äter blir det rolig pasta och köttbullar :)

    Och sen kommer ju tårtan , sen senare på kvällen blir det fylle mat och då blir det korv med bröd :) Enkelt och lätt. Då vi inte har så stor budjet och för vi vill inte att någon av våra nära ska missa viglsen för att laga mat :)

    ( det här är bara det vi har planerat inget bestämt än :)


  • Elin86

    Det är ert bröllop inte någons annans passar det inte med maten som bjuds behöver de inte komma ;) :P
    Smörgåstårta är supergott älskar det :) Nu blev jag nästan sugen på att ta det i stället :)

  • mirre01

    jag har vcarit på 3 bröllop där det serveras och folk har nästan jublat över detta dock bör ni kanske ta en utan exp räckor för dem som kanske ej gillar det eller har allergi :) 

  • mjeanettek

    jag tycker att smörgås¨tårta är väldigt praktisk i förhåll till allergier. Det är ju möjligt att laga flera olika, en för var smak :) En tre-rätters är svårare att få till nått för alla. Då måste man som oftast sitta och äta olika mat... Kör på smörgåstårta :) Tycker att det är väldigt mäktigt och förstår inte att folk anser att de inte blir mätta av det...


    Och det viktigaste är som du säger att ni blir gifta och får en fin dag utan stress med matlagning och dålig ekonomi!

  • Celnns

    Personligen älskar jag smörgåstårta och tycker det är galet gott, så jag hade bara blivit glad om det stod framdukat. Tycker folk överlag lägger för mycket tankar om maten. Sålänge det är mat som alla gillar och slipper vara hungriga å så anser jag att all mat är bra på ett bröllop. Personligen kommer vi ha en buffe med enkel mat och grillat, varför, för att vår släkt älskar det, och äter regält. Skulle vi bjuda på en finare mat och trerätters serverade åt dem hade de bara gått till korvmojen efter.


    Nejdu smörgåstårta, kanske lite olika varianter så att folk har alternativ. Men det kan man äta sig bra mätt på. Och om du tvekar så kan du ju alltid ha någon enklare rätt som extra tillval för de som inte vill ha smörgåstårta.


     


    Mvh

  • Beatasbrandbilar

    Jag har inte kollat denna tråden på ett tag nu och kul att så många skrivit.
    Efter en hysterisk syster till min blivande som tyckte att det absolut var opassande så bestämde vi oss för att byta till buffe istället.
    Blev så trött på hennes gnäll att jag inte orkade mer.
    Nu känns det som att buffe kommer bli bra men det hade dock varit så mycket smidigare med smörgåstårta.

    Ska bli skönt när all denna hetsen är över.Flört

  • Celnns

    Nej nej nej säg inte att du gjorde det.


    Menar du alvar med att du tillåter att din mans syster gnälla och klaga över DITT bröllop så mycket att ni ändrar på det som ni har bestämt om hur erat bröllop skall vara??? Trodde det var du som var bruden, men det låter som om han gifter sig med.... sin syster?. Hon kan väl bestämma på SITT bröllop. Snälla gör inte såhär, ändra inte på DIN dag pga en GÄST. Byt tillbaka till smörgåstårta för det är ju det NI vill ha. Säg åt henne att om det inte passar behöver hon inte komma. Jag har själv en lillasyster som jag älskar mer än allt,men skulle hon börja bete sig så hade jag bett henne att ,,, jag vill inte använda könsord eller svordommar men tja du har nog fantasi nog och förstår vad jag hade sagt. INGEN INGEN skall komma och berätta för dig och din man vad ni skall och inte skall ha på ert bröllop. Han borde sagt ifrån på skarpen till sin syster.

  • Jezzybell
    Beatasbrandbilar skrev 2012-08-23 19:39:29 följande:
    Jag har inte kollat denna tråden på ett tag nu och kul att så många skrivit.
    Efter en hysterisk syster till min blivande som tyckte att det absolut var opassande så bestämde vi oss för att byta till buffe istället.
    Blev så trött på hennes gnäll att jag inte orkade mer.
    Nu känns det som att buffe kommer bli bra men det hade dock varit så mycket smidigare med smörgåstårta.

    Ska bli skönt när all denna hetsen är över.Flört
    Usch va tråkigt att ni bytte! Jag kan förstå att du inte orkade med massa gnäll från hennes sida men det är erat bröllop! Det är ni som bestämmer, ingen annan! Passar det inte kan man stanna hemma. Vi ska ha smörgåstårta och pastasallader på vårat bröllop och om det inte duger ja, då får folk sjutton vara hungriga!
  • Elin86
    Beatasbrandbilar skrev 2012-08-23 19:39:29 följande:
    Jag har inte kollat denna tråden på ett tag nu och kul att så många skrivit.
    Efter en hysterisk syster till min blivande som tyckte att det absolut var opassande så bestämde vi oss för att byta till buffe istället.
    Blev så trött på hennes gnäll att jag inte orkade mer.
    Nu känns det som att buffe kommer bli bra men det hade dock varit så mycket smidigare med smörgåstårta.

    Ska bli skönt när all denna hetsen är över.Flört
    Jag tänkte först en varmrätt men har faktiskt ändrat mig till smörgåstårta, tycker det är supergott :) Och alla brukar äta det med gott humör :) Smidigt med! Byt tillbaka nuuuuuu :P
  • Celnns
    Jezzybell skrev 2012-08-24 00:08:31 följande:
    Usch va tråkigt att ni bytte! Jag kan förstå att du inte orkade med massa gnäll från hennes sida men det är erat bröllop! Det är ni som bestämmer, ingen annan! Passar det inte kan man stanna hemma. Vi ska ha smörgåstårta och pastasallader på vårat bröllop och om det inte duger ja, då får folk sjutton vara hungriga!
  • mjeanettek

    Ps, vi hAde buffet och det var mycket mer jobb än vad jag hade räknat med... Hoppas att ni får en fantastisk dag oansett :)

Svar på tråden Är smörgåstårta ett konstigt val av mat?